33 502 läst · 141 svar
34k läst
141 svar
Nyinstallation solceller 2024 - pris per kW
Finns det ingen branschstandard att uttrycka sig i tex W per m²? Då skulle man tydligare kunna se trenden i förbättring och kan räkna och jämföra enklare.
För om någon idag säger att det finns 500W paneler men de har ett större mått än en några år gammal panel på 400W så haltar ju jämförelsen lite kan man tycka, äpplen vs päron.
För om någon idag säger att det finns 500W paneler men de har ett större mått än en några år gammal panel på 400W så haltar ju jämförelsen lite kan man tycka, äpplen vs päron.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
För paneler anger man verkningsgraden i % vid STC. Så ja, det finns en standard.Walle85 skrev:
Finns det ingen branschstandard att uttrycka sig i tex W per m²? Då skulle man tydligare kunna se trenden i förbättring och kan räkna och jämföra enklare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Ja. Man brukar ange det i %.Walle85 skrev:
Idag är många paneler på 20% och bättre. Longi senaste är på 22,5%. Aikos på 23,8.
Ok, men då tolkar jag det som att man inte får effekt per yta. Så du kan bara jämföra verkningsgrad med detta och inte vad den levererar på m². Så då är vi tillbaka på att en panel på 400W inte är direkt jämförbar med en på 500W, dvs jag kanske inte får plats med lika många 500W paneler på taket som 400W.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Jo, det blir jämförbart.Walle85 skrev:
Ok, men då tolkar jag det som att man inte får effekt per yta. Så du kan bara jämföra verkningsgrad med detta och inte vad den levererar på m². Så då är vi tillbaka på att en panel på 400W inte är direkt jämförbar med en på 500W, dvs jag kanske inte får plats med lika många 500W paneler på taket som 400W.
STC är 1000W/m2 och med ex 22% får du ut 220W/m2 med den panelen.
Har fått ett nytt prisförslag.
Antingen dmegc solpanel 18x495=8,9 kwp och ett 5 kwh batteri för 143 000 kr.
Eller 28x495 =13,9 kwp för 140 000 kr (inget batteri). hamnar runt 10k per kwp, billigaste jag fått.
Har svårt att bestämma mig om det är bättre att satsa på mer effekt eller mindre effekt men med ett batteri. Vad tycker och tänker ni om det?
Antingen dmegc solpanel 18x495=8,9 kwp och ett 5 kwh batteri för 143 000 kr.
Eller 28x495 =13,9 kwp för 140 000 kr (inget batteri). hamnar runt 10k per kwp, billigaste jag fått.
Har svårt att bestämma mig om det är bättre att satsa på mer effekt eller mindre effekt men med ett batteri. Vad tycker och tänker ni om det?
En annan fundering jag har är om det är vettigt att lägga sig på 13,9 kwp när man har 16A säkring, kommer väl ha en växelriktare på 11 eller 12 kw. Kommer ju tappa en del när det peakar. Men jag har sydväst läge och 17 graders taklutning, så installatören menar på att det är inte jätteofta jag kommer peaka men jag har mer effekt övriga tiden när det inte peakar. Och det köper jag ju men det kommer ju med en kostnad såklart. Vet inte vad rör sig om exakt i pengar att gå ner till typ 12 kwp, kan det vara runt 20k.
Är det rätt att tänka att man bör lägga sig på 13,9 eller ska man gå ner till typ 12 kwp om man bara tänker ut ett ekonomisk perspektiv?
Är det rätt att tänka att man bör lägga sig på 13,9 eller ska man gå ner till typ 12 kwp om man bara tänker ut ett ekonomisk perspektiv?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bygga eget hembatteri, hur installera?
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Tibber och Grid Rewards
Plåttak med integrerade solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi