E
Walle85 Walle85 skrev:
Den nya generationen, är det samma mått på dem som dagens 390W paneler?
Nej
 
Walle85
Finns det ingen branschstandard att uttrycka sig i tex W per m²? Då skulle man tydligare kunna se trenden i förbättring och kan räkna och jämföra enklare.
För om någon idag säger att det finns 500W paneler men de har ett större mått än en några år gammal panel på 400W så haltar ju jämförelsen lite kan man tycka, äpplen vs päron.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Finns det ingen branschstandard att uttrycka sig i tex W per m²? Då skulle man tydligare kunna se trenden i förbättring och kan räkna och jämföra enklare.
För om någon idag säger att det finns 500W paneler men de har ett större mått än en några år gammal panel på 400W så haltar ju jämförelsen lite kan man tycka, äpplen vs päron.
För paneler anger man verkningsgraden i % vid STC. Så ja, det finns en standard.
 
E Elsamimmi skrev:
Nej
Är det en 390 på 1,7x1,1m så är det rakt jämförbart med en 450 med samma mått.

Eller har du någon annan referens?
 
Walle85
R Robert-san01 skrev:
För paneler anger man verkningsgraden i % vid STC. Så ja, det finns en standard.
Ok, så då får man via ett "STC värde" ut hur mycket en panel kan leverera under specifika förhållanden i relation till ytan den tar upp, så att man kan jämföra äpplen med äpplen?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Nej. Titta på ett datablad för valfri panel, då finner du verkningsgradsangivelse i %.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Ok, så då får man via ett "STC värde" ut hur mycket en panel kan leverera under specifika förhållanden i relation till ytan den tar upp, så att man kan jämföra äpplen med äpplen?
Ja. Man brukar ange det i %.

Idag är många paneler på 20% och bättre. Longi senaste är på 22,5%. Aikos på 23,8.
 
Walle85
R Robert-san01 skrev:
Ja. Man brukar ange det i %.

Idag är många paneler på 20% och bättre. Longi senaste är på 22,5%.
Ok, men då tolkar jag det som att man inte får effekt per yta. Så du kan bara jämföra verkningsgrad med detta och inte vad den levererar på m². Så då är vi tillbaka på att en panel på 400W inte är direkt jämförbar med en på 500W, dvs jag kanske inte får plats med lika många 500W paneler på taket som 400W.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Ok, men då tolkar jag det som att man inte får effekt per yta. Så du kan bara jämföra verkningsgrad med detta och inte vad den levererar på m². Så då är vi tillbaka på att en panel på 400W inte är direkt jämförbar med en på 500W, dvs jag kanske inte får plats med lika många 500W paneler på taket som 400W.
Jo, det blir jämförbart.

STC är 1000W/m2 och med ex 22% får du ut 220W/m2 med den panelen.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jo, det blir jämförbart.

STC är 1000W/m2 och med ex 22% får du ut 220W/m2 med den panelen.
Det var faktiskt bra att veta.
 
Har fått ett nytt prisförslag.

Antingen dmegc solpanel 18x495=8,9 kwp och ett 5 kwh batteri för 143 000 kr.
Eller 28x495 =13,9 kwp för 140 000 kr (inget batteri). hamnar runt 10k per kwp, billigaste jag fått.

Har svårt att bestämma mig om det är bättre att satsa på mer effekt eller mindre effekt men med ett batteri. Vad tycker och tänker ni om det?
 
Större anläggning utan batteri alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Walle85
M mortimer skrev:
Större anläggning utan batteri alla dagar i veckan.
Håller med ifall du inte tänkt köra Checkwatt. Funkar batteriet med Checkwatt så tror jag att det kan vara mer lönsamt kortsiktigt med batteri.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Håller med ifall du inte tänkt köra Checkwatt. Funkar batteriet med Checkwatt så tror jag att det kan vara mer lönsamt kortsiktigt med batteri.
Är growatt batteri så kommer vara kompatibelt men där jag bor så tror jag inte Checkwatt finns tillgängligt ännu.
 
En annan fundering jag har är om det är vettigt att lägga sig på 13,9 kwp när man har 16A säkring, kommer väl ha en växelriktare på 11 eller 12 kw. Kommer ju tappa en del när det peakar. Men jag har sydväst läge och 17 graders taklutning, så installatören menar på att det är inte jätteofta jag kommer peaka men jag har mer effekt övriga tiden när det inte peakar. Och det köper jag ju men det kommer ju med en kostnad såklart. Vet inte vad rör sig om exakt i pengar att gå ner till typ 12 kwp, kan det vara runt 20k.
Är det rätt att tänka att man bör lägga sig på 13,9 eller ska man gå ner till typ 12 kwp om man bara tänker ut ett ekonomisk perspektiv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.