D
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, jag har inga siffror. Och behöver inga.

Det här är en standardscam som myndigheter kör med. Man vill få folk att gå över till X i stället för Y, och erbjuder en massa ekonomiska incitament. Och folk går på det och tror att man ska tjäna på det i längden, eftersom man luras att tro att incitamenten ska vara för evigt.

Men så fort tillräckligt många gått över till X så rycker man bort incitamenten, eftersom systemet inte funkar om folk kommer undan utan att betala till pappa staten.

Degen ska alltid in. Det kommer inte vara billigare att ha solceller i längden, lika lite som det kommer att vara billigare att ha elbil i längden. Så fort man uppnår kritisk massa blir det kilometerskatt i stället för bensinskatt, och det blir minst lika dyrt ändå...
Subventioner är ju till för att stimulera en marknad som inte är självgående. Sen är det olyckligt att inte bara stödet försvinner utan annat även tillkommer.
 
D Daniel 109 skrev:
”Framförallt handlar det om spänningsvariationer eftersom solcellsanläggningen saknar svängmassa som kan motverka förändringar”

Det är rent ut sagt helt fel. Svängmassa behövs i nätet. Men det här sambandet
finns inte. Då undrar man ju vem som godkände den här rapporten.
Hej Daniel 109

Om du tittar på sid 14 i rapporten, (avsnitt 3.2.2)
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1763251/FULLTEXT02.pdf
under rubriken ”Utmaningar kopplade till spänningskvalitet”; så kan du där läsa; ”En utmaning handlar om avsaknaden av tröghetsmoment hos solcellsanläggningar vilket kan leda till olika typer av instabilitet på elnätet. Bollen et al. (2018) beskriver hur frekvensstabilitet vanligtvis kommer upp för diskussion när det gäller avsaknaden av tröghetsmoment hos solcellsanläggningar, men även spänningsstabiliteten kan försämras med anledning av detta. Mahela & Shaik (2017) beskriver hur utmaningen med spänningsinstabilitet kan ta sig i uttryck i snabba förändringar i spänningsnivå. Avsaknaden av tröghetsmoment kommer av avsaknaden av svängmassa hos solcellsanläggningar, till skillnad från till exempel en traditionell synkrongenerator. Det finns alltså ingenting som skapar tröghet i förändringar. Eftersom den effekt som produceras av solceller beror av solinstrålningen kan tillfälliga skuggningar av solcellerna leda till snabba förändringar i effektnivå som i sin tur kan resultera i snabba förändringar i spänningsnivå på elnätet. Ferdowsi et al. (2020) beskriver detta potentiella problem och beskriver hur snabba förändringar i spänningsnivå, eller spänningsflimmer, skapar störningar på elnätet vilket bland annat kan ses i flimrande belysning.”

Som du ser så finns även där vidare hänvisning för den intresserade.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Det där så ju lite vettigare ut än den tidigare citerade meningen. Men jag köper det ändå inte riktigt.
 
Härryda Energi har infört en avgift för detta, den ligger på 2 öre/kWh. Om jag nu tolkar det korrekt.

De hänvisar till kostnader för att skicka vidare elen.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, jag har inga siffror. Och behöver inga.

Det här är en standardscam som myndigheter kör med. Man vill få folk att gå över till X i stället för Y, och erbjuder en massa ekonomiska incitament. Och folk går på det och tror att man ska tjäna på det i längden, eftersom man luras att tro att incitamenten ska vara för evigt.

Men så fort tillräckligt många gått över till X så rycker man bort incitamenten, eftersom systemet inte funkar om folk kommer undan utan att betala till pappa staten.

Degen ska alltid in. Det kommer inte vara billigare att ha solceller i längden, lika lite som det kommer att vara billigare att ha elbil i längden. Så fort man uppnår kritisk massa blir det kilometerskatt i stället för bensinskatt, och det blir minst lika dyrt ändå...
Det är ju återigen inte någon myndighet som bestämt detta. Du har helt fel vinkel i detta fallet.
Man är tvingad att följa EUs reglemente som trumpar våra egna.
Varför blandar du in ”scams” och annat, blir ju konstigt.
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Härryda Energi har infört en avgift för detta, den ligger på 2 öre/kWh. Om jag nu tolkar det korrekt.

De hänvisar till kostnader för att skicka vidare elen.
Låter ju inte alltför blodigt även om jag antar att moms tillkommer?
 
N Nalleman64 skrev:
Låter ju inte alltför blodigt även om jag antar att moms tillkommer?
Priset är exklusive moms.
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Priset är exklusive moms.
Kan ett sådant påslag verkligen knäcka kalkylen för solceller? Har inga själv men undrar rent generellt.
 
M
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, jag har inga siffror. Och behöver inga.

Det här är en standardscam som myndigheter kör med. Man vill få folk att gå över till X i stället för Y, och erbjuder en massa ekonomiska incitament. Och folk går på det och tror att man ska tjäna på det i längden, eftersom man luras att tro att incitamenten ska vara för evigt.

Men så fort tillräckligt många gått över till X så rycker man bort incitamenten, eftersom systemet inte funkar om folk kommer undan utan att betala till pappa staten.

Degen ska alltid in. Det kommer inte vara billigare att ha solceller i längden, lika lite som det kommer att vara billigare att ha elbil i längden. Så fort man uppnår kritisk massa blir det kilometerskatt i stället för bensinskatt, och det blir minst lika dyrt ändå...
Kunde Inte skrivit det bättre själv! Den som tror något annat är naiv! ALLT, precis allt, handlar om pengar.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Kan ett sådant påslag verkligen knäcka kalkylen för solceller? Har inga själv men undrar rent generellt.
Nej. Det kan också bli påslag på den fasta avgiften om man måste bygga ut transformatorer och överföring.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, jag har inga siffror. Och behöver inga.

Det här är en standardscam som myndigheter kör med. Man vill få folk att gå över till X i stället för Y, och erbjuder en massa ekonomiska incitament. Och folk går på det och tror att man ska tjäna på det i längden, eftersom man luras att tro att incitamenten ska vara för evigt.

Men så fort tillräckligt många gått över till X så rycker man bort incitamenten, eftersom systemet inte funkar om folk kommer undan utan att betala till pappa staten.

Degen ska alltid in. Det kommer inte vara billigare att ha solceller i längden, lika lite som det kommer att vara billigare att ha elbil i längden. Så fort man uppnår kritisk massa blir det kilometerskatt i stället för bensinskatt, och det blir minst lika dyrt ändå...
Kilrain

Jag har inget emot att vi kan installera solceller, men det måste ske med förstånd. Vi kan inte strunta i fysikaliska lagar och ekonomiska realiteter.

Jag skrev i inlägg #4 i denna tråd; ”Att sätta solceller på taket till sitt hus och leverera måttliga mängder eleffekt på de tider man själv och grannarna behöver elenergi, det kan minska förlusterna i elnäten. Men om många (och stora) solcellsanläggningar ansluts till våra eldistributionsnät då ”försvinner” den "fördelen.”

Om du t.ex. läser igenom tråden; ”Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...ggning-eller-inte.479087/page-28#post-5279436 och t.ex. läser igenom inläggen #26, #253, #258, #299 så uppmanas vi där att satsa på stora solcellsanläggningar. ”Jag tycker inte TS ska tveka att "överdimensionera" lite”. Detta utan en eftertanke på konsekvenserna (och kostnaderna) för elnätet.

Elnätet byggdes en gång i tiden för en effektriktning och en ”rimlig” effektöverföring som motsvarar elbehovet till en villa. Om vi nu får en möjlighet att sätta upp egen solcellsproduktion som t.ex. motsvarar vår ”grundast” då rusar uppmaningarna iväg att satsa stort långt över vad som är lämpligt och vad forskarna studerade för tiotalet år sedan, gällande vad elnätet tål utan kraftiga kostnadsökningar.

I inlägg #30 här, ser du exempel på svårigheten att försöka varna för alltför stora satsningar och dess konsekvenser.
https://www.byggahus.se/forum/threa...eggning-eller-inte.479087/page-2#post-5088019

Vi tar själva beslut på vad vi vill satsa på.

Jag saknar en större elkraftkunskap i samhället. Det gäller både hos beslutsfattare och hos de som använder elkraft.

Samhället är idag helt beroende av att elkraft (och kommunikation) fungerar.

Vi måste se till att inte förstöra det vi har.
 
Redigerat:
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kunde Inte skrivit det bättre själv! Den som tror något annat är naiv! ALLT, precis allt, handlar om pengar.
Frågan är vem som är vad som kommenterar som ni gör.
Ni kokar ner egna åsikter som ett facit för vad som är rätt, ingen av er lägger vikt till att det finns fler anledningar än att man vill tjäna ekonomiskt på en installation.

Men ni är väl bara bittra och vill kräka av er lite.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Härryda Energi har infört en avgift för detta, den ligger på 2 öre/kWh. Om jag nu tolkar det korrekt.

De hänvisar till kostnader för att skicka vidare elen.
"Är du producent i Härryda Energis elnät uppgår för närvarande ersättningen till 4,0 öre/kWh."

Så får man 4 öre per kWh i nätnytta eller ska man betala 2 öre per kWh i nätonytta?
 
M merbanan skrev:
"Är du producent i Härryda Energis elnät uppgår för närvarande ersättningen till 4,0 öre/kWh."

Så får man 4 öre per kWh i nätnytta eller ska man betala 2 öre per kWh i nätonytta?
Bra fråga som ställer tesen om att ta betalt istf att ge betalning på sin spets. Nätnytta 4 öre - denna påstådda nätonytta 2 öre = 2 öre extra per levererad kWh till nätet.

Är det fler än jag som tycker prissättningsmodellen överlag ser mycket märklig ut?

Hur fan kan denna logik kommuniceras ens? Ser helt knäppt ut,
 
Hmm, betalar man inte redan för nätet? Om jag har 20A huvudsäkring och kontinuerligt tar ut 12A. Sedan sätter jag upp solceller och istället skickar ut 12A på nätet istället. Vilket ökat slitage orsakar jag på nätet? Sliter strömmen mer åt ett håll?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.