S Styrman_jansson skrev:
Sliter strömmen mer åt ett håll?
Alla kunder sitter kopplade till en transformator. Om all solel som produceras konsumeras av kunderna lokalt som sitter på den transformatorstationen så är nätnyttan maximal för elnätsbolaget. Om det blir för mycket solel så att det mättar transformatorn så kan man säga att det "sliter" mer åt det hållet. Men man kan nog säga att det som kostar är att man måste justera inställningarna och eventuellt byta ut transformatorn för att elnätet skall fungera bra.

Men jag skulle nog säga att alla elnätsbolag tycker solel i lagom mängd är bra då man slipper transportförlusterna som man delvis betalar till Svenska Kraftnät.
 
M merbanan skrev:
Alla kunder sitter kopplade till en transformator. Om all solel som produceras konsumeras av kunderna lokalt som sitter på den transformatorstationen så är nätnyttan maximal för elnätsbolaget. Om det blir för mycket solel så att det mättar transformatorn så kan man säga att det "sliter" mer åt det hållet. Men man kan nog säga att det som kostar är att man måste justera inställningarna och eventuellt byta ut transformatorn för att elnätet skall fungera bra.

Men jag skulle nog säga att alla elnätsbolag tycker solel i lagom mängd är bra då man slipper transportförlusterna som man delvis betalar till Svenska Kraftnät.
Dessutom så får man förluster i transformatorn i upplänk, förluster som inte finns när man använder energin lokalt. Detta leder till att nätnyttan snabbt blir en nätförlust. Vidare så kommer man att få större variationer i nätspänningen när produktionen sker lokalt (och måste trycka upp spänningen för att hålla borta nätelen). Pga förlusterna i transformatorn så måste spänningen bli ännu högre om el skall levereras upp genom transformatorn. Detta riskerar att ge högre spänningar i nätet än vad som är tillåtet. För att kunna kompensera för detta så krävs variabel transformering, vilket innebär att man måste kunna styra lindningarna efter solcellerna samproduktion. Det kräver nya transformatorer.

Dessa kostnader skall enligt EU elproducenterna stå för, inte konsumenterna. Detta gör att det kan finnas en kostnads om i nätavgifter för solcellsägarna i framtiden om det blir för många med solpaneler i en transformatorstation. Nu kommer dessa avgifter att delas av solcellsägarna i större områden, i mindre kommunala elbolag troligen alla solpanelsägare som matar el upp till elnätet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
"Är du producent i Härryda Energis elnät uppgår för närvarande ersättningen till 4,0 öre/kWh."

Så får man 4 öre per kWh i nätnytta eller ska man betala 2 öre per kWh i nätonytta?
Så kan man se det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så får man förluster i transformatorn i upplänk, förluster som inte finns när man använder energin lokalt. Detta leder till att nätnyttan snabbt blir en nätförlust. Vidare så kommer man att få större variationer i nätspänningen när produktionen sker lokalt (och måste trycka upp spänningen för att hålla borta nätelen). Pga förlusterna i transformatorn så måste spänningen bli ännu högre om el skall levereras upp genom transformatorn. Detta riskerar att ge högre spänningar i nätet än vad som är tillåtet. För att kunna kompensera för detta så krävs variabel transformering, vilket innebär att man måste kunna styra lindningarna efter solcellerna samproduktion. Det kräver nya transformatorer.

Dessa kostnader skall enligt EU elproducenterna stå för, inte konsumenterna. Detta gör att det kan finnas en kostnads om i nätavgifter för solcellsägarna i framtiden om det blir för många med solpaneler i en transformatorstation. Nu kommer dessa avgifter att delas av solcellsägarna i större områden, i mindre kommunala elbolag troligen alla solpanelsägare som matar el upp till elnätet.
Kommer detta även drabba (eller drabbar det redan) den kommersiella vindkraften?
 
S Styrman_jansson skrev:
Kommer detta även drabba (eller drabbar det redan) den kommersiella vindkraften?
Delvis, de betalar avgifter för inmatning i nätet redan. Problemen med omtransformering i lokalnät har de inte. De står för detta på sin sida innan de matar in i nätet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
Inget att se, detta är ingen nyhet, om man skär bort ordsalladen så står det bara att de privata monopolen, som ingen kan komma runt, får även fortsättningsvis debitera konsumenterna utan begränsning (jag vet att det finns en teoretisk begränsning men få tror på den), att de ska behöva införa en artikel till i sitt faktureringssystem är ingen stor nyhet.
 
Det finns väldigt tydliga begränsningar. Annars skulle debiteringen varit klart högre skulle jag tro. Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på regleringen. Personligen tycker jag inte att det borde vara privata monopol.
 
D
Nej, självklart inte, det finns så många sätt att slussa pengar och det handlar om en mycket liten ankdamm, det skulle vara en riktigt svart svan om detta verkligen skulle fungera i verkligheten. Det första tecknet skulle vara att bolagen skänkte tillbaks näten eftersom de ändå inte kunde tjäna pengar, det skulle vara det första som rök när man effektiviserade.

Var och en får ha sin tro, även om detta liknar barnatro i mina ögon.
 
Men de har ju en ram, och den inkluderar en rätt bra vinst. Så visst gör de vinst, men det finns en reglering.
 
Fortfarande inga beslut tagna från de stora nätägarna i Sverige?
 
M Martin Lundmark skrev:
Kilrain

Jag har inget emot att vi kan installera solceller, men det måste ske med förstånd. Vi kan inte strunta i fysikaliska lagar och ekonomiska realiteter.

Jag skrev i inlägg #4 i denna tråd; ”Att sätta solceller på taket till sitt hus och leverera måttliga mängder eleffekt på de tider man själv och grannarna behöver elenergi, det kan minska förlusterna i elnäten. Men om många (och stora) solcellsanläggningar ansluts till våra eldistributionsnät då ”försvinner” den "fördelen.”

Om du t.ex. läser igenom tråden; ”Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?”
[länk] och t.ex. läser igenom inläggen #26, #253, #258, #299 så uppmanas vi där att satsa på stora solcellsanläggningar. ”Jag tycker inte TS ska tveka att "överdimensionera" lite”. Detta utan en eftertanke på konsekvenserna (och kostnaderna) för elnätet.

Elnätet byggdes en gång i tiden för en effektriktning och en ”rimlig” effektöverföring som motsvarar elbehovet till en villa. Om vi nu får en möjlighet att sätta upp egen solcellsproduktion som t.ex. motsvarar vår ”grundast” då rusar uppmaningarna iväg att satsa stort långt över vad som är lämpligt och vad forskarna studerade för tiotalet år sedan, gällande vad elnätet tål utan kraftiga kostnadsökningar.

I inlägg #30 här, ser du exempel på svårigheten att försöka varna för alltför stora satsningar och dess konsekvenser.
[länk]

Vi tar själva beslut på vad vi vill satsa på.

Jag saknar en större elkraftkunskap i samhället. Det gäller både hos beslutsfattare och hos de som använder elkraft.

Samhället är idag helt beroende av att elkraft (och kommunikation) fungerar.

Vi måste se till att inte förstöra det vi har.
Både du och kiltarna har rätt. När det gäller solcellernas staten av politiska skäl beslutat att ge stöd åt något som är uppenbart olämpligt, dvs solceller. Detta ha gett politiska fördelar som att man kan framstå som miljövänlig, och så länge bara ett fåtal gör det så sker inga större störningar på elnätet. Samma sak med elbilar, kul så länge ett fåtal rika människor kan visa sin moraliska överlägsenhet men inte så kul när alla bilar skall laddas med ström som inte finns.

Detta är bara ytterligare några exempel i raden på sådant som inte fungerar i stor skala. Breederreaktorer och ekologisk veganskt är andra exempel. Jag märker tydligt att media den senaste månaden har lagt om riktningen och det slås inte lika hysteriskt på trumman längre för det senaste decenniets moralpanikens. Troligen har den senaste tidens kommunikationer om säkerhetsläget en del i detta.

Som vanligt blir min föreslagna lösning en tråkig socialdemokratisk mellanmjölkslösning - MÅNGFALD! Nej, vi skall inte ge skatterabatt åt regnbågsfärgade bilar, men vi måste acceptera att el produceras på det sätt som är lämpligt. Bor du i ett område där mer lokal mikroproduktion är lämpligt så kör på solceller om du vill. Har du alltid stora maskiner igång så varför inte. Eller om du har ett batteri. Eller familjen kanske har 4 elbilar och någon är alltid tillgänglig att ladda.

Men i andra miljöer är det olämpligt och då får man acceptera kärnkraftsel. Likadant i större skala, kärnkraft, vattenkraft, vindkraft och sopförbränningskraft borde kunna samsas i systemet och användas där det är lämpligt utan politisk styrning. Vi får använda det som är lokalt lämpligt. Och antalet elbilar får anpassas till vad som är lämpligt. Jag tror EU kommer tvingas backa på förbudet mot att sälja nya fossilbilar. Till exempel kunde man minska problemet genom att tillåta nya fossilbilar som drar max 0,35 liter milen.

Men den här typen av lösningar är tråkiga och därför är det svårt att få acceptans för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.