Där har vi svaret: "sprida ut sin elanvändning"

Inte elnätet som skall skyddas mao.

@spikplanka jag är inte helt övertygad om att du vill att @Martin Lundmark skall förklara elnätets problem, åtminstone inte i grunden. 🤔 Han har så gedigen kunskap så att det kanske blir för svårt. Jag som ändå är rätt inläst i området (mest av hobby, jag har inte forskat i området som Martin har, men jag har klart mer kunskap än majoriteten i detta forumet) har ibland problem med att förstå det han skriver om. Men låt han göra ett försök så får vi se hur det går. Du kanske är smartare än vad jag är...

spikplanka spikplanka skrev:

Hej spikplanka

Vad menar du nu?

Om man sprider ut sin elanvändning då minskar ju den toppeffekt som elnätet måste hantera.

Denna toppeffekt avgör dimensioneringen av elnäten gällande effektförluster och gällande spänningsfall

Det är en speciell problematik med solcellsinmatning eftersom den styrs av när solen lyser. Därmed levererar solceller på villataken sin effekt samtidigt och det kräver en speciell hänsyn jämfört med t.ex. uppvärmning som använder el som sprids ganska jämt över dygn och veckor.

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…

Man skall inte alltid läsa allting bokstavstroget.

Notera också att man håller på att gå ifrån mätningar per timme till mätningar varje kvart för att kunna få en mer fingranulär upplösning. Idag så mäts effekttariffen över en klock-timme. Fraöver kommer det kanske att bli mätt över fyra klock-kvartar oavsett vilken kvart en sådan timme börjar. Nästa steg är ju att öka upplösningen ytterligare.

Man kan också tänka sig att effekttariffen kommer att mätas per kvart i framtiden. Då blir det svårt att anpassa sin användning om man inte har automatik som gör det...

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då blir det svårt att anpassa sin användning om man inte har automatik som gör det...
Propositionen att lösa sin elförsörjning helt själv ter sig allt mer intressant.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vad menar du nu?
Menar att så som EnergimarknadsInspektionen formulerar sig kan man tro att de endast fokuserar på att debitera för el som går från nätet till konsument. Med detta undviker man toppbelastning på kärnkraft och vindkraft under de timmar då det är många som vill konsumera el.

Menar att så som EnergimarknadsInspektionen formulerar sig kan man tro att de endast fokuserar på att debitera för el som går från nätet till konsument. Med detta undviker man toppbelastning på kärnkraft och vindkraft under de timmar då det är många som vill konsumera el.
Hej spikplanka

Effektavgifter som skall vara införda på timmesnivå för alla 2027 är ingenting som är nyligen formulerat, utan arbetet har pågått i många år och är bland annat beroende på att elmätare och datainsamling (lagring, hantering) på timmesnivå fungerar för alla.

Vad jag vet idag så är det ingen som debiterar effektavgift vid inmatning av effekt från solceller på villa till elnätet. Men jag ser inget som hindrar det, om målet är att ”släta ut belastningen på elnätet.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Var väl typ sådan här info som jag försökte förstå.
[länk]
Men se det gärna som en fråga för det går att läsa olika saker överallt, och här på BH har ju alla rätt :)
Hej Workingclasshero

Om du givit den länken när du frågade, hade jag bättre förstått vad du syftade på.

Jag har sedan 10-årsåldern drömt om att ha egen elgenerering där jag bor. Det kanske blir en dag vem vet.

Jag har följt utvecklingen och funderat på olika lösningar. Solceller ger idag, i mitt fall, inte eleffekt då mitt effektbehov är som störst på vintern (dec-feb), och då hjälper det inte att använda batterier av rimlig kapacitet (storlek).

För reservkraft, så kan det möjligen bli batterier och några vertikala dubbelsidiga solceller

Om solceller i Sverige (som det kan t.ex. vara i Spanien med kylbehov) gett mest eleffekt då effektbehovet är som störst. Då skulle jag kunna tänka mig att en solcellsinstallation kunde svara mot att; ”småskalig elproduktion stärker nätet i närområdet så alla slipper en dyrbar uppdatering av nätet”.

Men även om man gör en solcellsinstallation idag i Sverige, så måste man i många fall ha samma styrka på elnätet för att klara den mörka och kalla årstiden.

Jag har som många andra ett äldre hus (mitt är snart 60 år). Huset 125m2 +125 m2 + 60 m2 garage behövde ca 43 MWh i snitt de första 10 åren (dimensionerande utetemperatur är -34 grader). Med bergvärmepump kom jag första året ned till ca 16 MWh och som bäst har jag varit nere i ca 14 MWh. Jag räknar med att ”justera ner” ca 2 MWh till med ytterligare åtgärder.

Vi kan bygga nya, och mera välisolerade hus och lagra elenergi i batterier etc. men elnätet måste ändå vara dimensionerat så att de kan klara sämsta fallet under året för mängder av äldre hus, som mitt.

Dessutom tillkommer rimligen elbilsladdning, hemma, i många hus åren framöver.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men även om man gör en solcellsinstallation idag i Sverige, så måste man i många fall ha samma styrka på elnätet för att klara den mörka och kalla årstiden.

Dessutom tillkommer rimligen elbilsladdning, hemma, i många hus åren framöver.
Det är sant, solceller ger ingen effekt under årets värsta timme så det kan inte påverka dimensioneringen av nätet. Men att minska överföringsförluster kan man ju göra året om så nog borde det finnas "nätnytta" ändå?

Jag har tyckt att subventioner till små batterier är bortkastat, men jag kanske ändrar mig. Om man ser på hur smala pristopparna är så verkar det göra stor nytta bara att smeta ut förbrukningen några få timmar.

Effektavgifter för inmatning låter logiskt. Huvudsäkringen, som styr idag, funkar ju åt båda hållen så det borde ersättaren också göra. Men eftersom invertrar är smarta är det väl en lätt sak att se till att de aldrig matar in så mycket effekt att det sätter nivån på maxeffekten för mätperioden.

M mumiemonstret skrev:
Det är sant, solceller ger ingen effekt under årets värsta timme så det kan inte påverka dimensioneringen av nätet.
Jo, de kan påverka. För de kan ge för mycket effekt under sommaren, mer än vad nätet är dimensionerat för.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, de kan påverka. För de kan ge för mycket effekt under sommaren, mer än vad nätet är dimensionerat för.
Nja, nu pratar vi om solceller för hemmabruk. Dessa invertrar brukar vara på kanske 10 kW vilket är mindre än vad elnätet är dimensionerat för (annars hade ju folk varit tvungna att säkra upp).

Om det är riktningen på energin du pratar om så får du förtydliga det, men du kan väl inte mena att nätet inte är dimensionerat för den effekt som solceller ger på sommaren?

M mumiemonstret skrev:
Nja, nu pratar vi om solceller för hemmabruk. Dessa invertrar brukar vara på kanske 10 kW vilket är en bråkdel av vad elnätet är dimensionerat för (motsvarar väl 10 A huvudsäkring och det är det nog ingen villa som har).

Om det är riktningen på energin du pratar om så får du förtydliga det, men du kan väl inte mena att nätet inte är dimensionerat för den effekt som solceller ger på sommaren?
Nej, just nu pratar jag om att nätet ett steg upp (ex.vis 3kV) inte är dimensionerat för att ta emot 3x10A från ett helt villaområde. Dimensioneringen i nedlänk (konsumtion) är inte så hög nämligen.

Edit: Mitt hus använder i december 2,7kW i snitt över månaden, inklusive laddning av en elbil och en laddhybrid. Huset är uppsäkrat med 3*20A. Solen lyser samtidigt på alla tak i ett bostadsområde.

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, just nu pratar jag om att nätet ett steg upp (ex.vis 3kV) inte är dimensionerat för att ta emot 3x10A från ett helt villaområde. Dimensioneringen i nedlänk (konsumtion) är inte så hög nämligen.
Jag förstår inte resonemanget om nedlänk/upplänk. Det är inte ADSL vi pratar om, och om någon här är beredd att förklara elnätsteori så att en simpel elektronikingenjör förstår så är jag beredd att lyssna.

M mumiemonstret skrev:
Jag förstår inte resonemanget om nedlänk/upplänk. Det är inte ADSL vi pratar om, och om någon här är beredd att förklara elnätsteori så att en simpel elektronikingenjör förstår så är jag beredd att lyssna.
Man räknar ut vad toppförbrukningen är för exempelvis 30 hus, låt oss säga att de i snitt under värsta timmen utnyttjar 6kW. Då är det detta som transformatorn skall klara av, dvs 6kW*30. Låt oss nu anta att den blir dimensionerad till 210 kW för att vara på den säkra sidan. Då kan vi i motsatt riktning skicka som mest 210/30, dvs 7 kW. Dvs de 30 husen får inte överproducera mer än 7 kW i snitt.

Dina 3*10A ger ganska precis 7kW...

Nu är detta ett problem som kommer långt senare än problemen med spänningsfall i olika riktningar beroende på om lokalnätet konsumerar eller producerar för tillfället.

Btw, konceptet upplänk eller nedlänk är ett sätt att beskriva ritningen från användaren, oavsett om det handlar om el eller data.

• Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Nja, nu pratar vi om solceller för hemmabruk. Dessa invertrar brukar vara på kanske 10 kW vilket är mindre än vad elnätet är dimensionerat för (annars hade ju folk varit tvungna att säkra upp).

Hej mumiemonstret

Om du tittar på inlägg #7 i denna tråd så tog jag upp; ”vad det innebär, för det redan uppbyggda distributionssystemet av el till villor, om vi börjar vända effektriktningen i ett elnät som är byggt för en effektriktning”

Se sedan inlägg #3 i tråden; ”Solceller eller ej? Allmän diskussion” https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allmaen-diskussion.464787/#post-4867612

Du kan gärna läsa vidare i den tråden.

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.