16 072 läst · 341 svar
16k läst
341 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
På konsumentens sida
· 3 141 inlägg
Husägare som vill installera solceller kan nu tvingas betala betydande anslutningsavgifter till elnätsbolagen, enligt nya beslut från Energimarknadsinspektionen.
Du kan läsa artikeln här: Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Du kan läsa artikeln här: Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Om man får en sådan räknign i efterhand låter det helt vansinnigt !? Hur ska man som enskild husägare ta höjd för detta !?
Får man reda på vid en ansökan om att det kommer kosta uppåt 50-100k i ansluntning kan man ju ha med det i kalkylen, även om det antalgien innebär att solpaneler kommer installeras (går inte räkna hem)
Innan jag vet mer fakta i målet så tror jag dock att detta, som så många gånger förr, är den svenska tolknigen av EU reglerna, som sällan rimmar med andra EU-länders, förhoppnignsvis löser det sig snart...
Får man reda på vid en ansökan om att det kommer kosta uppåt 50-100k i ansluntning kan man ju ha med det i kalkylen, även om det antalgien innebär att solpaneler kommer installeras (går inte räkna hem)
Innan jag vet mer fakta i målet så tror jag dock att detta, som så många gånger förr, är den svenska tolknigen av EU reglerna, som sällan rimmar med andra EU-länders, förhoppnignsvis löser det sig snart...
Branschorganisationen Svensk Solenergi är kritiska eftersom den nya praxisen innebär att husägare kan behöva stå för stora kostnader om deras installationer kräver nätförstärkningar.
Detta står i kontrast till exempelvis laddning av elbilar, där hushåll som installerar laddningsstationer inte tvingas betala liknande avgifter.
Svensk Solenergi menar att reglerna för solceller borde vara liknande, eftersom både elbilar och solceller främjar en hållbar omställning.
Skillnaden är att för installation av laddare till elbil behöver man inte kunna mata ut ström bakvägen till elnätet, även gammal transformator fungerar utan ändring.
En laddare ryms normalt inom fastighetens redan dimensionerade anslutning.
Detta står i kontrast till exempelvis laddning av elbilar, där hushåll som installerar laddningsstationer inte tvingas betala liknande avgifter.
Svensk Solenergi menar att reglerna för solceller borde vara liknande, eftersom både elbilar och solceller främjar en hållbar omställning.
Skillnaden är att för installation av laddare till elbil behöver man inte kunna mata ut ström bakvägen till elnätet, även gammal transformator fungerar utan ändring.
En laddare ryms normalt inom fastighetens redan dimensionerade anslutning.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
Mitt "gilla" avser att ni delger oss nyheten. Själva nyheten i sig har jag egentligen ingen större uppfattning om.Redaktionen skrev:
Kostnaden visar ju att solceller ibland inte medför någon samhällsnytta om man tar hänsyn till nätkostnaden.
Nätägaren C4 Energi vill väl hålla nere nätkostnaderna för övriga kunder.
Hur mycket tycker ni att det är värt att grannen skaffar solceller?
Vill ni vara med och dela på miljonkostnader om det krävs för att ansluta grannens solceller?
(Antag kabel, transformatorbyte och grävkostnader).
Nätägaren C4 Energi vill väl hålla nere nätkostnaderna för övriga kunder.
Hur mycket tycker ni att det är värt att grannen skaffar solceller?
Vill ni vara med och dela på miljonkostnader om det krävs för att ansluta grannens solceller?
(Antag kabel, transformatorbyte och grävkostnader).
Hej klaskarlssonklaskarlsson skrev:Om man får en sådan räknign i efterhand låter det helt vansinnigt !? Hur ska man som enskild husägare ta höjd för detta !?
När jag för ett tag sedan, beskrev vad det innebär, för det redan uppbyggda distributionssystemet av el till villor, om vi börjar vända effektriktningen i ett elnät som är byggt för en effektriktning- då möttes jag av skepticism.
Se inlägg #3 i tråden; ”Solceller eller ej? Allmän diskussion” https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allmaen-diskussion.464787/#post-4867612
Någon skrev ”tror inte man kan förutspå framtiden med någon visshet på ett så negativt sätt som du gör”.
Jag skrev inte inlägget för att vara negativ, när vi skriver här på byggahus forum gör vi det för att hjälpa varandra.
Det jag skrev, baserades inte heller på någon speciell förmåga att kunna ”förutspå framtiden” utan på elkrafttekniska kunskaper.
Naturligtvis så kan utveckling gå åt olika håll, bli olika omfattande, kostnader kan variera, etc. men den fysikaliska verkligheten kan vi inte bortse ifrån.
Husägarna har klagat på den höga offererade anslutningskostnaden från C4 Elnät AB och fått den nedsatt av EI.
DI artikeln
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Vad vettlöst dyrt är kan väl diskuteras.
Blir det dyrt ska ”någon annan” betala?
Vem är det?
Det ligger ju i tiden att föra över kostnader på de som utnyttjar nätet mer, tex effekttaxan som ska få folk att minska effekttopparna för att utnyttja nätet bättre.
DI artikeln
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Vem är det?
Det ligger ju i tiden att föra över kostnader på de som utnyttjar nätet mer, tex effekttaxan som ska få folk att minska effekttopparna för att utnyttja nätet bättre.
Hej blackarrowblackarrow skrev:Husägarna har klagat på den höga offererade anslutningskostnaden från C4 Elnät AB och fått den nedsatt av EI.
DI artikeln
[länk]
Vem är det?
Många reagerar idag när t.ex. elnätskostnaderna ökar för en villa samtidigt som villaägaren lyckats minska elenergianvändningen. För en del är den årliga elnätskostnaden större än kostnaden före elenergin. Då reagerar man och tycker att det är ologiskt.
Men, när vi började montera solceller på villor startade vi en process vars kostnader vi får se framöver. Om elnätet behöver förstärkas genom att till exempel byta ut kablar förlagda i mark. Då är ofta inte kostnaden för själva kabeln den största delen utan det kan vara grävningsarbeten och återställning (asfaltering) som kostar mycket.
Elnätsföretagens beslutade intäktsramar för den nya perioden 2024–2027 kan innebära överraskningar för en del då kostnaden för redan genomförda, och nya nätförstärkningar, skall debiteras ut på villaägare med solceller.
Elnätsföretagen kan inte neka en villaägare som önskar installera solceller att göra det. Men elnätsföretagen får debitera kostnaden på den som orsakat kostnaden. Det ör det som nu sker och som orsakar protester.
Branschorganisationen Svensk Solenergi, som önskar att fler installerar solceller, verkar ha dålig förståelse hur elnäten fungerar tekniskt när de uppmanar till mer solceller utan att ta med (informera) villaägarna om de tekniska (och ekonomiska) konsekvenserna av en elnätsutbyggnad (elnätsombyggnad) i redan byggda elnät.
Det finns inga gratisluncher. Elnäten skall betalas av de som utnyttjar elnäten. Ökar kostnaden för elnäten vid solcellsinstallationer då måste detta bekostas av någon. Om inte de som installerar solceller själva betalar kostnaderna de orsakar, då måste kostnaden fördelas även på de som inte installerar solceller. Det anses nog inte som rättvist av de som inte orsakar kostnadsökningar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 147 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 147 inlägg
Det här är en av få gånger jag kan tycka att en avgift är fullt rimlig att t.o.m ta ut på samtliga befintliga anläggningar i landet. Att spekulera på elmarknaden ska inte vara subventionerat över huvud taget utan den som vill spekulera ska även bära alla kostnader för detta.
Hej @Martin Lundmark,
Menar du att nya uppdaterade intäktsramar kan påföra kostnader för gamla installationen eller höjda avgifter för redan anslutna solcellsanläggningar?
Jag tänkte i min enfald att redan anslutna inte ska påföras installationskostnader i efterhand. Men handlar det om rättvis fördelning av nätägarens ackumulerade kostnader är det iofs inte konstigt om avgifterna höjs för de med solceller.
Menar du att nya uppdaterade intäktsramar kan påföra kostnader för gamla installationen eller höjda avgifter för redan anslutna solcellsanläggningar?
Jag tänkte i min enfald att redan anslutna inte ska påföras installationskostnader i efterhand. Men handlar det om rättvis fördelning av nätägarens ackumulerade kostnader är det iofs inte konstigt om avgifterna höjs för de med solceller.
Börjar ju bli en klassiker det där....klaskarlsson skrev:Om man får en sådan räknign i efterhand låter det helt vansinnigt !? Hur ska man som enskild husägare ta höjd för detta !?
"Krav enligt EU"
Jaha, men varför är det bara så i Sverige då?
Tystnad
Kommer det att debiteras retroaktivt? eller finns det ett sista datum för anslutning innan dessa avgifter kan tas ut?
Vad gäller för effektökning inom samma mätarsäkring?
Vad gäller för effektökning inom samma mätarsäkring?
Hejblackarrow skrev:enar du att nya uppdaterade intäktsramar kan påföra kostnader för gamla installationen eller höjda avgifter för redan anslutna solcellsanläggningar?
jag vet inte hur de olika elnätbolagen kommer att göra. Det får vi se framöver, det kan ju t.ex. bli inmatningsavgifter.
Dags att fixa eget fast batteri och laddstolpe för "besökare"..