Utmärkt. Producenter av skräpkraft skall naturligtvis betala de kostnader som uppstår istället för att lämpa över kostnaderna och åka snålskjuts på specialregler. Plötsligt är inte havsvindkraft heller lönsam om inte skattebetalarna står för anslutningen. Då skall självklart solelproducenter stå för sina kostnader. Annars kan de köpa egna batterier och driva hushållet eller elbilen på vid lämplig tidpunkt på dygnet.

Ett litet steg på väg mot en tillnyktring på elmarknaden.

/M
 
  • Gilla
  • Arg
Anders.o93 och 13 till
  • Laddar…
Retroaktiva anslutningsavgifter för dom som redan är i drift blir det inte.
 
D Dilato skrev:
Retroaktiva anslutningsavgifter blir det inte.
Det kan man lösa med debitering per inmatad kWh. Degen skall in som E.ON skulle sagt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Malainor och 4 till
  • Laddar…
Många här som plötsligt tycker synd om elnätsbolagen trots att de visat sig ha enorma överintäkter och vinstutdelningar... Är det bara en allmän fientlighet mot solenergi som tar sig uttryck?
 
  • Gilla
  • Wow
Klacken och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skillnaden är att för installation av laddare till elbil behöver man inte kunna mata ut ström bakvägen till elnätet, även gammal transformator fungerar utan ändring.
Jag skulle snarare anta att ju äldre transformator, desto större chans att den inte bryr sig om åt vilket håll energin går.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
ju äldre transformator
Använder man ett annat koncept för lindningar mm i nyare? Samma fysik antar jag.
Om man däremot börjar med switchade omvandlare så är det en annan sak.
 
S SueCia skrev:
Det här är en av få gånger jag kan tycka att en avgift är fullt rimlig att t.o.m ta ut på samtliga befintliga anläggningar i landet. Att spekulera på elmarknaden ska inte vara subventionerat över huvud taget utan den som vill spekulera ska även bära alla kostnader för detta.
Alla spekulerar vi på elmarknaden. Bara genom att välja fast, rörligt eller timvis pris, om inte annat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Jag skulle snarare anta att ju äldre transformator, desto större chans att den inte bryr sig om åt vilket håll energin går.
Perfekt, då är det bara att koppla in.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Använder man ett annat koncept för lindningar mm i nyare? Samma fysik antar jag.
Om man däremot börjar med switchade omvandlare så är det en annan sak.
Jag vet inte och vill inte spekulera för mycket. Men själva transformatorn bryr sig säkert inte om kraftens riktning, ens i nyare transformatorstationer. Jag har inte hört att man har börjat med switchande AC/AC-omvandlare, det låter som att gå över ån efter vatten. En gammal hederlig 50Hz-trafo är klumpig men otroligt driftsäker i jämförelse.

Det jag tänker på är kringfunktioner, som feldetektion och frånskiljning. Där kan jag tänka mig att moderna system kan få spader.
 
M mumiemonstret skrev:
Alla spekulerar vi på elmarknaden. Bara genom att välja fast, rörligt eller timvis pris, om inte annat.
Fastpris är väl så långt från spekulation man kan komma.

Man vet med rätt stor sannolikhet att man betalar för mycket men värderar tryggheten av att inte behöva oroa sig.
 
M mumiemonstret skrev:
Det jag tänker på är kringfunktioner, som feldetektion och frånskiljning. Där kan jag tänka mig att moderna system kan få spader.
Dessa borde vara rimligt enkla att utforma så att inmatning till 10 kV nätet inte är ett problem. Misstänker ändå att i de flesta 400 V nät så är huvuddelen av elen från transformatorn till hushåll även när solen ligger på.
 
S
M mumiemonstret skrev:
Alla spekulerar vi på elmarknaden. Bara genom att välja fast, rörligt eller timvis pris, om inte annat.
Det var en jävla liknelse :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fastpris är väl så långt från spekulation man kan komma.

Man vet med rätt stor sannolikhet att man betalar för mycket men värderar tryggheten av att inte behöva oroa sig.
När jag tog beslut att binda tidigt 2021 till 3 år på 42 öre så spekulerade jag i orolig marknad och resonerade att under 20 öre i snitt låter helt osannolikt.

På ett år skulle det i värsta fall innebära 3000kr i merkostnader. Att elpriset skulle ligga över 60 öre var mer sannolikt i min kikare.

Som sagt spekulationer.

Samma sak som när räntorna kunde bindas 10år på 1,5%.
Hur mycket kan det gå ner? 0 till någon tiondel?
Danska modellen att det ger pengar att låna till boende?

Eller var risken att det kunde öka några procent?
Jag band på spekulation.
 
  • Gilla
Mikeken och 8 till
  • Laddar…
Tycker det är fantastiskt att solcells köparna själva får stå för de extrakostnader som de orsakar.

Nätet är inte byggt för att leverera ut el. Jag har ingen lust att betala för grannens solcellsäventyr eller att subventionera deras "gröna" samvete.

Ta ansvar för din egen kostnad, tvinga inte den på andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikeken och 10 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Är det bara en allmän fientlighet mot solenergi som tar sig uttryck?
Hej mumiemonstret

Om de som orsakar kostnadsökningar i redan utbyggda och bra fungerande distributionsnät till villaområden debiteras dessa ökade kostnader, i stället för att alla, även de som inte satsar på solceller i det elnätsbolaget, hur kan det vara ”en allmän fientlighet mot solenergi”.

Det är väl snarare bra, om elnätskunder bättre förstår vad de egentligen betalar för vid t.ex. kostnadsökningar.

Jag kan tänka mig att vissa elnätsbolag framöver t.ex. skapar speciella abonnemang för villaägare som har solceller. D.v.s. skapar en ny kundgrupp gällande dessa, för att hantera kostnadsbilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikeken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.