Krilleman Krilleman skrev:
Det innebär ju att med ditt sätt att räkna kommer dagens priser att öka med samma procentuella ökning.

Det innebär att huspriserna ska öka ytterligare 400% om ca25 år.

Hur går det ihop med löneökningen i Sverige generellet?
Industrin brukar ju vara normsättande rent procentuellt inom löneökningen i stort för alla löntagare.
Tanten vi köpte vårt hus av hade 200000 i lån, hon köpte för 40 år sen, hon fick 2,5 miljoner i handen. Varför skulle hon amortera? Amortering behövs bara om man inte har råd med räntan om den går upp.

Frågan är var man bor, i en attraktiv ort, eller avfolkad bruksort.

Krilleman
A Anders99999999 skrev:
Senaste 20 åren har gett mest i avkastning per år:

börsen 8%
Hus 4% - lite osäker hör
Skog - sämst.

skog har minst risk, ex om man ska gå i pension nästa år så ska man inte trycka in allt på börsen, det kommer kanske en kris. Skog klarar sig bäst mot kriser.

Jag tror vi lever i en stor inflation just nu (se på alla (materialpriser), lönerna kommer också öka.

Du får tro vad du vill.

MEN

Fastigheter och börsen har alltid stigit på lång tid.

Lånar du och köper nått på lång tid så kommer du får avkastning!!! Köper du och säljer nästa år så kanske det kommer en krasch, därför skriver jag lång tid. Har du barn ska låt dem belåna ditt hus. Tänk rationellt, om räntan höjs till en viss nivå så kommer det gå åt skogen, alltså kan de inte höja räntan många procentenheter till.
Hatten av om det fungerar för dig!

Men ditt sätt att resonera fungerar inte för majoriteten av befolkningen.
Dom flesta lever på gränsen tråkigt nog.

Många låntagare klarar inte av ens 1% ökning av bolånen. Ytterligare fler klarar inte av 2% ökning av bolånen. Fattigpensionärerna ökar lavinartat.

Nya låntagare fortsätter att ta allt större bolån i förhållande till sin inkomst och bostadens värde. Samtidigt har de marginaler för att klara sina lånebetalningar om deras ekonomiska situation försämras.

Vilka fler rapporter har du missat?

Krilleman
A Anders99999999 skrev:
Sosse?
Så långt ifrån sosse som du bara kan komma.

Fast jag förstår att du spelar ut "sossekortet" så fort du kunde.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…

Många låntagare klarar inte av ens 1% ökning av bolånen. Ytterligare fler klarar inte av 2% ökning av bolånen. Fattigpensionärerna ökar lavinartat.

Nya låntagare fortsätter att ta allt större bolån i förhållande till sin inkomst och bostadens värde. Samtidigt har de marginaler för att klara sina lånebetalningar om deras ekonomiska situation försämras.

Om man inte klarar 1% ökning så har banken gjort fel, men isåfall kommer amorteringen lyftas bort, banken vill inte ha huset, dom vill ha räntan. Det finns inga rika människor som köper saker kontant, det är i regel en dålig investering.

Krilleman
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om man inte klarar 1% ökning så har banken gjort fel, men isåfall kommer amorteringen lyftas bort, banken vill inte ha huset, dom vill ha räntan. Det finns inga rika människor som köper saker kontant, det är i regel en dålig investering.
Fast det är ingen gissning, det är sanning.

Fast det är ingen gissning, det är sanning.
Man får tycka vad man vill, jag tycker det är meningslöst att amortera, jag hade hellre använt dom pengarna till andra investeringar i huset. Jag utnyttjade amorteringsfriheten nu när man kunde och har lagt varenda krona av dom pengarna i huset.

• Gilla
Anders99999999
  • Laddar…
A

Har man inte råd eka man inte köpa, oavsett om det är börsen, en fastighet, skog eller en toblerone

Du har rätt i att förstagångsköpare löper större risk. Men det gäller inte bara förstagångsköpare, många byter upp sig och situationen blir densamma.

om räntan hade höjts drastiskt, så hade såpass många blivit drabbade att det skulle bli en katastrof. Det kommer inte ske.

en liten/stor krasch kommer i alla marknader, men på lång sikt går det alltid upp.

fortfarande.. man blir inte rik på en hög lön

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Senaste 20 åren har gett mest i avkastning per år:

börsen 8%
Hus 4% - lite osäker hör
Skog - sämst.

skog har minst risk, ex om man ska gå i pension nästa år så ska man inte trycka in allt på börsen, det kommer kanske en kris. Skog klarar sig bäst mot kriser.

Jag tror vi lever i en stor inflation just nu (se på alla (materialpriser), lönerna kommer också öka.

Du får tro vad du vill.

MEN

Fastigheter och börsen har alltid stigit på lång tid.

Lånar du och köper nått på lång tid så kommer du får avkastning!!! Köper du och säljer nästa år så kanske det kommer en krasch, därför skriver jag lång tid. Har du barn ska låt dem belåna ditt hus. Tänk rationellt, om räntan höjs till en viss nivå så kommer det gå åt skogen, alltså kan de inte höja räntan många procentenheter till.
Har du barn så se till att inte belåna ditt hus, kommer kraschen du skriver om är det alltid fördelaktigt att vara både likvid och obelånad.
Har du skog är det väl lämpligare att avverka och ge virkeslikviden till barnet som ska skaffa bo?
Skogens risk minskar ju dessutom betydligt om man säljer timmer nu när man kan få >1000kr/m3 och innan EU försvårar rationellt brukande allt för mycket.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Så långt ifrån sosse som du bara kan komma.

Fast jag förstår att du spelar ut "sossekortet" så fort du kunde.
Du resonerar som en sosse. Lyssna de stora gossarna - mig och ”jA Snabbe”, så kanske du tjänar en slant.

A Anders99999999 skrev:
om räntan hade höjts drastiskt, så hade såpass många blivit drabbade att det skulle bli en katastrof. Det kommer inte ske.
Helt rätt, förhoppningsvis kan riksbanken undvika en repris av 90-talskrisen, det var ändå en väldigt speciell händelse som troligtvis inte ens går att återskapa idag.

Men de höga priserna på kort tid är såklart lite skrämmande. Man bör inte räkna med att den prisstegring vi sett senaste året kommer fortsätta hur länge som helst, men självklart går bostadsvärdet upp, precis som allt annat går alla priser upp med inflationens hjälp.

A
F fribygg skrev:
Har du barn så se till att inte belåna ditt hus, kommer kraschen du skriver om är det alltid fördelaktigt att vara både likvid och obelånad.
Har du skog är det väl lämpligare att avverka och ge virkeslikviden till barnet som ska skaffa bo?
Skogens risk minskar ju dessutom betydligt om man säljer timmer nu när man kan få >1000kr/m3 och innan EU försvårar rationellt brukande allt för mycket.
Jag har enorma mängder hektar och ja, jag följer priset. Sitter som många få internetskogsägare och håller inne på avverkningen. Södra höjde priset idag. Jag kan inte hålla inne för länge till på det som behöver avverkad pga barkborren.

1000kr/fub vet jag ingen som fått än

A Anders99999999 skrev:
Har man inte råd eka man inte köpa, oavsett om det är börsen, en fastighet, skog eller en toblerone
Sant, om man sen ser till att inte sätta sitt boende i pant i onödan har man skapliga chanser att klara en lågkonjunktur

?
A Anders99999999 skrev:
Du resonerar som en sosse. Lyssna de stora gossarna - mig och ”jA Snabbe”, så kanske du tjänar en slant.
Man ska lyssna på er om man vill ha en extrem risk.

Du klarar dig i ett halvår och är mellan 30-40 år. Det är pinsamt. Du borde klara dig lätt i 5 år utan en enda krona in och utan tant. Annars är man fan lätt fattig fattar du väl ditt kapitalistsvin.

:D:D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
A
? Rkarlsson skrev:
Man ska lyssna på er om man vill ha en extrem risk.

Du klarar dig i ett halvår och är mellan 30-40 år. Det är pinsamt. Du borde klara dig lätt i 5 år utan en enda krona in och utan tant. Annars är man fan lätt fattig fattar du väl ditt kapitalistsvin.

:D:D

Var får du det ifrån? Jag klarar mig utan jobb och kan köp upp ditt hus 3gg om. Du har ingen aning om vad min flickvän drar in.

A Anders99999999 skrev:
Jag har enorma mängder hektar och ja, jag följer priset. Sitter som många få internetskogsägare och håller inne på avverkningen. Södra höjde priset idag. Jag kan inte hålla inne för länge till på det som behöver avverkad pga barkborren.

1000kr/fub vet jag ingen som fått än
Jag som östgöte vet ingen som är beredd att sälja under 1000lappen, att gå ut på nätet som du och skriva att man "behöver avverkad pga barkborren" gör ju att du aldrig kan få maximalt betalt, nu har du ju inget förhandlingsläge mot virkesköparna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.