A
T tobbbias skrev:
Alltså, en exkollega till mig köpte alldeles nyss sitt första hus. Han bor i Tyskland. Han köpte ett hus för 160 kEuro. Alltså ungefär 1,6Mkr. Han lyckades låsa lånet till 1,15% i ränta.
Skillnaden mellan Sverige och Tyskland är att i Tyskland så ska han betala tillbaka hela lånet på 15 år... Alltså 6,6 procents amortering.
Vad tror ni denna beror på? Jag tror det är för att vi bor i sosse-sverige. Vi socilaiserar alla risker. Så om banken skulle kånka så räddar VI dem med statens pengar... Det är därför vi kan köra amorteringsfritt eller nästan amorteringsfritt.
Jag tycker inte detta är optimalt ur min egen synvinkel.. men man får göra som man lärt sig i militären; gilla läget och situationsanpassa.
tyckte man skrek mest...
Om kartan inte stämmer med verkligheten, följ kartan ;):crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
Krilleman
T tobbbias skrev:
Jag tycker inte detta är optimalt ur min egen synvinkel.. men man får göra som man lärt sig i militären; gilla läget och situationsanpassa.
Jag lärde mig bara "ruska lång och ruska kort"

OBS det är ett fredagsskämt för den lättkränkta! :seenoevil::cool:

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
:surprised::surprised:

Jag kan förstå att man kan gå vilse i denna tråden då det rekommenderas belåning upp till skorstenen och vem det som egentligen "levererar", och även belåna mera i dina barns namn. Det är bara att belåna ännu mera. Fullständigt naturligt för somliga.

På den punken har jag svårt att hålla med anders.
jösses... nej tack..
Jag lånade knappt halva fastighetens taxeringsvärde... resten hade jag själv..
inom 20 år så ska jag vara utan lån...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
men då förlorar jag i transportkostnad. Vad yrar du om?
Amortera dina lån och minska din finansiella risk. Enkelt så att ett barn kan förstå det

Att äga skog och göra affärer kräver sin man, jag är bara liten skogsägare med <50ha och skulle aldrig sälja om jag inte var nöjd med priset, folk som är belånade och går ut med att de har avverkningsbehov pga barkborre tycker jag är underliga.
Nästan så jag funderar på att bli virkesinköpare, du lämnar ju öppet mål.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Amortera dina lån och minska din finansiella risk. Enkelt så att ett barn kan förstå det

Att äga skog och göra affärer kräver sin man, jag är bara liten skogsägare med <50ha och skulle aldrig sälja om jag inte var nöjd med priset, folk som är belånade och går ut med att de har avverkningsbehov pga barkborre tycker jag är underliga.
Nästan så jag funderar på att bli virkesinköpare, du lämnar ju öppet mål.
nej, jag har 500 ha och en del av skogen står och dör

A
A Anders99999999 skrev:
nej, jag har 500 ha och en del av skogen står och dör
Va fan sitter du här för?
ut med sågen och fäll.. Innan miljölobbyn kommer... :crysmile::crysmile:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Den som gapar efter mycket...

Är glad att jag inte köper mer än vad jag kan sköta och inte lånat mer än vad jag kunnat amortera bort.

Har du 500ha skog och seriöst funderar på att belåna boendet för att ungarna ska kunna skaffa nått eget?
Är väl bara att låta stämpla en lämplig post och sälja till högstbjudande, det står folk från både när och fjärran på kö för att köpa timmer detta år.

?
A Anders99999999 skrev:
mina barn får en tupp uppfostran. De ska leda dina barn
Din dröm. :D Kommer aldrig hända och jag antar att du är ett troll.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Eller så är han endast ute efter att skapa debatt. Inget nytt under solen...

Helt normalt beteende hos vissa, dessutom med påstådda gigantiska genitalier, vad det nu ska tillföra diskussionen.

Och nu också med stora arealer skog.

Vad här näst? Stort bestånd av fastigheter? Ägande av egen planet?

• Gilla
  • Laddar…
A
? Rkarlsson skrev:
Din dröm. :D Kommer aldrig hända och jag antar att du är ett troll.
kan skicka en screenshoot på taxeringsvärdet,på pm till dig om du vill

A
Krilleman Krilleman skrev:
Eller så är han endast ute efter att skapa debatt. Inget nytt under solen...

Helt normalt beteende hos vissa, dessutom med påstådda gigantiska genitalier, vad det nu ska tillföra diskussionen.
Och nu också med stora arealer skog.

Vad här näst? Stort bestånd av fastigheter? Ägande av egen planet?
Håll dig till ämnet istället. Jag svarade bara på frågan om det handlar om storlek på könet eller att amortera. Ja, va för skulle jag inte kunna äga skog?

A Anders99999999 skrev:
Ja, va för skulle jag inte kunna äga skog?
Klart du kan äga, men klarar du att förvalta och sälja timret i tid?
Maskintok skrev väl nått om ut och hugg, det duger ju inte att skryta om stora arealer om du saknar förmågan att avverka när priset är rätt.

Amortera på bostaden åtminstånde så kanske inte dina efterlevande behöver sälja den.

• Gilla
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Maskintok skrev väl nått om ut och hugg, det duger ju inte att skryta om stora arealer om du saknar förmågan att avverka när priset är rätt.

Amortera på bostaden åtminstånde så kanske inte dina efterlevande behöver sälja den.
Eller avverka fina bestånd i onödan... Som kan bli värda högre summor... :thinking:

A
F fribygg skrev:

Min skog sköts aven jägmästare. Jag har en nyupprättad skogsbruksplan och skogen är certifierad. Jag gör inte mycket i skogen. Det jag gör själv är kulturvård. Tar fram ekar, hassel, Ask osv på vissa områden m.m. När jag flyttar ut till landet kommer jag jobba mer med skogen, men då blir det vindfälleor och träd som angripits av granbarkborrar.

?
A Anders99999999 skrev:
kan skicka en screenshoot på taxeringsvärdet,på pm till dig om du vill
Känner du dig tillfreds då och kan sova bättre ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.