Krilleman
A Anders99999999 skrev:
Du resonerar som en sosse. Lyssna de stora gossarna - mig och ”jA Snabbe”, så kanske du tjänar en slant.
Jag resonerar mera sundhet i låntagandets hets. För det kommer en dag då det straffar sig. Vare sig du vill eller inte, det är ofrånkomligt historisk sett.

Men som jag skrivit förut, hatten av om det passar dig!

Dock gör det definitivt det inte för majoriteten av Sveriges befolkning. Och detta är ett konsumentforum. Ej att förglömma.

Jag har mitt på det torra. Det har jag själv sett till utan lån, varken lånade slantar på mina barn eller mig själv. Dessutom utan ditt bekymmer att jag påstått röstat på sossarna som verkar svida hårt... (fast det inte är sant)

Jag kan inte låta bli, trots att jag är ateist:
https://www.bibelsällskapet.se/joh-81-11/

Jag önskar dig all lycka med ditt liv med full belåning av allt, inklusive dina barn.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
?
A Anders99999999 skrev:
Var får du det ifrån? Jag klarar mig utan jobb och kan köp upp ditt hus 3gg om. Du har ingen aning om vad min flickvän drar in.
Du skrev själv att du klarar dig i 6 månader.
Du är inte imponerande alls faktiskt. Du ger sjukt usla råd om att göra dina barn till några bortskämda ungar. Det är såklart DIN ensak men att peppa folk på att låna på sina hus till sina barns hus är uselt.
Inte fan skulle jag eller mina syskon ens fundera på att tvinga föräldrarna att belåna på sitt hus. Jag hade skämts ögonen ur mig. Vi har även sagt till våra föräldrar att vi vill inte ha en krona av de i arv utan de ska leva upp alla pengar de har. =)

• Gilla
Kretikos och 5 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Du har ingen aning om vad min flickvän drar in.
Nej det har jag inte, jag tycker att du borde vara karl nog att stå för dina egna utgifter utan att behöva låta "flickvännen drar in."

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag som östgöte vet ingen som är beredd att sälja under 1000lappen, att gå ut på nätet som du och skriva att man "behöver avverkad pga barkborren" gör ju att du aldrig kan få maximalt betalt, nu har du ju inget förhandlingsläge mot virkesköparna.
ingen på skogsforum har ju lyckats.
Grattis till dig!

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=4&t=40061

A
A Anders99999999 skrev:
ingen på skogsforum har ju lyckats.
Grattis till dig!

[länk]
Finns inte många skogsägare som får rejält betalt för skogen, om man inte kan skaffa fram specialsortiment...
Men vi övriga får vara nöjda med listpris...
Om nu inte bolagen vill "äga" marknaden...
För då betalar de fruktansvärt med pengar för skogen... För att sedan betala som vanligt eller mindre...

A
? Rkarlsson skrev:
Du skrev själv att du klarar dig i 6 månader.
Du är inte imponerande alls faktiskt. Du ger sjukt usla råd om att göra dina barn till några bortskämda ungar. Det är såklart DIN ensak men att peppa folk på att låna på sina hus till sina barns hus är uselt.
Inte fan skulle jag eller mina syskon ens fundera på att tvinga föräldrarna att belåna på sitt hus. Jag hade skämts ögonen ur mig. Vi har även sagt till våra föräldrar att vi vill inte ha en krona av de i arv utan de ska leva upp alla pengar de har. =)
mina barn får en tupp uppfostran. De ska leda dina barn

• Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
A Anders99999999 skrev:
mina barn får en tupp uppfostran. De ska leda dina barn
tupp?...
Va ett väldans kackel... :rofl::thinking:

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Nej det har jag inte, jag tycker att du borde vara karl nog att stå för dina egna utgifter utan att behöva låta "flickvännen drar in."
Jag har dock ingen aning då jag inte har det problemet, men jag misstänker att kanske är vanligt för dom som lånar till alla utgifter, inklusive sina barn...?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Kommer aldrig hända heller. Jag är den som levererar.

A
F fribygg skrev:
Har du barn så se till att inte belåna ditt hus, kommer kraschen du skriver om är det alltid fördelaktigt att vara både likvid och obelånad.
Har du skog är det väl lämpligare att avverka och ge virkeslikviden till barnet som ska skaffa bo?
Skogens risk minskar ju dessutom betydligt om man säljer timmer nu när man kan få >1000kr/m3 och innan EU försvårar rationellt brukande allt för mycket.
F fribygg skrev:
Jag som östgöte vet ingen som är beredd att sälja under 1000lappen, att gå ut på nätet som du och skriva att man "behöver avverkad pga barkborren" gör ju att du aldrig kan få maximalt betalt, nu har du ju inget förhandlingsläge mot virkesköparna.
Jag bor i Västergötland. Men säg ett sågverk som ger över 1000m3/fub. Har svårt att tro det. Vet att i Finland får de bra betalt men tror inte nån i Sverige är nära än.

A Anders99999999 skrev:
Levererar du lånade pengar?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Krilleman
A Anders99999999 skrev:
https://www.tv4.se/artikel/4fbf91c104bf72519400359c/sa-kanner-du-igen-en-alfahanne

Den sista kommentaren verkar givande...

Är du fortfarande osäker på om du har med en alfahanne att göra? Pröva att kritisera hans konst/arbete – får han en allergisk reaktion eller ett vredesutbrott så är det garanterat en Alfahanne.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Alltså, en exkollega till mig köpte alldeles nyss sitt första hus. Han bor i Tyskland. Han köpte ett hus för 160 kEuro. Alltså ungefär 1,6Mkr. Han lyckades låsa lånet till 1,15% i ränta.
Skillnaden mellan Sverige och Tyskland är att i Tyskland så ska han betala tillbaka hela lånet på 15 år... Alltså 6,6 procents amortering.
Vad tror ni denna beror på? Jag tror det är för att vi bor i sosse-sverige. Vi socilaiserar alla risker. Så om banken skulle kånka så räddar VI dem med statens pengar... Det är därför vi kan köra amorteringsfritt eller nästan amorteringsfritt.
Jag tycker inte detta är optimalt ur min egen synvinkel.. men man får göra som man lärt sig i militären; gilla läget och situationsanpassa.

• Gilla
Anders99999999 och 1 till
  • Laddar…
A
är det bara jag som tappat bort mig i tråden?
;):thinking:
är det störst kuk eller amortering som gäller? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Jag bor i Västergötland. Men säg ett sågverk som ger över 1000m3/fub. Har svårt att tro det. Vet att i Finland får de bra betalt men tror inte nån i Sverige är nära än.
Då får du väl sälja till Finland om du kan få vettigt betalt där.

Krilleman
A Anders99999999 skrev:
Maskintok skrev:
är det bara jag som tappat bort mig i tråden?
;):thinking:
är det störst kuk eller amortering som gäller?
:surprised::surprised:

Jag kan förstå att man kan gå vilse i denna tråden då det rekommenderas belåning upp till skorstenen och vem det som egentligen "levererar", och även belåna mera i dina barns namn. Det är bara att belåna ännu mera. Fullständigt naturligt för somliga.

På den punken har jag svårt att hålla med anders.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.