15 620 läst · 214 svar
16k läst
214 svar
Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Det är nog inte isolerat till Huvudstaden även om folk generellt har större lån där. Men visst, ett boprisras vore såklart illa för många. Bara någon procent skulle ju minska hushållens konsumtion och bromsa ekonomin. Därtill minskar statens inkomster pga. Arbetslöshet och mindre moms och paradoxalt utgifter, inte minst skattereduktionen på huslån. Vi får hålla tummarna för låga räntor.
Krilleman skrev:Jag finner tråden starkt intresserat. Fastigheten som vi precis avyttrat i somras var belånad till ca 30% i dagens värde. Det rullade en amortering på lägstanivå från dagarna vi skrev lånet vid köp. Jag ringde efter ett par år till banken och krävde att jag skulle amortera så jag var skuldfri långt innan pensionsåldern. "Varför då" blev svaret.
Köpte 2010 för ca 1,5, sålde i somras hyfsat renoverat med nytt kök & badrum för ca 3,2.
Givetvis ville vi ha guldkant på tillvaron på ålderns höst var tankegångarna då.
Men det var tydligen hemskt ovanligt enligt den kontakten på banken.
Man kan ju fråga sig varför det är så ovanligt att vilja amortera mer än nivån kontra "måste". Mitt svar är enkelt, det är nu när jag är löntagare jag har möjlighet.
Att inte satsa på att amortera är att skjuta sig själv i foten i min enkla likformiga värld. Satsa på börsen i all ära, men allt för många har skuldsatt sig på det sättet för att det ska vara allmänt vedertaget som "säkert".
Skulle det vara 100% säkert så skulle "alla" göra det.
Jag gör det inte, jag spelar safe på marknaden och investerar i mig själv. Och givetvis satsar jag då slantarna i den skuld jag dragit på mig innan jag spekulerar på börsen.
Dom som lyckas på börsen gratulerar jag stort. Men att tro att samtliga lyckas, bara för man satsar flera hundra tusen kronor på detta, är ruskigt naivt.
Alla gör som dom vill, det är ju lite just det som är charmen med allt. Men jag kan säga en sak med säkerhet utan någon som helst spekulation: Att sälja sin bostad, med hårt amorterade lån, är ruskigt härligt att ha med sig när man somnar varje natt!
Tänkvärt!
Har du barn? Du kunde hjälpt dem med att komma in på bostadsmarknaden med ett lån på ditt boende. Det gör alla i storstäderna idag.
Ditt inlägg är bland det mest ekonomiskt korkade inlägg jag läst. Men alla gör som de vill och jag respekterar ditt val.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Med det tankesättet måste du ju då även beräkna en värdeökning med samma grad idag och framåt, likvärdig det som varit.JA”Snabbe” skrev:Ja dom som köpte hus för 1 miljon på 90-talet har ett hus värt 4 idag så ja, inget större problem. Tror knappast att vi får 500% ränta som då idag. Hjälper föga att amortera 2% om räntan skulle gå upp så mycket ändå. Nu bor jag i skåne och i ett område som inte är i närheten av stockholmspriserna, där hade jag varit lite mer försiktig.
Tror du det är framtiden?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Jag sparar lika mycket till mina barn som jag amorterar. Varför skulle jag inte göra det?A Anders99999999 skrev:
Hela Sverige har inte dom problemen som finns i Stockholm fast du nästan drar alla över en kam.
Men jag respekterar ditt sätt att tänka även fast det skiljer sig mot mitt.
Det är ju det som gör diskussionen så intressant!
Varför inte?Krilleman skrev:
Hur länge har det inte sagts att nu kan det inte bli dyrare… 1 miljon på 90-talet, 4 miljoner idag och över 7 miljoner om 30 år är ingen omöjlighet med bara 2% ökning per år.
Du tycker det är smart att amortera när du får låna för 1 procent? Om du har möjlighet så låna så in i helvete och låt dina barn köpa centralare lägenheter. De kommer vara många GGR rikare i framtiden. Man blir inte rik på lön.Krilleman skrev:Jag sparar lika mycket till mina barn som jag amorterar. Varför skulle jag inte göra det?
Hela Sverige har inte dom problemen som finns i Stockholm fast du nästan drar alla över en kam.
Men jag respekterar ditt sätt att tänka även fast det skiljer sig mot mitt.
Det är ju det som gör diskussionen så intressant!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Det innebär ju att med ditt sätt att räkna kommer dagens priser att öka med samma procentuella ökning.JA”Snabbe” skrev:Ja dom som köpte hus för 1 miljon på 90-talet har ett hus värt 4 idag så ja, inget större problem. Tror knappast att vi får 500% ränta som då idag. Hjälper föga att amortera 2% om räntan skulle gå upp så mycket ändå. Nu bor jag i skåne och i ett område som inte är i närheten av stockholmspriserna, där hade jag varit lite mer försiktig.
Det innebär att huspriserna ska öka ytterligare 400% om ca25 år.
Hur går det ihop med löneökningen i Sverige generellet?
Industrin brukar ju vara normsättande rent procentuellt inom löneökningen i stort för alla löntagare.
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
KBK - Kör bara kör!A Anders99999999 skrev:
Framtiden är framför dig och dina barn. Låna så mycket du bara kan, både i ditt namn och i dina barns namn, och gärna lite till! Lånade pengar måste vara framtidens väg att gå, helt rätt!.
Gud vad fel jag tänkt...
Vill man hjälpa sina barn med att komma in på marknaden ser jag ingen fördel att belåna sitt boende, bättre att vara likvid och själv kunna låna ut eller förskottera arv om man vill underlätta.A Anders99999999 skrev:
Förlåt men det är ju korkat att belåna ditt hus för att köpa ett hus till ditt barn.A Anders99999999 skrev:
Om du nu är så förmögen så ger du ditt barn hela kontantinsatsen som du påbörjade besparing till när de visade positivt på stickan.
Det är riktigt illa om du då har 3-4 barn och bara kan låna upp till ett eller 2.
Senaste 20 åren har gett mest i avkastning per år:Krilleman skrev:Det innebär ju att med ditt sätt att räkna kommer dagens priser att öka med samma procentuella ökning.
Det innebär att huspriserna ska öka ytterligare 400% om ca25 år.
Hur går det ihop med löneökningen i Sverige generellet?
Industrin brukar ju vara normsättande rent procentuellt inom löneökningen i stort.
börsen 8%
Hus 4% - lite osäker hör
Skog - sämst.
skog har minst risk, ex om man ska gå i pension nästa år så ska man inte trycka in allt på börsen, det kommer kanske en kris. Skog klarar sig bäst mot kriser.
Jag tror vi lever i en stor inflation just nu (se på alla (materialpriser), lönerna kommer också öka.
Du får tro vad du vill.
MEN
Fastigheter och börsen har alltid stigit på lång tid.
Lånar du och köper nått på lång tid så kommer du får avkastning!!! Köper du och säljer nästa år så kanske det kommer en krasch, därför skriver jag lång tid. Har du barn ska låt dem belåna ditt hus. Tänk rationellt, om räntan höjs till en viss nivå så kommer det gå åt skogen, alltså kan de inte höja räntan många procentenheter till.
Eh, ja, värdeökningen är ju mångdubbel sen 90-talet. Helt poänglöst att amortera om man ska bo i sitt hus till man dör, bättre att lägga amorteringspengarna på annat som håller ekonomin i rull.Krilleman skrev:
Okej, gör du så. Hoppas dina barn inte lär av dig dig. Annars får de jobba för mina barn. Finns ett sätt att tjäna pengar och det är hävstång, inte lön.F fribygg skrev: