D Daniel 109 skrev:
Det jag tolkar med det begreppet är att varor kommer när de ska användas. Man minimerar varor på lager. Jag tycks inte vara ensam. [länk]

Vad menar du med ”just in time”?
Den artikeln är väldigt begränsad så du är förlåten för den snäva tolkningen, men just-in-time betyder att det inte finns någon överkapacitet eftersom överkapacitet kostar pengar. I en detaljhandelsmarknad genomsyrar det alla led, från produktion till lagerhållning och allt däremellan.

Innan avregleringen hade vi minimikrav på elproducenterna och den kapacitet som skulle tillhandahållas. Det försvann med avregleringen och efter det ville ingen betala för överkapacitet.

Med en just-in-time marknad är man oerhört sårbar för störningar.

I en kapitalistisk marknad blir man helt eller delvis kompenserad när en sådan störning uppkommer eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, dvs uppkommer brist ökar priset.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då kan vi räkna på hur stor skillnad dessa 89 MW kan göra gentemot Sveriges effektbehov, som t.ex. just idag är ca 20 000MW.
Jag tycker inte man ska vara alltför hård mot ett bolag som bara existerat i ett år. De leverar 89 MW nu och planerar 300 MW nästa år. Jag tar hellre 200 MW batterilager per år än 2 GW om 10 år.

Sen kan man notera att toppeffekten i näten de sitter i är drygt 300 MW, så de kan leverera ca 30% av det lokala effektbehovet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och en annan fråga som inte besvaras i artikeln, är hur länge de kan mata ut 89MW, är det 5 minuter?, 10. Kanske en hel timme ..?
Drygt en timme. På deras egen sida fanns en mer utförlig nyhet som indikerar att lagren håller ca 100 MWh totalt sett.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Den artikeln är väldigt begränsad så du är förlåten för den snäva tolkningen, men just-in-time betyder att det inte finns någon överkapacitet eftersom överkapacitet kostar pengar. I en detaljhandelsmarknad genomsyrar det alla led, från produktion till lagerhållning och allt däremellan.

Innan avregleringen hade vi minimikrav på elproducenterna och den kapacitet som skulle tillhandahållas. Det försvann med avregleringen och efter det ville ingen betala för överkapacitet.

Med en just-in-time marknad är man oerhört sårbar för störningar.

I en kapitalistisk marknad blir man helt eller delvis kompenserad när en sådan störning uppkommer eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, dvs uppkommer brist ökar priset.
Snarare behöver man mer överkapacitet efter som det inte finns några buffert lager i systemet.
 
K krfsm skrev:
Jag tycker inte man ska vara alltför hård mot ett bolag som bara existerat i ett år. De leverar 89 MW nu och planerar 300 MW nästa år. Jag tar hellre 200 MW batterilager per år än 2 GW om 10 år.

Sen kan man notera att toppeffekten i näten de sitter i är drygt 300 MW, så de kan leverera ca 30% av det lokala effektbehovet.

Drygt en timme. På deras egen sida fanns en mer utförlig nyhet som indikerar att lagren håller ca 100 MWh totalt sett.
Jo och isåfall måste ju SvK gör en upphandling med Ingrid för att finnas med i en störningsreserv!?
Eller har SvK gjort det så att man ser kostnaderna? Verkar klart konstigt!

Till min stora glädje såg jag att Vattenfall ansökt om ändring av detalplan i Ringhals så kan vi få riktig planerbar kraft.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...R-i1_mzchoSW-z1FvKpwmd5fd5SiQbX-mEOoBt8rWxvZw
 
Stödtjänster upphandlas kontinuerligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Stödtjänster upphandlas kontinuerligt.
Jo det är jag mycket medveten om, men i sak hur är det med Ingrid?

(sen finns det ju inte mycket att upphandla om i Sverige eftersom vi hade ett fungerande fossiltfritt energisystem som då raserades av de gröna MP och S)
 
J Jeppson skrev:
Att exporten har ökat kan ju bero på att andra länder minskat sin egna el produktion och behöver därför importera mer el
Fast vi exporterar bara vårt överskott, så det betyder isåfall att vi minskat vår förbrukning, om det nu skulle vara så att du har rätt i att vi inte har ökat vår produktion. Fast vi har ökat vår produktion.
Area stapeldiagram visar Sveriges elproduktion per kraftslag över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/e...lproduktion2/?graph=/15330/1,2,3,4,5,6,7/all/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men det galna är ju att vi saknar en mycket stor planerbar elproduktion.
Det "galna" i det är väl att vi har små möjligheter att bygga ut vattenkraften, som är den enda planerbara, dvs reglerbara energikällan. Kärnkraft går inte att använda som reglerkraft, den går som den går, utom vid driftstopp. Det är därför vi har så mycket transfer mellan Finland och Norge: Norge har massor med planerbar kraft, medan Finland mest har kärnkraft och vindkraft och nästan ingen reglerkraft. Så när det blåser mycket stänger Norge ner sin vattenkraft och köper finsk vindkraft, när det slutar blåsa går elen åt andra hållet. Via Sverige.

Det är därför man måste satsa på att utveckla andra former av möjligheter att lagra el, utöver vattenkraftdammar. tidigare i höstas när det regnade och blåste gick nästan allt överskott till spillo eftersom vattenmagasinen redan var fulla. De fick tappa det mesta och det var översvämningar på flera håll.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Där är ju experterna oense när gemene man inte ens får dammsuga...
"För klimatets skull"

Man tar sig för pannan!

[länk]
Vad är problemet med att be folk att inte dammsuga när elbehovet är som störst utan om möjligt göra det på kvällen istället? Det visade sig ju att denna enkla vädjan gjorde att svenska folket sänkte sin elförbrukning under de kritiska timmarna mycket markant och det blev aldrig någon risk för att behöva stänga ner någon el överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El är ”just in time” den går inte att lagra.
Vänern, Höljesdammen och en hel massa andra vattenmagasin är just lagrad el. Så visst går el att lagra. Men vi behöver större lagringsmöjligheter. Mycket större.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hjälmaren är ju sänkt med 1,4 meter, den kan ju lagra massor av energi... 😎
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men vi behöver större lagringsmöjligheter. Mycket större.
Jag skulle tro att ytterligare höjning av Vänern för att lagra energi knappast skulle accepteras av Västgötar och Göteborgare, även Bohuslännngarna är nog lite oroade av vattnet i Götaälv nu.
Nu förbereds tydligen ny baskraft i Ringhals, det är förväl om Vattenfall äntligen vågar satsa på ny elproduktion i Götaland.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det "galna" i det är väl att vi har små möjligheter att bygga ut vattenkraften, som är den enda planerbara, dvs reglerbara energikällan. Kärnkraft går inte att använda som reglerkraft, den går som den går, utom vid driftstopp. Det är därför vi har så mycket transfer mellan Finland och Norge: Norge har massor med planerbar kraft, medan Finland mest har kärnkraft och vindkraft och nästan ingen reglerkraft. Så när det blåser mycket stänger Norge ner sin vattenkraft och köper finsk vindkraft, när det slutar blåsa går elen åt andra hållet. Via Sverige.

Det är därför man måste satsa på att utveckla andra former av möjligheter att lagra el, utöver vattenkraftdammar. tidigare i höstas när det regnade och blåste gick nästan allt överskott till spillo eftersom vattenmagasinen redan var fulla. De fick tappa det mesta och det var översvämningar på flera håll.
Jo men nu har vi då själva ett stort underskott av planerbar kraft och det kan enbart täckas av kärnkraft.
Precis som i USA samt Kinas energiplaner. EU och Sverige kommer att bli mosade.

https://www.svd.se/a/8JAw6G/kina-ska-bli-fossilfritt-massiv-satsning-pa-karnkraft-ar-nyckeln

Mycket sorgligt det som nu sker inom EU om vi inte tar oss samman.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle tro att ytterligare höjning av Vänern för att lagra energi knappast skulle accepteras av Västgötar och Göteborgare, även Bohuslännngarna är nog lite oroade av vattnet i Götaälv nu.
Nu förbereds tydligen ny baskraft i Ringhals, det är förväl om Vattenfall äntligen vågar satsa på ny elproduktion i Götaland.
Är det för lite vatten i älven nu igen? Vi är glada att vi fått en höjning till hyfsat normalt vattenstånd efter flera år av alldeles för lågt vatten då stränderna börjat växa igen totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.