54 399 läst · 818 svar
54k läst
818 svar
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
Som jag skrev, om man säljer när det är billigt och köper när det är dyrt så involveras ju en tredje variabel vilket gör att bara nettot mellan import och export inte förteller hela historien. Jag har inte denna data så jag kan inte påvisa vad den skulle visa, jag säger bara att import/export inte är hela sanningen.Anna_H skrev:Vad är det katastrofala med att summera import och export för att få fram ett netto?
Och nej, man räknar inte bara som ett genomsnitt över året utan även timme för timme. Målet är INTE att ha nollresultat eller export varje timme, det skulle ge alldeles för stor överproduktion under väldigt stora delar av året.
Du hittar en massa bra information i Kontrollrummet!
Det finns flera olika parametrar.Anna_H skrev:Vad är det katastrofala med att summera import och export för att få fram ett netto?
Och nej, man räknar inte bara som ett genomsnitt över året utan även timme för timme. Målet är INTE att ha nollresultat eller export varje timme, det skulle ge alldeles för stor överproduktion under väldigt stora delar av året.
Du hittar en massa bra information i Kontrollrummet!
En skulle kunna vara att man som sagt bara lite klumpigt summerar export och import, skulle kunna bli missvisande.
Det har jag (och harka) försökt att adressera genom att analysera per timme, och då priset också sätts per timme, så undviker man en del skönmålningar,
Ett annat problem kan vara att vi har en stor export uppe i norr till Finland och Norge, men även en halvhyfsad stor import nere i Skåne.
Summeras bara detta så ger det sken av att Sverige har det bättre än det faktiskt är.
Dvs i SE4 är det risigt med el, även fast vi exporterar netto.
Detta är lite knivigare att komma åt, ty här börjar det bli lite mer krångligt att hitta datakällor, och att det även finns vissa fenomen som transferering genom elområden utan att det är verklig handel, bl.a. krfsm skrev lite om detta, hur Norge och Danmark var ihopkopplade rätt genom Sverige.
Detta lite svårare försökte jag adressera genom att kika på hur det varit historiskt, då vi inte tyckt vi haft några problem, och jämföra med hur det ser ut när det upplevs som elbrist och höga priser.
Här jag har haft svårt att se några väsentliga skillnader, så därför tror jag att rent generellt har våra nedstängda reaktorer haft en högst marginell effekt.
Så här har jag jobbat, jag har alltså kämpat på med att försöka förstå saker och ting samt analysera tillgänglig data.
Det enda jag hela tiden kommer fram till är att 95% av alla Svenskar är helt grundlurade, och tror på helt fel saker och orsaker.
Man får ju lust att läsa tomtar och troll istället ibland.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men alla länder ska importera på vintern under högtryck när det inte blåser, ja förutom de som satsar på fossilt...D Daniel 109 skrev:Det är visserligen inte fel att exportera.vi har ett kontinuerligt överskott av vissa varor, och det omvända sv andre. Att ha konstant export skulle inte vara fel, om el kan produceras billigt här. Men jag förstår vad du menar. Det är inte ett vettigt mått på att elsystemet är bra. Alla länder kan inte ens ha en nettoexport.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, vi är alla grundläggande! Det kommer vara dyrare el när vi behöver den som mest, nätkostnaderna ökar hela tiden, tex för nya kablar som Hansa power bridge, och för batteristödsystem som Checkwatt, sen gärna högre energiskatt och så moms på hela kakan.Mikael_L skrev:Det finns flera olika parametrar.
En skulle kunna vara att man som sagt bara lite klumpigt summerar export och import, skulle kunna bli missvisande.
Det har jag (och harka) försökt att adressera genom att analysera per timme, och då priset också sätts per timme, så undviker man en del skönmålningar,
Ett annat problem kan vara att vi har en stor export uppe i norr till Finland och Norge, men även en halvhyfsad stor import nere i Skåne.
Summeras bara detta så ger det sken av att Sverige har det bättre än det faktiskt är.
Dvs i SE4 är det risigt med el, även fast vi exporterar netto.
Detta är lite knivigare att komma åt, ty här börjar det bli lite mer krångligt att hitta datakällor, och att det även finns vissa fenomen som transferering genom elområden utan att det är verklig handel, bl.a. krfsm skrev lite om detta, hur Norge och Danmark var ihopkopplade rätt genom Sverige.
Detta lite svårare försökte jag adressera genom att kika på hur det varit historiskt, då vi inte tyckt vi haft några problem, och jämföra med hur det ser ut när det upplevs som elbrist och höga priser.
Här jag har haft svårt att se några väsentliga skillnader, så därför tror jag att rent generellt har våra nedstängda reaktorer haft en högst marginell effekt.
Så här har jag jobbat, jag har alltså kämpat på med att försöka förstå saker och ting samt analysera tillgänglig data.
Det enda jag hela tiden kommer fram till är att 95% av alla Svenskar är helt grundlurade, och tror på helt fel saker och orsaker.
Man får ju lust att läsa tomtar och troll istället ibland.
att det finns en koppling mellan låg inhemsk elproduktion och de svenska elpriserna har jag visat på i tidigare inläggD Dayangel skrev:
och om man har en uppfattning om att det finns en koppling mellan att elpriset går upp vid import så uppkommer givetvis nästa frågeställning:
– varför importerar vi? vem är den skyldige som ska straffas med prygel eller rullas i tjära och fjädrar? det beror ju på vindkraftens nycker – eller hur – det vet ju alla?
så här har Sveriges elimport/-export sett ut och hur den svenska kärnkraften samtidigt har presterat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den grålila kurvan visar på hur mycket mindre kärnkraften har producerat jämfört med dess installerade effekt – inkluderande samtliga aktiva svenska reaktorer, varje timme sedan 2001
exempel diagramtolkning:
– skulle alla reaktorer producera året runt skulle den grålila linjen ligga på 0 hela tiden
– den sista september i år producerade kärnkraften 3 GW mindre än den installerade effekten (7 GW)
– under de senaste 18 månaderna har alla sex svenska reaktorerna varit i full drift samtidigt i mindre än tre och en halv vecka
jag påstår inte att importbehovet uppkommer för att kärnkraften underpresterar och är orsaken till all elimport, men det är heller inte så att ...elimporten uppkommer därför det inte blåser, medan kärnkraften oförtrutet tuffar på...
men kärnkraftens bortavaro har i stor omfattning varit inblandad vid importsituationerna
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
Det vore bra om man pratade klartext med korrekta termer så at alla förstår.D Dayangel skrev:Som jag skrev, om man säljer när det är billigt och köper när det är dyrt så involveras ju en tredje variabel vilket gör att bara nettot mellan import och export inte förteller hela historien. Jag har inte denna data så jag kan inte påvisa vad den skulle visa, jag säger bara att import/export inte är hela sanningen.
Du menar att nettoberäkningen av import/export över året inte ger en rättvis bild av situationen? Ingen i detta forum kommer att säga emot.
I vissa sällsynta lägen importerar Sverige el för att täcka det egna behovet, övriga tider exporterar Sverige el. I den beräkningen tittar man enbart på flödet över gränserna. Nu är det ofta så att Sverige är genomfartsled för el från Norge till DK/D/PL/Lit. Hur räknas den elen in?
Vad jag vill säga är det vanliga: alla här kan lägga upp och tolka historik enligt eget smak och tycke.
Jag tror ärligt att den vardagliga svensken bryr sig föga om import- eller exportnettot, att någon i TV står och skryter om att Sverige minsann har exporterat mer el än någonsin med eller utan vind- och kärnkraft. Folk vill veta vad det inneburit eller kommer innebära för plånboken och då kan vi rimligtvis inte bara diskutera nettoflöden heller.T Thomas_Blekinge skrev:Det vore bra om man pratade klartext med korrekta termer så at alla förstår.
Du menar att nettoberäkningen av import/export över året inte ger en rättvis bild av situationen? Ingen i detta forum kommer att säga emot.
I vissa sällsynta lägen importerar Sverige el för att täcka det egna behovet, övriga tider exporterar Sverige el. I den beräkningen tittar man enbart på flödet över gränserna. Nu är det ofta så att Sverige är genomfartsled för el från Norge till DK/D/PL/Lit. Hur räknas den elen in?
Vad jag vill säga är det vanliga: alla här kan lägga upp och tolka historik enligt eget smak och tycke.
Edit: nu är jag så klart ute och tror saker, inte att förväxlas med fakta.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
F ö tycker jag att tanken att ett land ska vara självförsörjande på en viss handelsvara (som el) är befängd. Är Sverige självförsörjande på bananer, bensin, vin? Nej, och det är inget problem utan själva drivkraften för internationell handel.
Att strypa transportvägar som kablarna är synnerligen dumt. Tänk om man ströp importvägar för bensin så skulle litern snart kostar 50 kr. Om man begränsade exportvägen för svensk malm skulle inkomsterna till Sverige minskar mycket.
Låt bli!
Att strypa transportvägar som kablarna är synnerligen dumt. Tänk om man ströp importvägar för bensin så skulle litern snart kostar 50 kr. Om man begränsade exportvägen för svensk malm skulle inkomsterna till Sverige minskar mycket.
Låt bli!
El är en infrastruktur som är livsnödvändig för hela vårt samhälle. I princip alla branscher och vi privatpersoner berörs av detta. Låga elpriser gör att vi både trycker ner inflation och ökar vår konkurrenskraft med omvärlden.T Thomas_Blekinge skrev:F ö tycker jag att tanken att ett land ska vara självförsörjande på en viss handelsvara (som el) är befängd. Är Sverige självförsörjande på bananer, bensin, vin? Nej, och det är inget problem utan själva drivkraften för internationell handel.
Låt bli!
Just-in-time mentaliteten för el är en ren katastrof både från vårt eget egoistiska perspektiv, men även för klimatet eftersom brist = bränna fossilt för att rädda upp.
Då lär du vara positiv till denna nya EU-förordning, som ökar handelskapaciteten, dvs blir lättare att få fram denna livsnödvändiga el åt alla.J JockeHX skrev:El är en infrastruktur som är livsnödvändig för hela vårt samhälle. I princip alla branscher och vi privatpersoner berörs av detta. Låga elpriser gör att vi både trycker ner inflation och ökar vår konkurrenskraft med omvärlden.
Just-in-time mentaliteten för el är en ren katastrof både från vårt eget egoistiska perspektiv, men även för klimatet eftersom brist = bränna fossilt för att rädda upp.
El är ”just in time” den går inte att lagra.J JockeHX skrev:El är en infrastruktur som är livsnödvändig för hela vårt samhälle. I princip alla branscher och vi privatpersoner berörs av detta. Låga elpriser gör att vi både trycker ner inflation och ökar vår konkurrenskraft med omvärlden.
Ja då kan vi räkna på hur stor skillnad dessa 89 MW kan göra gentemot Sveriges effektbehov, som t.ex. just idag är ca 20 000MW.B b8q skrev:
Och en annan fråga som inte besvaras i artikeln, är hur länge de kan mata ut 89MW, är det 5 minuter?, 10. Kanske en hel timme ..?