Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det är väl lämpligt att ha en styrning som ger så bra utnyttjande av elnätet som möjligt? Jag har väldigt svårt att bli arg för något sådant.
Finns det någonstans att läsa vad som egentligen ska göras, och hur det rent tekniskt ska fungera?

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Här finns en del information.
[länk]
Tack, det var nog mest något sådant jag sökte.
Att få börja med att läsa på något som liknar normal Svenska och skrivet för att man ska kunna förstå utan att först kunna hela bakgrunden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen tror jag att det är denna
[länk]

Men den känns lite tungläst ... ;)
Den relevanta punkten är skäl nr 4 och specifikt den här meningen:
Den tillgängliga kapaciteten bör normalt beräknas enligt den så kallade flödesbaserade
beräkningsmetoden, en metod som tar hänsyn till att el kan flöda via olika vägar och som optimerar den
tillgängliga kapaciteten där flera elnät är starkt beroende av varandra.
Flödesbaserat är bra ur ett effektivitetshänseende, så jag förstår att det är föredraget (särskilt nere i Europa).

En nackdel är att det kommer bli betydligt svårare att förstå elmarknaden. Idag går det hjälpligt att titta på Nordpools karta och förstå varför det blev som det blev en enskild dag. Med flödesbaserat är det praktiskt taget omöjligt att komma längre än "datorn räknade och det blev så här". Dels har man inte de data som behövs. Dels har man troligen inte en doktorsgrad i matematik.

D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om att få stabilitet i elnätet. Det handlar om att optimera flöden. Vilket gör att mer energi kan överföras. Att använda gas i ett kraftvärmeverk är dessutom ett av de bästa sätten att använda gasen på. Så jag ser det inte som ett problem.
Det är alltså inte ett problem att vi i Sverige ökar vår fossilförbränning för att ”optimera flöden” för att gas i kraftvärmeverk är ett bra sätt att använda gasen på.

Känns som att du skulle kunna ta anställning på MP:s PR-kansli. 😂

Hade vi haft kvar kärnkraften hade ingen gas behövts för detta ändamål…

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Det kan man ju säga. Men nu finns inte den kvar.

D Daniel 109 skrev:
Det kan man ju säga. Men nu finns inte den kvar.
Har inte Sverige kärnkraft kvar? Hm, det överraskar mig.

Jo, men inte den som har lagts ner.

Krilleman Krilleman skrev:
När elpriset är högt så importerar vi el från bland annat Tyskland och Baltikum.
Kolkraft med andra ord i de "grönas" tjänst.

Eller varför inte bara kika på verket i Karlshamn som startas när priserna är gynnsamma för att elda olja.

Miljöpartiet tackar Sverige!

Vem ska driva det enorma behovet till LKAB, Northvolt och SSAB när det gröna stålet skall tillverkas?

Tänkvärt är även det att detta skall tillverkas med energi som inte "finns" idag.

Hyckleri i godhetens namn.
Inte bara i norr, Pågens i skåne ville bygga ut rätt rejält med stora baklinjer, allt klart om detta. Men fick nej av av närleverantören. Vi kan inte leverera den effekt ni vill ha, då elnätet inte klarar en så hög belastning från norr. Hade Barsebäck varit kvar, så hade dom fått el och byggt ut. Snacka om att det finns en bromskloss i politiken och vem det är får ni själva räkna ut, stänga något innan det finns ersättning för det, vad säger ni om det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte bara i norr, Pågens i skåne ville bygga ut rätt rejält med stora baklinjer, allt klart om detta. Men fick nej av av närleverantören. Vi kan inte leverera den effekt ni vill ha, då elnätet inte klarar en så hög belastning från norr. Hade Barsebäck varit kvar, så hade dom fått el och byggt ut. Snacka om att det finns en bromskloss i politiken och vem det är får ni själva räkna ut, stänga något innan det finns ersättning för det, vad säger ni om det.
Nej, så var det inte. Det var regionalnätet som inte räckte till.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju lite märkligt att när jag påstår att exporten är stor så kommer motargumentet att det beror ju på vattenkraften inte kan ledas ner i tillräcklig mängd söderut.

Men sen kan god vattenkrafttillgång få bevisa motsatsen när så behövs ...

jaja...
Fast det där är två helt olika saker, eftersom alla diagram som visas i tråden (och den andra tråden) handlar om Sveriges export. Men området där "all" el har låg marginalkostnad utgörs av Sverige och Norge.

Dvs om det på ren slump tillkommer 10 TWh extra vatten i kraftmagasinen i Sverige, så ökar sannolikt Sveriges andel av exporten. Om det istället landar 10 TWh extra i Norge så ökar troligen Norges andel av exporten.

Och om det helt plötsligt öppnas 25-30% extra exportkapacitet ut ur området, så kommer exporten att öka för både Norge och Sverige tills kapaciteten är utnyttjad eller priset har hamnat i nivå med Europa.

Sen är inte "större export" nödvändigtvis detsamma som "bättre kraftsystem". T.ex. har Sveriges export sjunkit från 10 TWh under Q3 2022 till bara 6 TWh under Q3 2023. Innebär det att vårt kraftsystem har blivit mycket sämre? Nej, självklart inte. Det som hänt är att mer billig kraft har tillkommit i länder som Finland, så det behövs mindre export innan priserna utjämnas.

Dock har du förstås rätt i att om gaspriset (plus utsläppsrätter) är tillräckligt lågt, så spelar det ingen roll om man har priskoppling söderut eftersom priset aldrig blir så högt då.

D Dayangel skrev:
Det är väl det vanliga debaclet med att man bara summerar import och export som ett genomsnitt över året. Har någon visat att importen minskat vid rätt tillfällen när bristen på stabil baskraft gjort sig påmind och lett till högre elpriser?
Vad är det katastrofala med att summera import och export för att få fram ett netto?

Och nej, man räknar inte bara som ett genomsnitt över året utan även timme för timme. Målet är INTE att ha nollresultat eller export varje timme, det skulle ge alldeles för stor överproduktion under väldigt stora delar av året.

Du hittar en massa bra information i Kontrollrummet!

Det är visserligen inte fel att exportera.vi har ett kontinuerligt överskott av vissa varor, och det omvända sv andre. Att ha konstant export skulle inte vara fel, om el kan produceras billigt här. Men jag förstår vad du menar. Det är inte ett vettigt mått på att elsystemet är bra. Alla länder kan inte ens ha en nettoexport.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ju när det började närma sig detta som jag kände att jag fick ge upp, svårt att hitta alla data för det som sker mellan elområden.
Efter den där länken om EU-förordningen så har jag en ny idé om varför dagen före-kapaciteten inte finns att hämta från Entsoe. De förutsätter gissningsvis att alla kammar sig och inför flödesbaserad kapacitetsberäkning, och i ett sådant system så finns inte den datapunkten längre. Så då har de ingen anledning att samla in sån statistik.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag är rätt säker på att en eller två ytterligare reaktorer i Sverige inte hade lyckats förse hela Europa med tillräckligt med ström så de kunnat stoppa sin gaskraft, och därför skulle vi aldrig kunnat komma undan de fantasipriser vi fick.

Vi fick lida, Europa led förvisso av ännu högre priser, men det är nog trots allt ett problem som Europa måste lösa, jag kan inte se att vi vare sig kan bygga, ja hur många kan det behövas? 100 st ... kärnreaktorer, bara för att bli europas energileverantör. Inte heller kan vi försörja Europa med all den naturgas som de vill bränna.
Fast det rimliga har aldrig varit att vi ska ersätta hela Europas fossilel, utan att få tillräckligt mycket extra produktionskapacitet i förhållande till exportkapaciteten för att maxa exportkablarna oftare, och därmed slippa att gasen sätter priset.

Det krävs förstås mycket extra kapacitet för att klara det i alla lägen, men för att flytta det på marginalen så krävs det ofta ganska lite. Dvs ett kraftverk extra gör inte att vi slipper kontinentpriser för all framtid, men det kanske gör att vi slipper det en eller två timmar extra per dag.

Det här har också blivit enklare nu när Finland ryckt upp sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.