K karlmb skrev:
Med våra menar jag innevånarnas i EU.
Att nyligen utsålda statliga bolag privatiseras nyligen pekar snarare på korruption än sann liberalism. Plastliberalism.
Det är ju tydligt att stater och politiker är inne och leker marknad. Då är det bättre att de samarbetar så alla får rimliga villkor.
Nuvarande riggade situation gör det inte direkt möjligt för en ny liten spelare att komma någonstans.
Tvärtom ( som vanligt) “Stater och politiker leker marknad” om man försöker vara en spelare på en konkurrensutsatt marknad. Man kan självklart ha sina tankar om privatisering av tidigare offentliga (eller nästan) verksamheter som post, apotek, järnväg, skola, sjukvård, daghem etc.
Men nu har elproduktion ALDRIG varit helstatlig så varför tror du den skulle bli bättre med staten (det offentliga) som ensam ägare?
Som ÄNDÅ måste konkurrera med utländska privata aktörer…?
Nej, som vanligt hänger resonemanget inte ihop

Redigerat:
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur vet man/du det?

Jag satt och grunnade ett tag nu, och finner det rimligt om vi snackar om länder i Europa. Men i hela världen?
I Europa blev det GB och Frankrike som utvecklade kärnvapen. Små länder som typ Luxemburg och Danmark osv kan vi nog utesluta att de har påbörjat något kärnvapenprogram.
I Tyskland tror jag att det var totalt uteslutet, som arvtagare av det nyligen avslutade 3'e riket. Italien kan väl haft lite samma, men ev kan Italien påbörjat ett kärnvapenprogram, men det är inget jag någonsin hört något om, ungefär samma med Spanien, fast där var det nog oredan (och fattigdomen) i slutet samt efter Franco-tiden som gjort att det inte varit aktuellt. Sen känner jag att kvarvarande stater i Europa torde varit för små och/eller fattiga, och dessutom lutade man sig mot USA, GB och Frankrikes kärnvapenparaply, det var ju endast det sovjetiska hotet som var dimensionerande upp till kärnvapen.
Och i östeuropa så befann sig ju alla Warszawapaktsländer under det sovjetiska paraplyet, och sovjet skulle aldrig tillåtit att någon av dessa stater skulle utveckla egna kärnvapen.

Men utanför Europa finns det väl gott om länder som kan ha haft ett hyfsat långtgående kärnvapenprogram, som inte slutförts?
OT, men Sydafrika hade ett kärnvapenprogram och tog om jag minns rätt också fram ett antal fungerande vapen som senare avvecklades. Det gör Sydafrika till den enda kärnvappennation som frivilligt avstått sina vapen. Jag räknar då inte Ukraina (och troligen Belarus) då deras vapen var Sovjetiska.

Även Brasilien och Argentina har haft långtgående kärnvapenprogram men jag tror inte att de producerade faktiska vapen.

Sverige, och även Sydafrika, hade väldigt speciella politiska förutsättningar som låg till grund för programmen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
OT, men Sydafrika hade ett kärnvapenprogram och tog om jag minns rätt också fram ett antal fungerande vapen som senare avvecklades. Det gör Sydafrika till den enda kärnvappennation som frivilligt avstått sina vapen. Jag räknar då inte Ukraina (och troligen Belarus) då deras vapen var Sovjetiska.

Även Brasilien och Argentina har haft långtgående kärnvapenprogram men jag tror inte att de producerade faktiska vapen.

Sverige, och även Sydafrika, hade väldigt speciella politiska förutsättningar som låg till grund för programmen.
Tack för det, jag gillar ju att samla på sådana här små bitar av onödigt vetande. 🙂🙃👍
Nu känner jag mig nöjd med utvikningens storlek, vi kanske ska lämna offtopic nu. ;)

Dylan Svaar Dylan Svaar skrev:
Jag hoppas att planerna för SMR-reaktorer i Marviken blir verklighet. Det skulle vara en viktig investering för Östergötlands framtid.
Vad skulle de hjälpa när priset sätts av Tyskarnas elområde i praktiken? De hjälper kanske SE3 o4 ibland då så vi kan fylla 70% kabel. Men hur mkt blir det i praktiken?

K karlmb skrev:
Vad skulle de hjälpa när priset sätts av Tyskarnas elområde i praktiken? De hjälper kanske SE3 o4 ibland då så vi kan fylla 70% kabel. Men hur mkt blir det i praktiken?
Det är väl svårt att räkna på, men några norrmän har räknat på ett par olika elområdeskonfigurationer (som dock inte stämmer med något lagt förslag, vad jag förstår).

Det är från före energikrisen, så siffrorna känns förstås skumma nuförtiden, men i storleksordningen halverat snittpris i norra Tyskland. (De låga staplarna är zonen för norra Tyskland.)
Stapeldiagram visar simulering av årliga priser 2025 för olika zonkonfigurationer med nätverksfördröjningar, i euro per MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är väl svårt att räkna på, men några norrmän har räknat på ett par olika elområdeskonfigurationer (som dock inte stämmer med något lagt förslag, vad jag förstår).

Det är från före energikrisen, så siffrorna känns förstås skumma nuförtiden, men i storleksordningen halverat snittpris i norra Tyskland. (De låga staplarna är zonen för norra Tyskland.)
[bild]
Kommer ju aldrig Sverige att kräva. Vi skjuter hellre till miljarder till AMS, och arbetsförmedlingen sydsvenska företag går i KK. Fri marknad vettu. Företag som inte kan anpassa sig får ersättas av nya.
När vaknar svenne?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P placerej skrev:
Nu var det ju främst område 3 som skulle bli dyrare i Sverige och jag tror inte att det skiljer så enormt mycket på vädret mellan det och norra Tyskland. Dessutom är Tysklands el rejält mycket dyrare än vår, om man ska tro en artikel från Vattenfall.

[länk]
På nätet,
Citat: ”Det har varit ett tufft år för den svenska kronan. Bara i år har den tappat drygt sju procent mot euron – de senaste tio åren ligger nedgången på nästan 40 procent. På torsdag väntas Riksbanken höja räntan.18 sep. 2023”
slut citat

Utan att vattenfall publicerar valutans volatilitet (påverkan över tid) blir uträkningen, om än rätt uträknat, missvisande.

Däremot visar artikel att varje kwh som sålts till t.ex Tyskland (och inbringat Euro) rimligtvis borde genererat mer inkomster (i förhållande till svenska kronan) förusatt Mwh sålts till utomlandet, än till en konsument i Sverige…
Och värre blir det..

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det som säljs på export säljs ju till samma pris som det som säljs till Svenska kunder.

G Granatäpple skrev:
På nätet,
Citat: ”Det har varit ett tufft år för den svenska kronan. Bara i år har den tappat drygt sju procent mot euron – de senaste tio åren ligger nedgången på nästan 40 procent. På torsdag väntas Riksbanken höja räntan.18 sep. 2023”
slut citat

Utan att vattenfall publicerar valutans volatilitet (påverkan över tid) blir uträkningen, om än rätt uträknat, missvisande.

Däremot visar artikel att varje kwh som sålts till t.ex Tyskland (och inbringat Euro) rimligtvis borde genererat mer inkomster (i förhållande till svenska kronan) förusatt Mwh sålts till utomlandet, än till en konsument i Sverige…
Och värre blir det..
SEK volatiliteten (15%) har trots allt begränsad påverkan på elpriset jmf med andra faktorer TYP gaspris där volatiliteten är mångdubbelt högre
Elpriset i sig har också mångdubbelt högre volatilitet så slutsatsen blir att EURSEK har högst begränsad påverkan på elprisets svängningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.