P paralun skrev:
Jo men i Marviken så finns det ju planer att bygga Rolls-Royce SMR reaktorer vid det gamla kraftverket.
[länk] promo-codes.se/
Jag hoppas att planerna för SMR-reaktorer i Marviken blir verklighet. Det skulle vara en viktig investering för Östergötlands framtid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dylan Svaar Dylan Svaar skrev:
Jag hoppas att planerna för SMR-reaktorer i Marviken blir verklighet.
Bara man ser till så att de går att köra på olja som backup...
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Sverige är ett långt land. Därför är det sällan vindstilla i hela landet samtidigt, då det pga fysikaliska lagar alltid blåser i kanten på högtrycken. En bra spridning av vindkraft, inom landet och ute i vattnet, från norr till söder, kombinerat med utbyggnad av solcellsparker, och olika system för lagring av energi, värme, el, kommer att kapa topparna och höja lägstapriserna.

Genom ökad digitalisering, där lagringssystemen blixtsnabbt kan växla mellan lagring och utmatning minskar även behovet av svängmassa, rotationskraft eller vad man nu vill kalla det. Ett flertal vattenkraftverk har fått både ökad effekt och snabbare växling med ny teknik, och det är ju redan idag vår största källa till reglerkraft.
Visst funkar vindkraft utspritt över större arealer hyfsat vid lokala högtryck, solceller, mja ger jag inte mycket för såhär långt norrut när mycket energi behövs för värme. Modernare teknik, lagring osv, visst ska vi fortsätta med det också. Vindkraft fungerar absolut bäst där det eldas fossilt för elgenerering, man kan genast minska CO2 / tid mha vindkraft.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Marvikenverket, världens första och hittills enda, oljeeldade kärnkraftverk. :)
[länk]
Sista spiken i kistan för det svenska kärnvapenprogrammet!

Intressant läsning, rekommenderas att googla för de som inte redan läst om ”Den svenska linjen”!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Snarare tvärt om. Det var nerläggningen av kärnvapenprogrammet som medförde att marviken aldrig laddades, inte tvärtom.

Det medför också att Sverige är det enda landet som haft ett långtgående kärnvapenprogram utan att i dagsläget ha kärnvapen.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte är de statliga
Jag läser Finska, Norska, Svenska, Tyska staten, samt kommunala. Dessa står ju för absoluta merparten i diagrammet.
Så hur menar du?
 
K karlmb skrev:
Jag läser Finska, Norska, Svenska, Tyska staten, samt kommunala. Dessa står ju för absoluta merparten i diagrammet.
Så hur menar du?
Jag säger inte att du har fel.

Min kommentar var till "våra statliga bolag" då jag inte känner till fler än Vattenfall och inte räknar de utländska bolagen som våra.

Kanske bör staten starta ett separat bolag för ny kraftproduktion i Sverige om nu marknaden inte vågar bygga för att politikerna ändrar spelreglerna då och då? Möjligt att danskarna borde inbjudas att bli delägare i ett sådant bolag då gamla östdanmark och vad jag förstår hela nuvarande Danmark lider stor brist på planerbar fossilfri baskraft.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag läser Finska, Norska, Svenska, Tyska staten, samt kommunala. Dessa står ju för absoluta merparten i diagrammet.
Så hur menar du?
Tyska staten ?
Kanske du skall sluta igga skribenter, då hade även du fått med dig att de största tyska bolagen är privata…
Men lev du kvar i din bubbla
 
F fribygg skrev:
Jag säger inte att du har fel.

Min kommentar var till "våra statliga bolag" då jag inte känner till fler än Vattenfall och inte räknar de utländska bolagen som våra.

Kanske bör staten starta ett separat bolag för ny kraftproduktion i Sverige om nu marknaden inte vågar bygga för att politikerna ändrar spelreglerna då och då? Möjligt att danskarna borde inbjudas att bli delägare i ett sådant bolag då gamla östdanmark och vad jag förstår hela nuvarande Danmark lider stor brist på planerbar fossilfri baskraft.
Att Sverige lr nåt annat land i Nordeuropa skulle starta ett nytt statligt bolag i konkurrensutsatt sektor kan vi glömma direkt.

Uniper fick tyska staten i knäet. Inget de öht suktade efter.
 
Z Zodde skrev:
Att Sverige lr nåt annat land i Nordeuropa skulle starta ett nytt statligt bolag i konkurrensutsatt sektor kan vi glömma direkt.
Då finns väl risken att vi istället måste erbjuda ett högt garantipris om det ska byggas någon ny kraftproduktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Snarare tvärt om. Det var nerläggningen av kärnvapenprogrammet som medförde att marviken aldrig laddades, inte tvärtom.

Det medför också att Sverige är det enda landet som haft ett långtgående kärnvapenprogram utan att i dagsläget ha kärnvapen.
Onekligen intressant läsning.

Oavsett vad man kan enas om är det intressant att läsa om svensk historia i relativ nutid.

Som du beskriver är Sverige ett av ett fåtal länder med verkligen långt gången kärnvapenforskning som valt att avstå slutförande.

Dessvärre är det som andra skribenter noterat svårt att veta vem du svarar, då dina inlägg saknar mottagare.

Mvh

Stefan
 
F fribygg skrev:
Jag säger inte att du har fel.

Min kommentar var till "våra statliga bolag" då jag inte känner till fler än Vattenfall och inte räknar de utländska bolagen som våra.

Kanske bör staten starta ett separat bolag för ny kraftproduktion i Sverige om nu marknaden inte vågar bygga för att politikerna ändrar spelreglerna då och då? Möjligt att danskarna borde inbjudas att bli delägare i ett sådant bolag då gamla östdanmark och vad jag förstår hela nuvarande Danmark lider stor brist på planerbar fossilfri baskraft.
Med våra menar jag innevånarnas i EU.
Att nyligen utsålda statliga bolag privatiseras nyligen pekar snarare på korruption än sann liberalism. Plastliberalism.
Det är ju tydligt att stater och politiker är inne och leker marknad. Då är det bättre att de samarbetar så alla får rimliga villkor.
Nuvarande riggade situation gör det inte direkt möjligt för en ny liten spelare att komma någonstans.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det medför också att Sverige är det enda landet som haft ett långtgående kärnvapenprogram utan att i dagsläget ha kärnvapen.
Hur vet man/du det?

Jag satt och grunnade ett tag nu, och finner det rimligt om vi snackar om länder i Europa. Men i hela världen?
I Europa blev det GB och Frankrike som utvecklade kärnvapen. Små länder som typ Luxemburg och Danmark osv kan vi nog utesluta att de har påbörjat något kärnvapenprogram.
I Tyskland tror jag att det var totalt uteslutet, som arvtagare av det nyligen avslutade 3'e riket. Italien kan väl haft lite samma, men ev kan Italien påbörjat ett kärnvapenprogram, men det är inget jag någonsin hört något om, ungefär samma med Spanien, fast där var det nog oredan (och fattigdomen) i slutet samt efter Franco-tiden som gjort att det inte varit aktuellt. Sen känner jag att kvarvarande stater i Europa torde varit för små och/eller fattiga, och dessutom lutade man sig mot USA, GB och Frankrikes kärnvapenparaply, det var ju endast det sovjetiska hotet som var dimensionerande upp till kärnvapen.
Och i östeuropa så befann sig ju alla Warszawapaktsländer under det sovjetiska paraplyet, och sovjet skulle aldrig tillåtit att någon av dessa stater skulle utveckla egna kärnvapen.

Men utanför Europa finns det väl gott om länder som kan ha haft ett hyfsat långtgående kärnvapenprogram, som inte slutförts?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.