Mats-S
"
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
"

Gött, då får man mer betalt för elen som solpanelerna producerar, inte helt fel :)

D Dayangel skrev:
Men import/export-snacket på årsbasis är ju den enkla finten debattörer i media/intervjuer försöker förföra åskådarna
men den enkla finten är kanske den du försöker med? att undergräva trovärdigheten av fakta genom att hävda att "ett genomsnitt på årbasis inte säger något"

i flera trådar här på BH har nedanstående graf lagts upp åtskilliga gånger (med lite olika årtal över tiden)

varsågod, 208176 timvärden med Sveriges elexport och elimport under 2000-talet fram till sista september:

Diagram över Sveriges timvisa el-export (grönt) och import (rött) från år 2000 till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Självklart märks en stängning mindre om vattenkraften får mer tillskott än stängningen av R2 drog ifrån
Det är ju lite märkligt att när jag påstår att exporten är stor så kommer motargumentet att det beror ju på vattenkraften inte kan ledas ner i tillräcklig mängd söderut.

Men sen kan god vattenkrafttillgång få bevisa motsatsen när så behövs ...

jaja...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Vi som sitter på det här forumet (utom eventuella mullvadar från SVK och/eller Nordpool) har inte tillgång till de data som behövs för att kunna göra bra gissningar om vad som kunnat hända om R1-2 inte stängdes ner.

Det finns för många variabler vi inte kan kontrollera för.

T.ex. fick vi summaallokeringen på Västkusten för att vi har så dåligt nät där. Hade ACER gått med på det om det hade funnits 1,8 GW extra kraft där? Och vad hade det i så fall betytt för den idag klart begränsade exporten till DK1 och NO1?

Det går troligen inte att göra så mycket bättre än det underlag som togs fram av SVK.
Ja egentligen tror jag du har rätt.
Det var ju när det började närma sig detta som jag kände att jag fick ge upp, svårt att hitta alla data för det som sker mellan elområden.
Samt att jag själv inte kan tillräckligt mycket om effekter på överföringskapaciteter på ett rent tekniskt plan.

Dock kom jag ganska lätt fram till att det som den tråden påstod redan i rubriken, att Sverige hade bättre elproduktion än någonsin verkade stämma.

Jag kunde också konstatera att jag hittade alldeles för mycket anomalier och data som inte alls stödde att vare sig pris eller import berodde på minskad kraftproduktion i SE3.
Skulle det varit så borde jag sett ett visst mönster i pris/produktion/elflöden.
Nu saknades all sådan korrelation såvitt jag kunde se, men däremot hittade jag en otroligt bra korrelation med gaspriser på Dutch TTF och Europiskt elpris, och därmed det svenska elpriset.
Så jag är rätt säker på att en eller två ytterligare reaktorer i Sverige inte hade lyckats förse hela Europa med tillräckligt med ström så de kunnat stoppa sin gaskraft, och därför skulle vi aldrig kunnat komma undan de fantasipriser vi fick.

Vi fick lida, Europa led förvisso av ännu högre priser, men det är nog trots allt ett problem som Europa måste lösa, jag kan inte se att vi vare sig kan bygga, ja hur många kan det behövas? 100 st ... kärnreaktorer, bara för att bli europas energileverantör. Inte heller kan vi försörja Europa med all den naturgas som de vill bränna.

harka harka skrev:
men den enkla finten är kanske den du försöker med? att undergräva trovärdigheten av fakta genom att hävda att "ett genomsnitt på årbasis inte säger något"

i flera trådar här på BH har nedanstående graf lagts upp åtskilliga gånger (med lite olika årtal över tiden)

varsågod, 208176 timvärden med Sveriges elexport och elimport under 2000-talet fram till sista september:

[bild]
Jag ifrågasätter inte faktan i detta fall, bara metodiken i hur vissa framför det. Alla gör det inte lika elegant som dina grafer.

Av intresse, kan du möjligtvis punkta upp kurvor på timpriserna för SE1-4 mot samma material, låt säga 2019-Nu

Redigerat:
P
vore dags att göra en "ryssland" råka spränga några elledningar mot europa så vi kan få svenskpriser på elen igen

😄

Mikael_L
P polaris78 skrev:
vore dags att göra en "ryssland" råka spränga några elledningar mot europa så vi kan få svenskpriser på elen igen

😄
Utom när vi skulle behöva importera, men det är å andra sidan inte speciellt många timmar om året.

Dock skulle antagligen all fortsatt kraftproduktionsutbyggnad direkt stoppa i Sverige, och för lång tid framåt, ty vi skulle sitta med ett över 30TWh årligt elöverskott som bara skulle behöva vaskas,
Kärnkraftverken skulle stå på revision över halva året då ingen behöver elen, vattenkraftsdammarna skulle släppa vatten hela tiden genom utskovsluckorna.

OCH Sverige skulle gå miste om många miljarder i elexportinkomster årligen.

Men visst ... kör du, det blir ett intressant experiment. :D

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Utom när vi skulle behöva importera, men det är å andra sidan inte speciellt många timmar om året.
Facebook skulle kunna stänga sina serverhallar Maud fixade om det blir kallt. Skulle göra under för folkhälsan.

• Gilla
Arne_Planka och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% (uppskattat i område 3) höjning av elen. Är det bara jag som blir arg?
Sjuuuukkkkkt

Du har ingen aning om vad det handlar om va? Det skulle snarare vara sjukt att rata den förändringen.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Missade du ordet "då" i min mening?
En gång till: Innan reaktorerna stängdes importerade Sverige mer el och exporterade mindre el än efter att reaktorerna stängdes. Det är alltså samma sak som Daniel 109:s mening om att exporten har ökat efter stängningarna.

• Diagram visar Sveriges elimport och -export samt reaktoravstängningar under tjugo år. (19 ord)
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var det som alla fick en ordentlig möjlighet att visa på i den tråden jag startade.
Men inga sådana data ramlade in, utan det var bara de vanliga trötta åsiktsmaskinerna som tuffade på.

Sånt är jag lite less, åsikter kan jag suga i mig med valfri främling på krogen, eller bland pilsnergubbarna på parkbänken.
Jag gillar insikter lite mer, men framförallt data och fakta.

All data och fakta som flöt upp i den tråden stödde min tes att Sveriges elproduktion var bättre än någonsin efter att R2 och R1 hade stängts ner.
Men tråden är mig veterligen öppen än, så det är bara att mata in lite fakta, ingen blir gladare än jag.

(Sen tjuvkikade jag lite på vad en användare jag blockerat skrev (för att få ihop sammanhanget över varför jag var taggad) och jag kan meddela att jag aldrig någonsin röstat MP, inte ens varit speciellt nära, men de ligger absolut inte längst bort för mig heller, och S har jag inte röstat sedan 1988, jag röstskolkade sen flera val, och numera ligger jag mer i borgerligheten, ideologiskt är jag nog mest liberal, men alla partier har rätt i minst någon sak, och alla är dessutom enligt mig i överlag rätt kassa, jag är fruktansvärt cynisk här)

• Graf över Sveriges elimport och -export samt nedstängningar av kärnreaktorer under 20 år.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som någon tidigare påpekat kan ju den ökade exporten efter stängning av kkv handla om andra EU-länders ökade behov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kanske inte förstod mig riktigt men att lita på allt statsmedia skrivit helt blint, eller för den delen annan media skriver, är mycket naivt.
Sluta med det då.

F fribygg skrev:
Sluta med det då.
Har aldrig gjort det men jag fick känslan av att du antingen litade blint på statsmedia, alt. spelar apa. Jag hoppas dock på ett tredje alternativ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.