54 402 läst · 818 svar
54k läst
818 svar
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
Uppenbarligen finns det tillräckligt eftersom elnätet är stabilt.
Att sammanfatta ett plus och minussaldo över tolv månader och hävda att det perfekta genomsnittet existerar har väl ändå inget med fakta att göra? Kom igen nu, måste vi bevisa Guds vara eller icke vara också i dessa diskussioner för att lägga fram en poäng?Mikael_L skrev:Ja så länge du inte kan visa på det du menar så är det tämligen meningslöst att vi diskuterar, det blir ju bara
- "jag tror ..."
- "Men jag tror ..."
Jag har ju dock visat med data varför jag tror det jag gör, jag skiter i din åsikt så länge du inte ställer upp med att göra samma jobb som jag gjort.
Om du lägger en 50 timmar på det så borde du väl kunna bevisa åtminstone något tillfälle då det du skriver stämmer.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 644 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 644 inlägg
Där är ju experterna oense när gemene man inte ens får dammsuga...D Daniel 109 skrev:
"För klimatets skull"
Man tar sig för pannan!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pausa-dammsugaren-i-ett-par-dagar-for-klimatets-skull
Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det är de höga elpriserna alla är förbannade på, och vill hitta en orsak, en syndabock och en lösning.
Och sen fanns det politiker som bytte detta mot en valvinst genom att blåljuga för folket, och ärligt talat följde alla andra partier med i samma lögn, varför vet jag inte (Jag gissar att det var valstrateger som påpekade att det är för krångligt att få folk och förstå hur det funkar, utan bättre att följa den populistiska åsikten).
Hade vi inte fått priser dikterade av den svindyra gasen på Dutch TTF, så hade väl ingen jävel brytt som vare sig nedlagda kärnkraftverk eller svängmassa, reaktiv effekt, överföringsbegränsningar, AFK eller effektreserver, det var ju inget som någon brydde sig om förut heller.
Och sen fanns det politiker som bytte detta mot en valvinst genom att blåljuga för folket, och ärligt talat följde alla andra partier med i samma lögn, varför vet jag inte (Jag gissar att det var valstrateger som påpekade att det är för krångligt att få folk och förstå hur det funkar, utan bättre att följa den populistiska åsikten).
Hade vi inte fått priser dikterade av den svindyra gasen på Dutch TTF, så hade väl ingen jävel brytt som vare sig nedlagda kärnkraftverk eller svängmassa, reaktiv effekt, överföringsbegränsningar, AFK eller effektreserver, det var ju inget som någon brydde sig om förut heller.
Har nätet någon sin gått ner på grund av effektbrist, eller en hamnat i läget att en enda abonnent kopplats bort av på grund av effektbrist? Vi har ett mycket stabilt elnät.
Nej jag tror inte det, men visst har statsmedia gått ut och bett befolkningen spara el då man ansåg situationen allvarlig.D Daniel 109 skrev:
[/QUOTE]
Nej vi har ett instabilt elnät som uppmuntrar "knäppskallar" att köpa reservkraftaggregat från Kina isf att lägga pengarna på att återställa elnätet.D Daniel 109 skrev: