54 779 läst · 818 svar
55k läst
818 svar
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 434 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 434 inlägg
Ställt till vad?
Om jag skiter i vem, utan istället berättar vad ...
Så är det priset på naturgasen som ställde till det.
Och för att räta upp detta så är väl det bästa att vi helt slutar elda gas (svårt, då det inte alls används bara till elproduktion, utan även värmer upp hus, spisar, VVB och används i industrier).
Det andra sättet att räta upp det är att ordna andra (lika billiga leverantörer) och ny transportkapacitet.
I verkligheten kommer båda sätten användas parallellt, och det sker redan nu.
edit:
Du kan skippa allt det andra, ...om elbilar, vindkraftverk, politiker, åkarbrasor.
Det jag skrev är den absolut enda orsaken till att du är förbannad. Inget annat har försämrats, utan allt har faktiskt förbättrats, men naturgaspriset slår för hårt.
Så är det priset på naturgasen som ställde till det.
Och för att räta upp detta så är väl det bästa att vi helt slutar elda gas (svårt, då det inte alls används bara till elproduktion, utan även värmer upp hus, spisar, VVB och används i industrier).
Det andra sättet att räta upp det är att ordna andra (lika billiga leverantörer) och ny transportkapacitet.
I verkligheten kommer båda sätten användas parallellt, och det sker redan nu.
edit:
Du kan skippa allt det andra, ...om elbilar, vindkraftverk, politiker, åkarbrasor.
Det jag skrev är den absolut enda orsaken till att du är förbannad. Inget annat har försämrats, utan allt har faktiskt förbättrats, men naturgaspriset slår för hårt.
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
Lillteslan väger 1,84 ton, med AWD + Long range 1,92 tonT Thomas_Blekinge skrev:
Tesla model Y 1,844 till 2,003 ton
Lillteslan är redan i grundutförande lite tyngre än en Dodge Magnum 2,7L V6 som ”bara” väger 1,745 ton.
En premium mellanklass BMW 320D från 1,67 till 1,8 ton. 1,735 ton med 4-hjulsdrift, automat och ”tung” dieselmotor.
Går man över på lillepluttbilar som tex Zoe så väger den 1,577 ton medan en Kia Picanto bara väger 0,899 ton.
🤔
Jag tycker hon har en poäng och att dammsugarens strömförbrukning ska ses i ett större sammanhang om betydelsen av att spara el.D Daniel 109 skrev:
Visst var vi duktiga och sparade ca 10% på privata elkonsumtionen under "elkrisen". 👍
Hur högt hade de höga elpriserna blivit med normal förbrukning? 🤔
Det är ju tyvärr inget linjärt samband mellan ökad elkonsumtion och högre elpriser.
Ett normal hushåll idag har LEDljus och Värmepump.
Kan de verkligen gå att spara så mycket att övergången till elbil inte ökar deras elkonsumtion?
Jag har flera rödgröna bekanta där det är någon slags tabu att tala in m var energin ska komma från när solen gått ner och det inte blåser.
Forska mer (om uppvärmning) och spara är lösningen.
Nä på hushållsnivå går det inte, kommer inte att gå.blackarrow skrev:
Men å andra sidan laddas väl minst 90% av dessa bilar på natten, och då elen är billigast, så denna bilpark skapar ju faktiskt en utjämning av förbrukningen som inte är så dum.
Ty energi överproducerar vi ju gott om (över 30TWh årligen, och hela Svenska personbilsflottan skulle dra ungefär hälften av detta om alla vore elbilar), men effekt har vi ibland lite knapert med.
Här kan ni se hur kapacitetsfaktorerna var för de olika reaktorerna vid tiden när nedläggningsbeslut togs för O1, O2 R1 och R2, alla dessa beslut togs ungefär 2015.Mikael_L skrev:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/oskarshamn-1-sveriges-allra-samsta-reaktor
(Jag hoppas bilden funkar, annars får ni gå in i länken)
Edit:
Om jag inte räknade fel nu, så hade O1 en effektskatt på 244 miljoner kr per år.
Men O1 och O2 drogs med förluster i miljardklassen runt 2015 och några år innan, så det var kanske inte bara effektskatten som dödade reaktorerna ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskarshamns_kärnkraftverk#Beslut_om_nedläggning_av_O1_och_O2
Redigerat:
1680 kg väger en Volvo S60 D5 med tio år på nacken att jämföra med en Tesla M3. BMW 3-serie väger 1845kg. Tesla M3 RWD väger 1840kg. Alternativen idag är dock att få dem som hybrid, vilket väger mer.blackarrow skrev:Lillteslan väger 1,84 ton, med AWD + Long range 1,92 ton
Tesla model Y 1,844 till 2,003 ton
Lillteslan är redan i grundutförande lite tyngre än en Dodge Magnum 2,7L V6 som ”bara” väger 1,745 ton.
En premium mellanklass BMW 320D från 1,67 till 1,8 ton. 1,735 ton med 4-hjulsdrift, automat och ”tung” dieselmotor.
Går man över på lillepluttbilar som tex Zoe så väger den 1,577 ton medan en Kia Picanto bara väger 0,899 ton.
🤔
Och om man jämför en MY med en XC60 som känns trängre så väger XC60n 1912kg i basutförande med dieselmotor.
Småelbilarna väger mer, men att jämföra en Zoe och en Piccanto är inte riktigt rättvist. Jämför istället med en BMW i3 som är mer lik i storlek och den väger 1365 kg. Saken med småbilarna är att batteriet blir en mycket större del av totalvikten. Frugans Fiat 500e väger åckså 1365kg. Förra Fiat 500 väger ca 400 kg mindre, men det är också en mindre bil med sämre krocksäkerhet även utan viktskillnaden. För samma krocksäkerhet så behövs nog 100-200kg till.
Elen ska ju transporteras, då är väl elbilarna ett bra transportsätt. Vikten handlar väl om hur mycket el man får lasta..? 😂🙃Mikael_L skrev:
Ja, om du har två reaktorer som inte kör, men fortfarande betalar skatt och man dessutom lägger pengar på att renovera en av dem, så blir det förstås förluster. Om Plexprojektet för O2 kostade 8 miljarder totalt, så var troligen en del av de pengarna lagda 2013-2015.Mikael_L skrev:
O1 känns som ett inte helt taffligt beslut, men O2 känns som en "sälja på botten". Man tog beslutet när det var historiskt låga priser, och man trodde att det skulle vara en längre tid. Året efter var priserna 50% högre. Tre år efter var priserna 150% högre. Bortsett från början på pandemin 2020 har priserna aldrig varit i närheten igen.
Sen är förstås frågan om O2 skulle haft någon påverkan på elpriset. Om man tror att det inte skulle spelat någon roll för elpriset så har OKG vaskat en bunt miljarder. Om man istället tror att det skulle spelat stor roll, så har de snarare orsakat minskad samhällsnytta, men kanske inte kostat sig själva så mycket.
Jag för min del tror att OKG-ägarna hade tänkt fräscha upp och effektöka O2 (för det projektet hade ju startats och drivits en bit) för att sen när O2 tuffade igång igen nästan direkt låta O1 gå i graven.
Jag har absolut inget fakta bakom detta, utan bara att jag tycker det känns som sunt förnuft.
O1 skulle ju också blivit föremål för de nya kraven på oberoende härdkylning, vilket också skulle visslat bort ett hundratal miljoner, eller något sånt.
Jag tvivlar på att O1 hade drivits speciellt länge till även helt utan effektskatten.
Men det ambitiösa programmet för att förnya O2 kan ju inte betyda annat än att man verkligen tänkt att den reaktorn skulle tuffat på minst ett decennium till.
Så där var det väl antagligen effektskatten i kombination med de låga elpriserna (som man i brist på bättre prognoser inte trodde skulle stiga så väldigt mycket) som fällde avgörandet.
edit:
Nej det verkar inte vara riktigt så, utan efter 90 dagars avstängd reaktor får de lite avdrag på denna skatt, men det var bara några procent, mycket under 10%
Jag har absolut inget fakta bakom detta, utan bara att jag tycker det känns som sunt förnuft.
O1 skulle ju också blivit föremål för de nya kraven på oberoende härdkylning, vilket också skulle visslat bort ett hundratal miljoner, eller något sånt.
Jag tvivlar på att O1 hade drivits speciellt länge till även helt utan effektskatten.
Men det ambitiösa programmet för att förnya O2 kan ju inte betyda annat än att man verkligen tänkt att den reaktorn skulle tuffat på minst ett decennium till.
Så där var det väl antagligen effektskatten i kombination med de låga elpriserna (som man i brist på bättre prognoser inte trodde skulle stiga så väldigt mycket) som fällde avgörandet.
Man betalade väl inte skatt efter reaktorn varit ur drift i 3 månader..?K krfsm skrev:
edit:
Nej det verkar inte vara riktigt så, utan efter 90 dagars avstängd reaktor får de lite avdrag på denna skatt, men det var bara några procent, mycket under 10%
Redigerat:
10 år bort.P paralun skrev:Jo och isåfall måste ju SvK gör en upphandling med Ingrid för att finnas med i en störningsreserv!?
Eller har SvK gjort det så att man ser kostnaderna? Verkar klart konstigt!
Till min stora glädje såg jag att Vattenfall ansökt om ändring av detalplan i Ringhals så kan vi få riktig planerbar kraft.
[länk]
Jag tyckte någon sa att det var en kris, men det verkar inte så.
Varför kan inte en regering (för det är väl tänkt att en sådan skall regera) peka med hela handen och säga: Bygg?
Nu skall det ju tillsättas en utredning med all den fördröjning det innebär, undersöka om man kan få till ett "snabbspår" i bl.a. tillståndsansökningarna. Man kan ju undra varför det skall ta över ett år från ord till handling för en sådan enkel sak.
Jag undrar hur det skulle se ut om det var riktiga kristider, skulle något ske överhuvudtaget då? Eller skulle hela statsapparaten bara klappa ihop?
Har vi en kris?
Det ska mycket till innan regeringen ger sig in på privata marknader och dikterar vad som ska göras.
Det ska mycket till innan regeringen ger sig in på privata marknader och dikterar vad som ska göras.