177 482 läst · 888 svar
177k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Mer eller mindre låter som en bra term, tror du man är mer eller mindre beroende av importerad el och/eller användning av gas/kol. Desto mer av energimixen som kommer från ej planerbara kraftkällor?harka skrev:
En riktigt klurig fråga va?
Om man svarar ja på den (jag tror du är alldeles för hal att för att villigt säga ja även om du mycket väl vet att det är korrekt svar) och sen ser en framtid där alt fler grannländer går över till samma slags ej planerbar kraft. Så de inte längre kan exportera till de som "ligger före" i detta avseende, när det är vindstilla i norra Europa.
Måste man elda mer eller mindre gas/kol och olja då tro?
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Alla länder i Europa är mer eller mindre anslutna till andra länder, förutom Island och Cypern. Malta försörjs via kabel från Sizilien.harka skrev:
El är en handelsvara som köps där den är billig och skickas till dyra platser. Och priserna lokalrt bestäms som alltid av tillgång och efterfråga. Och det kan skilja väsentligt mellan dagens timmar, dagar, årstider, vind och sol tillgångar mm. Några få miniländer är helt beroende av andra. Vissa har nettoexport över året, som Sverige och Tyskland, andra har netto-import. Så enkelt är det.
Dock kanske inte alla länder där en så stor andel av kapaciteten i en region är tillgänglig på exportmarknaden?T Thomas_Blekinge skrev:
Det ligger ju i tiden att vilja förenkla alla problem till något svart-vitt, men verkligheten är ju inte så.
Det dom flesta här inne inte förstår är att om alla skulle gjort lite aktivism som du gör så skulle vi haft en mer fungerande elmarknad med billigare och stabilare elpriser som inte var på gränsen till kollaps.T Thomas_Blekinge skrev:
100ggr mer respekt till dig än sådana som bara accepterar alla samhällsproblem, knyter näven i fickan, och går vidare. Det enda problemet är att det behövs fler som är som dig för att man kunna förändra systemet till det bättre.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 079 inlägg
Hade det inte varit bättre om du bara varit energiminister emeritus på obestämd tid sedan 1965 och framåt, så hade vi haft gratis el till alla, och ingen hade behövt demonstrera?V vik_tor skrev:Det dom flesta här inne inte förstår är att om alla skulle gjort lite aktivism som du gör så skulle vi haft en mer fungerande elmarknad med billigare och stabilare elpriser som inte var på gränsen till kollaps.
100ggr mer respekt till dig än sådana som bara accepterar alla samhällsproblem, knyter näven i fickan, och går vidare. Det enda problemet är att det behövs fler som är som dig för att man kunna förändra systemet till det bättre.
Jag skulle gärna tagit över efter, hmm, 1998. Innan dess har jag inga klagomål på vår energipolitikDan_Johansson skrev:
Eller så skulle jag kunnat bli utbildningsminister från 1980. Med ökad utbildning hur vår kärnkraftverk fungerar så skulle stödet varit större. skulle vi haft ökat stöd för kärnkraft. Okunskap föder rädsla. Och sen när kärnkraften är nerlagd så står befolkningen där med och hög räkning.
Integrationsminister... Finns ju galet många intressanta poster. Men vem vill bli politiker?
Ja varför inte?V vik_tor skrev:Jag skulle gärna tagit över efter, hmm, 1998. Innan dess har jag inga klagomål på vår energipolitik
Eller så skulle jag kunnat bli utbildningsminister från 1980. Med ökad utbildning hur vår kärnkraftverk fungerar så skulle stödet varit större. skulle vi haft ökat stöd för kärnkraft. Okunskap föder rädsla. Och sen när kärnkraften är nerlagd så står befolkningen där med och hög räkning.
Integrationsminister... Finns ju galet många intressanta poster. Men vem vill bli politiker?
Man får ju fint lönesaldo och bra förmåner även fast man slutat..
Den inställningen var lika osympatisk som väntad. Om man är ensam om en åsikt och femtio andra personer har motsatt åsikt så kan det vara lämpligt att fundera ett varv till på om man verkligen är den som vet och kan mest. Sannolikheten talar för att det inte alltid är så. Just den här frågan handlade dessutom inte om subjektiva åsikter och att få medhåll eller ej, det var kommentarer på konkreta faktafel och rena feltolkningar av hur prissättningen går till.T Thomas_Blekinge skrev:
Hoppas att du får tillbaka din efterlängtade femhundraapp från elbolaget och att du känner dig nöjd över din hjälteinsats där du motverkat bedrägerier och korruption i näringslivet.
Om en miljon människor klagar på fakturan och 1 person försöker göra något åt det.J Jonte Karlsson skrev:Den inställningen var lika osympatisk som väntad. Om man är ensam om en åsikt och femtio andra personer har motsatt åsikt så kan det vara lämpligt att fundera ett varv till på om man verkligen är den som vet och kan mest. Sannolikheten talar för att det inte alltid är så. Just den här frågan handlade dessutom inte om subjektiva åsikter och att få medhåll eller ej, det var kommentarer på konkreta faktafel och rena feltolkningar av hur prissättningen går till.
Hoppas att du får tillbaka din efterlängtade femhundraapp från elbolaget och att du känner dig nöjd över din hjälteinsats där du motverkat bedrägerier och korruption i näringslivet.
Då är det den personen som försöker göra något åt det som gör fel?
Jag förstår dock vad du menar. Men det är ditt tankesätt som har låtit politikerna förstöra det här landet.
Eller så är det precis rätt sätt att börja. För om alla skulle gjort det så skulle politikerna behövt lösa problemet. Typ. Imorgon.useless skrev:
Ser ni inte det?