A
T Thomas_Blekinge skrev:
År 2030 är en avsiktsförklaring i koalitionsöverenskommelsen, inte ett beslut.
Man fattar ett beslut om att klara målet innan slutåret..

engs
harka harka skrev:
ja, vad tror du?

kan inte du nämna ett land i Europa (undantag Island, Malta och Cypern) som inte ...mer eller mindre är beroende av importerad el... och jämför gärna med Tyskland
Mer eller mindre låter som en bra term, tror du man är mer eller mindre beroende av importerad el och/eller användning av gas/kol. Desto mer av energimixen som kommer från ej planerbara kraftkällor?

En riktigt klurig fråga va?

Om man svarar ja på den (jag tror du är alldeles för hal att för att villigt säga ja även om du mycket väl vet att det är korrekt svar) och sen ser en framtid där alt fler grannländer går över till samma slags ej planerbar kraft. Så de inte längre kan exportera till de som "ligger före" i detta avseende, när det är vindstilla i norra Europa.

Måste man elda mer eller mindre gas/kol och olja då tro?

harka harka skrev:
ja, vad tror du?

kan inte du nämna ett land i Europa (undantag Island, Malta och Cypern) som inte ...mer eller mindre är beroende av importerad el... och jämför gärna med Tyskland
Alla länder i Europa är mer eller mindre anslutna till andra länder, förutom Island och Cypern. Malta försörjs via kabel från Sizilien.
El är en handelsvara som köps där den är billig och skickas till dyra platser. Och priserna lokalrt bestäms som alltid av tillgång och efterfråga. Och det kan skilja väsentligt mellan dagens timmar, dagar, årstider, vind och sol tillgångar mm. Några få miniländer är helt beroende av andra. Vissa har nettoexport över året, som Sverige och Tyskland, andra har netto-import. Så enkelt är det.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Alla länder i Europa är mer eller mindre anslutna till andra länder, förutom Island och Cypern.
Dock kanske inte alla länder där en så stor andel av kapaciteten i en region är tillgänglig på exportmarknaden?
Det ligger ju i tiden att vilja förenkla alla problem till något svart-vitt, men verkligheten är ju inte så.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du får nog läsa mina inlägg lite bättre innan du ojjar dig över mig. Jag är inte beroende av att någon håller med mig och de flesta inlägg här handlar om något helt annat.
Jag har löst detta med mitt elbolag och du kan sova lugnare.
Det dom flesta här inne inte förstår är att om alla skulle gjort lite aktivism som du gör så skulle vi haft en mer fungerande elmarknad med billigare och stabilare elpriser som inte var på gränsen till kollaps.

100ggr mer respekt till dig än sådana som bara accepterar alla samhällsproblem, knyter näven i fickan, och går vidare. Det enda problemet är att det behövs fler som är som dig för att man kunna förändra systemet till det bättre.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Det dom flesta här inne inte förstår är att om alla skulle gjort lite aktivism som du gör så skulle vi haft en mer fungerande elmarknad med billigare och stabilare elpriser som inte var på gränsen till kollaps.

100ggr mer respekt till dig än sådana som bara accepterar alla samhällsproblem, knyter näven i fickan, och går vidare. Det enda problemet är att det behövs fler som är som dig för att man kunna förändra systemet till det bättre.
Hade det inte varit bättre om du bara varit energiminister emeritus på obestämd tid sedan 1965 och framåt, så hade vi haft gratis el till alla, och ingen hade behövt demonstrera?

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade det inte varit bättre om du bara varit energiminister emeritus på obestämd tid sedan 1965 och framåt, så hade vi haft gratis el till alla, och ingen hade behövt demonstrera?
Jag skulle gärna tagit över efter, hmm, 1998. Innan dess har jag inga klagomål på vår energipolitik :ok:

Eller så skulle jag kunnat bli utbildningsminister från 1980. Med ökad utbildning hur vår kärnkraftverk fungerar så skulle stödet varit större. skulle vi haft ökat stöd för kärnkraft. Okunskap föder rädsla. Och sen när kärnkraften är nerlagd så står befolkningen där med :lying: och hög räkning.

Integrationsminister... Finns ju galet många intressanta poster. Men vem vill bli politiker?

A
V vik_tor skrev:
Jag skulle gärna tagit över efter, hmm, 1998. Innan dess har jag inga klagomål på vår energipolitik :ok:

Eller så skulle jag kunnat bli utbildningsminister från 1980. Med ökad utbildning hur vår kärnkraftverk fungerar så skulle stödet varit större. skulle vi haft ökat stöd för kärnkraft. Okunskap föder rädsla. Och sen när kärnkraften är nerlagd så står befolkningen där med :lying: och hög räkning.

Integrationsminister... Finns ju galet många intressanta poster. Men vem vill bli politiker?
Ja varför inte?
Man får ju fint lönesaldo och bra förmåner även fast man slutat.. :thinking:

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte beroende av att någon håller med mig
Den inställningen var lika osympatisk som väntad. Om man är ensam om en åsikt och femtio andra personer har motsatt åsikt så kan det vara lämpligt att fundera ett varv till på om man verkligen är den som vet och kan mest. Sannolikheten talar för att det inte alltid är så. Just den här frågan handlade dessutom inte om subjektiva åsikter och att få medhåll eller ej, det var kommentarer på konkreta faktafel och rena feltolkningar av hur prissättningen går till.

Hoppas att du får tillbaka din efterlängtade femhundraapp från elbolaget och att du känner dig nöjd över din hjälteinsats där du motverkat bedrägerier och korruption i näringslivet.

J Jonte Karlsson skrev:
Den inställningen var lika osympatisk som väntad. Om man är ensam om en åsikt och femtio andra personer har motsatt åsikt så kan det vara lämpligt att fundera ett varv till på om man verkligen är den som vet och kan mest. Sannolikheten talar för att det inte alltid är så. Just den här frågan handlade dessutom inte om subjektiva åsikter och att få medhåll eller ej, det var kommentarer på konkreta faktafel och rena feltolkningar av hur prissättningen går till.

Hoppas att du får tillbaka din efterlängtade femhundraapp från elbolaget och att du känner dig nöjd över din hjälteinsats där du motverkat bedrägerier och korruption i näringslivet.
Om en miljon människor klagar på fakturan och 1 person försöker göra något åt det.

Då är det den personen som försöker göra något åt det som gör fel?

Jag förstår dock vad du menar. Men det är ditt tankesätt som har låtit politikerna förstöra det här landet.

Man kan och bör klaga på elpriserna, men att bestrida en faktura baserad på ett avtal man har ingått är kanske inte rätt sätt att börja?

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Om en miljon människor klagar på fakturan och 1 person försöker göra något åt det.

Då är det den personen som försöker göra något åt det som gör fel?

Jag förstår dock vad du menar. Men det är ditt tankesätt som har låtit politikerna förstöra det här landet.
öhh nä...

useless useless skrev:
Man kan och bör klaga på elpriserna, men att bestrida en faktura baserad på ett avtal man har ingått är kanske inte rätt sätt att börja?
Eller så är det precis rätt sätt att börja. För om alla skulle gjort det så skulle politikerna behövt lösa problemet. Typ. Imorgon.

Ser ni inte det?

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fast då ska man väl gå ihop gemensamt och vägra betala? Inte bestrida 10% av räkningen för att man anser att bolaget har räknat ut fel medelvärde?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Eller så är det precis rätt sätt att börja. För om alla skulle gjort det så skulle politikerna behövt lösa problemet. Typ. Imorgon.
Nä inte alls..
Däremot hade inkassobolagen haft enormt med pengar att håva in.. Inget Som påverkar staten eller regeringen, riksdagen...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.