A AxelJa skrev:
Om priset på mjölk är 5kr / liter för mjölk i Bollnäs. Vill du då betala 50kr / liter för mjölk i Stockholm? Sen när du skall köpa från Bollnäs så märker du att ett statligt bolag har monopol på transporterna och förbjuder dig samtidigt som dom tar hela mellanskillnaden som vinst. Precis så är det i Sverige fast för el.
Det är klart smartast om du jämför samma elområde på NordNet som du bor i.

• Gilla
Kotoma
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
har du någon faktisk källa på det du hävdar? och i så fall, hur mycket importerar Tyskland?
har för mig att den informationen finns i annan tråd.
Dock ej från mig.

T Tompatomat skrev:
Det är klart smartast om du jämför samma elområde på NordNet som du bor i.
Det du säger ändrar precis ingenting. Så ganska osmart kommentar.

Maskintok skrev:
Dock ej från mig.
det är många på nätet som hävdar att Tyskland tvingas förlita sig på sina grannar och importera el – men jag har aldrig sett någon som hänvisar till någon faktisk källa så så kan vi väl stryka det påståendet?

• Gilla
Roger Mow och 1 till
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
det är många på nätet som hävdar att Tyskland tvingas förlita sig på sina grannar och importera el – men jag har aldrig sett någon som hänvisar till någon faktisk källa så så kan vi väl stryka det påståendet?
Nej men ta det i annan tråd.
Det finns dock fakta..

Det jag fann direkt är från 12 nov.. Då skickade vi rejält med energi till tyskland bland annat..

samt att 2030 skall all fossil energi produktion vara borta i Tyskland..

Maskintok skrev:
Dock ej från mig.
att Sverige vid tillfällen säljer el till Tyskland är väl inget som styrker att "Tyskland måste köpa in energi från sina omkringliggande länder och medlemmar i EU för att klara sig och sin industri."

varför ska jag ta det i en annan tråd – det var du som skrev i den här tråden att Tyskland tvingas importera el för att klara sig?

A
harka harka skrev:
att Sverige vid tillfällen säljer el till Tyskland är väl inget som styrker att "Tyskland måste köpa in energi från sina omkringliggande länder och medlemmar i EU för att klara sig och sin industri."

varför ska jag ta det i en annan tråd – det var du som skrev i den här tråden att Tyskland tvingas importera el för att klara sig?
Jag svarade en annan som började med OT.
Men visst är saken redan utred i annan tråd och det är bättre att fortsätta där.
samt att det finns mer fakta bara man söker.

Vissa vill ha det till att det är Rysslands fel och jag anser att detta med höga priser är Europas fel med för låga tillgångar av energi..

harka harka skrev:
Här kan du se hur mycket el Tyskarna importerar från den nordiska elbörsen.
Just nu är det ca 2 MW, men det varierar hela tiden. Det ska vara 2000MW

Redigerat:
bara för att vi råkar sälja en Volvo till tyskarna vore det väl lika befängt att dra slutsatsen att "Tyskland tvingas förlita sig på omkringliggande länder för att klara efterfrågan på bilar i landet?

man behöver titta på utbytet mot alla Tysklands tio elgrannar och hur det ser ut över tid, och inte i en ögonblicksblid...

• Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
bara för att vi råkar sälja en Volvo till tyskarna vore det väl lika befängt att dra slutsatsen att "Tyskland tvingas förlita sig på omkringliggande länder för att klara efterfrågan på bilar i landet?

man behöver titta på utbytet mot alla Tysklands tio elgrannar och hur det ser ut över tid, och inte i en ögonblicksblid...
Man kan ju lägga lite tid och ta många "ögonblicksbilder" för att få en ganska rättvisande uppfattning. Jag brukar titta några ggr per dag på hela flödet från och till "vårt" område och det är ytterst sällan man levererar ström från Tyskland men rätt vanligt att man importerar några MW till sagda land.
Just nu ca 3500MW.

E elmont skrev:
Man kan ju lägga lite tid och ta många "ögonblicksbilder" för att få en ganska rättvisande uppfattning. Jag brukar titta några ggr per dag på hela flödet från och till "vårt" område och det är ytterst sällan man levererar ström från Tyskland men rätt vanligt att man importerar några MW till sagda land.
Här ser ni Tysklands netto-export sedan 2003. Stromaustauschsaldo Deutschlands bis 2021 | Statista
Ögonblicksbilder säger ingenting eftersom stromflödet kan växla riktningen flera gånger om dagen på de olika ledningarna.

Nu är väl effektriktningen från Tyskland till Skandinavien rätt ovanlig OCH på den sida jag länkat till ser man åt vilket håll effekten går så att riktningen växlar ibland innebär inga problem.

A
E elmont skrev:
Här kan du se hur mycket el Tyskarna importerar från den nordiska elbörsen.
Just nu är det ca 2 MW, men det varierar hela tiden. Det ska vara 2000MW
Vart är länken?

Maskintok skrev:
Nej men ta det i annan tråd.
Det finns dock fakta..

Det jag fann direkt är från 12 nov.. Då skickade vi rejält med energi till tyskland bland annat..

samt att 2030 skall all fossil energi produktion vara borta i Tyskland..
Håll dig till fakta. Det som en dag skickas till Tyskland säger inte ett skit. Läs här:
Stromaustauschsaldo Deutschlands bis 2021 | Statista

Slutet på kolkraft i Tyskland ska vara 2038, inte 2030.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vart är länken?
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Trodde jag hade länkat även nu men det hade jag inte :oops: Däremot har jag länkat mååånga ggr tidigare tex när folk påstår att vi importerar stor mängder el från Polsk kolkraft.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.