SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, nog har jag både läst och förstått.
Han är missnöjd med sina elkostnader eftersom han trodde att han skulle få köpa el till det lägre inköpspris som elhandelsföretaget får när de handlar med terminer, och inte det högre priset på NordPool. Dessutom är han missnöjd med att någon i kundtjänst sagt att det rörliga priset inte skulle gå över 100 öre/kWh, och nu har det gjort det med stor marginal. Han har tråkigt nog missförstått vad han tecknat för typ av avtal.
Det här med mjölken är ett sidospår.

(Äsch, varför försöker jag ens?)
Var läser du att TS vill ha terminspris när han har rörligt avtal kopplat till spotpris?
 
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Jag misstänker att du feltolkat hur de sätter kW-priset.
Jag här också rörligt med timdebitering. Har också möjlighet att välja mellan pelletsvärme eller Luft/vatten VP, så jag har hållit daglig koll på exakt vilka timmar som som jag ska köra Pellets eller VP.
När min decemberfaktura kom så låg mitt elpris angivet till ca 1,80kr medan det rörliga snittet angivits för de flesta till 1,90kr/kW.
Troligen är det så att eftersom jag undvikit förbrukning de riktigt dyra timmarna, och mest förbrukat den oundvikliga hushållselen så har mitt elpris blivit snittet av DEN förbrunkingen.
I ditt fall har du kanske till och med förbrukat lite extra mycket el i form av direkt elspets på nån värmepump(?) och därmed dragit upp ditt medelpris.
OM denna hypotesen stämmer kommer du ingen vart med ditt bestridande.
Det säkraste sättet att slippa dyra elräkningar om man har timdebitering är just att inte förbruka när det är dyrt.

För övrigt var årets decemberfaktura billigare än i fjol faktura, men såklart kom en pelletskostnad istället, som totalt blev något högre än i fjol. Men årets december var också kallare än i fjol.
Så aktiv koll och engagemang lönar sig!
TS har inte timdebitering.
Således borde man kunna förvänta sig medelspot.
 
  • Gilla
Mikael Vesala
  • Laddar…
P para skrev:
Det rörliga räknas ju ut efteråt och baseras på snittet under månaden för ditt elbolags kunder. Inte alla elbolags snitt.
Stopp, det är medelvärdet på Nordpool. Så ja, spotprisets raka medelvärde är samma för alla elbolag. Sen är det 4 beståndsdelar i ett rörligt pris, raka medelvärdet för spotpriset i december, moms, påslag och elcertifikat.

Så mitt råd @Thomas_Blekinge är att betala räkningen, för sannolikheten kommer bara inkasso kostnaderna slå tillbaka på dig är jag rädd.
 
B
Fekke Fekke skrev:
Stopp, det är medelvärdet på Nordpool. Så ja, spotprisets raka medelvärde är samma för alla elbolag. Sen är det 4 beståndsdelar i ett rörligt pris, raka medelvärdet för spotpriset i december, moms, påslag och elcertifikat.
.
Du är helt fel ute. De flesta elbolag som har rörliga elpris utgår från sina inköpspriser på el, vilket innebär att det blir volymviktade priser.

Visst är det medelvärdet av spotpriset samma för alla elhandlare. Men inköpspriset är inte samma, beror förutom på volymviktningen också på bl.a. hur bra de är på att handla. Om de planerar förbrukningen dåligt kan ett bolag få högre reglerkraftskostnader t.ex.

De flesta elhandlare skriver något luddigt om att priset är rörligt och baserat på inköpspris (som inkluderar mer än bara spotpriskostnaden).
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Fekke Fekke skrev:
Stopp, det är medelvärdet på Nordpool. Så ja, spotprisets raka medelvärde är samma för alla elbolag. Sen är det 4 beståndsdelar i ett rörligt pris, raka medelvärdet för spotpriset i december, moms, påslag och elcertifikat.

Så mitt råd @Thomas_Blekinge är att betala räkningen, för sannolikheten kommer bara inkasso kostnaderna slå tillbaka på dig är jag rädd.
Du verkar inte ha läst varken tråden eller avtalet med elbolaget. Anledningen till att TS inte ville betala var just för att han också ansåg att priset skulle vara det 'raka medelvärdet' av månadens spotpriser (plus de vanliga påslagen såklart).
Men priset är snarare elbolagets medelvärde per inköpt kWh under månaden, vilket också framgår om man läser villkoren för det avtal man ingått.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Undrar hur mycket lägre elpris vi alla skulle ha om elbolagen inte behövde ha heltidsanställda bara för att hantera rättshaverister?

Här kommer en liten latund.

Rätt ordning: Först läsa avtalet, sen eventuellt klaga
Fel ordning: Först klaga, sen läsa avtalet
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Undrar hur mycket lägre elpris vi alla skulle ha om elbolagen inte behövde ha heltidsanställda bara för att hantera rättshaverister?

Här kommer en liten latund.

Rätt ordning: Först läsa avtalet, sen eventuellt klaga
Fel ordning: Först klaga, sen läsa avtalet
Jag tror du förväxlar något. Rättshaverist har inget med haveri att göra om du skulle tro det.
"En rättshaverist (från tyska Rechthaberei) är en person hemfallen åt rättshaveri, vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt".
Om ingen skulle ifrågasätta skeenden i näringslivet så skulle det bli oegentligheter och bedrägerier till höger och vänster.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror du förväxlar något. Rättshaverist har inget med haveri att göra om du skulle tro det.
"En rättshaverist (från tyska Rechthaberei) är en person hemfallen åt rättshaveri, vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt".
Om ingen skulle ifrågasätta skeenden i näringslivet så skulle det bli oegentligheter och bedrägerier till höger och vänster.
Du förstod mycket väl vad andemeningen var men istället valde du att gräva ner dig i definitioner för att påstridigt hävda din rätt. Lite ironiskt? Eftersom du medvetet valde de delar av definitionen som passar dig så kan vi komplettera med några övriga delar:

"benägenhet att envist och påstridigt hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och anse denna vara den enda rätta eller"

"att envist även också påstridigt hävda sin rätt även ifråga om obetydligheter"

Den här tråden är ett skolboksexempel på ovanstående Vi har en nästan 30 sidor lång tråd där i princip ingen håller med dig. Ändå har du tydligen fortfarande rätt. Du hade kunnat skicka ut en fråga där du bad om råd inför att bestida fakturan så hade du fått mer på fötterna och kanske läst på lite bättre. Istället valde du att skicka ut det som en mästrande uppmaning till oss andra ("så kan du också göra") och inte någon som helst vilja att lyssna på folks åsikter.

Ibland skadar det inte med lite ödmjukhet. Elavtal och prissättningarna är uppenbart inte triviala så ska man gå in i en strid med ett elbolag så bör man verkligen ha gjort sin hemläxa. Sannolikheten att de lurar dig genom att fiffla med sifforna och att du som första kund någonsin har avslöjat komplotten är väl ändå rätt låg.

Du hade kunnat skicka en enkel fråga till elbolaget och reda ut detta. Men du tyckte att ditt ärende var så mycket viktigare än alla andra stackare som satt och väntade i telefonkö att du inte ens bemödade dig med att sitta i telefonkö en stund.

Att "ifrågasätta skeenden i näringslivet" ska man göra. Men att köpa en tjänst och sen inte betala för tjänsten bara för att man missförstått avtalet är något helt annat.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var läser du att TS vill ha terminspris när han har rörligt avtal kopplat till spotpris?
Inte TS, utan @AxelJa. Det blev ett sidospår i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var skrev jag det? DU har lite för vild fantasi. Men tack för historielektionen...
Om du i en tråd om elpriserna skriver att MP inte ska sitta i regering så är det lätt att tänka att du tror att elpriserna är MP:s fel. Det är det alltså inte, vilket du inte verkade ha koll på. Men varsågod för ny kunskap!
 
A
Hornstäve Hornstäve skrev:
Om du i en tråd om elpriserna skriver att MP inte ska sitta i regering så är det lätt att tänka att du tror att elpriserna är MP:s fel. Det är det alltså inte, vilket du inte verkade ha koll på. Men varsågod för ny kunskap!
Jo det är det visst det.
vilket parti fick som gåva av Löfven att lägga ner fler kärnkraftverk samt drev igenom effekt beskattning?

De är som jag skrivit förr inte ensamma i frågan men de är skyldiga till detta.
precis lika mycket som de gröna i Tyskland.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det är det visst det.
vilket parti fick som gåva av Löfven att lägga ner fler kärnkraftverk samt drev igenom effekt beskattning?

De är som jag skrivit förr inte ensamma i frågan men de är skyldiga till detta.
precis lika mycket som de gröna i Tyskland.
Om du läser på lite så ser du att dagens elpriser beror på Europas priser och fossilgasen. Så var förbannad på Putin och inte MP.

Tysklands energipolitik har de senaste 16 åren styrts av Angela Merkels Kristdemokrater.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael Vesala och 2 till
  • Laddar…
A
Hornstäve Hornstäve skrev:
Om du läser på lite så ser du att dagens elpriser beror på Europas priser och fossilgasen. Så var förbannad på Putin och inte MP.

Tysklands energipolitik har de senaste 16 åren styrts av Angela Merkels Kristdemokrater.
OM du läste på så skulle du se att Ryssland sålt sin gas till Asien istället för till Europa.
Varför?
Europa ville inte betala lika högt som Asien.
enkelt.
Sverige och andra EU länder ville ha en utökad tillståndsprövning för nordstream 2.
detta har försenat projektet rejält.

samt att den kris som USA driver mot Ryssland över Ukraina med hjälp av Nato.
Detta ställer till det ytterligare.
samt att Ukraina inte vill betala samma pris som Europa för gasen...

Detta har påverkat att Tyskland måste köpa in energi från sina omkringliggande länder och medlemmar i EU för att klara sig och sin industri.

Tyskland har lagt ner nästan all kärnkraft och gjort samma fel som här.. satsat i vindkraft.
Detta är inte förankrat och inte utbyggt för att klara förbrukningen.

de gröna är det som orsakat detta..
dvs syster till mp.
MP har sabbat hela Sveriges energi nät tillsammans med S och Reinfeldts regering.
som agerade direkt efter ett EU beslut att skapa 4 el områden..

Så för att använda samma ord som du gjorde.. nu fick du lära dig något nytt idag..
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta har påverkat att Tyskland måste köpa in energi från sina omkringliggande länder och medlemmar i EU för att klara sig och sin industri.
har du någon faktisk källa på det du hävdar? och i så fall, hur mycket importerar Tyskland?
 
J Jonte Karlsson skrev:
Du förstod mycket väl vad andemeningen var men istället valde du att gräva ner dig i definitioner för att påstridigt hävda din rätt. Lite ironiskt? Eftersom du medvetet valde de delar av definitionen som passar dig så kan vi komplettera med några övriga delar:

"benägenhet att envist och påstridigt hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och anse denna vara den enda rätta eller"

"att envist även också påstridigt hävda sin rätt även ifråga om obetydligheter"

Den här tråden är ett skolboksexempel på ovanstående Vi har en nästan 30 sidor lång tråd där i princip ingen håller med dig. Ändå har du tydligen fortfarande rätt. Du hade kunnat skicka ut en fråga där du bad om råd inför att bestida fakturan så hade du fått mer på fötterna och kanske läst på lite bättre. Istället valde du att skicka ut det som en mästrande uppmaning till oss andra ("så kan du också göra") och inte någon som helst vilja att lyssna på folks åsikter.

Ibland skadar det inte med lite ödmjukhet. Elavtal och prissättningarna är uppenbart inte triviala så ska man gå in i en strid med ett elbolag så bör man verkligen ha gjort sin hemläxa. Sannolikheten att de lurar dig genom att fiffla med sifforna och att du som första kund någonsin har avslöjat komplotten är väl ändå rätt låg.

Du hade kunnat skicka en enkel fråga till elbolaget och reda ut detta. Men du tyckte att ditt ärende var så mycket viktigare än alla andra stackare som satt och väntade i telefonkö att du inte ens bemödade dig med att sitta i telefonkö en stund.

Att "ifrågasätta skeenden i näringslivet" ska man göra. Men att köpa en tjänst och sen inte betala för tjänsten bara för att man missförstått avtalet är något helt annat.
Du får nog läsa mina inlägg lite bättre innan du ojjar dig över mig. Jag är inte beroende av att någon håller med mig och de flesta inlägg här handlar om något helt annat.
Jag har löst detta med mitt elbolag och du kan sova lugnare.
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.