andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Rösta bort MP och se till att vi får tillbaka kärnkraften. Två bra och enkla saker.
snark, MP har inget med Europas energipolitik att göra och ingen kommer vilja bygga nya reaktorer.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
snark, MP har inget med Europas energipolitik att göra och ingen kommer vilja bygga nya reaktorer.
Nja stämmer inte riktigt.
De gröna i Tyskland är samma skrot och korn.. ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja stämmer inte riktigt.
De gröna i Tyskland är samma skrot och korn.. ;)
kanske skulle skrivit märkbar skillnad…. Säga vad man vill om MP men det är inte dom som gjort dessa priser. Att tro det är naivt och man jagar väderkvarnar.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
kanske skulle skrivit märkbar skillnad…. Säga vad man vill om MP men det är inte dom som gjort dessa priser. Att tro det är naivt och man jagar väderkvarnar.
inte enkomt nej men bidragit har de..
samt Reinfeldts tok regering...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Om du har rätt så högaktar jag dig! Bra jobbat!

Två tips dock!

1. Betala det korrekta beloppet senast på förfallodagen! Annars gör du fel.
2. Större företag ser inte beloppets litenhet som något som helst hinder för att driva saken i domstol. De är rena byråkrater och för dem är det viktigare att få rätt än något annat. Om det dessutom skulle vara så att de faktiskt har rätt, så kommer det ju inte heller att kosta dem något...

Så lura inte dig själv genom att tro att de inte tar detta till domstol för 500kr. Det har hänt förr, det har vi sett i media flera gånger genom åren.

Har du rätt, stå på dig. Annars, betala fakturan.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.

Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Hej
Jag har elområde 4, rörlig 2.50 kr och fick 16000 kr. Hur kan det va möjligt på en månad ,novembermånad 6000 kr. Det är bedrägeri dom ta mera betald jag tänte bestrida

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
V Valentino196444444 skrev:
Hej
Jag har elområde 4, rörlig 2.50 kr och fick 16000 kr. Hur kan det va möjligt på en månad ,novembermånad 6000 kr. Det är bedrägeri dom ta mera betald jag tänte bestrida
Allt står ju på fakturan, har du svårt att förstå den får du vända dig till ditt elbolag och nätbolag. Alternativt lägga upp en bild så kan vi hjälpa dig förstå

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V Valentino196444444 skrev:
Hej
Välkommen till Sverige! Dra ner byxorna och sluta gnälla, betala och va en duktig Svenne!

A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Välkommen till Sverige! Dra ner byxorna och sluta gnälla, betala och va en duktig Svenne!
Är det bak eller fram som gäller?
eller är det viktiga natura? ;)

Maskintok skrev:
inte enkomt nej men bidragit har de..
samt Reinfeldts tok regering...
På vilket sätt?

Maskintok skrev:
Är det bak eller fram som gäller?
eller är det viktiga natura? ;)
Alltid bak, man vänjer sig…

• Haha
1
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
På vilket sätt?
Reinfeldt regering orsakade att vi fick 4 områden... För att de inte vågade be EU att snyta sig...
Sedan så kom Löfven med sin regering och orsakade kaos..
stängning av reaktorer, total satsning på vindkraftverken... Och de gröna i Tyskland orsakade en mass nedstängning av reaktorer... Som i sin tur gett ringar på vattnet..

MP har varit inblandade i Löfvens tok..
Före det så kunde de hållas utanför och då fungerade iallafall systemet i Sverige..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
Fast nu tror jag inte du förstod vad jag menade.
Jorå, jag förstod precis hur du menade. Jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig.

Förklaringen har du här:

Artikelrubrik om extremt milt väder följt av rekordkallt i November.
https://www.svt.se/vader/manadskronikor/november2021

De första veckorna i November var milt och elpriset (i SE3) låg på runt 50-öringen.
Sen runt den 20:e smällde det till och blev kallt och elpriset drog upp till runt 120 öre.
Sista dagarna i November var det rekordkallt och också prisrekord på elpriset runt 210 öre.

Månadssnittet för spotpriset landade på 83,5 öre, men det förutsätter ju att kunderna förbrukat exakt lika mycket el dygnet runt varje timme hela månaden.

Så är det ju inte i verkligheten. I själva verket förbrukar ju kundkollektivet mycket mer el när det är kallt (vilket oftast avspeglas i ett högre elpris/kWh).

Utanför uppvärmningssäsongen korrelerar inköpspriset på fakturan hyfsat bra med spotprisets månadsgenomsnitt. Då beror skillnaden framför allt på att kunderna använder mer hushållsel dagtid.
Så även om det är jämnkallt hela månaden. Men om temperaturen varierar under månaden ökar skillnaden mellan inköpspriset och genomsnittspriset.

F
Maskintok skrev:
Reinfeldt regering orsakade att vi fick 4 områden... För att de inte vågade be EU att snyta sig...
Sedan så kom Löfven med sin regering och orsakade kaos..
stängning av reaktorer, total satsning på vindkraftverken... Och de gröna i Tyskland orsakade en mass nedstängning av reaktorer... Som i sin tur gett ringar på vattnet..

MP har varit inblandade i Löfvens tok..
Före det så kunde de hållas utanför och då fungerade iallafall systemet i Sverige..
ja, tyskarnas jävla miljömuppar har ställt till med mycket skit under lång tid. Tysklands nerstängning av kärnkraften har kostat mycket på svenskars elräkning denna vintern. Deras totala inkompetens ser även till att EU inte kan sätta hård handelspress på ryssarna.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
ja, tyskarnas jävla miljömuppar har ställt till med mycket skit under lång tid. Tysklands nerstängning av kärnkraften har kostat mycket på svenskars elräkning denna vintern. Deras totala inkompetens ser även till att EU inte kan sätta hård handelspress på ryssarna.
Ja det är en sak som Europa kommer få ångra... samt Ukraina...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.