Såhär skrivet mitt bolag. Kan väl inre bli mycket enklare.

Elpriset baseras på de spotpriser per timme som tillhandahålls aV Nord Pool + 2,49 öre/kWh för att täcka avgifter för inköp av el, elcertifikat och ursprungsgarantier.
 
A
J Jonte Karlsson skrev:
Nu kör vi lite frågesport.

Att först komma överens och ingå ett skriftligt avtal med en annan part om vilket pris man vill betala för deras tjänst, och sedan vägra att betala det priset, det är:

1) Ett utmärkt sätt att opinionsbilda och påverka politiker
x) Oförskämt och okunnigt
2) Annat
på 1 svarar jag Gustav wasa..
på x sexleksak
på 2 bananplantor kan röra på sig om nätterna...

:crysmile::crysmile:
 
V vik_tor skrev:
Ja. Visserligen är det så. Det vore bättre om han bestred hela tillsammans med resten av Sverige.
Ditt resonnemang väcker många intressanta frågor.

Du menar att det är elbolagen som uteslutande styr elpriset och ska ta hela smällen från sina kunder när räkningarna blir höga? Brukar du skälla på personalen på pressbyrån varje gång priset på trisslotten höjs? Brukar det hjälpa? Brukar det leda till diskussioner i riksdagen?

Får vinstdrivande företag inte tjäna pengar? Har du exempel på något land där detta testasts med framgång? Ska elbolagen sälja för sitt inköpspris helt utan marginal? Eller för inköpspriset som någon slags välgörenhet? Ska alla jobba gratis?

Vad tror du händer med elpriset och tillgång på stabil el om kunder kollektivt slutar betala? Hur många nya elbolag kommer startas för att kunna ge konkurrenskraftiga priser?

Fungerar det likadant i andra sammanhang? Om alla som handlar på Coop helt plötsligt anser att det är för dyrt och plockar på sig samma varor men skiter i att betala, kommer politikerna sänka matpriserna? Kommer statsministern personligen åka runt och förhandla med leverantörerna om att sänka inköpspriserna?

Om jag skrev ett avtal med dig om att jag köper din bil för 50000 men sen struntar i att betala helt eftersom jag tycker den är värd 40000, och jag samtidigt uppmanar resten av sveriges befolkning att inte heller betala för sina bilköp eftersom jag vill att politikerna ska sänka priset på alla begagnade bilar, vore det okej för dig?

Har du något eget parti man kan rösta på?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Sågasnett skrev:
"Elpriset baseras på december månads rörliga elpris, kostnad för elcertifikat och påslag med 5,0 öre/kWh. Alla priser är inklusive moms. Din elkostnad varierar månad till månad över året beroende på din elförbrukning. Nätkostnad ingår ej."
Så skriver mitt elhandelsbolag.
Vad bra att dom är tydliga vad det baseras på! Då ligger det i linje med energimarknadsbyråns beskrivning:

Spotmarknadens månadspriser ligger till grund för de avtal om rörligt pris som elhandelsföretagen fakturerar dig som konsument.
Elpriset i räkningen inkluderar ofta priskomponenterna nedan, dessa särredovisas inte i fakturan:
  • det börspris elhandelsföretaget betalat för elen
  • elhandelsföretagets påslag (regleras i elavtalet)
  • miljöpåslag, om du har valt ett elavtal med förnybar energi
  • elhandelsföretagets kostnad för elcertifikat
  • ev administrativa kostnader för hantering av elcertifikat (regleras i elavtalet)
  • kostnader för volymvägning
  • avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool samt balanskostnader
Kanske tar dom betalt av dig för det, kanske inte. Tveklöst måste dom hursomhelst betala dessa och det vore en knepig och inte särskilt långvarig affärsmodell att inte fakturera vidare sina omkostnader.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Ditt resonnemang väcker många intressanta frågor.

Du menar att det är elbolagen som uteslutande styr elpriset och ska ta hela smällen från sina kunder när räkningarna blir höga? Brukar du skälla på personalen på pressbyrån varje gång priset på trisslotten höjs? Brukar det hjälpa? Brukar det leda till diskussioner i riksdagen?

Får vinstdrivande företag inte tjäna pengar? Har du exempel på något land där detta testasts med framgång? Ska elbolagen sälja för sitt inköpspris helt utan marginal? Eller för inköpspriset som någon slags välgörenhet? Ska alla jobba gratis?

Vad tror du händer med elpriset och tillgång på stabil el om kunder kollektivt slutar betala? Hur många nya elbolag kommer startas för att kunna ge konkurrenskraftiga priser?

Fungerar det likadant i andra sammanhang? Om alla som handlar på Coop helt plötsligt anser att det är för dyrt och plockar på sig samma varor men skiter i att betala, kommer politikerna sänka matpriserna? Kommer statsministern personligen åka runt och förhandla med leverantörerna om att sänka inköpspriserna?

Om jag skrev ett avtal med dig om att jag köper din bil för 50000 men sen struntar i att betala helt eftersom jag tycker den är värd 40000, och jag samtidigt uppmanar resten av sveriges befolkning att inte heller betala för sina bilköp eftersom jag vill att politikerna ska sänka priset på alla begagnade bilar, vore det okej för dig?

Har du något eget parti man kan rösta på?
Det är så underbart hur du avsäger dig rätten att klaga på en dålig produkt.

Om du köper något av pressbyrån och det ej motsvarar dina förväntningar. Vem klagar du hos? Går du till politikerna, eller klagar på ett forum, eller går du tillbaka till pressbyrån och begär pengarna tillbaka?

Det är elhandelsbolaget som är har levererat en undermålig produkt där priset ej motsvarade förväntningarna. I första hand är det elhandelsbolagets man skall vända sig till, och lämpligtvis bestrida fakturan.

Elhandelsbolaget får sedan vända sig till sina leverantörer och klaga på att produkten man sålde vidare har för dåligt värde i pris förhållande till vad man får, vilket lett till att alla kunder klagar och vägrar betala.

I det här fallet så blir det myndigheten Svenska Kraftnät.

Sedan händer lite magi, vilket man känner till om man driver företag, och efter några månader är situationen löst och elhandelsbolaget har åter nöjda och glada kunder. För leverantörerna till elhandelsbolaget vet att om deras levebröd bygger på att kunderna är nöjda och att man kan leverera en prisvärd produkt.
 
Redigerat:
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Det är så underbart hur du avsäger dig rätten att klaga på en dålig produkt.

Om du köper något av pressbyrån och det ej motsvarar dina förväntningar. Vem klagar du hos? Går du till politikerna, eller klagar på ett forum, eller går du tillbaka till pressbyrån och begär pengarna tillbaka?

Det är elhandelsbolaget som är har levererat en undermålig produkt där priset ej motsvarade förväntningarna. I första hand är det elhandelsbolagets man skall vända sig till, och lämpligtvis bestrida fakturan.

Elhandelsbolaget får sedan vända sig till sina leverantörer och klaga på att produkten man sålde vidare har för dåligt värde i pris förhållande till vad man får, vilket lett till att alla kunder klagar och vägrar betala.

I det här fallet så blir det myndigheten Svenska Kraftnät.

Sedan händer lite magi, vilket man känner till om man driver företag, och efter några månader är situationen löst och elhandelsbolaget har åter nöjda och glada kunder. För leverantörerna till elhandelsbolaget vet att om deras levebröd bygger på att kunderna är nöjda och att man kan leverera en prisvärd produkt.
rolig du..
Du menar på allvar att om vi alla bestred våra fakturor på el så skulle just allt hamna på svk till slut?

på vilket sätt menar du att magin ska ske?
har bara drivit eget i 20 år... Och magin har jag inte sett...
Dock har jag varit med om en hel del roligt vad det gäller reklamation över varor... Och det har då aldrig gett ditt förhoppade resultat...

Men ge mig gärna mer information för jag har gärna fel..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
rolig du..
Du menar på allvar att om vi alla bestred våra fakturor på el så skulle just allt hamna på svk till slut?

på vilket sätt menar du att magin ska ske?
har bara drivit eget i 20 år... Och magin har jag inte sett...
Dock har jag varit med om en hel del roligt vad det gäller reklamation över varor... Och det har då aldrig gett ditt förhoppade resultat...

Men ge mig gärna mer information för jag har gärna fel..
Vad hjälper det att jag förklarar för dig? Du tror ju inte ens att det skulle bli någon politisk reaktion utifall alla medborgare i Sverige bestred sina elfakturor. Det blir en meningslös diskussion.
 
A
V vik_tor skrev:
Vad hjälper det att jag förklarar för dig? Du tror ju inte ens att det skulle bli någon politisk reaktion utifall alla medborgare i Sverige bestred sina elfakturor. Det blir en meningslös diskussion.
inte alls.
Jag läser det du skriver och du får ju komma med argument som övertygar.

Så hur menar du att politikerna skall reagera på om att alla låter bli att betala sin elräkning?
Det är ju inte kopplat till staten utan till elbolagen...

vore det däremot nätfakturan du avsåg så vore det annat.. men jag har svårt att se hur även denna skall påverka staten..
Det är där dina argument kommer in..
 
C cpalm skrev:
Ja, det skulle verkligen vara intressant att se om och hur mycket volymvägningskostnaden skiljer sig mellan olika elhandlare.
Ett stort kommunalt elbolag har väl en massa likformiga laster överallt...
 
S Sågasnett skrev:
"Elpriset baseras på december månads rörliga elpris, kostnad för elcertifikat och påslag med 5,0 öre/kWh. Alla priser är inklusive moms. Din elkostnad varierar månad till månad över året beroende på din elförbrukning. Nätkostnad ingår ej."
Så skriver mitt elhandelsbolag.
De berättar inte om volympåslaget...
 
E emigrating skrev:
Såhär skrivet mitt bolag. Kan väl inre bli mycket enklare.

Elpriset baseras på de spotpriser per timme som tillhandahålls aV Nord Pool + 2,49 öre/kWh för att täcka avgifter för inköp av el, elcertifikat och ursprungsgarantier.
Vilket pris fick du för december? Vilket bolag?
 
Enl artikel i SvD så ska man inte vänta sig så mkt mer än 5 öre i påslag. Hur såg era rörliga decemberfakturor ut egentligen?
Telge Energi smackar på 25 öre i SE3.

Så har vi räknat
Så här har vi räknat fram det slutliga totala elpriset per kWh:

På spotpriset på elbörsen läggs ett påslag som elhandelsbolagen tar ut, säg fem öre per kWh. Ovanpå det kommer moms 25 procent.

Ett spotpris på 196 öre ger ett hushållspris på elen på 251,25 öre/kWh.

Men det räcker inte. Varje hushåll betalar en nätavgift också. Den ligger, beroende på elnätsbolag, på runt 100 öre per kWh inklusive skatt och moms.

Totalt elpris blir då 351,25 öre per kWh för elområde 4.

Förbrukning 2 000 kWh på en månad ger en månadsräkning på 7 025 kr.
 
C
K karlmb skrev:
Telge Energi smackar på 25 öre i SE3.
Du får skilja på påslag och skillnaden mellan vägt och ovägt spotpris.
Telges påslag är 4 öre/kWh.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Enl artikel i SvD så ska man inte vänta sig så mkt mer än 5 öre i påslag. Hur såg era rörliga decemberfakturor ut egentligen?
Telge Energi smackar på 25 öre i SE3.
Jag fick 19 öre/kWh över månadsmedel spotpris innan moms i SE3 med Skellefteå Kraft. Och då har jag ändå ”inget påslag” hos dom just nu. Så allt handlar om deras volymvägda inköpspris. Men idag bytte jag till Kvänumenergi som har månadsmedel på spotpriset + påslag på 5,6 öre + elcertifikat (varierar). Förutom att det är helt transparent vad priset blir varje månad räknar jag med att spara 10-20 öre/kWh varje månad. Bara i december hade jag sparat 300 kr gentemot mitt nuvarande elpris ”utan påslag” hos Skellefteå Kraft.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte alls.
Jag läser det du skriver och du får ju komma med argument som övertygar.

Så hur menar du att politikerna skall reagera på om att alla låter bli att betala sin elräkning?
Det är ju inte kopplat till staten utan till elbolagen...

vore det däremot nätfakturan du avsåg så vore det annat.. men jag har svårt att se hur även denna skall påverka staten..
Det är där dina argument kommer in..
Läs: https://www.sieps.se/publikationer/2021/hoga-elpriser-kan-hota-den-grona-omstallningen/

"Höga elpriser kan hota den gröna omställningen
EU-kommissionen är oroad för att höga elpriser på toppen av pandemins negativa ekonomiska effekter för hushåll och företag kan väcka krav på ändringar i klimatpolitiken"

"Kommissionen har därför presenterat vad man kallar en verktygslåda med en rad olika åtgärder som är förenliga med EU-rätten och som medlemsstaterna kan vidta för att mildra effekterna av höga elpriser."

Missnöje bland hushåll oroar EU. Genom att ej betala fakturan så får EU starka signaler på att Sveriges medborgare är missnöjda med energipolitiken vilket hotar den gröna omställningen. EU kommer ta till starkare åtgärder för att sänka elpriserna.

Att sitta på forum och klaga hjälper ingenting. Att göra någonting som syns i statistiken som EU baserar sina beslut på hjälper. Och ett sätt är att bestrida och inte betala. Det kanske t.o.m. är det överlägset bästa sättet. Kanske det enda sättet.

Här kan du läsa mer:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021DC0660&from=EN
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.