useless useless skrev:
Fast då ska man väl gå ihop gemensamt och vägra betala? Inte bestrida 10% av räkningen för att man anser att bolaget har räknat ut fel medelvärde?
Ja. Visserligen är det så. Det vore bättre om han bestred hela tillsammans med resten av Sverige.

Bra att vi är överens.
 
A
men ge er..

Hade detta gällt statliga nätbolag ja..
Men privatägda elbolag...
Nä det påverkar inte staten..
Bara den enskildes ekonomi...
politikerna hade inte behövt göra något alls..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte alls..
Däremot hade inkassobolagen haft enormt med pengar att håva in.. Inget Som påverkar staten eller regeringen, riksdagen...
Om du tror att det inte skulle bli någon politisk reaktion så skulle jag säga att du är blind. I all välmening.
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Om du tror att det inte skulle bli någon politisk reaktion så skulle jag säga att du är blind. I all välmening.
inte innan alla suttit hos fogden och behövde soc stöd nej....
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte innan alla suttit hos fogden och behövde soc stöd nej....
Ok. Vi säger så.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
2.7543 kr / kWh hos Svealands elbolag om det kan skänka någon tröst till TS...
 
Hornstäve Hornstäve skrev:
Om du läser på lite så ser du att dagens elpriser beror på Europas priser och fossilgasen. Så var förbannad på Putin och inte MP.

Tysklands energipolitik har de senaste 16 åren styrts av Angela Merkels Kristdemokrater.
Om du själv läser på lite så skulle du inse att allt handlar om vilka elkablar som fått byggas på sistone från Norden till kontinenten med tanke på den rådande doktrinen att man måste exportera 70% av varje kabel.
 
A
K karlmb skrev:
Om du själv läser på lite så skulle du inse att allt handlar om vilka elkablar som fått byggas på sistone från Norden till kontinenten med tanke på den rådande doktrinen att man måste exportera 70% av varje kabel.
Hur ska man då få iväg energin på export om man skickar iväg 70% av kabeln? ;):crysmile:
 
Fekke Fekke skrev:
Stopp, det är medelvärdet på Nordpool. Så ja, spotprisets raka medelvärde är samma för alla elbolag. Sen är det 4 beståndsdelar i ett rörligt pris, raka medelvärdet för spotpriset i december, moms, påslag och elcertifikat.

Så mitt råd @Thomas_Blekinge är att betala räkningen, för sannolikheten kommer bara inkasso kostnaderna slå tillbaka på dig är jag rädd.
Otur bara om elbolaget man valt har usel profil så att profilpåslaget skenar upp till 20-25 öre från normala 5-6.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur ska man då få iväg energin på export om man skickar iväg 70% av kabeln? ;):crysmile:
Haha.
 
K karlmb skrev:
Om du själv läser på lite så skulle du inse att allt handlar om vilka elkablar som fått byggas på sistone från Norden till kontinenten med tanke på den rådande doktrinen att man måste exportera 70% av varje kabel.
Var har du det fått ifrån?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Otur bara om elbolaget man valt har usel profil så att profilpåslaget skenar upp till 20-25 öre från normala 5-6.
Ja, det skulle verkligen vara intressant att se om och hur mycket volymvägningskostnaden skiljer sig mellan olika elhandlare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B byabin skrev:
Priset på elbörsen är aldrig det som slutkunden betalar. Elcertifikat måste köpas. Avgifter till NordPool ska betalas. SvKs balanskostnader ska betalas. Skatter ska betalas. Dessa är delar som alltid läggs på elpriset. Utöver det lägger elhandelsbolaget på egna avgifter; Det är ju inte gratis att ha en organisation som handlar el och skriver avtal med kunder. SÅ har du ditt rörliga elpris.

Det är inte jätteknepigt att googla om man är osäker på hur elpriset beräknas. Så här förklarar Vattenfall:



Att elmarknaden i sin helhel är jätteknepig är det däremot ingen tvekan om.

De som inte har förstått ovanstående rekommenderas att undvika att klaga och skaffa sig ett fastprisabbonemang.
B byabin skrev:
Priset på elbörsen är aldrig det som slutkunden betalar. Elcertifikat måste köpas. Avgifter till NordPool ska betalas. SvKs balanskostnader ska betalas. Skatter ska betalas. Dessa är delar som alltid läggs på elpriset. Utöver det lägger elhandelsbolaget på egna avgifter; Det är ju inte gratis att ha en organisation som handlar el och skriver avtal med kunder. SÅ har du ditt rörliga elpris.

Det är inte jätteknepigt att googla om man är osäker på hur elpriset beräknas. Så här förklarar Vattenfall:



Att elmarknaden i sin helhel är jätteknepig är det däremot ingen tvekan om.

De som inte har förstått ovanstående rekommenderas att undvika att klaga och skaffa sig ett fastprisabbonemang.
"Elpriset baseras på december månads rörliga elpris, kostnad för elcertifikat och påslag med 5,0 öre/kWh. Alla priser är inklusive moms. Din elkostnad varierar månad till månad över året beroende på din elförbrukning. Nätkostnad ingår ej."
Så skriver mitt elhandelsbolag.
 
Redigerat:
V vik_tor skrev:
Om en miljon människor klagar på fakturan och 1 person försöker göra något åt det.

Då är det den personen som försöker göra något åt det som gör fel?

Jag förstår dock vad du menar. Men det är ditt tankesätt som har låtit politikerna förstöra det här landet.
Jag tror du missförstått hela tråden. Han klagade inte på det höga elpriset, han vägrade att betala en faktura
för att han trodde att den var på en högre summa än vad den skulle, baserat på att han missförstått sitt avtal som han själv ingått. Viss skillnad kanske?
 
V vik_tor skrev:
Om du tror att det inte skulle bli någon politisk reaktion så skulle jag säga att du är blind. I all välmening.
Nu kör vi lite frågesport.

Att först komma överens och ingå ett skriftligt avtal med en annan part om vilket pris man vill betala för deras tjänst, och sedan vägra att betala det priset, det är:

1) Ett utmärkt sätt att opinionsbilda och påverka politiker
x) Oförskämt och okunnigt
2) Annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.