32 617 läst · 193 svar
33k läst
193 svar
Nu börjar Telia montera ner kopparnätet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Öh, va? Det har inte jag vad jag vet. Jag har ett fiberpar där man muxar den analoga TV-signalen på den ena fibern i paret. Det är (var) en vanlig teknik.Demmpa skrev:
Här är typisk konfiguration när man har RF-ut från fibern, http://fiber.rodstenen.se/Installationstips/installationstips.html
Här är själva CA-modulen, http://www.alcadon.se/Produkter/Akt...nteno-Optical-CATV-module-CATV102-p0000071957
Här är själva CA-modulen, http://www.alcadon.se/Produkter/Akt...nteno-Optical-CATV-module-CATV102-p0000071957
Tycker inte att fiber är dyrt.
Men mobilt är vansinnigt dyrt om msn tvingas till det!
Tack för förtydligande. BBB sade också att dom har en extra fibertråd indragen till mig men som i dagsläget inte behövs och används inte. Skulle vara nån reserv till framtiden.
Hörde några rykten att Boxer skulle ev börja med sådan tv jag är ute efter. Vet mycket väl att det får man med "vanlig" antenn. Men marknätet är det begränsat utbud.
Skulle det vara sant så byter jag operatör skulle vara skönt slippa ha boxar och tvillingkort. Samma utbud som man betalar i alla tv.
Men som sagt det är bara rykten och tvivlar starkt på sanningshalten.
Var BBB säljare som sade det när jag frågade hurdan är deras fiberkonverter. Dom har bara Data ut.
Visade hurdan Umeå energi har dvs Data, Analog telefoni, F-kontakt till tv för Coaxial ut.
Men mobilt är vansinnigt dyrt om msn tvingas till det!
Tack för förtydligande. BBB sade också att dom har en extra fibertråd indragen till mig men som i dagsläget inte behövs och används inte. Skulle vara nån reserv till framtiden.
Hörde några rykten att Boxer skulle ev börja med sådan tv jag är ute efter. Vet mycket väl att det får man med "vanlig" antenn. Men marknätet är det begränsat utbud.
Skulle det vara sant så byter jag operatör skulle vara skönt slippa ha boxar och tvillingkort. Samma utbud som man betalar i alla tv.
Men som sagt det är bara rykten och tvivlar starkt på sanningshalten.
Var BBB säljare som sade det när jag frågade hurdan är deras fiberkonverter. Dom har bara Data ut.
Visade hurdan Umeå energi har dvs Data, Analog telefoni, F-kontakt till tv för Coaxial ut.
Alla dessa mixar liknande Umeå energi kommer att försvinna då det blir alldeles för dyrt att hålla igång parallella system, det är bara nödlösningar för att hålla liv i dagens system så länge som möjligt. Ta t.ex. analoga telefon i hemmet, där alla idag har mobiler och individuella abonnemang, hjälper inte att analoguttaget i t.ex. routern sedan har IP-funktion mot telenätet.kisumisu skrev:
Allt kan köras över IP och sedan lämnas av i olika endutrustningar via ethernet eller wifi, eller mobilenheter.
Säger inte att det försvinner 2017 men vi kan kolla hur det ser ut 2020.
Någon som vet vad som händer med PSTN, dvs vårt gamla trådbundna telefoninät? Publik bredbandstelefoni erbjuder inget nytt och det är väldigt tyst om eventuella planer på att bygga något nytt som fungerar end-to-end.
IMS var väl tänkt att hantera bla bredbandstelefoni, men finns någon operatör som har ett sådant nät i drift i sverige?
Kommer telefoni via fiber finnas kvar om 5-10 år?
IMS var väl tänkt att hantera bla bredbandstelefoni, men finns någon operatör som har ett sådant nät i drift i sverige?
Kommer telefoni via fiber finnas kvar om 5-10 år?
Trådbunden telefoni monteras ner. Det är ju det som diskuteras här i tråden.
Vad är det för nytt du behöver som fungerar "end to end"? Nästa pratteknik som lanseras är VoLTE. Det är redan i drift här och där och lägger grunden för att prata över ip. IMS är en del av detta.
Telefoni via fiber kommer finnas kvar. Det som sakta sker nu är att frikoppla nätteknik från tjänster samt styrning av dessa. Det betyder att den nätteknik som är tillgänglig och med bäst kvalitet i varje ögonblick kommer bli bärare av dit telefonsamtal. Det kan vara LTE, det kan vara Wifi i affären där du är eller wifi hemma och sedan vidare genom din fiber.
Vad är det för nytt du behöver som fungerar "end to end"? Nästa pratteknik som lanseras är VoLTE. Det är redan i drift här och där och lägger grunden för att prata över ip. IMS är en del av detta.
Telefoni via fiber kommer finnas kvar. Det som sakta sker nu är att frikoppla nätteknik från tjänster samt styrning av dessa. Det betyder att den nätteknik som är tillgänglig och med bäst kvalitet i varje ögonblick kommer bli bärare av dit telefonsamtal. Det kan vara LTE, det kan vara Wifi i affären där du är eller wifi hemma och sedan vidare genom din fiber.
Nja, det som diskuterats är kundaccesser via koppar. PSTN är lite mer än så. Än så länge har väl inte PTS givit något klartecken att riva hela svenska PSTN utan bara där operatörerna inte har någon ekonomi i näten? Känner du till några planer på att riva hela det svenska PSTN? Vad heter ersättaren?MathiasS skrev:
T.ex har vi fortfarande G.711 röstcodec oavsett POTS eller bredbandstelefoni. Företag kan köra HD-voice/video etc i privata nätverk, men de publika nätverken har inte utvecklats sedan början av 90-talet. När kan jag ringa ett video-samtal från mobilen till min publika bredbandstelefon?
Tekniken verkar finnas, men inget intresse koppla dem samman.
Jag ber om förlåt för all offtopic.
Men då flera saker sker på samma plattform tog jag upp det.
Egentligen är både sattelit tv och Ip tv lika krångliga. Har själv då investerat i sattelit tv en gång i tiden. Dock av den anledningen att det finns fri tv där och stort utbud en sak som samtliga svenska ip leverantörer saknar. Med krångel menar jag att de krävs separata kablar och boxar.
Dom flesta tv idag stödjer enbart dvb-t/c.
Visst finns det enstaka som klarar även sattelit men finns det någon tv för ip tv?
Vet att nån här kanske säger att det finns och visst men det är hotell tv system. Inget till privata användare vad jag vet.
En enkel box funkar säkert bra för ensamhushåll. Men är man fler i familjen då är det helt annan sak.
Har själv en inspelningsbar box i huvud tvn där finns rubbet hela canal digitals utbud och samtliga fria som bara kommer in från 28öst - 5w. Den boxen klarar även dvb-c/t.
Mycket nöjd.
På en annan tv finns bara allt från sattelit en gammal viasat box men den boxen ger även tillgång till svt som operatörerna skyldiga ge fritt (gäller tydligen inte ip tv där heller då dom vill ha monopol i boxarna att folk ska tvingas betala hyra för deras saker utan att ge kunden chansen köpa eget).
Sen resten av tv har bara enbart europeiska kanaler då svt ju är en kodad kanal och kräver godkänd box från någon operatör. Men använder tv inbyggda dvb-t tuner och tar via marknätet dom fria svenska kanalerna där.
Men skulle underlätta om man fick samma utbud till samtliga tv på en enda kabel och slippa ha flera fjärrkontroller.
När det nu gäller topic dvs avvecklande av telenät så kan det ju inte vara gratis driva dessa nät oavsett om kablar är nedgrävda eller hänger i luften eller behåller verkligen fiberhushåll analog telefoni och vill inte gå över till ip telefoni eller helt mobilt? Trots vad det kostar att ha och ringa med den gamla telefonin....
Men då flera saker sker på samma plattform tog jag upp det.
Egentligen är både sattelit tv och Ip tv lika krångliga. Har själv då investerat i sattelit tv en gång i tiden. Dock av den anledningen att det finns fri tv där och stort utbud en sak som samtliga svenska ip leverantörer saknar. Med krångel menar jag att de krävs separata kablar och boxar.
Dom flesta tv idag stödjer enbart dvb-t/c.
Visst finns det enstaka som klarar även sattelit men finns det någon tv för ip tv?
Vet att nån här kanske säger att det finns och visst men det är hotell tv system. Inget till privata användare vad jag vet.
En enkel box funkar säkert bra för ensamhushåll. Men är man fler i familjen då är det helt annan sak.
Har själv en inspelningsbar box i huvud tvn där finns rubbet hela canal digitals utbud och samtliga fria som bara kommer in från 28öst - 5w. Den boxen klarar även dvb-c/t.
Mycket nöjd.
På en annan tv finns bara allt från sattelit en gammal viasat box men den boxen ger även tillgång till svt som operatörerna skyldiga ge fritt (gäller tydligen inte ip tv där heller då dom vill ha monopol i boxarna att folk ska tvingas betala hyra för deras saker utan att ge kunden chansen köpa eget).
Sen resten av tv har bara enbart europeiska kanaler då svt ju är en kodad kanal och kräver godkänd box från någon operatör. Men använder tv inbyggda dvb-t tuner och tar via marknätet dom fria svenska kanalerna där.
Men skulle underlätta om man fick samma utbud till samtliga tv på en enda kabel och slippa ha flera fjärrkontroller.
När det nu gäller topic dvs avvecklande av telenät så kan det ju inte vara gratis driva dessa nät oavsett om kablar är nedgrävda eller hänger i luften eller behåller verkligen fiberhushåll analog telefoni och vill inte gå över till ip telefoni eller helt mobilt? Trots vad det kostar att ha och ringa med den gamla telefonin....
Det är inte bara svenson-telefon som försvinner. Jag saxar från PTS:arneri68 skrev:Nja, det som diskuterats är kundaccesser via koppar. PSTN är lite mer än så. Än så länge har väl inte PTS givit något klartecken att riva hela svenska PSTN utan bara där operatörerna inte har någon ekonomi i näten? Känner du till några planer på att riva hela det svenska PSTN? Vad heter ersättaren?
T.ex har vi fortfarande G.711 röstcodec oavsett POTS eller bredbandstelefoni. Företag kan köra HD-voice/video etc i privata nätverk, men de publika nätverken har inte utvecklats sedan början av 90-talet. När kan jag ringa ett video-samtal från mobilen till min publika bredbandstelefon?
Tekniken verkar finnas, men inget intresse koppla dem samman.
I flera delar utav landet sker stora förändringar i det fasta telefonnätet. På
glesbygden monteras kopparnätet för trådbunden telefoni ner och ersätts med
antingen mobila lösningar eller med fiber. Arbetet genomfördes i en första fas
under åren 2009-2015 och avsåg då de minsta stationerna och de längsta
stolplinjerna. Fram till 2015 berörde nedmonteringen 21 400 abonnenter och
omfattade endast telefoni.
Såväl Telia som andra operatörer fortsätter att genomföra förändringar i näten
under de kommande åren och detta kommer att beröra såväl trådbundna och
trådlösa tjänster som olika bredbandsaccesser. Telia har fortsatt arbetet med
omställningarna som nu kallas ”Framtidens nät”. Dessa förändringar kommer
att skilja sig på flera sätt från det tidigare teknikskiftet, då inte bara telefoni
kommer att omfattas. På de aktuella telestationerna i Framtidens nät finns
många olika tjänster, det innebär att även abonnemang med xDSL, tv, IPstreaming
och andra tjänster kommer att sägas upp.
Eftersom det är många olika tjänster, inte bara telefoni, är det många fler
aktörer som är berörda. Förutom slutanvändare (både konsumenter och
företag) är det bl.a. operatörer som säljer abonnemang i annans nät men under
eget varumärke, samlokaliserade bredbandsoperatörer, kommuner,
länsstyrelser, regioner, intresseorganisationer (t.ex. Sveriges kommuner och
landsting och Lantbrukarnas riksförbund).
En annan skillnad är att förändringstakten är avsevärt högre än tidigare. Under
åren 2009-2015 berördes 21 400 abonnemang. Enligt Telias planer kommer
man att genomföra förändringarna de närmsta åren i en högre takt, med
uppskattningsvis cirka 10 000 kunder halvårsvis.
http://www.pts.se/upload/Rapporter/...och-grundlaggande-internet-PTS-ER-2016-27.pdf
Du har rätt i att kostnaden är hög oavsett om dom är nedgrävda eller hänger i luften, och det beror väl till viss del på att när monopolet föll så försvann också mycket av det förebyggandet underhållet. Så stora delar av telenätet är ganska eftersatt, man kan säga att Telia/Skanova "mjölkat" ut så mycket som möjligt men att dom nu står för stora investeringar om dom vill behålla det, och då anser väl dom att en nyinvestering i fiber/4G är mer lönsamt.kisumisu skrev:När det nu gäller topic dvs avvecklande av telenät så kan det ju inte vara gratis driva dessa nät oavsett om kablar är nedgrävda eller hänger i luften eller behåller verkligen fiberhushåll analog telefoni och vill inte gå över till ip telefoni eller helt mobilt? Trots vad det kostar att ha och ringa med den gamla telefonin....
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Nu har jag inte läst igenom hela tråden och har inte koll på regelverket men jag undrar vad som händer med anslutningsavgifterna som alla har betalat in?
Alla har ju betalat för att ansluta sig, hur kan man då bara plocka bort nätet? Borde åtminstone återbetala alla anslutningsavgifterna.....
Alla har ju betalat för att ansluta sig, hur kan man då bara plocka bort nätet? Borde åtminstone återbetala alla anslutningsavgifterna.....
Det var en bra tanke.VillaAnna skrev:
Har själv inte ens tänkt tanken då man redan haft telefon i huset.
Men säkert har folk betalat som dom gör nu med dagens fiber 20-30k.
Knappt nåt staten bjudit på.
Fast är väl som med allt annat som är gammalmodigt att man avvecklar det får man bara acceptera det.
PSTN är som det låter det publika telefonisystemet, begreppet myntades när det var fokus på telefoni och där vi här i Sverige hade monopol via Televerket. Skulle vilja påstå att begreppet inte gäller längre utan att vi idag har många olika nät och teknik som kan kommunicera, det gemensamma är nummerplan för att ringa och standard för att kunna kommunicera och koppla samman olika nät.arneri68 skrev:Nja, det som diskuterats är kundaccesser via koppar. PSTN är lite mer än så. Än så länge har väl inte PTS givit något klartecken att riva hela svenska PSTN utan bara där operatörerna inte har någon ekonomi i näten? Känner du till några planer på att riva hela det svenska PSTN? Vad heter ersättaren?
.
När PSTN myntades var det dessutom kretskopplade nät där man lite slarvigt kan säga att man "fysiskt" kopplade upp en dedicerad väg "EndToEnd". Den tekniken är idag borta och även begreppet PSTN.
Problemet idag är att vi tvingas dras med PSTN och tal över 3G. Att roama mellan det och VOIP, VOLTE är tekniskt komplicerat och kräver i princip enheter med teknik som inte finns i dagens telefoner eftersom det är fel väg att gå.
Teknikutveckling handlar minst lika mycket om att släppa det gamla som att anamma det nya.
Hade vi stängt ner PSTN och tal över 3G och endast kört dataförbindelser med voip så hade vi fått både bättre telefonitjänster och det hade blivit mycket billigare för operatörerna att tillhandahålla taltjänster.
Teknikutveckling handlar minst lika mycket om att släppa det gamla som att anamma det nya.
Hade vi stängt ner PSTN och tal över 3G och endast kört dataförbindelser med voip så hade vi fått både bättre telefonitjänster och det hade blivit mycket billigare för operatörerna att tillhandahålla taltjänster.