Lite som att sälja produkter (utan abonnemang) och så fort den inte uppgraderas längre kan man hämta en ny. Om vi tar ett exempel så fanns inga nya appar till min dåvarande mobil och minnet räckte inte till vid uppdateringar.
Då skulle jag kunna hämta en ny mobil på grund av att tekniken var omodern. :)
 
VillaAnna skrev:
Jo det är ju exakt samma sak!!
Visst drog jag det ganska långt, men rimligen gick anslutningsavgiften (och ofta mer än så) till arbetskostnader och material, det var ju ingen deposition? Varför skulle Telia då ta pengar ur egen ficka för att betala tillbaka avgifterna?
Se det som en investering som nått slutet på sin ekonomiska livslängd, den är avskriven.
 
kisumisu
MathiasS skrev:
Fast detta är ju inte sant längre. Flera operatörer har slopat roamingkostnaderna i Norden och eftersom de flesta abonnemangen har flat rate på samtal så kostar det ju inget extra.
Stämmer bra när det gäller Sverigesamtal.
Men idag finns inget abbonemang så vitt jag förstår där du kan från en svensk mobil ringa ett mobilsamtal till ett +358 eller +47 mobilnummer fritt.
Nu har inte jag kollat priserna men sist jag kollade låg ett sådant samtal på ca 3kr per minut.
 
kisumisu
pelpet skrev:
Facebook messanger är bättre än vanlig telefon. Bättre ljud, det ringer i telefon och dator samtidigt, man kan skicka bilder, filmer och text och ha gruppchattar, man kan ha videosamtal, det är gratis om man är är uppkopplad på ett wlan och nästan gratis annars då det högst drar en halv megabyte i minuten för vanligt samtal. Messanger-samtal ser också precis ut som vanliga samtal i mobilen. Den enda gång det inte fungerar bra är då man har usel mottagning ute i obygden.
Visst är det så.
Kvalitemässigt är det ju bra så länge båda har bra enheter och uppkoppling.
 
Att ringa till utlandet har varit billigt nästan gratis i flera år, man har kunnat köpa kort som gör att man kunna ringa bia annan operatör nån kod man knappar in.
men idag använder ju de flesta något som nämnts i tråde skype, facebook, viber m.m.
 
kisumisu
Andy78 skrev:
Att ringa till utlandet har varit billigt nästan gratis i flera år, man har kunnat köpa kort som gör att man kunna ringa bia annan operatör nån kod man knappar in.
men idag använder ju de flesta något som nämnts i tråde skype, facebook, viber m.m.
Visst fanns det (finns?), men knappast nåt av dem som var heller så billiga till våra grannländer. Däremot kunde man ringa med dem till Turkiet, Tyskland etc. Var nog därför våra vanliga operatörer säkte så drastiskt priserna till dom länderna?
 
Är diskussionen inte väl långt ifrån ursprungsfrågeställningen nu ?
 
kisumisu skrev:
Stämmer bra när det gäller Sverigesamtal.
Men idag finns inget abbonemang så vitt jag förstår där du kan från en svensk mobil ringa ett mobilsamtal till ett +358 eller +47 mobilnummer fritt.
Nu har inte jag kollat priserna men sist jag kollade låg ett sådant samtal på ca 3kr per minut.
Jag har inte helt rätt. Det är ju roamingavgiften som är slopad, det är inte riktigt samma sak, samtal till utlandet är fortfarande dyrare.
 
Kostnaderna som diskuteras är en grund av i avvecklingen.
 
Andy78 skrev:
Kostnaderna som diskuteras är en grund av i avvecklingen.
Nja, jag tillåter mig att tvivla. Jag vill påstå att det är billigare för operatörerna att köra trådlöst via basstationer än via telestationer och tråd och att det är enda starka skälet till att trådbundet försvinner. Utlandsamtal eller annat har ingenting med saken att göra när väl signalen är digitaliserad ( i ditt 4G-moden eller på telestationen).
 
HasseTeknik skrev:
Nja, jag tillåter mig att tvivla. Jag vill påstå att det är billigare för operatörerna att köra trådlöst via basstationer än via telestationer och tråd och att det är enda starka skälet till att trådbundet försvinner. Utlandsamtal eller annat har ingenting med saken att göra när väl signalen är digitaliserad ( i ditt 4G-moden eller på telestationen).
När underhållet kostar mer än vad det ger i intäkter så är det bättre att avveckla.
 
Vem tycker att det är vettigt att underhålla sitt Cat2-nät i huset? Alltså telenätet. Det har ju i hög grad tappat sin relevans. Telefoni fungerar precis lika bra över DECT plus att man blir mobil, och när det gäller data erbjuder cat6-kabel 250ggr högre hastighet än cat2 plus att det går att köra telefonin över den kabeln om man inte vill ha trådlöst.

Precis samma situation har skanova, plus att de måste underhålla en massa utrustning. Det som är lite slött är att de inte gick ut tidigt och hängde upp fiber i stolparna. Vi hade kunnat få ett schysst fibernät väldigt tidigt i Sverige.
 
Ja, de enda som fattade galoppen var SJ, som erbjöd andra att hänga upp opto- kablar längsmed järnvägen. Alldeles för sent följde andra efter.
 
pelpet skrev:
Vi hade kunnat få ett schysst fibernät väldigt tidigt i Sverige.
Nog för att vi alla har fått vänta för länge på en fiberanslutning, men egentligen är ju Sverige rätt duktiga på bredbandsutbyggnad. Jag uppfattar att vi ligger i topp i europa och har gjort så rätt länge. Stadsnätsföreningens arbete har ju varit rätt effektivt, i synnerhet om man jämför med andra nordiska länder - öppetnätprincipen som vi har här har drivits hårdare här än på många andra håll.
 
HasseTeknik skrev:
Ja, de enda som fattade galoppen var SJ, som erbjöd andra att hänga upp opto- kablar längsmed järnvägen. Alldeles för sent följde andra efter.
Tror du syftar på banverket, numera trafikverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.