pelpet skrev:
Precis samma situation har skanova, plus att de måste underhålla en massa utrustning. Det som är lite slött är att de inte gick ut tidigt och hängde upp fiber i stolparna. Vi hade kunnat få ett schysst fibernät väldigt tidigt i Sverige.
När fiber började testas till flerfamiljhus, var väl -98, så fanns det ingen ekonomisk helhetslösning utan det var koppar med xDSL som sågs som alternativet. Och många konsumenter såg inget behov av Internet utan det var en "fluga" som skulle gå över. All utveckling går i steg och xDSL hjälpte till att utveckla Internet och skapa behov av högre hastighet/stabilitet samt möjliggjorde "alltid uppkopplad".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kring 98-2000 så var ju IT-bubblan under full uppblåsning och Birgersson pratade om 100 Mbit för 200kr/mån. Och aktörer som Utfors byggde stora fibernät. Så nog såg man vad som var på väg. Jag bodde i ett studentrum som också hade bredbandsuttag med 10 mbit internet (det var grymt på den tiden).

Det som var synd var att de aktörer som kunnat få bäst kostnadseffektivitet missade tåget. Svenska kraftnät och Skanova hade kunnat komplettera sina befintliga luftledningsnät med fiber, och Vägverket hade kunnat lägga kanalisation vid alla ny- eller ombyggnader av väg.

Banverket agerade föredömligt.
 
Fast svenska kraftnät har hängt mycket fiber i sina kraftledningar och överkapaciteten går att hyra. Jag vill minnas att de i princip täcker alla städer idag.

Min erfarenhet är att de är lättare att ha att göra med än Banverket för att hyra fiber.

Och Skanova valde aktivt att i så stor utsträckning som möjligt gräva ner fibern eftersom Skanovas ledningsgator är så smala att nedfallande träd ofta skadar infrastrukturen. Ett klokt beslut. De stadsbidrag som utbetalades runt millennnieskiftet för att alla skulle kunna få adsl gjorde att Skanova grävde ner fiber till de flesta sina växelstationer.

Svenska kraftnät däremot har avtalat med markägarna om att bredden på ledningsgatan är så stor att nedfallande träd inte är något problem. Ledningsgatorna breddades efter efter stormen Gudrun vill jag minnas.

Så generellt skulle jag vilja påstå att vi har det väldigt gott ställt med fiberkapacitet på nationell nivå, regional och kommunal nivå. Där det finns brister är accessnäten ut till slutkund och där finns det inga genvägar. Ledningsunderhållet på de flesta sträckor sett till fiberns beräknade livslängd blir högre för lufthängt än att gräva och därtill med sämre driftsäkerhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det som var synd var att de aktörer som kunnat få bäst kostnadseffektivitet missade tåget. Svenska kraftnät och Skanova hade kunnat komplettera sina befintliga luftledningsnät med fiber, och Vägverket hade kunnat lägga kanalisation vid alla ny- eller ombyggnader av väg.

Banverket agerade föredömligt.
Men vad menar du med att dom missade tåget? Vilket tåg? Det är ju i praktiken skanova som ÄR tåget + alla lokala energibolag (stadsnät) förstås.

Hänga fiber i stolpar har man ju gjort ända sedan man började rulla ut fiber.

Fiberdukt i samband med fjärrvärme har man ju gjort väldigt länge.

Man kan alltid tycka att investeringsbesluten borde komma tidigare, men det handlar ju om miljarder per år, så det kanske inte är så konstigt att besluten inte kommer innan existerande intäktskällor viker?
 
pelpet skrev:
Kring 98-2000 så var ju IT-bubblan under full uppblåsning och Birgersson pratade om 100 Mbit för 200kr/mån. Och aktörer som Utfors byggde stora fibernät. Så nog såg man vad som var på väg. Jag bodde i ett studentrum som också hade bredbandsuttag med 10 mbit internet (det var grymt på den tiden).
Det var flera som byggde stamnät med fiber, men fortfarande till en hög kostnad både att rulla ut men också aktiv utrustning. Många av de här näten är nu uppköpta då de ej blev lönsamma att driva av diverse olika skäl.
Två av piloterna jag känner till med ethernet till studentrum -98 var i Växjö och Sundsvall, där man t.ex. i ett av fallen använde hubbad lösning pga att switchar var för dyrt, så det var inte så optimalt och saknade säkerhetsfunktioner.
 
AndersS skrev:
Det var flera som byggde stamnät med fiber, men fortfarande till en hög kostnad både att rulla ut men också aktiv utrustning. Många av de här näten är nu uppköpta då de ej blev lönsamma att driva av diverse olika skäl.
Två av piloterna jag känner till med ethernet till studentrum -98 var i Växjö och Sundsvall, där man t.ex. i ett av fallen använde hubbad lösning pga att switchar var för dyrt, så det var inte så optimalt och saknade säkerhetsfunktioner.

Det var inte helt ovanligt att man fick upp alla datorer i nätverket som hade fil och skrivardelning aktiverat då de flesta körde default workgroup i windows och kunde se allt på någon annans hårdisk.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Fiberdukt i samband med fjärrvärme har man ju gjort väldigt länge.

Man kan alltid tycka att investeringsbesluten borde komma tidigare, men det handlar ju om miljarder per år, så det kanske inte är så konstigt att besluten inte kommer innan existerande intäktskällor viker?
Ut till slutkund så beror det helt å hållet på vilken kommun det gäller.
Kalmar kommun var väldigt sena med att börja lägga slang/dukt till slutkund i samband med att el/tele/VA/fjärrvärme drogs fram, jag känner till några områden som började projekteras -06 (delar av Vimpeltorpet tex) där det inte drogs någon slang tillsammans med tex koppartrådarna (för telefoni).
I Mönsterås kommun så tittade vi på att bygga nytt vintern/våren -07 på ett nytt område (Södra Oknebäck) där fanns det slang för fiber dragen tillsammans med el/VA/fjärrvärme däremot finns det ingen kopparkabel för telefoni. Huset vi köpte hösten -07 fick fjärrvärme indraget -04 och samtidigt lades det ner slang för fiber, första privata villan blev ansluten sommaren -07. Fiberutbyggnaden i Kalmar till privata villor kom inte igång förrän Telia slöt ett samverkansavtal sommaren -14 det resulterade i att under senvintern -15 fick dom första i Lindsdal (förort till Kalmar) erbjudande om fiberindragning.

Mönsterås södra kommungräns gränsar mot Kalmar kommungräns i norr, mellan huvudorterna är det ca 4,5 mil. Mellan bägge ovan nämnda områden är det nästan exakt 4 mil. Vimpeltorpet ligger i norra delen av Kalmar stad och Södra Oknebäck ligger i södra delen av Mönsterås tätort
 
Okej missade tåget var väl en dålig formulering, det jag menade var att man kunde ha kommit igång tidigare genom luftledning istället för att gräva. Svenska kraftnät hoppade på efter ett tag. Skanova har kanske grävt på stamnätet men de kunde nog ha dragit väldigt mycket fiber i befintliga stolpar och kanalisation i accessnätet.

Det borde gå att bygga fiber så att den inte dras av vid träd på ledningen. Om man hänger ner kabel vid några stolpar och sätter en motvikt borde kabeln tåla ett träd utan att gå av
 
Ja jag förstår att det är skillnader. Min poäng är att jag inte tycker det är sent att lägga fiber nu. Bred efterfrågan på marknaden har inte funnits förrän nu. Hur hade ett villafiberprojekt gått för 15 år sedan? Jag vet hur svårt det var att få beläggning i nätet för bara 10 år sedan, för det var då jag gjorde ett försök här bland 1200 villor.

Många av oss som diskuterar i denna tråd hade ju utan tvekan nappat på ett erbjudande för 15 år sedan men de flesta gjorde inte det.

Nu finns efterfrågan, men inte ens idag är det självklart att man får mer än 40% beläggning i ett projekt vid uppstart.
 
pelpet skrev:
Okej missade tåget var väl en dålig formulering, det jag menade var att man kunde ha kommit igång tidigare genom luftledning istället för att gräva. Svenska kraftnät hoppade på efter ett tag. Skanova har kanske grävt på stamnätet men de kunde nog ha dragit väldigt mycket fiber i befintliga stolpar och kanalisation i accessnätet.

Det borde gå att bygga fiber så att den inte dras av vid träd på ledningen. Om man hänger ner kabel vid några stolpar och sätter en motvikt borde kabeln tåla ett träd utan att gå av
Ok.

I accessnätet tror jag man använt stolphängd duct sedan man drog igång på allvar, men jag vet inte säkert.
 
Snailman
Jag har ganska nyligen fått erbjudande om fiber i två av tre fastigheter jag har, i nybygget så går det att dra in fiber så fort det blir inflyttningsklart, i de andra två fastigheterna, som jag fått erbjudande på, har jag ingen nytta av det idag, skulle haft det för ett större antal år sen, men nu är det för sent. Det får bli framtida ägare som får ta det beslutet

Var nästan omöjligt att få adsl tom då i forntiden, var först tvungen att skaffa ISDN så de kopplade om min kopparledning till en station utbyggd med adsl, så månaden efter jag skaffat ISDN pensionerades de nya ISDN burkarna.

Nu har jag gjort mig av med allt Telia, och hoppas och räknar med att aldrig behöva ha med Telia att göra igen.
 
mexitegel skrev:
Så generellt skulle jag vilja påstå att vi har det väldigt gott ställt med fiberkapacitet på nationell nivå, regional och kommunal nivå.
Det tror jag också. Utbyggnaden av fibernät tog väl fart redan när den svenska telekommarknaden avreglerades kring -93? och flera nya operatörer etablerades i Sverige. Telefonväxlar fasta/mobil kopplades ihop via SDH som kördes på fiber eller radio. När operatörerna började erbjuda modemstationer behövdes mer kapacitet.
Utfors började sin verksamhet med att tillhandahålla en modempool för internetaccess och sedan byggde de ett stamnät för att kunna tillhandahålla telekom/datatjänster till företag. De byggde aldrig stadsnät utan den biten hyrde de från andra. Har för mig att Song networks även var ganska stora på fiberbackbone. Det fanns ett par till "källarföretag" som drog fiber. Det plöjde ner ordentligt med tomrör för att slippa gräva samma sträcka i framtiden.
 
MathiasS skrev:
Hur hade ett villafiberprojekt gått för 15 år sedan? Jag vet hur svårt det var att få beläggning i nätet för bara 10 år sedan, för det var då jag gjorde ett försök här bland 1200 villor.
Att bara dra in fiber till befintliga villor har nog varit svårt fram tills något år sedan men när kommuner inte ens lägger ner kanalisation för fiber samtidigt som det grävs för el/VA/tele/fjärrvärme/GC-väg/mm är extremt dåligt.
Mönsterås kommun har gjort det sedan -00, dels för att alla kommunala fastigheter enkelt skulle kunna anslutas till gemensamma nätverket utan att behöva hyra svartkoppar, dels för att enklare kunna erbjuda höghastighetsbredband till större delen av fastigheterna i kommunen.

Sju år efter att kommunen börjat samförlägga fiberkanalisation med andra jobb så kunde den första villan ansluta sig till fibernätet, vi anslöt oss vintern -07/-08 (någon månad efter att vi köpt huset). När tex E.On vill gräva på kommunal mark så var/är kravet från kommunen att kommunen får tillfälle att samförlägga kanalisation för fiber i samma schakt, på sånt sätt så kommer fibern ganska enkelt ut till många småbyar.

Dom vi köpte huset av var ca 70+ när fjärrvärmen drogs in (samt PEM-slang för fibern), vi köpte huset tre år senare, dom hade då vanlig telefoni samt trygghetslarm.
 
Jag tror att en viktig anledning till att fiberanslutningar gått trögt är att man behövt lägga 20000kr på att ansluta sig. Lejonparten av detta är grävkostnader. Hade det kostat 5000kr hade anslutningsgraden nog varit en annan. Och hade man i hög grad nyttjat befintlig kanalisation och stolpar hade det nog också varit möjligt tidigare.

Detta hade då också möjliggjort en snabbare digitalisering av samhällsservicen.
 
Nya fiberanslutningar går inte trögt utifrån priset, tror det är ett missförstånd. Branschen kör för fullt och det finns inte så mycket mera resurser få tillgång till med "rätt" kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.