Att samförlägga kanalisation för fiber i ett tidigt stadie är ett sätt att få ner grävkostnaderna.
Vi betalade ca 11kkr (till kommunen) för att få fibern indragen, sedan ett antal år tillbaka är den fasta kostnaden struken istället är det en månadskostnad på ca 125kr (till kommunen).
 
pelpet skrev:
Jag tror att en viktig anledning till att fiberanslutningar gått trögt är att man behövt lägga 20000kr på att ansluta sig. Lejonparten av detta är grävkostnader. Hade det kostat 5000kr hade anslutningsgraden nog varit en annan. Och hade man i hög grad nyttjat befintlig kanalisation och stolpar hade det nog också varit möjligt tidigare.

Detta hade då också möjliggjort en snabbare digitalisering av samhällsservicen.
Du får tänka på att merparten områden där stolplinjer finns (fanns) i större utsträckning har dels låg linjetäthet dels oftast ett uruselt underhåll som gått frihjul, fritt fall de senaste 30-40 åren i bästa fall. Det skulle verkligen varit dåligt att ta som utgångspunkt för något som ska sträcka sig långt framåt i tiden.

Det som däremot varit och är vettigt när det gäller luftledning är att så många stam- och regionledningar i elnätet på ett enkelt sätt utnyttjats med en fiberkabel lindad kring topplinorna.
 
kisumisu
pelpet skrev:
Jag tror att en viktig anledning till att fiberanslutningar gått trögt är att man behövt lägga 20000kr på att ansluta sig. Lejonparten av detta är grävkostnader. Hade det kostat 5000kr hade anslutningsgraden nog varit en annan. Och hade man i hög grad nyttjat befintlig kanalisation och stolpar hade det nog också varit möjligt tidigare.

Detta hade då också möjliggjort en snabbare digitalisering av samhällsservicen.
Jag är ingen expert.
Men håller med att själva grävandet måste ju kosta mest och är tidskrävande.

Som jag nämde tidigare så har finnar gjort denna lösning med kabel tv. Funkar hur bra som helst. Ingen aning vad det kostat, men måste varit betydligt billigare.
Det sägs att fiberkabel håller mer än koppartråd/koaxial kabel.

Under 90 talet början av 00, borde ju intresset varit än större.
Knappt att ADSL fanns och inga bra 3G och 4G.

Men här avslöjade bla BBB att flerfamiljshus var de prioroterade pga enkelheten att dra in kablarna.
Luftledning hade i alla fall som temporär lösning varit ganska enkel till villor som har koppar telenätet draget så.
 
kisumisu skrev:
Luftledning hade i alla fall som temporär lösning varit ganska enkel till villor som har koppar telenätet draget så.
Det har nog jobbats ganska hårt att bli av med luftledningar i Sverige. Kanske är det acceptabelt på landsbygden, men inte i tätort.
Vad gjorde du på internet för 10 år sedan? Fildelade och surfade lite?
 
kisumisu
arneri68 skrev:
Det har nog jobbats ganska hårt att bli av med luftledningar i Sverige. Kanske är det acceptabelt på landsbygden, men inte i tätort.
Vad gjorde du på internet för 10 år sedan? Fildelade och surfade lite?
Den tiden hade många av oss uppringd internet dvs en stor kostnadsfråga.
Var ju inte konstigt att det blev teleräkningar på 700-800kr/månad där merparten var datatrafik. Fanns ingen flatrate i Sverige. Ungefär som dagens mobila DYRT.
 
I tätort finns det ofta nedgrävd kanalisation som man borde kunna använda.
 
arneri68 skrev:
Det har nog jobbats ganska hårt att bli av med luftledningar i Sverige. Kanske är det acceptabelt på landsbygden, men inte i tätort.
Vad gjorde du på internet för 10 år sedan? Fildelade och surfade lite?
Det finns luftledningar för telefoni i mer eller mindre varje tätort, tex Kalmar, Växjö, Ljungby, Älmhult. I dom två sistnämnda har jag lagat telefonledningar, i den första har jag bott i, Växjö besöker jag några gånger per år.

För 10-15 år sedan så använde jag internet till spel, lyssna på radio, chat/ICQ, sökte jobb mm. Jag hade turen att ha fiber i BRFen som jag flyttade till -01. Sedan -01 har jag haft fiber förutom en/två månader efter att vi flyttade till huset.
 
Hur stor bedömer du andelen vara i tex Växjö? Den är inte stor som jag ser det och inget att öht dra in i ev fiberinstallation säkert då bättre med viss del gammal nedgrävd kanalisation från verkets tid men även det verkar ju vara plan C i många fall.
 
Som jag förstår det finns det två problem med luftledningar.
1) De tar plats
2) De går av när träd faller på dem, vilket gör att man måste hålla borta träd från ledningsgatorna.

1) Kan hanteras med nedgrävning i samband med andra grävningar.

2) Borde kunna hanteras med att man hänger upp fibern med slack och motvikter. En kopparkabel som går av är ju lätt att skarva men fiber är jobbigare, samtidigt som längden är ett mindre problem.
 
2. Är enkel att hantera med kontrollerade brottpunkter i upphängningarna om man vill, finns exempel på det även i rester av luftledningsnätet för el.

Stort problem är däremot de gamla sen länge utdömda stolparna osv och ska man gå in på att byta likt nyanläggning kan man lika gärna gräva sträcka i stället för punktvis för stolpar. Inga försumbara jobb att hålla på med stolplinjer särskilt där risken för trädfällen behöver tas med i bilden.

Dina tidigare visade mer oortodoxa metoder för jordförläggning i olika kombinationer skulle säkert vara bättre lämpade om bara viljan funnits. I någorlunda tätorter är det väl inget större problem under en lite längre period att samordna med övriga grävjobb.
 
Luftledning och snö är en risig kombination, dels p.g.a att det går av och dels att där det är långa stolpavstånd (typ samförläggning) stiger dämpvärdena rätt rejält av snötyngden för att det blir sträckning på fibern.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pelpet skrev:
I tätort finns det ofta nedgrävd kanalisation som man borde kunna använda.
Stämmer bra att det finns kanalisation i tätorter, men tyvärr inga sammanhängande system. Det är en mix av olika dimensioner som dragits utifrån koppartelefoni under längre tid och i princip dåligt inmätta. Så många gånger är det snabbare och blir billigare att schakta för nytt än att leta rör/slang, ta gropar vid stopp när man försöker dra duct med flera fiberslangar, etc. Rör för vägpassage kan många gånger fela på allt från 1 till 10 meter, även saknas trots att de finns utmärkta.
Men visst används de rör som enkelt kan hittas och som man tror "bör" fungera för dragning.
 
GK100 skrev:
Stort problem är däremot de gamla sen länge utdömda stolparna osv och ska man gå in på att byta likt nyanläggning kan man lika gärna gräva sträcka i stället för punktvis för stolpar. Inga försumbara jobb att hålla på med stolplinjer särskilt där risken för trädfällen behöver tas med i bilden.
Precis. Det står ju en sjuherrans massa ruttna, utdömda stolpar i landet som man snart kommer att behöva göra något åt. På vår villagata 15 minuter från centralstationen i Göteborg så står t ex stolparna kvar i trädgårdarna på båda sidan vägen (Jag slipper i min, för där grävdes telefonin ner på åttiotalet och jag skulle ligga sist på linjen). I ena grannens trädgård så hänger stolpen bara uppe pga att den stagas av telefonledningen till hans hus, en ledning som är marginellt mindre spänd än en fiolsträng.

Och detta är som sagt på en gata med dubbla fiberleverantörer... Det kan vara något enstaka hus som fortfarande använder traditionell telefoni.

Så skall man göra något här så är det naturligtvis gräva ner. Att installera nya vore ju kapitalförstöring av stora mått. Men det rationella vore naturligtvis att bara såga väck skiten och inte ersätta med något alls. Det ligger fiberdukter till alla hus, så är det någon enstaka pensionär som måste ha det som det var förr tills de flyttar så är ju en mobillösning det enda rationella de få åren som är kvar innan någon annan flyttar in och tar fiberinstallationskostnaden.

Så man skall inte glömma att det i större städer också finns en massa gammalt mög. Jag kommer ihåg att vi undvek att flytta till ett område på Hisingen på nittiotalet eftersom man där hade bärfrekvenssystem så det gick inte ens att få ADSL till de husen. Återigen relativt centralt, alltså inte på "landet" på norra Hisingen.
 
Jag förstår inte riktigt diskussionen nu.

Befintlig duct används ju i den omfattning det är möjligt.
Lufthängd duct används i områden där det finns stoplar kvar som inte ska tas bort inom kort.

Detta gäller i accessnät. Här i söderförort finns det många villaområden med stolpar kvar. I min by renoverade man stolparna för ett par år sedan, varken elverket eller televerket har några planer på att bygga bort stolparna (kommunen snackar tilloch med om att k-märka stolpjävlarna av några obegripliga skäl!)
 
kisumisu
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det står ju en sjuherrans massa ruttna, utdömda stolpar i landet som man snart kommer att behöva göra något åt. På vår villagata 15 minuter från centralstationen i Göteborg så står t ex stolparna kvar i trädgårdarna på båda sidan vägen (Jag slipper i min, för där grävdes telefonin ner på åttiotalet och jag skulle ligga sist på linjen). I ena grannens trädgård så hänger stolpen bara uppe pga att den stagas av telefonledningen till hans hus, en ledning som är marginellt mindre spänd än en fiolsträng.

Och detta är som sagt på en gata med dubbla fiberleverantörer... Det kan vara något enstaka hus som fortfarande använder traditionell telefoni.

Så skall man göra något här så är det naturligtvis gräva ner. Att installera nya vore ju kapitalförstöring av stora mått. Men det rationella vore naturligtvis att bara såga väck skiten och inte ersätta med något alls. Det ligger fiberdukter till alla hus, så är det någon enstaka pensionär som måste ha det som det var förr tills de flyttar så är ju en mobillösning det enda rationella de få åren som är kvar innan någon annan flyttar in och tar fiberinstallationskostnaden.

Så man skall inte glömma att det i större städer också finns en massa gammalt mög. Jag kommer ihåg att vi undvek att flytta till ett område på Hisingen på nittiotalet eftersom man där hade bärfrekvenssystem så det gick inte ens att få ADSL till de husen. Återigen relativt centralt, alltså inte på "landet" på norra Hisingen.
Precis varför finns detta på ställen som har fiber nedgrävd?

Sedan river man ner stolpar och lägger ner på orter som inte har nåt annat än ADSL.

Var ett rent h.....e få fiber till oss också.
Bor ca 4km utanför huvudorten som fick fiber för 10 år sedan.
Är flerbostadshus som granne.
Dem har både comhem och bbb.

Var i kontakt med båda för 7år sedan.
Omöjligt få till villa trots en comhem central ligger nästan på min tomt.
Bbb central längre bort och dom tog till slut iniativet och på vår gata tog nästan alla BBB fiber. Tom pensionärerna var väl bara 2 hus som nu inte tog och ett av dom husen var tillsalu.

Ändå finns traditionell telefoni kvar här.

Jag är dock glad slippa både Telia och Comhem. Tänker aldrig mer bli kund hos dem om jag nu verkligen inte måste. Bara kör över folk och satsar på fel områden jämt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.