AndersS skrev:
När PSTN myntades var det dessutom kretskopplade nät där man lite slarvigt kan säga att man "fysiskt" kopplade upp en dedicerad väg "EndToEnd". Den tekniken är idag borta och även begreppet PSTN.
Är det verkligen borta? I PTS "Svensk Telemarknad första halvåret 2016" nämns att det finns 3.3 miljoner fasta abonnemang varav 1.8 m är IP-telefoni och övriga PSTN.

Misstänker att de bara använder SIP som access och kör PSTN för transit. Riktiga SIP operatörer erbjuder både HD-voice och video, medan de svenska SIP-telefonioperatörerna håller sig enbart till PSTN ljud.
 
arneri68 skrev:
Är det verkligen borta? I PTS "Svensk Telemarknad första halvåret 2016" nämns att det finns 3.3 miljoner fasta abonnemang varav 1.8 m är IP-telefoni och övriga PSTN.

Misstänker att de bara använder SIP som access och kör PSTN för transit. Riktiga SIP operatörer erbjuder både HD-voice och video, medan de svenska SIP-telefonioperatörerna håller sig enbart till PSTN ljud.
Nej, jag håller nog allt med dig. Om vi med PSTN menar just de standarder (från främst ITU) och infrastruktur som hanterar hur kommunikation mellan "telefoner" i nät (vare sig de är fasta eller mobila) så är det inte på väg ut. Även om det för en lite tynande tillvaro; den sista stora kraftsamlingen när man skulle konkurrera med TCP/IP var ju på nittiotalet (ISO OSI) och vi vet ju hur det gick, så är det inte dött, och ryktet om dess snara frånfälle är starkt överdrivet.

Det finns som sagt så mycket infrastruktur, som inte bara utgör en stor investering, utan som dessutom har världsomspännande penetration, att inget i närtid kan hota. Nu håller kidsen i västvärlden (och mycket av övriga världen också) på att vänja sig av, med olika chat-voice-video tjänster som går över ren IP, men de är fortfarande ingen konkurrent till PSTN-tekniken, eftersom denna som sagt har en marknadspenetration som inte går att slå. (När jag skulle prata med en bank i Norge igår t ex så ringde jag. De erbjuder lite andra tjänster, men ringa fungerar; det vet jag. Och med garanterat minst krångel).

När vi dessutom räknar in IP-telefoni, som är PSTN, och inget annat, så blir ju penetrationen bara större. Varför är IP-telefoni/IPMS PSTN? Jo, för att de helt följder och anpassar sig till de standarder med 100 år gamla tekniska begränsningar som gäller. Det är ingen fundamental skillnad mellan 3G telefoni och 4G IPMS. Det enda som egentligen skiljer är att bäraren är IP i 4G fallet, och ATM i 3G fallet. Båda är "packet switched". Och det är just pga att de inte skiljer som vi inte sett något genomslag för IPMS i 4G. Eftersom alla operatörer redan hade ATM-baserade 3G PSTN lösningar så fanns det ju ingen anledning att köpa nya dyra burkar för att implementera precis samma tjänst som man redan hade!

Varje försök att utöka PSTN med mera avancerade tjänster har misslyckats ganska kapitalt på marknaden. Så det är istället till de rena TCP/IP tjänsterna som vi får se för nästa steg i utvecklingen. (Aka Skype, WhatsApp osv. osv.) Att lägga till video till PSTN har man t ex hållit på med i trettio år snart. Och marknadspenetrationen är fortsatt så nära noll att man lika gärna kan sätta den till noll.
 
Jag har i hög grad gått över från att ringa vanliga samtal till Facebook messanger. Det är nästan alltid bättre. Oftast bättre ljud än telefoni, man kan ha videosamtal, man kan skicka text, bilder och filmer, man slipper hålla reda på folks telefonnummer. Och numera är det också integrerat i telefoni-gränssnittet i telefonen så att ett messanger (eller Skype) samtal kommer in till telefonen precis som ett vanligt samtal.

Jag har också skaffat ett Skype-telefonnummer så att man kan ringa till mig. Det finns dock två nackdelar med det - det går inte att ta emot SMS och det går bara att få lokala telefonnummer. Sen är det ganska dyrt.

När kommer den första helt virtuella mobiloperatören? Som enbart ger mig ett nummer och kopplar det till en mobilapp.
 
pelpet skrev:
Jag har i hög grad gått över från att ringa vanliga samtal till Facebook messanger.
Ja, själv så blir det nästan aldrig "telefon" till familjen och de jag känner. Då blir det Skype/Facetime eller dylikt. Men till alla andra så blir det telefon.
 
VillaAnna skrev:
Alla har ju betalat för att ansluta sig, hur kan man då bara plocka bort nätet? Borde åtminstone återbetala alla anslutningsavgifterna.....
Och alla knegare som var med och byggde nätet borde betala tillbaks den lön de tog ut, och alla som sålde utrustning till Televerket/Telia borde köpa tillbaks den till fullt pris.
 
Nja, för mig som t,o.m. har varit delförfattare (små delar) till en del böcker för 25-talet år sedan inom utbildning som bl.a. behandlad PSTN (inte det jag skrev om) så känns begreppet som överspelat utifrån vad som då avsågs med PSTN, Men visst existerar fortfarande gamla standard från CCITT/ITU som vidare används inom ny teknik.
Så med viss envishet vill jag nog påstå att Public Switched tolkas som det gamla kretskopplade nätet där jag inte vill inkludera någon form av IP-telefoni, men det står var och en att göra sina egna tolkningar ;)
 
V
alfista skrev:
Och alla knegare som var med och byggde nätet borde betala tillbaks den lön de tog ut, och alla som sålde utrustning till Televerket/Telia borde köpa tillbaks den till fullt pris.
Jo det är ju exakt samma sak!!
Häll uppe virre till å luta dig tillbaka 😀
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
kisumisu
Roligt se att folk ringer via skype och facebook mm.

Jag använder också det, men endast till utlandssamtal eller om jag själv är utomlands och skall ringa Sverige.
Svindyrt ringa inom norden.

Också en rolig sak. Görs massa reklam i tv hur billigt det ringa utomlands.
Ändå är det svindyrt till dom närmaste länderna i alla fall till Norge och Finland.

Men annars är det väl enklare ringa "vanliga" samtal. Speciellt när det kostar inget ringa inom Sverige och för det andra kräver inte att man skall vara uppkopplad mot något fast nät eller något begränsat mobilt nät och därmed slösa data på det.....
 
kisumisu skrev:
Roligt se att folk ringer via skype och facebook mm.

Jag använder också det, men endast till utlandssamtal eller om jag själv är utomlands och skall ringa Sverige.
Svindyrt ringa inom norden.

Också en rolig sak. Görs massa reklam i tv hur billigt det ringa utomlands.
Ändå är det svindyrt till dom närmaste länderna i alla fall till Norge och Finland.

Men annars är det väl enklare ringa "vanliga" samtal. Speciellt när det kostar inget ringa inom Sverige och för det andra kräver inte att man skall vara uppkopplad mot något fast nät eller något begränsat mobilt nät och därmed slösa data på det.....
Så länge det fungerar tillfredställande så struntar folk i vad det är för bärare av samtalet, fast eller mobilt.
Viber fungerar också bra.
 
kisumisu
Andy78 skrev:
Så länge det fungerar tillfredställande så struntar folk i vad det är för bärare av samtalet, fast eller mobilt.
Viber fungerar också bra.
Precis vad jag menar.
Då väljer man det enklaste och det som är mest prisvärt.
Det är vanlig mobil telefoni i Sverige.
Jag slösar i alla fall inte data i onödan oavsett hur lite kräver då det finns ett enklare alternativ.

Minns inte heller alla nummer utantill, men mobilen har ju en telefonbok där allt är inprogrammerat ändå.
 
kisumisu skrev:
Precis vad jag menar.
Då väljer man det enklaste och det som är mest prisvärt.
Det är vanlig mobil telefoni i Sverige.
Jag slösar i alla fall inte data i onödan oavsett hur lite kräver då det finns ett enklare alternativ.

Minns inte heller alla nummer utantill, men mobilen har ju en telefonbok där allt är inprogrammerat ändå.
Facebook messanger är bättre än vanlig telefon. Bättre ljud, det ringer i telefon och dator samtidigt, man kan skicka bilder, filmer och text och ha gruppchattar, man kan ha videosamtal, det är gratis om man är är uppkopplad på ett wlan och nästan gratis annars då det högst drar en halv megabyte i minuten för vanligt samtal. Messanger-samtal ser också precis ut som vanliga samtal i mobilen. Den enda gång det inte fungerar bra är då man har usel mottagning ute i obygden.
 
pelpet skrev:
Facebook messanger är bättre än vanlig telefon.
Traditionell telefoni samplas med 8 KHz, medan appar kan sampla ljud upp mot 48 KHz. Därtill är de flesta telefonicodecar gamla, typ 80-talet och äldre. Opus som många appar kör i dag är från 2012 och supportar ett mycket större frekvensspektrum. Att vi inte märker större skillnad beror på begränsningar i telefoners mikrofoner och högtalare.
 
kisumisu skrev:
Det är vanlig mobil telefoni i Sverige.
.
Du har helt rätt, idag är det oftast billigare att ringa från ett mobilabonnemang än fasttelefoni med koppar eller IP-kopplat. Och vi har ingen aning om i vilken utrustning som den man ringer till svarar då ett samtal kan styras till den enhet som man är aktiv i för tillfället. Så det som krävs är att det finns system som håller koll på var du kan ta emot ditt samtal.:)
 
kisumisu skrev:
Svindyrt ringa inom norden.

Också en rolig sak. Görs massa reklam i tv hur billigt det ringa utomlands.
Ändå är det svindyrt till dom närmaste länderna i alla fall till Norge och Finland.
Fast detta är ju inte sant längre. Flera operatörer har slopat roamingkostnaderna i Norden och eftersom de flesta abonnemangen har flat rate på samtal så kostar det ju inget extra.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J
VillaAnna skrev:
Jo det är ju exakt samma sak!!
Häll uppe virre till å luta dig tillbaka 😀
Iofs har du rätt, whisky är gott, men det är faktiskt precis samma sak. Enligt de allmänna villkor som alla med ett abonnemang har skrivit på, så kan tjänsten sägas upp. Om man då vill hitta på egna regler om att få tillbaka utlägg, så tycker jag också att man kan vända på steken och kräva tillbaka vad som helst.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.