Angående flat rate på datatrafik:
kisumisu skrev:
... Men nog tror jag det bolaget som skulle erbjuda det skulle få de flesta kunderna som nu saknar fiber, adsl etc och har bara dagens mobila välja mellan. ...
Resonemanget fungerar överhuvudtaget inte så som du framställer det.
Du skriver att det bolag som börjar erbjuda flat rate på datatrafik kommer att få de flesta kunderna men för att överhuvudtaget kunna ta ställning till frågan så måste man sätta ett pris över tid på tjänsten. Ex vis en månadskostnad.
För enligt det du skriver så kommer det bolag som erbjuder flat rate att få dom flesta kunderna vare sig månadskostnaden är 100:- eller 100 000:-. och det förstår ju vem som helst att så är det ju inte.
Dvs även om man kör flat rate så måste ju månadskostnaden vara överkomlig för tillräckligt många kunder, annars blir det ingen succé.
 
kisumisu
Har aldrig skrivit pris så.
Men dagens mobila kostar ju runt 200-300kr/mån. Sedan ska du köpa extra data om du använder upp det.

Givetvis är nog målgruppen dom som bara kollar sin mail och surfar nångång i veckan.
Dom väljer ju såklart det som billigaste för dom behöver inte mycket data.

Men tex en familj som har tonårsbarn. Tror jag lätt skulle kunna pröjsa närmare 1000 sek.
Slippa tjatet från barnen och slippa köpa extra data för flera tusen. Som det ju kostar om du ska börja storanvända dagens mobila.

Men jag struntar nu i det.
Jag har själv fiber är nöjd med det.
Men orättvist är det och även konstigt att det kan löna sig ha kvar adsl på områden där fiber redan är uppbyggt. Medans man river det ner i andra områden och hänvisar till begränsat mobilnät!

Jag är i alla fall glad slippa felia och fel2 (telia och tele2), dom bolagen som myntat begränsat surf i Sverige. Förut hade faktist Tre och Telenor obegränsat och har faktist kvar dessa abb till dom som nu tog det i tid.
Medans dom två ovannämda bolagen (telia och tele2) alltid strulat med sina nät på ett eller annat sätt.

Det tråkigt för oss kunder att det blev så i Sverige. Detta höll på förresten hända i Finland med ska nämnas. Fast där var det då bara 1 bolag som körde 50gb gräns, idag kör dom obegränsat. Men har knappt några kunder....
 
Redigerat:
Det är en paradox i det här: Sverige har ett av världens bästa mobilnät och just därför "tvingas" operatörerna sätta tak. I Sverige är det nämligen ett realistiskt alternativ att streama tv över mobilnätet. I de flesta länder är det inte ett alternativ. Har varit i Kanada, Frankrike och Tyskland senaste månaden och där är näten betydligt mer svajiga. I Kanada letar folk fritt wifi överallt på stan i stället för att lita på mobilnätet. Att leta fria wifinät känns som väldigt 00-tal i Sverige.
 
J
Vilken ort på landsbygden har utbyggd fiber, och ett utbyggt fibernät inom stationsområdet? I många kommuner försvinner 50-80% av telestationerna under nästa år. Av naturliga skäl är det viss eftersläpning? Kan vi få några exempel eller hugger du vilt? Att man inte lägger ner stationer i tätorter hoppas jag vi är överens om.
 
Redigerat:
f91jsw skrev:
Det är en paradox i det här: Sverige har ett av världens bästa mobilnät och just därför "tvingas" operatörerna sätta tak. I Sverige är det nämligen ett realistiskt alternativ att streama tv över mobilnätet. I de flesta länder är det inte ett alternativ.
Jo, men de är bra tack vare många bra alternativa accessformer som fiber, koax och xDSL som avlastar dem. I tex England har mobilnäten många gånger bättre prestanda än de fasta alternativen. Bättre bandbredd och responstid.

Mobiltäta områden i Stockholm har inte så upphetsande internet access, typ Stockholms tunnelbana i rusningstrafik.Tvärstopp, typ.
 
kisumisu skrev:
Har aldrig skrivit pris så. ....
Nej, men det är resultatet av det du skrev:
Du skrev ju att de flesta kunderna skulle välja det bolag som går ut med flat rate utan att ange något som helst pris eller prisintervall.
Det är ju självklart att det bolag som gör det till ett väldigt lågt pris får dom allra flesta kunderna precis som att den som har ett alldeles orimligt högt pris inte får särskilt många kunder.
Därför betyder en sån där förutsägelse ingenting alls innan man har angett ett pris (eller prisintervall) för vilken förutsägelsen är giltig eller i alla fall rimlig.
 
kisumisu skrev:
Men orättvist är det och även konstigt att det kan löna sig ha kvar adsl på områden där fiber redan är uppbyggt. Medans man river det ner i andra områden och hänvisar till begränsat mobilnät!
.
Så här är det just nu gällande kopparnätet. Där det nu nedmonteras är i första hand kopparnät byggt med luftledningar och längder där inte xDSL finns eller kan byggas. Det kan förkomma även i andra områden också men i väldigt liten omfattning.
Områden med nedgrävd koppar och xDSL lär också stängas ned men just prioriteras utrullning av fiber och nedmontering av tidigare nämnda områden med luftledningar.

Men om just detta finns flera andra trådar som är bättre att läsa.
 
kisumisu
Ok det förklarar bättre deras agerande då. På det här området är ju telekablar nedgrävda. Fast avstånden till telestation är ju för lång. Visst det stör inte mig att ha även kopparalternativet. Men man undrar lite hur dessa företag tänker.

Lite monent 22 från vissa bolag.
Bodde själv i lägenhet förut. Där hade vi ju allt, dvs koppar telefoni. Coaxial kabel tv. Fiber.
Tv ingick i hyran.
Internet via fiber ingick i hyran.

Ändå gick Comhem som var kabelbolaget och uppgraderade antenndosor och förberedde till internet dvs kabel coax.
Undra hur många kunder dom fick?
Dom ringde mig också och erbjöd internet sade att jag har redan 10/10 som ingår i hyran. Deras var nåt på 519 kbit den tiden och skulle kostat pengar.

Mina föräldrar bodde i samma kommun även dom hade comhem.
Dom fick varken adsl eller genom kabel.

Tänkte bara ta som exempel hur dumma vissa bolag är. Satsar mycket pengar men på fel ställen. För det var ju inte direkt någon hemlighet att fiber ingick till hyran och på de andra området hade dom säkert fått samtliga kunder som ägde en dator.
 
För att ge ett pris att jämföra med från Finland. Fri taltid fria sms och fritt nät med 150 mbit/s kostar 29.90e/mån i Finland för tillfället. Mobil med 4g
 
kisumisu skrev:
Tänkte bara ta som exempel hur dumma vissa bolag är. Satsar mycket pengar men på fel ställen. För det var ju inte direkt någon hemlighet att fiber ingick till hyran och på de andra området hade dom säkert fått samtliga kunder som ägde en dator.
...eller så var det så att det dumma bolaget tänkte sälja TV-tjänster vilket var huvudfokus för några år sedan samtidigt som IPTV utbudet var rätt dåligt. Så, jag är inte säker på att det var så korkat.
 
kisumisu
Ja men tv tjänsten hade vi ju redan förut, den hade ju funnits där innan fibern. Blev ingen skillnad där lixom.
 
Fast det kanske bodde fler än du där och andra kanske gillade comhems tvutbud bättre, vad vet jag.
 
kisumisu
Förlåt att jag kanske förklarade otydligt.
Det handlade enbart om att göra internet möjligt via kabel tv!

Tv utbudet gillade jag med, bättre system än ip tv. Än idag vågar jag påstå.
Det enda som suger med just comhem att digitala utbudet är kodad.
Men annars bättre princip. Inga nätverkskablar, inga speciella trådlösa routrar, inga boxar behövs då dom flesta tv apparater förutom analog signal förstår dvb-c.

Finns ju enstaka fiberleverantörer som har coaxial ut från fiberkonverter och därifrån drar man en standard antennkabel till husets antenncentral. Vips så har man tv i alla rum man har ett antennuttag.
Men tyvärr kör inte BBB detta och verkar vara väldigt få som gör det också.
 
Precis som i fallet med koppar är underhållskostnaden för koax mycket högre än för fiber. Dessutom har den inte samma kapacitet, särskilt inte på back-kanalen. Att installera koaxnät med all intrimning är vansinnigt dyrt jämfört med fiber.

Om jag inte missminner mig så tyckte du redan att det var för dyrt med ordentlig bandbredd och fritt datatak ;)
 
kisumisu skrev:
Finns ju enstaka fiberleverantörer som har coaxial ut från fiberkonverter och därifrån drar man en standard antennkabel till husets antenncentral. Vips så har man tv i alla rum man har ett antennuttag.
Förtydligande, dessa vissa fiberoperatörer (nätägare, ej tjänsteoperatörer) har två aktiva fiber ut till kund, en för "internet/IP-TV/IP-telefoni" och en för kabel-tv.
Det är den extra fibern som konverteras till RF-signal (DVB-T/DVB-C).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.