P
Nu bor jag inte helt i ödemarken men väl så illa att 3g/4g är begränsat om jag har telefonen i handen eller dongeln i datorn. Inomhus är det närmare noll...
Att samtal bryts är vardagsmat.

Så jag har en router på kallvinden med dongeln + en extern riktantenn mot basstationen. Detta resulterar i hur stabilt koppel som helst. Hastigheten har aldrig varit ett problem med detta. Jag har inte ens en mimo/4g antenn utan antennen är en enkel "3g".

Detta med antenn tycker jag belyses lite för lite. Utan man sitter vid köksbordet bakom sina nya energiglasfönster som reflekterar radiosignaler och klagar med telefonen i handen..
Skaffa antenn, kanske begär en förstärkare... Etc

Sen kommer detta med mängden vilket är det stora problemet. Vi kör ofta slut på de 40 gbyte som vi har och vi begränsar även streamadet till enstaka gånger...
Netflix och liknande borde sponsra fiberutbyggnad.

• Gilla
morotsman
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Nu har väl taket sakta börjat gå upp i många abonnemang men fortfarande för lågt för att kunna streama någorlunda fritt.
Mobilt internet är väl inte tillräckligt utvecklat för att att hantera alla tjänster vi vill köra på det? VoIP, videokonferens, video streaming, torrents, surf etc trängs i samma utrymme.

Fibernäten har VLAN som separerar tjänster. Företag köper bandbredd, internet ligger separerat från telefoni etc.

PTS säger att mobildata ökar >30% per år. http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2016/Datatrafik-i-mobiler-fortsatter-oka/

Både mobiltillverkare och operatörer bygger sina affärsmodeller på volym, så även om det fanns utrymme i näten finns nog mycket motstånd till att enbart sälja burkar och obegränsad trafik.

kisumisu
Men hur är detta möjligt i andra länder köra utan volym?

Hur är det möjligt att ha obegränsade samtal och sms?

Till dom som säger att man klarar gott med 100 gb månad. Skickar ni 5000 sms per månad?

Har idag det lägsta på abb och kan ändå ringa obegränsat.
Finns tom billigare alternativ som jag tänkt byta mig till.
Sen är det so ironiskt när både telia och tele2 gör en massa reklam hur viktigt mobil data är. Dessa pest och kolera bolag!

4G nät har inget med samtal att göra. Samtalen körs på 3G och GSM nät.
Dvs det finns redan där separerat.

Som sagt tidigare, detta är till största delen en kommersiell fråga. Det som driver kostnader i operatörernas mobilnät är datatrafik. Mängden data växer lavinartat (hur lavinartat kan du läsa om här: https://www.ericsson.com/mobility-report) och detta kostar pengar. Problemet för alla operatörer är att tjänsterna du konsumerar (tex Netflix) inte ger några intäkter till operatören, men operatören måste göra oerhörda investeringar i infrastruktur för att Netflix ska fungera bra i deras nät och du ska vara nöjd.

Obegränsade samtal och SMS driver ingen kostnad och är enkelt att hantera, därför släpper man det fritt.

Det är möjligt för svenska operatörer att köra utan volymavtal men man vill inte ha det så för alla och eftersom marknaden inte kräver det (dvs, ingen operatör vill vara först med att införa detta) så kör man på med de abonnemang man har. När någon börjar erbjuda flat-rate på datatrafik så kommer alla andra göra det också, men helst undviker man förstås detta eftersom det är ett "bra" sätt att få betalt och denna intäkt har en relativt direkt koppling mot deras skenande kostnader för infrastruktur.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kisumisu
Så du menar att om jag börjar missbruka min mobil ha samtal på dygnet runt skicka tusentals sms inte skulle belasta nätet?

Vad jag irriterar mig mest på att PTS o co inte talar om hur det är.
Man talar om att dom som kört adsl så enkelt kan gå över till mobilt.

Det gnälls stort sett bara på täckningen!

Kommer det här med fiber bli också en stor bluff när dom märker att allt går via det nätet så småningom?
Surt att man då satsat 20k på sånt.
Jag har turen iaf att inte ha någon nätavgift på skiten.

Tv delen och telefoni delen tog jag aldrig.
Telefon billigare o smidigare med mobil.
Tv bättre via sattelit, många fler kanaler och stort sett gratis. I europa finns massa gratis tv. Kanaler som dessa IP tv leverantörer kräver extra betalt och har inte ens i sitt utbud.

kisumisu skrev:
Så du menar att om jag börjar missbruka min mobil ha samtal på dygnet runt skicka tusentals sms inte skulle belasta nätet?
Ett SMS är 160 tecken långt (160x8 bit kan vi säga) och går antingen via datanätet eller GSM's D-kanal. Burken som tar hand om SMS heter SMS-C och är en enkel server. De flesta mobiloperatörer avlägsnar meddelanden som är äldre än 1 månad. SMS är säkert mobilhistoriens mest överbetalda tjänst.

Traditionella GSM samtal använder ca 13 kb/s och det finns också halfrate. Om du har en HD-voice-telefon kan du maximalt komma upp i ca 24 kb/s. Dock anpassar de moderna röst codecarna bandbredden till behovet. Är det tyst i luren sjunker bandbredden.

Om du tittar på en HD-film använder du ca 8-12 mb/s.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Ett SMS är 160 tecken långt (160x8 bit kan vi säga)...
Ja, det kan vi ju. Men det är inte rätt... ;) (Vilket jag tolkar ditt inlägg som att du vet.)

Men för de som inte gör det: Idag så kan man koda SMS lite hur man vill, men längden är ändå begränsad till max 1120 bitar. Så för att få 160 tecken så måste vi faktiskt använda original 7-bitars GSM-SMS-kodning; 7x160=1120.

Och de flesta telefoner låter dig inte välja. Om du skriver ett tecken som inte är med i 7-bitars-koden, så växlar telefonen automatiskt till UCS-2 16-bitars-kodning t ex och då blir det maximala meddelandet bara 70 tecken. Eller en variant av 7-bitars med nationella tecken. Ja, dvs det blir snabbt krångligt.

kisumisu skrev:
I stort sett inte, nej. För äldre system där exv. SMS går över data-kanalen, så kan man genom att slå sig samman få till en överlastningsattack som tar ner nätet. Men det är inget som inte går att få stopp på med lite "rate limiting".

Så, nej. SMS och tal belastar inte nätet i någon större omfattning. De är så datafattiga tjänster jämfört med de vi har idag att de levereras på marginalen. Det är därför många abonnemang idag har fria samtal och SMS. Tar man betalt för datatrafiken så kan man lika gärna bjuda på samtal/SMS.

kisumisu skrev:

Det gnälls stort sett bara på täckningen!

Kommer det här med fiber bli också en stor bluff när dom märker att allt går via det nätet så småningom?
Surt att man då satsat 20k på sånt.
Jag har turen iaf att inte ha någon nätavgift på skiten.

Tv delen och telefoni delen tog jag aldrig.
Telefon billigare o smidigare med mobil.
Tv bättre via sattelit, många fler kanaler och stort sett gratis. I europa finns massa gratis tv. Kanaler som dessa IP tv leverantörer kräver extra betalt och har inte ens i sitt utbud.
Du kan med gott samvete ringa dygnet runt och skicka SMS tills fingrarna blöder - du och alla andra som gör samma sak kommer tröttna innan mobilnätet gör det...:)

Hur menar du att fiber blir en bluff? Det kommer fortsätta att fungera lika bra som idag. I framtiden kan man också tänka sig att saker som sker via mobilnätet automatiskt går via fibernätet när du är hemma. Har du behov av internet kommer du nog inte ångra din investering. För mig är det det bästa som hänt sedan skivat bröd, har liksom du bara Internet via fiber. TV tar vi via parabol och telefoni som sagt, funkar bäst mobilt.

kisumisu
Ok.

Jag kan köpa att våra svenska jättar bla telia och tele2 vill tjäna massa på oss.

Men det här med belastning kan jag fortfarande inte förstå.

Än mindre förstår jag att varför kan man inte för en hög penning få flatrate.

Diskussionen går ungefär som på 90 talet med minut avgifter.
Överbelastning.

Nu är Finland litet land och så även Sverige.
Usa har dom också rätt begränsat nät, men det finns alternativ om man beredd betala mer per månad.
Kina kör dom obegränsat, en stad där är flera Sverige, Finland, Norge....tillsammans befolkningsmässigt!
Må hända att dom kör annan mobil teknik, men varför har man i Sverige valt nåt sämre.

Observera att jag kan inte bekräfta dessa saker har ej sett med egna ögon bara fått höra. När man gnällt om det svenska systemet.

Sen om det nu är då illa med överbelastning låt oss då gå tillbaks till analog tv.
Öppna upp videobutiken så kan vi börja hyra vhs och dvd igen!
Öppna en skivbutik köper vi lite vinyl och cd.

Tack o lov har inte allt blivit nätbaserat, än i alla fall.
Skrämmande bara när folk inte bryr sig och köper allt från dessa nätleverantörer snällt.

Dock ser jag också på tv program via nätet. Då bla Norge och Finland valt som Sverige koda sina tv sändningar på sattelit.
Får dock använda mig av en VPN för att kunna öppna norska och finska utbudet. Då min leverantör inte kan erbjuda annat än svenska kanaler.

Tror som sagt också att ip tv är framtidens melodi. Tyvärr...
Men visst är det fint så länge det obegränsat och så länge dessa vpn tjänster finns.

Det är fritt fram att söka frekvenslicenser och investera några miljarder i ett bra mobilnät som du sedan kan erbjuda flatrate till dina kunder i.

Är det en bra idé kommer du bli rik.

• Gilla
lat
  • Laddar…
kisumisu
Nja helt fritt fram är det ju inte.
Dom lottar ju ut frekvenserna, då vinner tyvärr dom stora bolagen.
Men nog tror jag det bolaget som skulle erbjuda det skulle få de flesta kunderna som nu saknar fiber, adsl etc och har bara dagens mobila välja mellan.

Ska också tillägga att dom ip tv leverantörer jag har välja mellan erbjuder utländska kanaler. Men då är det från Tyskland, Italien länder som jag idag tar dessa gratis med parabolen. Ska dom ha extra för. Men saknar finsk och norsk tv.

kisumisu skrev:
Men nog tror jag det bolaget som skulle erbjuda det skulle få de flesta kunderna som nu saknar fiber, adsl etc och har bara dagens mobila välja mellan.
Ja, säkert - men får du någon affär i det? Det var det som var min poäng :)

kisumisu skrev:
.
Du blandar in väldigt mycket i dina inlägg så det är nästan omöjligt att svara sakligt på dem ;)

Men om vi tar detta PTS så har de tagit frågan till domstol om vad man kan kräva av t.ex. en dominerande aktör som Telia att tillhandahålla koppartelefoni/data och där gav man Telia rätt att avveckla kopparnätet utifrån att det finns alternativa tjänster från flera leverantörer till permanentbostäder. Du kan läsa om, det på PTS hemsida.
Rätt eller fel men så är det. För de fall där det absolut inte fungerar har PTS fått pengar att kunna bidra med, men det krävs då att det inte finns några kommersiella alternativ som fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.