Ja kanske det! Och det verkar som att Televerket redan rivit kopparnätet en gång....
 
alfista skrev:
Vet att Telia tittar på att plocka bort xDSL-utrustning i vissa stationer, osäker på om man verkligen börjat göra det. Däremot har andra kommunikationsoperatörer på egen initiativ börjat plocka bort sin utrustning från Telias stationer.
Kan bekräfta att stationer med ADSL kommer rivas, t.ex under 2017 totalraseras dom flesta stationer i byar kring Luleå och Piteå.
 
JeppeKa skrev:
Kan bekräfta att stationer med ADSL kommer rivas, t.ex under 2017 totalraseras dom flesta stationer i byar kring Luleå och Piteå.
Tar man inte först de kopparnät i området som inte klarar att leverera xDSL, det var inriktning från början då de inte gick att utveckla vidare?
 
Dom flesta sådana är nog redan rivna. Vet t.ex att min gamla hemby som är utbyggd med xDSL rivs. Om sen tidsplanen håller för 2017 låter jag vara osagt men vi kan nog räkna med att många rivs under det året.
 
JeppeKa skrev:
Dom flesta sådana är nog redan rivna. Vet t.ex att min gamla hemby som är utbyggd med xDSL rivs. Om sen tidsplanen håller för 2017 låter jag vara osagt men vi kan nog räkna med att många rivs under det året.
Innebär det att byn idag har fiberanslutning istället?
 
Till viss del skulle tro att c:a 15% är utan, dock är det inte fiber av Telia utan av stadsnätet. Men vet också av exempel där byn i dagsläget inte har fiber som ska rivas, Telia räknar med så kallad fast GSM och mobilt internet.
 
kisumisu
Gammal post.
Förstår dock inte hur dom tänker. Så var tvungen regga mig här o kommentera.

I våran kommun börjar dom montera ner nu fast telefon. Dom börjar i byar som har varken mobiltäckning eller fiber ens planerad fiber. Bodde själv i en by där operatören inte alls lyssnade.

Nu bor jag i samma kommun men i tätorten.
Vi har fiber. Ändå har vi kvar koppartråden, vore det inte mer rimligt att man börjar släcka här?

Sen förstår jag inte hur man kan jämföra en begränsad mobil anslutning med adsl?
Någon skrev här jag är så nöjd får 0.5gb data, den personen läser väl högst sina mail och har en dator som har ouppdaterad programvara.

Sen att se youtube, netflix, viaplay eller diverse playtjänster är bara att glömma med en anslutning som har data tak!
Tom läsa tidningar då vissa har så krävande sidor högupplösta bilder flash och video.

Har själv 1gb på mobilabben (tänker inte ens att betala mer eller uppgradera till högre då det är ocker erbjuda allt annat fritt förutom just data). Räcker inte ens o lyssna på musik när man ute utan man får tanka in alla låtar till sd kort.

Det pratas jämt bara om tekniken. 4G kan i vissa fall vara bättre än ADSL. När jag ej hade fiber fick jag ut ostabil 5 Mbit över ADSL. Medans min mobil ger mig runt 10-30 Mbit. Som sagt denna ADSL finns fortfarande kvar här på området. Tror knappt någon har det när stort sett alla tog fiber.

Men stackars dom som måste förlita sig på begränsat mobilt Internet!!!! Är så 90 talet behöva tänka vad man tankar ner och vilka sidor man kan besöka och hur mycket osv, då var det minutavgift idag heter det data avgift. Blir bara så irriterad när det inte nämns nånstans. Bara om täckning och hur bra adsl är i jämförelse med mobilt på stabiliteten av själva nätet.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
kisumisu skrev:
Gammal post.
Förstår dock inte hur dom tänker. Så var tvungen regga mig här o kommentera.

I våran kommun börjar dom montera ner nu fast telefon. Dom börjar i byar som har varken mobiltäckning eller fiber ens planerad fiber. Bodde själv i en by där operatören inte alls lyssnade.

Nu bor jag i samma kommun men i tätorten.
Vi har fiber. Ändå har vi kvar koppartråden, vore det inte mer rimligt att man börjar släcka här?

Sen förstår jag inte hur man kan jämföra en begränsad mobil anslutning med adsl?
Någon skrev här jag är så nöjd får 0.5gb data, den personen läser väl högst sina mail och har en dator som har ouppdaterad programvara.

Sen att se youtube, netflix, viaplay eller diverse playtjänster är bara att glömma med en anslutning som har data tak!
Tom läsa tidningar då vissa har så krävande sidor högupplösta bilder flash och video.

Har själv 1gb på mobilabben (tänker inte ens att betala mer eller uppgradera till högre då det är ocker erbjuda allt annat fritt förutom just data). Räcker inte ens o lyssna på musik när man ute utan man får tanka in alla låtar till sd kort.

Det pratas jämt bara om tekniken. 4G kan i vissa fall vara bättre än ADSL. När jag ej hade fiber fick jag ut ostabil 5 Mbit över ADSL. Medans min mobil ger mig runt 10-30 Mbit. Som sagt denna ADSL finns fortfarande kvar här på området. Tror knappt någon har det när stort sett alla tog fiber.

Men stackars dom som måste förlita sig på begränsat mobilt Internet!!!! Är så 90 talet behöva tänka vad man tankar ner och vilka sidor man kan besöka och hur mycket osv, då var det minutavgift idag heter det data avgift. Blir bara så irriterad när det inte nämns nånstans. Bara om täckning och hur bra adsl är i jämförelse med mobilt på stabiliteten av själva nätet.
Håller helt med, sjukt är det. Har ett fritidshus på landet med nedlagd koppar och endast möjlighet till 4G, har lyckats skrämma upp datan till 20 GB men inte ens det räcker ju särskilt långt.
Hemma i stan där vi enbart kör fiber, inga traditionella kanaler gör vi lätt av med 10 GB om dagen.
 
Det enkla svaret är väl att skanova inte är intresserade av att underhålla kopparnätet med förlust för att du ska kunna kolla på Netflix. "Fast mobil" betraktas som ett fullgott alternativ till fast telefon.

Har du kollar med net1? De har ju framförallt satsat på bra täckning.

Har man begränsad uppkoppling får man avstå från streaming och istället köra med traditionella metoder (TV via satellit, offlinefiler i Spotify, hyr-blu-ray etc). Det kan också vara vettigt att försöka skaffa fiber.
 
kisumisu
Stringfellow Hawke skrev:
Håller helt med, sjukt är det. Har ett fritidshus på landet med nedlagd koppar och endast möjlighet till 4G, har lyckats skrämma upp datan till 20 GB men inte ens det räcker ju särskilt långt.
Hemma i stan där vi enbart kör fiber, inga traditionella kanaler gör vi lätt av med 10 GB om dagen.
Precis!
Har inga större problem själv.
Men på resande fot märker man skillnad.

Grejen är också att det är sådan kartell i Sverige på mobilnäten och säkert så även på andra nät.

Är ju själv ibland i Finland och har ett kontantkort där.

Data kostar 1 euro/dag maxtaxa dvs max 31 euro/mån. Får då ut 4G med obegränsat data!
Kan även beställa datapaket, talpaket, sms paket. Ett 4g paket kostar 19 euro / mån.
Sedan finns det olika hastigheter välja mellan billigaste tror jag gick nånstans på 5 euro / mån för 3g 0.5 mbit. Kommer ej ihåg då jag själv väljer högsta hastigheten 4g!

Allt funkar riktigt bra....är inte fiber men tusen gånger bättre än vad mitt gamla adsl var. Brände då en vecka 100GB data enligt mobilen.
Skönt kunna se på video när man reser och slippa jaga på ofta överbelastade öppna wifi nät som man får göra i Sverige!
 
pelpet skrev:
Det enkla svaret är väl att skanova inte är intresserade av att underhålla kopparnätet med förlust för att du ska kunna kolla på Netflix. "Fast mobil" betraktas som ett fullgott alternativ till fast telefon.

.

...och ett ännu enklare svar är att vi kunder inte vill betala för fast telefoni längre, och därför ersätts det med alternativ som bär sig ekonomiskt. Ganska enkelt egentligen, men synd att vissa kommer i kläm i detta teknikskifte.
 
kisumisu
Ja så är det. Samma sak händer i andra länder. Kopparnät och ADSL är gammal teknik. Men då ska man bygga ut masterna (måste ju kosta betydligt mindre än underhåll av telefonstolpar). Man måste även bygga ut kapaciteten på 4g!

I vårat grannland Finland sker samma sak koppartråd avvecklas. Mycket diskussion även där om dom som har dålig täckning. Men annars är det demokrati för där har man satsat stort på 4G.

Tex mina släktingar anväbder endast mobil telefoner. Hemma har dom en 4G router som dom streamar filmer mm.
Dom tyckte att jag var nästan sinnesjuk som betalade 20k för att få fiber. Innan jag förklarade situationen.

En del av mina vänner har dock kabel tv och via den vägen. Endast av hastighetsskäl då det fortfarande slår mobilt. Dessutom har dom ju som i Sverige att man får rabatt om man blir helkund. Dom har dessutom svensk tv via kabel.
 
1. Det är inte telefonstolparna som är dyra i drift, det är bakomliggande telefonisystem som kostar skjortan.
2. "Finland" har inte satsat mer på 4G än "Sverige". Operatörerna gör likartade satsningar och det som i huvudsak skiljer är att de finska operatörerna har hamnat i en situation där man erbjuder flatrate på datatrafik och det är svårt att ta sig ur. Här håller operatörerna fortfarande emot. Det är en kommersiell fråga, inte teknisk.
3. Vad gäller öppna fibernät har Finland legat långt efter sverige, men jag tror att man även där fått upp bra fart på utbyggnaden, har inga aktuella siffror tillgängliga.
 
kisumisu
Precis vad jag menar. Antingen är det teknik eller business det hela.

Många försvara våra svenska gränser med att man delar hastigheten med andra användare och att en tankar torrents en streamar netflix en annan svt play orsakar såååå stora problem i mobilnäten så att de kollapsar.

Finland har jag aldrig hört att sånt hänt i nån större skala iaf. Visst är det inte som fiber man delar ju hastigheten med andra på annat sätt.

Stämmer bra att finnarna ligger efter med fiber. Det att fiber slagit igenom så bra i Sverige beror nog mycket på dessa priser.

Fiber i Finland är ofta betydligt dyrare tom coaxial internet dvs genom kabel tv. På kabel kopparnät (motsvarande som comhem mm) är dyrt.

Däremot har vi svenska husägare fått länge bråka om att få fiber eller ens coaxial kabel indraget! T ex för mig svarade comhem att dom drar inte till enskilda villor trots att deras central är nästan bredvid min villa!

Mina bekanta i Finland bor i villa och haft kabel tv sen tidigt 80-tal i sin villa. Dom har där löst det så att kabeln går från hus till hus i gamla telefonstolpar :) kanske inte snyggt, kanske inte så hållbart...men det roliga är att man enkelt ser vem som har det och vem som ej har det.
Finns dock enskilda hus där och på landsbygd som ej har kabel tv. Dom är i samna dilemma som svenska småhus, men dom har iaf 4G.

Jag hoppas bara innerligt att fiber behåller sin flatrate i Sverige!
Att man inte går samma väg där som på de mobila.

Jag tycker konkurrensen på just mobilnäten borde ju vara hårdare än på t ex fiber och andra fasta lösningar.
Men så är det ju inte.

Finns dock nåt företag i Sverige som kör via sattelit tror den lösningen kostade 800kr/mån för flatrate. Helt ok pris i jämförelse vad dom stora telebolagen tar för sin 4G.
 
MathiasS skrev:
2. "Finland" har inte satsat mer på 4G än "Sverige". Operatörerna gör likartade satsningar och det som i huvudsak skiljer är att de finska operatörerna har hamnat i en situation där man erbjuder flatrate på datatrafik och det är svårt att ta sig ur. Här håller operatörerna fortfarande emot. Det är en kommersiell fråga, inte teknisk.
Känner inte situationen i Finland men i Sverige var det flatrate på 3G i början, eller i alla fall höga tak som 100 GB/mån. Följden blev att nätet brakade samman på många platser eftersom det inte fanns kapacitet. Därefter infördes ganska raskt löjligt låga tak på under 1 GB i basabonnemangen. Nu har väl taket sakta börjat gå upp i många abonnemang men fortfarande för lågt för att kunna streama någorlunda fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.