L
Det finns de som förbannar mörkret, men gör inget åt saken. Sedan finns det de som väljer den lösning som man ska välja.
Att anse att "det borde funka ändå". Det kommer aldrig hjälpa dig. Har du dålig hastighet för surf via 4G köp en antenn och en 4G station, samt surfa via Wi-Fi.
Har du dåligt mottagning på mobilen så välj någon liknande lösning, med brygga eller liknande.
Personligen är jag emot starka signaler från 3G och 4G master. Jag kommer installera tapeter som skyddar mot all denna mobilstrålning som vi ständigt får i oss.
 
Redigerat:
hsd
Net1 ligger på 450MHz frekvensbandet, många har problem med net1 men hos vissa funkar det så om man ska välja Net1 bör man ha en testperiod innan man binder sig för längre tid
 
Jocke Best skrev:
Bor man tex rakt under en mast så hamnar man även då i radioskugga.
Just det där har vi "problem" med på jobbet, vi har ett gsm-modem i en kur precis under Telias antenner i vår meteorologimast, Telias antenner sitter på ca 50m höjd. Om man går 50-100m från masten så har man full täckning.
 
Är man behov av fast telefoni så väljer man en lösning där det fins möjlighet att koppla in en yttre antenn om man upplever det dåligt.

Bor själv med risig signal in trots nästan fulla staplar, det enda som fungerar bra är Tre.
Men jag ringer så sällan så jag upplever det inte som ett problem.
 
Repeater verkar krångligt även om det kanske är lösningen. Men jag tycker inte att jag ska behöva sånt.
Och vi har inte lyckats reda ut om 4 G är lösningen?
Jag använder inte telefonen till särskilt mycket datatrafik, mest att prata, så om 4 G bara är bra för data så är det ingen nytta.
 
Glömde svara Andy:
Nej, jag har inte provat någon annan operatör i "modern tid". :)
Har liksom inte vågat prova av risken att få nåt som är sämre.
Man vet vad man har men inte vad man får. :)
 
Robban_C skrev:
Glömde svara Andy:
Nej, jag har inte provat någon annan operatör i "modern tid". :)
Har liksom inte vågat prova av risken att få nåt som är sämre.
Man vet vad man har men inte vad man får. :)
Det är det som är lite gamla Telia tänket, man har alltid haft telia i tron om att det alltid fungerar överallt bättre än allt annat, idag får man prova lite olika operatörer du kan ha 2g och 4g med en operatör men inte 3g och något helt annat med en annan operatör.
Kontantkort är bra.
Även prova att låsa telefonen till 2g då det ibland kan ge full tänkning så man åtminstone kan ringa.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Krilleman
-MH- skrev:
Problemet är att det inte finns någon fiber att få än.
"Få"?

Du borde skrivit "få köpa"!

:wow:
 
Andy:

Jag höll på att svara att man är ju fast i 12 eller 24 månader men det var det där gamla tänket om bindningstid och att telefonen är bunden till en viss operatör men här gäller ju varken det ena eller det andra. Telefonen är köpt separat eftersom Telia på den tiden inte hade några stryktåliga smartphones.
Men man lär ju föra över alla telefonnummer och kontakter i alla fall om man ska byta operatör.
 
Nyfiken fråga. När kom kopparnätet upp i sverige? Fick varje hushåll betala för att ansluta när det begav sig. lite nyfiken på när fast telefoni drogs in i de svenska hushållen....
 
Krilleman
öringen skrev:
Nyfiken fråga. När kom kopparnätet upp i sverige? Fick varje hushåll betala för att ansluta när det begav sig. lite nyfiken på när fast telefoni drogs in i de svenska hushållen....
Svar: Nej.

Staten bekostade nätet vad jag har fått höra av dom som tog notis då.

Men jag kan ha fel. Överbevisa mig gärna!
 
Krilleman
Är det bara jag (och en kamrat på jobbet) som har kvar gamla abonnemanget "29":an & "59":an?

29:an som jag fortfarande har och äger rätten till, innebär att jag har en månadskostnad på 29:- och uppkopplingsavgiften 0,29:- minutavgiften 0,29:- och öppningsavgiften 0,29:- samt månadsavgiften 29:-. (SMS 0,29:)

I detta abonnemanget (29.an) ingår 0,5GB data.

Min kollega har samma abonnemang fast med siffran 0,59. Fast han har fri surf!!!!!!!!! Det var på den tiden man inte kunde se på youtube i telefonen.

Det ringde en lirare från Phonehouse (där jag tecknade abonnemanget - Så dom har laglig rätt att ringa) som påstod att detta 29:- abonnemang skulle upphöra att fungera och jag var tvungen att uppgradera till ett nytt mycket dyrare abonnemang.

Jaha, säger du det svarade jag. Så du menar att Telia tänker bryta det ingångna avtalet jag har med dom?

Det blev tyst i luren, han hälsade att jag skulle ha en bra dag och sen la han på.

Idiot!

Tyvärr går allt för många människor på dessa försäljare oavsett om det är fråga om fiberanslutning eller mobiltelefoni!
 
tommib
krilleman_215 skrev:
Svar: Nej.

Staten bekostade nätet vad jag har fått höra av dom som tog notis då.

Men jag kan ha fel. Överbevisa mig gärna!
Detta är helt fel. Staten kan visserligen ha betalat nätet (stomnätet) men du kan vara helt säker på att användarna betalade i slutänden. Eller du kanske glömde bort vad det kostade att ringa, både lokalt och utomlands... Du kanske har glömt att televerket bestämde vad du fick koppla in och sålde det till dig för löjliga summor pengar.

Det är intressant det du beskriver om ditt telefonabonnemang. Just dessa kom ju till pga konkurrens från andra operatörer, när Televerket tvingades släppa sitt monopol. Minutkostnader på 6kr var inget ovanligt till mobiltelefoner på den gamla "goda" tiden....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman
tommib skrev:
Detta är helt fel. Staten kan visserligen ha betalat nätet (stomnätet) men du kan vara helt säker på att användarna betalade i slutänden. Eller du kanske glömde bort vad det kostade att ringa, både lokalt och utomlands... Du kanske har glömt att televerket bestämde vad du fick koppla in och sålde det till dig för löjliga summor pengar.

Det är intressant det du beskriver om ditt telefonabonnemang. Just dessa kom ju till pga konkurrens från andra operatörer, när Televerket tvingades släppa sitt monopol. Minutkostnader på 6kr var inget ovanligt till mobiltelefoner på den gamla "goda" tiden....
Men det du beskriver är inte samma sak som dagens företag som installerar fiber till privatpersoner.

Fiber idag är ju att man får inget utan att betala "x" antal kronor. Och försäljarna är ju väldigt pådrivande att det blir "oerhöret" mycket dyrare att ansluta sig i efterhand.

Jaha, och vad vet vi om det idag?!

Var det så när det begav sig när kopparnätet installerades?
 
öringen skrev:
Nyfiken fråga. När kom kopparnätet upp i sverige? Fick varje hushåll betala för att ansluta när det begav sig. lite nyfiken på när fast telefoni drogs in i de svenska hushållen....
Telefonnätet började byggas upp på 1880-talet och fort gick det, redan 1885 var Stockholm världens mest telefontäta stad. 1887 driftsattes världens då största telefonstation i Stockholm med ett gigantiskt torn på taket för alla blanktrådar. 1887 fanns 5-6 000 telefonabonnenter i Stockholm. Det fanns två stora telebolag i Stockholm, Stockholm Belltelefon AB och Stockholm Allmänna Telefon AB, samt ett par mindre. Resten av Sverige telefonifierades ungefär samtidigt med lokala telefonföreningar och småbolag och framåt 1910-1920 hade hela Sverige telefon. Man fick betala för att ansluta sig, tråd och stolpar. Telegrafverket började tidigt köpa upp småbolag och föreningar, 1918 köptes Stockholm Allmänna Telefon AB och då var i stort sett hela telenätet statligt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.