Vi hade IP-telefoni när vi flyttade in. När strömmen gick "försvann" tele/tv/bredband. Mobiltelefoner? Nä det existerar inte, från någon av operatörerna. Därför har vi gammal hederlig telefon, o får betalt 50kr extra/mån. Men om det härnder något kan vi iaf ringa.

När jag pratat med tele2 o Telia säger de att de håller på att bygger ut 4G...
Och?!? Har jag ingen mottagning spelar det ingen roll om jag ni har 50G.
Det höll de visserligen med om. Sen hände inget mer. Det har gått 8 år nu.

Det komiska är att vi bor längs rv56, "räta linjen" 7km från Valbo köpcentrum utanför Gävle. Vi är kanske 20st hushåll som har denna problematik.

Så operatörerna bör nog bygga något funderade nät innan de tar bort något som fungerar.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
hsd skrev:
Så är det, men telekommunikation är ju en del av infrastrukturen och därför bör inget nedmonteras/avvecklas innan den nya tekniken finns
Precis, det blev en politisk fråga och det man sagt/gjort är att lägga ansvaret för de som ej kan få anslutning på PTS. Här finns lite att läsa vad som gäller vid förändring och ansvar från PTS:
https://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Forandringar-i-tele--och-bredbandsnaten/
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Ratt-till-telefoni/
 
Jerpa skrev:
... När jag pratat med tele2 o Telia säger de att de håller på att bygger ut 4G...
Och?!? Har jag ingen mottagning spelar det ingen roll om jag ni har 50G. ...
Någon som vet vad det är för skillnad på olika G?
Min mobiltelefon har nog bara 3G och jag har lite dålig mottagning här och var. Jag har inte brytt mig om att byta eftersom jag har tolkat det som att 3 eller 4 G bara handlar om långsam eller snabb dataöverföring, inte om olika täckning.

För övrigt bor jag på ett ställe där det enligt Telia är "Mycket god täckning". Ja, eller hur? I köket fungerar det hyggligt att ringa men inte i vardagsrummet. Är det "Mycket god täckning"? Jä*la glädjeuppgifter dom kommer med.
 
S
Mycket bättre i täckning med 4G. Jag har upplevt det både i stan och i skärgården men det krävs ju så klart att de byggt ut 4g-nätet i området.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Täckning är två delar för närvarande, dvs för telefoni att du idag ringer via GSM eller 3G, men du kan även nå Internet för surf via den tekniken.
Däremot täckning för 4G har du nytta av vid dataanvändning när du använder Internet för att t.ex. surfa. Du ringer inte över 4G såvida du inte använder någon app, t.ex. Skype som då använder sig av IP-telefoni, dvs du använder ingen telefonifunktion i själva mobilnätet.
Det finns en teknik som heter VoLTE som gör att du via 4G-nätet även kan ringa, men har inte koll på hur den är införd och gissningen är att ingen operatör i Sverige ännu infört den tekniken. Och så måste din mobil ha stöd för VoLTE.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Skillnaden mellan "olika G" är att de använder olika frekvensområden (=våglängder), vilket innebär skillnad i mottagning (=täckning). Ungefär 700 - 2.600 MHz används. Har man då 4G-möjlighet på sin telefon eller enhet för mobilt bredband, får man också fler anslutningsmöjligheter och inte bara chans till högre hastighet. Systemet prioriterar hastighet vid teknikval och visar normalt vilken typ av uppkoppling som används. Byte rekommenderas alltså för den som har en gammal telefon.

Tillägg: Tillgång till 4G kan också innebära möjlighet att koppla upp sig en annan (ny) basstation som är mer gynnsam för användaren. Vad gäller täckningsuppgifter av glädjetyp, så kan operatören bara uttala sig om förhållandena om du befinner dig relativt öppet och fritt. Om det däremot finns lokala radiohinder, så kan ingen annan än användaren göra något åt det. Ju längre bort från radiobasstationen, desto större är förstås risken för detta. Val av operatör bör alltid ske med hänsyn till mottagningen på de platser man normalt befinner sig, vilket numera förmodligen bara är ett problem på vissa håll på landsbygden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Ska kanske tilläggas att det är lite mera komplicerat än enbart frekvensområde, utan avgörande är även vilken del av ett frekvensområde man köpt/tilldelats som påverkar vid användande av samma teknologi. Vissa operatörer har bytt frekvensområde för befintlig 3G vilket gjort att man fått bättre täckning.
För t.ex. 4G så är det olika förutsättningar och nyttjande av frekvenser beroende av om du befinner dig i t.ex. Stockholm eller glesbygd utifrån täckning. Så jag håller nog inte med om att det enbart styrs av "olika G" hur de används.
Men jag tror vi stannar här då det blir så komplicerat att diskutera olika frekvensområden och påverkan av vilken del man använder sig av. Jag vet att det finns de här i forumet som dessutom är betydligt bättre än mig på detta och då avslöjas min okunskap;)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
L
Har sett att det finns lösningar för installation av "fast" telefon. Där telefonen går till en antenn för det mobila nätet på taket. Detta ger dig mycket bättre mottagning och sändning. Kan vara ett alternativ där täckningen är dålig eller bristfällig.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
J
Robban_C skrev:
Någon som vet vad det är för skillnad på olika G?
Min mobiltelefon har nog bara 3G och jag har lite dålig mottagning här och var. Jag har inte brytt mig om att byta eftersom jag har tolkat det som att 3 eller 4 G bara handlar om långsam eller snabb dataöverföring, inte om olika täckning.

För övrigt bor jag på ett ställe där det enligt Telia är "Mycket god täckning". Ja, eller hur? I köket fungerar det hyggligt att ringa men inte i vardagsrummet. Är det "Mycket god täckning"? Jä*la glädjeuppgifter dom kommer med.
Men vänta lite nu. De utlåtanden man får av sin operatör är baserade på topografi och placering av master, effekter, riktning etc, och är naturligtvis en uppskattning. Bor man tex rakt under en mast så hamnar man även då i radioskugga. Om du har hygglig mottagning i köket, men värdelös i vardagsrummet så kan ju inte din operatör lastas för detta. Troligen har du tjocka väggar, armeringsjärn, kablar eller liknande som stör ut. Din operatör kan ju inte veta om du har råkat bygga ditt hus ifrån Faradyay's bygg AB, elleri ren kryptonit.
I ditt läge skulle jag kolla på någon form av antenn eller liknande. Egentligen är en repeater vad du behöver om du inte klarar dig med en antenn för att stärka tex 3g router. En repeater har två delar, en mottagare som du placerar nära masten, och en sändare i vardagsrummet. Läs mer här. http://www.mobil.se/nyheter/test-repeater-f-r-b-ttre-t-ckning#.VxIfKffarqB
 
Redigerat:
  • Gilla
Mellanbarn och 1 till
  • Laddar…
Antenn på taket går bort direkt, jag har en mobiltelefon. Skulle jag behöva koppla den till en antennkabel så är det inte en mobiltelefon, då är det en fast telefon som man kan ta med sig när man åker hemifrån. :)
Och det avhjälper inte dålig täckning på resten av tomten.

Jocke Best:
Jag har inte mer än hygglig mottagning i köket, jag har ytterligare lite sämre i vardagsrummet. Detta trots att huset är ett gammal trähus som borde fungera bra. Det har visserligen (tyvärr) plåtfasad men det har mängder av hus inne i stan också och det fungerar bra där, liksom i höghus som rimligen har stora mängder armering i väggar och bjälklag.
Vidare så bor jag i tättbefolkade Mälardalen och har det som Telia kallar "Mycket bra täckning". Vidare är det så att om man fortsätter från köket genom vardagsrummet och vidare utåt så kommer man upp på en lite högre kulle. Där är det också dålig täckning trots att förutsättningarna borde vara ännu bättre där.
Fortsätter man sen ner på andra sidan kullen blir det ytterligare lite sämre och där behöver man knappt svara i telefonen ens, i den mån det ens går fram några signaler alls.
Så jo, man kan lasta Telia för det här. Framförallt är det illa att deras täckningskarta inte visar sanningen.

Och dom skulle bygga ut så det blir bättre "till våren" men än så länge har det inte blivit någon skillnad i alla fall.

Än värre blir det av att Post- och Telestyrelsen för några år sen testade mobiltäckningen genom att i en del områden montera mätutrustning för detta i sopbilarna, dom åker ju som bekant överallt. Resultaten stämde inte alls med täckningskartorna. Det var såvitt jag minns inte bara Telia som hade glädjekartor, det måste man nog framhålla.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Robban, har du provat någon annan operatör?, det är lätt att fasta i Telia om man haft det från början.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
J
Jag redigerade mitt inlägg med en länk om repeaters, precis när du svarade. Det kanske kan vara något? Kräver iofs tillstånd.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Andy:
Precis som du säger är det lätt att fasta i Telia. Jag hade Telia i slutet av 80-talet (NMT) men bytte till Europolitan som blev Vodafone som blev nåt annat. Dom var kanonbra men för varje namnbyte blev dom sämre och sämre så jag bytte tillbaks till Telia, uppskattningsvis strax efter sekelskiftet. Det är för långa perioder för att kunna jämföra hur dom fungerar.

Jocke, jag ska läsa det där om repeater senare ikväll. Nu är nämligen lunchen inkastad i matluckan och dags att gå ut på tomten och göra lite nytta där. :)
 
Robban_C skrev:
Andy:
Precis som du säger är det lätt att fasta i Telia. Jag hade Telia i slutet av 80-talet (NMT) men bytte till Europolitan som blev Vodafone som blev nåt annat. Dom var kanonbra men för varje namnbyte blev dom sämre och sämre så jag bytte tillbaks till Telia, uppskattningsvis strax efter sekelskiftet. Det är för långa perioder för att kunna jämföra hur dom fungerar.

Jocke, jag ska läsa det där om repeater senare ikväll. Nu är nämligen lunchen inkastad i matluckan och dags att gå ut på tomten och göra lite nytta där. :)
Har du provat någon annan operatör i dagsläget?
 
http://www.gsmarena.com/network-bands.php3 brukar vara hyggligt uppdaterade på världens olika mobilnät. Enligt dem har Sverige 4G på 800, 900, 1800 och 2600 Mhz. Högst sannolikt har inte alla operatörer tillgång till samtliga frekvensband. Ju högre frekvens desto kortare räckvidd och masterna måste sitta tätare.
NET1 använder av CDMA450 (3G) vilket har ännu större räckvidd än ovan.
Tillgänglig bandbredd per cell oavsett storlek är förenklat likvärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.