19 622 läst · 244 svar
20k läst
244 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Jo nu går det nog inte att dölja sanningen och det är ju mycket märkligt att Northvolt även har pågående projekt med nya fabriker i både Tyskland och Kanada. Sen kan man ju fråga sig vad investerare har för insyn i ett företag när man få ihop miljardbelopp i riskkapital? Northvolt har då även fått EU pengar som ett viktigt grönt projekt. Hursomhelst så tror jag nu bubblan spricker och starten var sannolikt BMW's avhopp, värt 20 miljarder och inget kan nog rädda det här gröna korthuset.M MrDizzy skrev:Mjo hur ledningen har styrt detta "projekt" har mycket kvar att önska (om man uttrycker sig snällt).
Mycket känns IT-bubbla a år2000 attityd (för er som liksom mig var med i den svängen)
Den fungerade inte då och verkar inte fungera nu heller.
Dina övriga frågor har jag ingen aning om, har tillskrivit det attityden jag beskrev ovan, men det kan ju vara andra orsaker.
Finns det någon chans att Northvolt kan ligga lågt ett tag medan de strukturerar om genom att göra om och göra rätt?
Primärt att kvitta sig med kineserna, få alla relevanta delar av tillverkningen att utföras av egna ingenjörer, trimma produktionslinan i liten skala och öka produktionstakten organiskt.
Primärt att kvitta sig med kineserna, få alla relevanta delar av tillverkningen att utföras av egna ingenjörer, trimma produktionslinan i liten skala och öka produktionstakten organiskt.
Det kan vara så enkelt att ingen vågade säga -"vänta lite. Det här blir fel!" i den allmänna hysterin (för klimatets skull).P paralun skrev:
-"Jaså. Är du en klimatförnekare" och så kommer hela flocken av politiker och förståsigpåare rusandes för att likvidera blasfemikern. Vilket han vet och därför håller tyst,
för bara en självmordskandidat skulle Ställa sig upp och ifrågasätta. Likt nästan ingen vågar göra om Rysslands överläge i Ukrainakriget. För då blir det kölhalning och ut i kylan.
Utan kritik, går det som det går.
De blöder pengar, omstruktureringar minskar bara utflödet av kapital.spikplanka skrev:Finns det någon chans att Northvolt kan ligga lågt ett tag medan de strukturerar om genom att göra om och göra rätt?
De måste få in mer kapital eftersom den egna produktionen inte täcker bolagets överlevnad.
Historien med kineserna är det mest märkliga och hur man skrev och utformade kontraktet.spikplanka skrev:Finns det någon chans att Northvolt kan ligga lågt ett tag medan de strukturerar om genom att göra om och göra rätt?
Sen styrs ju det mesta av staten i Kina och varför skulle de hjälpa ett konkurrerande företag i väst med "kritisk" produktionsutrustning inkl "know-how"? Får inte ihop det!
Sen kan de inte ligga lågt för alla fakturor måste betalas och jag tror på en konkurs.
Vindkraftsföretag med utländska investerare har gjort samma sak och plundrat bolag.
Den cirkulära ekonomin?
Vet inte riktigt vad man ska säga om northvolt, har sprungit omkring där sen us1 var halvfärdigt ( delen dom stänger ner)
Har observerat en del under dom åren jag har varit där.
Vill inte spekulera men att man bygger fas 2 av fabriksområdet innan ens fas 1 är klar och producerande är mig oförståeligt.
Vill inte spekulera men att man bygger fas 2 av fabriksområdet innan ens fas 1 är klar och producerande är mig oförståeligt.
Min tanke var att man betalar räkningarna, men framförallt tar fram stora kniven och helt enkelt skalar ner allt rätt brutalt. Med en liten verksamhet får man mindre kostnader och kan då köpa sig TID. Denna används för att få ordning på verksamheten. Och först DÅ försöker man sig på att skala upp produktionen.P paralun skrev:
Givetvis avhängigt på finansiering även av en liten verksamhet.
När ledningen säljer större delar av sina aktier eller byts ut är det dags att se över sina relationer med företaget i fråga
Deras inkomster är mindre än utgifterna, de kan inte betala. De behöver mer riskkapital eller så går de omkull.spikplanka skrev:Min tanke var att man betalar räkningarna, men framförallt tar fram stora kniven och helt enkelt skalar ner allt rätt brutalt. Med en liten verksamhet får man mindre kostnader och kan då köpa sig TID. Denna används för att få ordning på verksamheten. Och först DÅ försöker man sig på att skala upp produktionen.
Givetvis avhängigt på finansiering även av en liten verksamhet.
Det viktigaste var väl att få återvinningsdelen (revolt) klar, så att de kunde göra något av alla kasserade battericeller. Måste vara en utomordentligt dyr/dålig affärsidé att köpa in dyr litium, blanda den med annat skräp och sen försöka tjäna pengar på att återvinna den igen...L Lutte skrev:Vet inte riktigt vad man ska säga om northvolt, har sprungit omkring där sen us1 var halvfärdigt ( delen dom stänger ner)
Nä, herr Carlsson har nog umgåtts med folk som Musk, och fått idén att han också kan ro något likt detta i land. Ekonom som han är, utan någon till synes befintlig ingenjörskompetens. Eller så var målet hela tiden att göra en exit innan det började sjunka, och isf får man väl gratulera till den väl genomförda planen. Sen är det ju lite trist att svenska AP-fonderna och därmed svenska pensionspengar gått på skiten...
Låt nu bara detta, om det artar sig som det verkar, bli en lärdom för framtiden, så att mer pengar inte pumpas in i de ännu mer onödiga grönt stål-projekten och liknande.
Eller så är det bara att inse att kineserna leker med oss nuförtiden. :/
Musk är utbildad civilingenjör i fysik som inledde doktorandstudier på Stanford men hoppade av efter 2 dagar.A Alexander HB skrev:
Carlsson läste till civilekonom på Luleå tekniska Högskola med inriktning produktions- och kvalitetsstyrning (1994), vidareutbildning i ledarskap på Handelshögskolan i Stockholm (2003).
Således förstår Musk de fysiska processer som är involverade i hans tekniska verksamheter. Något utbildning till civilekonom inte grundlägger. Försöker man då replikera det Musk gör utan denna bas blir det lätt "cargokult" över det hela.
Kanske såg man från ledningssidan att man hade ett fint avtal på plats där kineserna löser ett problem i produktionsprocessen. Medan med kritiskt tänkande hade man kanske frågat om det verkligen är så? och en ingenjör hade instiktivt blivit tveksam till att saknar förståelse och insyn i en sådan vital del av tillverkningsprocessen.
En annan skillnad är att Musk troligen besitter högt IQ och hindersfritt tänkande utöver ingenjörkunskaperna och därför blir projekt i teknikens framkant på global konkurrens möjliga.
Företag vars kärnverksamhet är teknik kanske bör som minst tillsätta en VD som har ingenjörsbakgrund? Lite väl många verksamheter som trillat dit på denna punkt.
En uppsida i allt detta kanske är att Eskilstuna slipper giftfabriken?