19 646 läst · 244 svar
20k läst
244 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Jo, fast det är ju lite som att öppna ett bageri och skylla på tillverkaren av degmaskinerna att man inte får till brödet. Antingen köper man ett bake-off-koncept där leverantören står för allt och du bara behöver sätta upp utrustningen och fixa personal som sköter bakningen. Föga innovativt, och får du inte till det har du valt fel leverantör. Eller så öppnar man ett "riktigt" bageri med ett eget degrecept, osv. även om bakmaskinerna köps in.pacman42 skrev:Både ja och nej. Det är inte förvånande att det är svårt att få till kemin. Att den sedan skall serieproduceras är ju det som maskinerna skall hjälpa till med. Om man då inte får hjälp med att optimera processen av de som levererat maskinerna (dokumentation och upplärning enligt avtal), då blir det ännu jobbigare.
Men om du inte kan styra över om det blåser varmluft eller inte, om temperaturen inte går att justera i mindre steg än 30 grader åt gången, om dokumentationen av ugnen inte ens förklarar hur man ställer in temperaturen utan en medföljande tekniker måste göra det varje gång...C cpalm skrev:Jo, fast det är ju lite som att öppna ett bageri och skylla på tillverkaren av degmaskinerna att man inte får till brödet. Antingen köper man ett bake-off-koncept där leverantören står för allt och du bara behöver sätta upp utrustningen och fixa personal som sköter bakningen. Föga innovativt, och får du inte till det har du valt fel leverantör. Eller så öppnar man ett "riktigt" bageri med ett eget degrecept, osv. även om bakmaskinerna köps in.
...och detta sker trots att det i specifikationen av ugnen vid beställningen stod att det skulle gå att justera dessa saker och att den skulle kunna opereras av den lokalanställde bagaren?
Nästan hela företaget hänger på att dessa maskiner fungerar som de skall, oavsett om det är bageriet eller om det är Northvolt vi pratar om. Att ta det hela till rättegång hjälper ju inte här och nu heller, särskilt inte när företaget som levererade maskinerna finns i Kina. När det gäller bageriet så kanske det går att hitta en ny ugn snabbt, det går inte för Northvolt med maskinen för katodtillverkningen.
Absolut, håller med. Försöker bara i sammanhanget förstå om Northvolt köpt en färdig process där de själva i princip "bara" står för lokaler och personal och leverantören ska stå för resten (vilket det ju nu framstår som), eller om de försöker få ihop sin egen process med leverantörens utrustning (vilket ju är en avsevärt större utmaning med ett betydligt större eget ansvar).pacman42 skrev:
Redigerat:
https://skelleftea.se/platsen/narin...ies/2021-11-22-energin-kommer-fran-skellefteaC cpalm skrev:
Dubbelt så mycket som Skellefteå stad förbrukar, 300 MW.
Rönnskärsverken i Skellefteå förbrukar 1 TWh årligen, vilket ger runt 114 MW i snitt, dvs bara 1/3 av vad Northvolt beräknas dra fullt utbyggt. Nu kör Rönnskärsverken 3-skift medan Northvolt bara kör dagtid (om jag tolkat det rätt).
När har kinesiska staten någonsin brytt sig om sitt rykte.S Sparkie skrev:Jag ska inte påstå att jag har några ingående kunskaper om företaget som det gäller (Wuxi Lead), men de verkar vara världens största leverantör av maskiner för batteritillverkning. Så det låter osannolikt att de skulle bränna sitt rykte på den europeiska marknaden för att kunna blåsa en batterifabrik i Sverige.
Jag håller inte med. Jag har sommarjobbat flera år på ett stort stålverk. Där fanns alla möjliga internationella företag representerade från olika länder med olika språk. Många av arbetarna talade bara sitt eget modersmål och med god tur dålig engelska. Ändå gick det bra att få allt att fungera.H Harald Blåtumme skrev:Det är en hypotes, ingenting annat i detta fall eftersom jag inte vet hur det ligger/låg till på Northvolts fabrik i Skellefteå.
Men det är helt klart att så basala saker som språket man använder för kommunikation inom företaget är extremt betydelsefullt, lätt att det glöms bort att det behövs en relativt djup kompetens att kunna tala, läsa och förstå det valda företagsspråket - gäller såväl chefer på olika nivåer, som anställda ned till "lägsta" operativa nivå.
Språkförbistringar är ett säkert recept i sig självt på allvarliga misstag, fel i produktionen och i säkerhetsrutiner.
Varför skulle man inte få det, satsningar kan gå åt pipan så är det alltid. Det är investerarnas pengar som försvinner och de är medvetna om risken.Ludde Jakobsson skrev:Tråkigt för alla som får sluta på Northvolt, men det går ju inte driva ett bolag tillverkande bolag som ett techbolag. Northvolt kommer att behöva säga upp fler människor framöver. De gör av med ca 10 kronor per omsatt krona och nu när skattemedlen är slut så kommer dom inte att överleva tror jag. Märkligt att man kan få driva bolag på detta sätt.
Men såklart i efterhand verkar batteritillverkning vara lika korkad och kostsam som att få för sig att tillverka ett eget stridsflygplan. Hoppas vi inte gör det ...... just det.... typiskt.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Tyvärr tror jag inte alls på sjötransporter i detta sammanhang. Skellefte hamn ligger 4-5 km från NV fabriken. VW fabriker för elbilar ligger 2 km från hamn (Emden) eller har inget hamn alls (Zwickau). Så det skulle bli massor av omlastningar mellan båt och lastbil. Om det skulle bli av kommer hundratals lastbilar ligga ute och fungera som rörliga lagerlokaler.J Josth skrev:
Jämfört med att köra lastbilar från NV i Skellefteå till Tyskland måste sjötransport spara mycket pengar och energi om storleken på transporterna passar med bilproduktionen. Bara ett par omlastningar behövs.