C cpalm skrev:
I synnerhet om maskinerna (men inte personalen) snackar kinesiska 😆
Det är då man tar till industrispionaget Goolag translate ;)

• Haha
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vem orkar läsa dina inlägg🤷
Är så när man kör chatgpt

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Är så när man kör chatgpt
Eller att man tar reda på källor och fakta utan AI..
Med tanke på komplexiteten ang Northvolt kan bakgrundsfakta vara användbart.

Så kan de å vara , men flera inlägg ser ut att komma som en samman ställning på chatgpt

Eller så lägger du heltid på BH med info om allt 😅😂

Just saying

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Eller så är jag snabbare än dig.

Mats-S
Här är artikeln i Affärsvärlden som flera hänvisat till. Mycket läsvärd, stämmer det så är det en enda stor skandal 😡
https://www.affarsvarlden.se/report...an-northvolt-fabriken-usla-kinesiska-maskiner

"antalet gästarbetare på anläggningen i Skellefteå från Kina är betydande. Enligt Northvolts egna uppgifter till svenska myndigheter handlar det om 574 personer som kommit till Sverige för att jobba för bolaget sedan 2020"

Helt sjukt att man kan sätta sig helt i kinesernas knä ...

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Det finns tecken på att Northvolt har en ny strategi:
* Skellefteå reduceras till hälften. Man tillverkar pluspolerna där.
* Minuspolerna tillverkas i tyska Heide som subventioneras massivt där.
* de tre kvarblivande forskarna i V-ås klurar ut hur man kan få ihop det till Volkswagens elbilar.

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Någon som minns "Stålverk 80", sossarnas prestigesatsning på 80-talet. Det här är vår tids motsvarighet, Synd om alla UE som blir blåsta på konkursen som kommer ...

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
De blev därtill enligt uppgift ganska blåsta av sina kinesiska leverantörer. Köpt maskiner och fått kinesiska bruksanvisningar endast. Google translate var visst populär.
Det är en ny anläggning, så de har varit tvungna att följa maskindirektivet och ha CE-märkta maskiner. Det innebär att dokumentation måste överlämnas på svenska.

Jag ger inte mycket för den där historien, men om den stämmer så borde det vara öppet mål för Northvolts jurister.

Redigerat:
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
S Sparkie skrev:
Det är en ny anläggning, så det har varit tvungna att följa maskindirektivet och ha CE-märkta maskiner. Det innebär att dokumentation måste överlämnas på svenska.
Vem säger det?

S Sparkie skrev:
Jag ger inte mycket för den där historien, men om den stämmer så borde det vara öppet mål för Northvolts jurister.
Blir väl knepigt när det är internationella handelsförbindelser?
Kan tänka mig att ett ev Europeiskt skalbolag för importen saknar relevanta tillgångar.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem säger det?
EU, via direktiv 2006/42/EG.

spikplanka spikplanka skrev:
Blir väl knepigt när det är internationella handelsförbindelser?
Kan tänka mig att ett ev Europeiskt skalbolag för importen saknar relevanta tillgångar.
Jag ska inte påstå att jag har några ingående kunskaper om företaget som det gäller (Wuxi Lead), men de verkar vara världens största leverantör av maskiner för batteritillverkning. Så det låter osannolikt att de skulle bränna sitt rykte på den europeiska marknaden för att kunna blåsa en batterifabrik i Sverige.

S Sparkie skrev:
Jag ska inte påstå att jag har några ingående kunskaper om företaget som det gäller (Wuxi Lead), men de verkar vara världens största leverantör av maskiner för batteritillverkning. Så det låter osannolikt att de skulle bränna sitt rykte på den europeiska marknaden för att kunna blåsa en batterifabrik i Sverige.
Då borde de inte ha några problem med att leverera instruktioner på engelska för sina maskiner.

• Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
S Sparkie skrev:
EU, via direktiv 2006/42/EG.
EU-direktiv i all ära, men jag tror inte att det har en chans emot styrkan i chabuduo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.