K Klass0n skrev:
Här tror jag du har delvis fel, det är väl en ohyggligt energislukande industri så närhet till billig, stabil och framförallt fossilfri el var väl liksom hela grejen!
Ja det är möjligt att dom tänkte så, men man får inte glömma bort att 1/3 av alla utsläpp i Sverige kommer från transporter och de mesta av dessa batterier var tänkta till den tyska marknaden. Så jag tror dessvärre att hela upplägget var feltänkt.
 
  • Gilla
  • Wow
returen och 2 till
  • Laddar…
Men den s.k. VDn sålde aktier för 200 miljoner kr... dessa affärsclowner, och idioterna som betalar dem.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ja det är möjligt att dom tänkte så, men man får inte glömma bort att 1/3 av alla utsläpp i Sverige kommer från transporter och de mesta av dessa batterier var tänkta till den tyska marknaden. Så jag tror dessvärre att hela upplägget var feltänkt.
Skellefteå har en bra och stor hamn alldeles ute vid norrlandskusten. Sjötransporter är väldigt effektiva och förbrukar bara lite energi per ton fraktat gods. Sedan kan det lastas om på pråmar som går på de tyska floderna fram till bilfabrikerna.
 
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
idioterna som betalar dem.
"Idioterna" består av makthavare som tar beslut över andras pengar dvs i slutändan skattebetalare eller alla som påverkas av inflation och priser på basvaror. Så de som betalar kan vara smarta men, får ändå betala.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
För att allt måste transporteras genom Sverige två gånger. Till fabrik och från fabrik.
Tror du inte att mycket transporteras med sjöfart?
Tror läget är bra med tanke på priser på mark och elöverskott och hyfsat enkel leverans till dom europeiska biltillverkarna vi sjöfarten..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att Northvolts personal som kommer ifrån hela välden nöjer sig med kinesiska löner, ca 9 000kr per månad för 6-dagars arbetsvecka, 10 timmar per dag. Allt för att konkurrera med kinesiska batteritillverkare.

Eller kanske inte?
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad har de som inte kineserna själva har?
Geografi innanför EU's tullar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ja det är möjligt att dom tänkte så, men man får inte glömma bort att 1/3 av alla utsläpp i Sverige kommer från transporter och de mesta av dessa batterier var tänkta till den tyska marknaden. Så jag tror dessvärre att hela upplägget var feltänkt.
För det första så jobbar jag inte på eller åt Northvolt så jag har inget att vinna på att motbevisa dig.
För det andra så har du ju rätt i att nånting i upplägget är fel med tanke på hur illa det går...

Men jag tycker ändå du blandar in fel siffror när du hänvisar till att vägtransporter står för 1/3 av Sveriges CO2. Det är ju rätt i sak men inte så relevant i sammanhanget, det intressanta vore ju att veta totalt CO2 utsläpp per cell eller kWh för en tysk bil med Northvolt celler och sen jämföra med om tillverkningen skett i Tyskland. Men det är gissningsvis företagshemligheter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
M
K Klass0n skrev:
Jo men det spekulerades vidare i om detta kanske var en strategi från Kinas sida. Medvetet sänka Northvolt och därefter köpa konkursboet, sen får de omgående snurr på produktionen och har sin första kinesiska fabrik innanför EUs tullar.
Det är väl mest Wilderängs fantasi som vanligt skenar iväg med honom. Han brukar ju komma med de mest fantastiska konspirationsteorier som han sedan bara glömmer bort och slutar låtsas om när sanningen uppenbarats. Livlig fantasi är ju bra för någon som skriver romaner, märkligt, att den bara räcker till att skriva samma bok om och om igen!

Jag tror mer på Hanlon's razor:
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Kinesisk leverantör som aldrig sålt till väst tidigare och totalt missbedömt vad som krävs kombinerat med oerfarna beställare på Northvolt som handlar med andras pengar och tror allt de hör.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 10 till
  • Laddar…
Jag tycker mest synd om de som får gå nu.
Bara på mitt jobb hade vi ett antal inhyrda från bemanningsföretag som flyttade till Skellefteå för anställning där, och trist nog ligger väl dom illa till nu.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Skellefteå har en bra och stor hamn alldeles ute vid norrlandskusten. Sjötransporter är väldigt effektiva och förbrukar bara lite energi per ton fraktat gods. Sedan kan det lastas om på pråmar som går på de tyska floderna fram till bilfabrikerna.
Det stämmer.
R Rejäl skrev:
Tror du inte att mycket transporteras med sjöfart?
Tror läget är bra med tanke på priser på mark och elöverskott och hyfsat enkel leverans till dom europeiska biltillverkarna vi sjöfarten..
K Klass0n skrev:
För det första så jobbar jag inte på eller åt Northvolt så jag har inget att vinna på att motbevisa dig.
För det andra så har du ju rätt i att nånting i upplägget är fel med tanke på hur illa det går...

Men jag tycker ändå du blandar in fel siffror när du hänvisar till att vägtransporter står för 1/3 av Sveriges CO2. Det är ju rätt i sak men inte så relevant i sammanhanget, det intressanta vore ju att veta totalt CO2 utsläpp per cell eller kWh för en tysk bil med Northvolt celler och sen jämföra med om tillverkningen skett i Tyskland. Men det är gissningsvis företagshemligheter.
Jag jobbar med transporter på tåg just nu och inom logistik pratar man alltid om lastbalansering. Kanske hade dom en idé om att kunna skapa denna balansering själva. Jag tror dock att Co2 bara var ett försäljningsargument som politiker köpte rakt av. NV fick nog mest pengar för att lägga sig där det är min tro. Sedan vill jag tillägga att jag tycker det är tråkigt att det inte går så bra för dom för det skulle ju vara bra för Sverige att få igång en industri igen. MEN. pengar löser inte alla problem, man får bara lite längre på sig att hitta en lösning.
 
Att ens överväga att skapa en batteriindustri i Sverige är för mig helt ofattbart. Batterier är en produkt med låga marginaler och just nu finns en överproduktion som överstiger efterfrågan fem gånger om. Den här gröna omställningen, där stora bidrag ges utan att affärsmodellen ens ifrågasätts, kommer att berika ett fåtal individer, utan att de själva behöver investera stora summor. Grundaren av Northvolt har redan plockat ut 200 miljoner kronor.

Det finns andra batteribolag som har börsnoterats och senare gått i konkurs, medan grundarna har gjort stora vinster och småspararna blivit de som drabbas.

Som vanligt är det EU och staten, alltså vi skattebetalare, som får stå för notan. Den tyska staten har redan börjat rädda denna industri. Regeringen har visserligen sagt att de inte planerar att ingripa, men Skellefteå kommun har redan satsat stora summor i detta projekt.


Over and out.
 
  • Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Att en kinesisk manual skulle vara ens ett problem låter makalöst osannolikt. Så jäkla dyrt är det inte att anlita en bra tolk i en vecka..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Redan 2024-09-03 skrev jag.. "Tveksamt om Northvolt kommer att bestå" men fick mothugg ;)

Men de har problem:
"För mycket mystiska dödsfall, handfasta överträdelse av arbetsmiljö, anställer professionell stalker, storköpare av batterier som drar sig ur (2 miljarder USD), för dålig produktion, stor statlig och överstatlig finansiering osv (943 miljader EUR)."

"4 st dödsfallen inom kort tid knutna till personer som jobbar på Northvolt."

Utsläpp:
"N-Methyl-2-pyrrolidone (NMP) som hamnar i utrymmen där det inte ska vara pga dåligt utformade luftflöden."

"Kemikalier som förekommer på Northvolt:
expressen.se: Efter dödsfallen: Hemlig rapport från Northvolt (2024-08-30)
* Litium-nickel-mangan-kobolt-oxider (NMC)
* N-Metyl-2-pyrrolidon (NMP)
* Isopropanol (IPA)

dagensps.se: Northvolts farliga kemikalier - hela listan (2024-07-12)
* Dimetylkarborat (DMC)
* Etymetylkarborat
* Etylenekarboratene (EC)
* Grafit
* Kobolt
* Nickel
* Litiumhexaflourfosfat
* Litiumhydroxid
* Magnesiumsulfat
* 1-metyl-2-pyrrolidinon (NMP)
* Difluoretylen"

di.se: Källor: Northvolts ekonomi allt mer pressad – intensivt räddningsarbete pågår (2024-09-06)
"Enligt flera källor till Di är Northvolts likviditetssituation ansträngd. Ett intensivt arbete pågår för att rädda batterijätten.
Personer med insyn i Northvolt förnekar att en rekonstruktion är aktuell - planen är fortfarande att bolaget i närtid ska presentera en ny strategiplan."

nytimes.com: Battery Maker Northvolt to Cut Costs as E.V. Demand Slumps in Europe (2024-09-09)
"Northvolt, a Swedish battery manufacturer, said it would cut jobs, seek partnerships and merge some operations as it tried to streamline its business in the face of declining demand for electric vehicles in Europe."

norran.se: Northvolt pausar produktionen i Upstream 1 (2024-09-09)
"Northvolt arbetar nu med att försöka hitta nya arbetsuppgifter i företaget till de personer som arbetar vid Upstream 1. Förhandlingar pågår med de fackliga organisationerna."

affarsvarlden.se: Northvolts kris tilltar – planerar att säga upp personal
"Northvolt ska vidta ett antal åtgärder under sin strategiska översyn, vilket innefattar bland annat en minskning av personalstyrkan på fabriken i Skellefteå. Det framgår av ett pressmeddelande."

northvolt.com: Northvolt announces initial outcomes from its strategic review (2024-09-09)
"place operations at Northvolt Ett Upstream 1 cathode active material production facility into care and maintenance until further notice. This is motivated by a necessity to streamline operating costs"
"Northvolt Fem program on the Kvarnsveden site will be terminated."
"enter into discussions with potential future partners and investors that can capitalize the production of battery systems and packs."
"to integrate its subsidiary Cuberg and lithium metal technology into Northvolt Labs, Sweden."
"include some difficult decisions on the size of our workforce"

Intressant insyn:
M MrDizzy skrev:
Problemet är då något blir felbyggt/inte fungerar som tänkt i storleken Northvolt Ske-å, och där bygget är så ostrukturerat som det varit ... då kan man inte lätt fixa det och då drabbas produktionen.

Problemet sitter i hur företagsledningen valt att bygga upp projektledningen. Och gör man sådana missar som gjort då är det ett generalfel som även kommer att drabba projektledning för produktion.
Ska jag sammanfatta det blir det:
* för mycket för fort
* felaktig/obefintlig projektledning
* "växtvärk" då inga vettiga rutiner hinner sättas innan de ändras
* produktionssättning i ej färdigställda lokaler så att produktion och bygge i vissa delar pågår samtidigt i samma lokal.

Men jag kan ju ha fel... det är dock den bild jag fått då jag pratat med vänner och bekanta i Ske-å
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är en mycket bra sammanfattning. Jag är tyvärr mer insatt i detta än jag vill vara..
Om de specifika problemen:
H HenrikHuslöse skrev:
Tillverkning av katodmaterial är svårt. Om man vill minimera spill och energiåtgång blir det ännu svårare. Det är metaller som ska få rätt kornstruktur, densitet och så vidare genom en komplicerad process.


Det egna katodmaterialet är dock en unique selling point för Northvolt. Många batteritillverkare tillverkar inte själva katodmaterialet utan köper in det. Northvolt har också köpt in färdigt material för att komma igång.
svt.se: Allt fler av Northvolts räkningar till Kronofogden (2024-09-13)
"Northvolt får allt fler betalningsförelägganden när underleverantörer tar hjälp av Kronofogden för att försöka få betalt av det krisande bolaget. Hittills i år är det fakturor till Northvolt på sammanlagt 121 miljoner kronor som har gått till Kronofogden, visar SVT:s granskning. Det är nästan fem gånger mer än förra året."

Inga statliga pengar till Northvolt:
di.se: Kristersson: Staten ska inte gå in i Northvolt (2024-09-16)

Var pengarna kommer ifrån:
Europeiska Investment Banken (EIB) har pytsat in 1 miljard USD. Utöver det så har Nordic Investment Bank (NIB) och 23 kommersiella banker lånat ut pengar. Totalt 13 miljarder USD investerat tills 2024-01-16.
EIB finansieras med EU:s skatter av medlemsländerna.
NIB finansieras av nordiska skattebetalare.

Pensionerna sitter fint:
ap1.se: Joint AP Funds company invests USD 400 million in Northvolt (2021-06-09)
"4 to 1 Investments KB, a company owned jointly by the Swedish National Pension (AP) Funds (AP1, AP2, AP3, AP4), is investing USD 400 million in Northvolt"
affarsvarlden.se: AP-fonderna vägrar ge svar om Northvolt-miljarderna: "Inte lämpligt" (2024-09-10)
För den som tror att AP fonderna inte är skattemedel, prova att försöka behålla dessa pengar själv. Eller flytta dina "pensionspengar" till ett säkrare sparande.

Uppsägning 2024-09-23 i Skellefteå 1000 personer, Västerås 400 personer, Stockholm 200 personer.
northvolt.com: Northvolt outlines revised scope of operations in Sweden (2024-09-23)
"in response to a challenging macroeconomic climate, Northvolt adjusts ambitions to focus on ramping up the first 16 GWh production capacity at Northvolt Ett."
"These measures are expected to result in the redundancy of approximately 1,600 Northvolt employees, split across Skellefteå (1,000 positions), Västerås (400 positions) and Stockholm (200 positions). All redundancies are subject to ongoing union negotiations."

affarsvarlden.se: Varningsropen inifrån Northvolt-fabriken: ”Usla kinesiska maskiner” (2024-09-23)
"den del av fabriken som skulle ha tillverkat katodmaterial – en central komponent vid batteritillverkning – pausats på obestämd tid. I stället tvingas Northvolt importera materialet från Kina.
Batteritillverkaren är också beroende av Kina vad gäller maskiner och arbetskraft, där ett viktigt samarbete är Wuxi Lead Intelligent Equipment. Bolaget har den kinesiska staten som ägare och arbetar enligt egen utsago för att nå kommunistpartiets långsiktiga mål,"
"bedömer att Wuxi Lead var en av de största maskinleverantörerna till anläggningen.
“Menyer som operatörerna ska trycka på för att sköta maskinerna var skrivna på kinesiska. Arbetarna använde Google Translate för att förstå hur maskinerna fungerade”, säger källan som uppger att det fanns kinesiska arbetare som inte kunde ett ord engelska.
Språkförbistringen ledde i praktiken till att kineserna blev oumbärliga i produktionen.
“Det var flera hundra kineser på plats. De hade total kontroll och gjorde precis som de ville”, uppger källan."
"Över 500 kinesiska gästarbetare"
"574 personer"
"“En hel maskin var byggd med samma sorts kablar som en person hade hemma i garaget, det kunde aldrig fungera. Det liknar sofistikerat sabotage från kineserna.”"
"inte kompatibel med europeiska standarder"
"Avtalet med Wuxi Lead värt miljarder"
"Enligt Wuxi Leads egna uppgifter var det initiala avtalet värt 1,94 miljarder yuan (omkring 2,7 miljarder kronor)."
aftonbladet.se: Forskare: Varslet kommer inte att rädda Northvolt (2024-09-23)
"Förra året gick bolaget back 12 miljarder kronor,"
"Christian Sandström, docent och forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Han tror inte att varslet, som omfattar omkring en fjärdedel av personalstyrkan, kommer att rädda bolaget."
"Produktionsproblemen framstår enligt våra intervjuer som knutna till att man gjort sig beroende av kinesiska leverantörer. Tekniken är enligt våra källor i flera fall 30 år gammal. Hundratals kinesiska gästarbetare från leverantören är på plats för att sköta underhållet på usel utrustning."
aftonbladet.se: Forskaren tror på Northvolt-konkurs: ”Ser ingen väg ut” (2024-09-11)
"Arbetsplatsolyckorna. "Vad det leder till är att det blir svårt att dra in pengar"."
"Den hårda konkurrensen. "Det är ett enormt överutbud av batterier. Kinesernas dominans är total och de etablerar fabriker i Europa. Northvolt är inte i närheten av att kunna konkurrera med dem."
"då gör man förlusterna med kapital som injiceras i bolaget. Man gör det inte genom att man lånar pengar och är återbetalningsskyldig."

Ägarbild:
affarsvarlden.se: Northvolts krisande storägare har kniven mot strupen: ”Stöttar ifall det blir aktuellt” (2024-09-12)
#ÄgareLandAndel
1Volkswagen AGTyskland22,0%
2Goldman SachsUSA15,7%
3Vargas HoldingSverige7,6%
4Peter CarlssonSverige6,9%
5ATPDanmark5,3%
6Baillie GiffordStorbritannien4,7%
7Volta III Investment Holdings SarlLuxemburg4,5%
84 To 1 Investments KBSverige3,7%
9AMFSverige3,1%
10Imas FoundationLuxemburg2,6%
11BMWTyskland2,1%
12StenaSverige2,0%
13Jörg MohauptTyskland1,8%
14VattenfallSverige1,3%
15PCS Holding AGSchweiz1,3%
16Paolo CerrutiKanada1,2%
17Fondaco Sgr SpaItalien1,0%
18ScaniaSverige0,9%
19OMERSKanada0,9%
20KIC InnoEnergy SENederländerna0,8%

Vargas Holding är för övrigt med på H2 Green Steel.

Tidigare Norrlandsprojekt:
1975 - Stålverk 80
1999 - Kallax Cargo
2004 - Northland Resources
2017 - Northvolt
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 7 till
  • Laddar…
R
spikplanka spikplanka skrev:
Redan 2024-09-03 skrev jag.. "Tveksamt om Northvolt kommer att bestå" men fick mothugg ;)

Men de har problem:
"För mycket mystiska dödsfall, handfasta överträdelse av arbetsmiljö, anställer professionell stalker, storköpare av batterier som drar sig ur (2 miljarder USD), för dålig produktion, stor statlig och överstatlig finansiering osv (943 miljader EUR)."

"4 st dödsfallen inom kort tid knutna till personer som jobbar på Northvolt."

Utsläpp:
"N-Methyl-2-pyrrolidone (NMP) som hamnar i utrymmen där det inte ska vara pga dåligt utformade luftflöden."

"Kemikalier som förekommer på Northvolt:
expressen.se: Efter dödsfallen: Hemlig rapport från Northvolt (2024-08-30)
* Litium-nickel-mangan-kobolt-oxider (NMC)
* N-Metyl-2-pyrrolidon (NMP)
* Isopropanol (IPA)

dagensps.se: Northvolts farliga kemikalier - hela listan (2024-07-12)
* Dimetylkarborat (DMC)
* Etymetylkarborat
* Etylenekarboratene (EC)
* Grafit
* Kobolt
* Nickel
* Litiumhexaflourfosfat
* Litiumhydroxid
* Magnesiumsulfat
* 1-metyl-2-pyrrolidinon (NMP)
* Difluoretylen"

di.se: Källor: Northvolts ekonomi allt mer pressad – intensivt räddningsarbete pågår (2024-09-06)
"Enligt flera källor till Di är Northvolts likviditetssituation ansträngd. Ett intensivt arbete pågår för att rädda batterijätten.
Personer med insyn i Northvolt förnekar att en rekonstruktion är aktuell - planen är fortfarande att bolaget i närtid ska presentera en ny strategiplan."

nytimes.com: Battery Maker Northvolt to Cut Costs as E.V. Demand Slumps in Europe (2024-09-09)
"Northvolt, a Swedish battery manufacturer, said it would cut jobs, seek partnerships and merge some operations as it tried to streamline its business in the face of declining demand for electric vehicles in Europe."

norran.se: Northvolt pausar produktionen i Upstream 1 (2024-09-09)
"Northvolt arbetar nu med att försöka hitta nya arbetsuppgifter i företaget till de personer som arbetar vid Upstream 1. Förhandlingar pågår med de fackliga organisationerna."

affarsvarlden.se: Northvolts kris tilltar – planerar att säga upp personal
"Northvolt ska vidta ett antal åtgärder under sin strategiska översyn, vilket innefattar bland annat en minskning av personalstyrkan på fabriken i Skellefteå. Det framgår av ett pressmeddelande."

northvolt.com: Northvolt announces initial outcomes from its strategic review (2024-09-09)
"place operations at Northvolt Ett Upstream 1 cathode active material production facility into care and maintenance until further notice. This is motivated by a necessity to streamline operating costs"
"Northvolt Fem program on the Kvarnsveden site will be terminated."
"enter into discussions with potential future partners and investors that can capitalize the production of battery systems and packs."
"to integrate its subsidiary Cuberg and lithium metal technology into Northvolt Labs, Sweden."
"include some difficult decisions on the size of our workforce"

Intressant insyn:


Om de specifika problemen:


svt.se: Allt fler av Northvolts räkningar till Kronofogden (2024-09-13)
"Northvolt får allt fler betalningsförelägganden när underleverantörer tar hjälp av Kronofogden för att försöka få betalt av det krisande bolaget. Hittills i år är det fakturor till Northvolt på sammanlagt 121 miljoner kronor som har gått till Kronofogden, visar SVT:s granskning. Det är nästan fem gånger mer än förra året."

Inga statliga pengar till Northvolt:
di.se: Kristersson: Staten ska inte gå in i Northvolt (2024-09-16)

Var pengarna kommer ifrån:
Europeiska Investment Banken (EIB) har pytsat in 1 miljard USD. Utöver det så har Nordic Investment Bank (NIB) och 23 kommersiella banker lånat ut pengar. Totalt 13 miljarder USD investerat tills 2024-01-16.
EIB finansieras med EU:s skatter av medlemsländerna.
NIB finansieras av nordiska skattebetalare.

Pensionerna sitter fint:
ap1.se: Joint AP Funds company invests USD 400 million in Northvolt (2021-06-09)
"4 to 1 Investments KB, a company owned jointly by the Swedish National Pension (AP) Funds (AP1, AP2, AP3, AP4), is investing USD 400 million in Northvolt"
affarsvarlden.se: AP-fonderna vägrar ge svar om Northvolt-miljarderna: "Inte lämpligt" (2024-09-10)
För den som tror att AP fonderna inte är skattemedel, prova att försöka behålla dessa pengar själv. Eller flytta dina "pensionspengar" till ett säkrare sparande.

Uppsägning 2024-09-23 i Skellefteå 1000 personer, Västerås 400 personer, Stockholm 200 personer.
northvolt.com: Northvolt outlines revised scope of operations in Sweden (2024-09-23)
"in response to a challenging macroeconomic climate, Northvolt adjusts ambitions to focus on ramping up the first 16 GWh production capacity at Northvolt Ett."
"These measures are expected to result in the redundancy of approximately 1,600 Northvolt employees, split across Skellefteå (1,000 positions), Västerås (400 positions) and Stockholm (200 positions). All redundancies are subject to ongoing union negotiations."

affarsvarlden.se: Varningsropen inifrån Northvolt-fabriken: ”Usla kinesiska maskiner” (2024-09-23)
"den del av fabriken som skulle ha tillverkat katodmaterial – en central komponent vid batteritillverkning – pausats på obestämd tid. I stället tvingas Northvolt importera materialet från Kina.
Batteritillverkaren är också beroende av Kina vad gäller maskiner och arbetskraft, där ett viktigt samarbete är Wuxi Lead Intelligent Equipment. Bolaget har den kinesiska staten som ägare och arbetar enligt egen utsago för att nå kommunistpartiets långsiktiga mål,"
"bedömer att Wuxi Lead var en av de största maskinleverantörerna till anläggningen.
“Menyer som operatörerna ska trycka på för att sköta maskinerna var skrivna på kinesiska. Arbetarna använde Google Translate för att förstå hur maskinerna fungerade”, säger källan som uppger att det fanns kinesiska arbetare som inte kunde ett ord engelska.
Språkförbistringen ledde i praktiken till att kineserna blev oumbärliga i produktionen.
“Det var flera hundra kineser på plats. De hade total kontroll och gjorde precis som de ville”, uppger källan."
"Över 500 kinesiska gästarbetare"
"574 personer"
"“En hel maskin var byggd med samma sorts kablar som en person hade hemma i garaget, det kunde aldrig fungera. Det liknar sofistikerat sabotage från kineserna.”"
"inte kompatibel med europeiska standarder"
"Avtalet med Wuxi Lead värt miljarder"
"Enligt Wuxi Leads egna uppgifter var det initiala avtalet värt 1,94 miljarder yuan (omkring 2,7 miljarder kronor)."
aftonbladet.se: Forskare: Varslet kommer inte att rädda Northvolt (2024-09-23)
"Förra året gick bolaget back 12 miljarder kronor,"
"Christian Sandström, docent och forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Han tror inte att varslet, som omfattar omkring en fjärdedel av personalstyrkan, kommer att rädda bolaget."
"Produktionsproblemen framstår enligt våra intervjuer som knutna till att man gjort sig beroende av kinesiska leverantörer. Tekniken är enligt våra källor i flera fall 30 år gammal. Hundratals kinesiska gästarbetare från leverantören är på plats för att sköta underhållet på usel utrustning."
aftonbladet.se: Forskaren tror på Northvolt-konkurs: ”Ser ingen väg ut” (2024-09-11)
"Arbetsplatsolyckorna. "Vad det leder till är att det blir svårt att dra in pengar"."
"Den hårda konkurrensen. "Det är ett enormt överutbud av batterier. Kinesernas dominans är total och de etablerar fabriker i Europa. Northvolt är inte i närheten av att kunna konkurrera med dem."
"då gör man förlusterna med kapital som injiceras i bolaget. Man gör det inte genom att man lånar pengar och är återbetalningsskyldig."

Ägarbild:
affarsvarlden.se: Northvolts krisande storägare har kniven mot strupen: ”Stöttar ifall det blir aktuellt” (2024-09-12)
#ÄgareLandAndel
1Volkswagen AGTyskland22,0%
2Goldman SachsUSA15,7%
3Vargas HoldingSverige7,6%
4Peter CarlssonSverige6,9%
5ATPDanmark5,3%
6Baillie GiffordStorbritannien4,7%
7Volta III Investment Holdings SarlLuxemburg4,5%
84 To 1 Investments KBSverige3,7%
9AMFSverige3,1%
10Imas FoundationLuxemburg2,6%
11BMWTyskland2,1%
12StenaSverige2,0%
13Jörg MohauptTyskland1,8%
14VattenfallSverige1,3%
15PCS Holding AGSchweiz1,3%
16Paolo CerrutiKanada1,2%
17Fondaco Sgr SpaItalien1,0%
18ScaniaSverige0,9%
19OMERSKanada0,9%
20KIC InnoEnergy SENederländerna0,8%

Vargas Holding är för övrigt med på H2 Green Steel.
Vem orkar läsa dina inlägg🤷
 
  • Gilla
Götesjö och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.