Vad var det för språk som talades i fabriken på daglig basis? Hur stor andel av personalen och cheferna var hemma och fullkomligt bekväma i detta språk?

Jag hoppas det var vanlig svenska men tror inte det var så.

Därtill kommer ledarskapskulturer, vi vet relativt väl vad som väntas av en klassiskt svensk ledarskapskultur men vi (och de anställda på Northvolt) är inte vana vid andra kulturer av ledarskap.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Problemet är kanske att en kinesisk manual är på en sida, ev två.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Att en kinesisk manual skulle vara ens ett problem låter makalöst osannolikt. Så jäkla dyrt är det inte att anlita en bra tolk i en vecka..
Det är såklart bara tal om något slags taffligt försök till att peka ut syndabockar. Vad Vilderäng beträffar... jaja. Sak samma.

Northvolts ledning har haft hybris och brustit i genomförandet. Det känns som att de försökt göra en Musk och liksom bygga fabriker genom att låta underhuggarna stånga sig blodiga mot någon vägg.

De är för sent ute i hypecykeln för det. För mycket snack och för lite batterier. Och så är de inte Elon Musk som kan dra med de runt sig i sin psykos.

De misstänkta arbetsplatsförgiftningarna är ju någon slags indikation på hur mycket genvägar de tagit och hur lite koll på processen de har. Ett hastverk liksom.
 
  • Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad var det för språk som talades i fabriken på daglig basis? Hur stor andel av personalen och cheferna var hemma och fullkomligt bekväma i detta språk?

Jag hoppas det var vanlig svenska men tror inte det var så
Nu hänger jag inte med. Vad skulle det har för betydelse i varslet av 1600 anställda?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu hänger jag inte med. Vad skulle det har för betydelse i varslet av 1600 anställda?
Produktionen fungerar inte så det blir inga batterier och därmed inga pengar.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
O
Det mest tragiska med NV är den stora mängden män i det här landet som verkligen vill att de ska misslyckas! Bara för att de inte tillverkar en produkt som luktar avgaser!

Ni är 2000-talets hovslagare…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 10 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu hänger jag inte med. Vad skulle det har för betydelse i varslet av 1600 anställda?
Men det är väl inte så svårt att förstå. Har vi en kollaps i ledarskapet + organisationskultur, genererar drastiska effekter på produktionskapacitet, genererar snabbt grava ekonomiska bekymmer för företaget.

Det är där man hamnat. Lägg därtill stora tekniska problem med hantering av farliga substanser som inte hanterats, kanske pga språkförbistringsproblem, ledarskapsproblem: utredningar får fastställa orsakerna. Faktum är att det finns ett antal "mystiska" dödsfall på fabriken.

Jag kan omöjligen utreda allt det som gått snett kring denna fabrik men en del saker har framkommit redan nu som ger anledning till frågor. Detta med språk i fabriken, hur kommunikation sker på daglig basis, är en av de mest grundläggande sakerna och det var därför jag lyfte detta.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det mest tragiska med NV är den stora mängden män i det här landet som verkligen vill att de ska misslyckas! Bara för att de tillverkar en produkt som inte luktar avgaser!

Ni är 2000-talets hovslagare…
Ledsen men detta var nog något av det dummaste jag hört på detta forum.
 
  • Gilla
and.wei och 14 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det mest tragiska med NV är den stora mängden män i det här landet som verkligen vill att de ska misslyckas!
Stora industriprojekt av detta slag måste byggas på teknologi som är mogen för produktlansering och produceras i fabriker med teknik som man behärskar.
Finansieringen behöver skötas privat.
Tekniken behöver vara ekonomiskt effektiv också. Prisskillnaden mellan elbilar (0,95 MJ/kg) och förbränningsbilar (44 MJ/kg) speglar denna obalans.

Northvolt behöver skala ner. Göra om och göra rätt, därefter kan de skala upp igen. För batterier finns det efterfrågan på. Men de måste hålla en viss kvalitet och prisnivå för att det skall lyckas. Så frågan är om de har finansiering för att få hålla igång på sparlåga tillräckligt länge. Wuxi Lead behöver de göra sig helt oberoende av. Verksamheten bör bygga på Europeiska ingenjörer med teknik som de till fullo har kontroll på.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
C
K Klass0n skrev:
Detta är viktigare och viktigare för kunder för att uppfylla CO2 lagstiftning.
Generellt verkar ju dock gälla att de asiatiska underleverantörernas utsläpp på något sätt ligger utanför kalkylen, så länge man inte "skitar ner" på hemmaplan. Men det kanske är annorlunda idag(?)

Hur som helst - det brukar ofta sägas i sammanhanget att batteritillverkning är extremt energikrävande, men det följer väl rimligtvis av utvinningen/förädlingen av råmaterialen? Är den delen ens något som ligger inom Northvolts verksamhet? Själva ihopsättningen av batteriet (som jag uppfattar är Northvolts verksamhet) är väl knappast särskilt energikrävande?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men det är väl inte så svårt att förstå. Har vi en kollaps i ledarskapet + organisationskultur, genererar drastiska effekter på produktionskapacitet, genererar snabbt grava ekonomiska bekymmer för företaget.

Det är där man hamnat. Lägg därtill stora tekniska problem med hantering av farliga substanser som inte hanterats, kanske pga språkförbistringsproblem, ledarskapsproblem: utredningar får fastställa orsakerna. Faktum är att det finns ett antal "mystiska" dödsfall på fabriken.

Jag kan omöjligen utreda allt det som gått snett kring denna fabrik men en del saker har framkommit redan nu som ger anledning till frågor. Detta med språk i fabriken, hur kommunikation sker på daglig basis, är en av de mest grundläggande sakerna och det var därför jag lyfte detta.
OK... Jag måste erkänna att jag inte fattar ett smack av detta du säger om att språket i fabriken skulle vara det som fällde företaget...
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
att språket i fabriken skulle vara det som fällde företaget...
Säg att du har en kemisk fabrik och så har du en anställd som har en behållare med syra. Denna är på väg att hälla vatten i denna för att få till rätt koncentration och får då ett direktiv att inte göra på detta sätt men eftersom den som häller upp inte förstår och har mycket att göra blir responsen "me, very hurrry" och häller i vattnet. Varvid det skvätter syra i hela lokalen som ödelägger både maskiner och människor innan kärlet spricker av hettan.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK... Jag måste erkänna att jag inte fattar ett smack av detta du säger om att språket i fabriken skulle vara det som fällde företaget...
Det är en hypotes, ingenting annat i detta fall eftersom jag inte vet hur det ligger/låg till på Northvolts fabrik i Skellefteå.

Men det är helt klart att så basala saker som språket man använder för kommunikation inom företaget är extremt betydelsefullt, lätt att det glöms bort att det behövs en relativt djup kompetens att kunna tala, läsa och förstå det valda företagsspråket - gäller såväl chefer på olika nivåer, som anställda ned till "lägsta" operativa nivå.

Språkförbistringar är ett säkert recept i sig självt på allvarliga misstag, fel i produktionen och i säkerhetsrutiner.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
Inte bara språket behöver vara på plats utan även kunskap så att man kan förstå relevanta begrepp.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 2 till
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Inte bara språket behöver vara på plats utan även kunskap så att man kan förstå relevanta begrepp.
I synnerhet om maskinerna (men inte personalen) snackar kinesiska 😆
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.