27 135 läst · 348 svar
27k läst
348 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Återstår då att se hur det går med kommande löneutbetalning …?Northvolt har betalat sin skatteskuld på 287 miljoner kronor till Skatteverket, uppger presschef Matti Kataja för Bloomberg och DI.
– Den är betald, precis som vi sa förra veckan, säger Kataja till DI.
Det handlar alltså om Northvolts månatliga skatteinbetalning. Tidsfristen gick ut under måndagen som före beskedet beskrevs som en ödesdag för bolaget.
https://omni.se/northvolt-betalar-av-skattenotan/a/pPrV36
nyteknik.se: Nu har krisdrabbade Northvolt betalat stora skulden till Skatteverket (2024-10-14)
"Krisdrabbade Northvolt har köpt sig lite andrum genom att betala det som bolaget var skyldigt Skatteverket. Någon långsiktig lösning på batteritillverkarens finansiering är dock inte på plats ännu. Och hos Kronofogden samlas stora Northvolt-räkningar på hög."
"Northvolt har tillsammans med fem av dotterbolagen omkring 360 miljoner kronor i obetalda räkningar"
"Krisdrabbade Northvolt har köpt sig lite andrum genom att betala det som bolaget var skyldigt Skatteverket. Någon långsiktig lösning på batteritillverkarens finansiering är dock inte på plats ännu. Och hos Kronofogden samlas stora Northvolt-räkningar på hög."
"Northvolt har tillsammans med fem av dotterbolagen omkring 360 miljoner kronor i obetalda räkningar"
Volvo Cars sparkar ut Northvolt från det samägda batteribolaget Novo Energy som bygger en ny batterifabrik i Göteborg.
Volvo Cars kommer använda sin inlösenrätt för att sparka ut krisdrabbade Northvolt ur det samägda batteritillverkningsbolaget Novo Energy. Bakgrunden är att Northvolt inte har uppfyllt sina förpliktelser när det gäller finansiering och har därmed brutit mot aktieägaravtalet
https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-tar-over-northvolt-aktier/
Volvo Cars kommer använda sin inlösenrätt för att sparka ut krisdrabbade Northvolt ur det samägda batteritillverkningsbolaget Novo Energy. Bakgrunden är att Northvolt inte har uppfyllt sina förpliktelser när det gäller finansiering och har därmed brutit mot aktieägaravtalet
https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-tar-over-northvolt-aktier/
Om Volvo löser in aktierna får väl Northvolt in pengar? Jag väljer att se detta positivt. Det skapar möjlighet för Northvolt att fokusera på att utveckla kärnverksamheten, frigöra resurser och avlasta kassaflödet.
Bumpar tråden med anledning av kvällens avsnitt av Uppdrag Granskning som bekräftar spekulationerna att det aldrig tillverkats några produktionsvolymer av katodmaterial i Skellefteå.C cpalm skrev:
Och upprepar frågan hur många terawattimmar el som egentligen behövs i tillverkningen när katodmaterialet köps in från Kina.
Helt otroligt, NorthWolt går ut och erkänner att inga batterier har tillverkats endast via deras egen produktion i Skellefteåfabriken. Lämpligt nog 22 dagar innan UG-programmet sänds.C cpalm skrev:
Snacka om luftslott där investerare (inklusive 6 miljarder svenska pensionspengar via AP-fonderna) har bekostat skandalen för "miljöns skull".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ap-fonderna-har-forlorat-6-miljarder-pa-northvolt
Regeringen lägger locket på via skalbolag och vägrar visa sanningen.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECBQQAw&usg=AOvVaw00SqbqqCuPiUNQBQmCJuDd
Och Scania lägger locket på med deras 792 el-lastbilar med endast Svenska batterier...
UG går bevisligen från klarhet till klarhet.
Jag kan inte påstå att SVT är en mått av kvalitet i alla led, med UG håller högsta klass än så länge.
https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb/uppdrag-granskning/var-ar-batterierna
Redigerat:
Den delen av fabriken har inte fungerat då den kinesiska leverantören av maskiner och process obstruerat så att det inte fungerat (eller så var de totalt inkompetenta, men mycket tyder på obstruktion).Krilleman skrev:
Helt otroligt, NorthWolt går ut och erkänner att inga batterier har tillverkats med endast via deras egen produktion.
Snacka om luftslott där investerare (inklusive svenska pensionspengar) har bekostat skandalen för "miljöns skull".
Och Scania lägger locket på...
UG går bevisligen från klarhet till klarhet.
Jag kan inte påstå att SVT är en mått av kvalitet i alla led, med UG håller högsta klass än så länge.
[länk]
Den stora skandalen här var att NorthVolt litade på en kinesisk leverantör istället för att betala det dubbla för att få den processen från en sydkoreansk leverantör.
Var är då alla pengar som investerats?pacman42 skrev:
Ägarstrukturen verkar ju skratta hela vägen till banken med facit i handen nu när majoriteten av inflytelserika personer & ägare sålt av hela aktiekapitalet. 🤔
Pengarna har ju rullat pga att man investerat i en alldeles för storskalig produktion från början. Tittar man hur det ser ut i Skellefteå så har kostnaderna varit gigantiska för att bygga, skaffa anställda, se till att de har någonstans att bo etc.Krilleman skrev:
De har sedan också köpt och startat ett flertal bolag som sedan fhar sålts eller avvecklats med stora förluster.
De har varit dåliga affärsmän. Sedan har de sett till att lyfta rejäla löner samtidigt, men det har nog inte varit huvudsyftet. De trodde nog på detta, men de underskattade kraftigt hur svårt det är att få igång en batterifabrik.
Fast det gäller ju hela koncernen i flera länder, inte enkom en batterifabrik.pacman42 skrev:
Jag tvivlar på uppsåtet, och jag har gjort det från första början.
Precis som jag påtalat mängder med gånger beträffande övergången till E85, "framtidens bränsle"...
Historien upprepar sig!
Helt rätt!pacman42 skrev:
Den delen av fabriken har inte fungerat då den kinesiska leverantören av maskiner och process obstruerat så att det inte fungerat (eller så var de totalt inkompetenta, men mycket tyder på obstruktion).
Den stora skandalen här var att NorthVolt litade på en kinesisk leverantör istället för att betala det dubbla för att få den processen från en sydkoreansk leverantör.
Dock ren idioti från ledningen, det utåt kommunicerade målet var att skapa ett fristående batteribolag som kunde utmana Kinas dominans. Sen går man och gör sig beroende av kinesiska leverantörer med nära koppling till den Kinesiska staten. Hur trodde man Kina skulle reagera på det?
Ledningen verkar också ha varit rena skojare och bedragare. Hur har man lyckats lura alla att investera i ett luftslott?