19 624 läst · 244 svar
20k läst
244 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Visst, om det är/var så. Men stämmer det verkligen att den kinesiska personalen inte "snackar kinesiska"?C cpalm skrev:
Rimligen finns det en eller två av dessa 574 som kan översätta. Det borde inte ta speciellt lång tid att få rubbet av manualer översatta till engelska och svenska. Om det var så avgörande.Mats-S skrev:
Jag tvivlar på mycket i denna historien. Det sprids många rykten. Vad skall man tro på? Eller skall man hålla sig till det man vet?
Den kinesiska personalen pratar rimligtvis kinesiska.O skrev:
Tänker att t.ex. maskinernas användargränssnitt är på kinesiska. Då får man ringa någon av kineserna om man inte känner igen sig? Vet av egen erfarenhet att det är lättare sagt än gjort att tolka ett kinesiskt meddelande även om man sitter med en lista med översättningar bredvid sig. Inte så lätt att hitta det aktuella meddelandet i listan om man säger så.
Med tanke på att jag läst om detta i pressen, men även hört om det från släktingar som känner folk på Northvolt så finner jag det rimligt att det är sant.O skrev:Visst, om det är/var så. Men stämmer det verkligen att den kinesiska personalen inte "snackar kinesiska"?
Rimligen finns det en eller två av dessa 574 som kan översätta. Det borde inte ta speciellt lång tid att få rubbet av manualer översatta till engelska och svenska. Om det var så avgörande.
Jag tvivlar på mycket i denna historien. Det sprids många rykten. Vad skall man tro på? Eller skall man hålla sig till det man vet?
Och rörande översättning så pratar vi inte om enn ugn, vi pratar om något som troligen är i komplexitet av ett kärnkraftverk eller mer...
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Det är inte riktigt sant. Som gammal facköversättare vet jag att det kan ta rejält med tid att hitta rätt terminologi inom det genre som man ska översätta. Det är därför så många översatt manualer från öst är så dåliga. Det må funka för en ficklampa eller en borrmaskin men knappast för riktigt komplexa produkter. Det får inte gå fel.O skrev:
Google translate är inte bra nog.
Testa att memorera hur du byter språk på din telefon och byt sen till kinesiska.
Sen kollar du runt lite på inställningar etc etc
försök lista ut nått som du inte har gjort tidigare/ofta typ byta pinkod , byta till pinkod, screen saver time etc etc
och sen byt tillbaka till Svenska/Engelska
Lycka till!
(ps kom inte till mig och säg "fixa får inte tillbaka skiten" för det gör inte jag heller)
Det kommer inte att vara lätt och då är ett ett GUI där det är menat att det ska vara lätt.
Så en industriell maskin som bara några få kan ratta och felsöka och göra inkrementella förändringar ... nä!
Sen kollar du runt lite på inställningar etc etc
försök lista ut nått som du inte har gjort tidigare/ofta typ byta pinkod , byta till pinkod, screen saver time etc etc
och sen byt tillbaka till Svenska/Engelska
Lycka till!
(ps kom inte till mig och säg "fixa får inte tillbaka skiten" för det gör inte jag heller)
Det kommer inte att vara lätt och då är ett ett GUI där det är menat att det ska vara lätt.
Så en industriell maskin som bara några få kan ratta och felsöka och göra inkrementella förändringar ... nä!
Häromdagen så spöade förresten några kineser (i ett hyrt hus i Skelleftehamn) upp några grannar från Östeuropa (i ett annat hyrt hus). De var irriterade på att de gjorde mekaniskt arbete i garaget på kvällstid. Det är inte helt friktionsfritt med så många etnicitet på samma ställe...
Jo men oavsett vad så bygger man en fabrik för cirkus 40 miljarder så måste man väl ha en kompetent teknisk ledning inkl duktiga ingenjörer samt med erfarenhet från utlänsk fabrik!? Är man sedan så korkad att man köper utrustning utan krav på utbildning samt dokumentation minst på engelska så bör nog hela bolaget försättas i konkurs! Den här batterifabriken liknar kindergarten...pacman42 skrev:
Energiewende och den gröna omställningen i kubik och såklart började de stora problemen när BMW sa upp kontraktet med Northvolt. Tyskland har ställt till mycket och sänker nog hela Europa!
https://www.affarsvarlden.se/artike...mw-ska-tillverka-batterier-pa-tre-kontinenter
Sen har då Volkswagen stora problem och vem vet hur dte här slutar?
Medlem
· Sverige
· 5 342 inlägg
Det jävliga är att de flesta av oss får vara med och betala för detta dunderfiasko, via pensionsfonder, företag i fondportföljen etc, alla fordringsägare i konkursen. Tråkigt att inse att man överlämnat kontroll av dessa medel till kretiner, för att använda kapten Haddock's kraftspråk.
Extra tråkigt är givetvis det faktum att slarvet på fabriken direkt el indirekt orsakat fyra människors död på kort tid.
Extra tråkigt är givetvis det faktum att slarvet på fabriken direkt el indirekt orsakat fyra människors död på kort tid.
Jo de här gröna kretinerna har ställt till mycket med sina dumheter och nu får det vara nog!H Harald Blåtumme skrev:
Så vitt jag har förstått har de beställ maskinerna med engelsk dokumentation och att styrningen ska vara på engelska ... men det är inte vad som levererats. Och även om NV skulle stämma leverantören och få rätt så sitter dom i skiten just nu, så det hjälper inte. Så de har försökt då med det näst bästa... få folk från leverantören att komma och hjälpa till, men det verkar inte leverantören gjort i den utsträckning som behövts eller ens övernskommit.P paralun skrev:Jo men oavsett vad så bygger man en fabrik för cirkus 40 miljarder så måste man väl ha en kompetent teknisk ledning inkl duktiga ingenjörer samt med erfarenhet från utlänsk fabrik!? Är man sedan så korkad att man köper utrustning utan krav på utbildning samt dokumentation minst på engelska så bör nog hela bolaget försättas i konkurs! Den här batterifabriken liknar kindergarten...
Energiewende och den gröna omställningen i kubik och såklart började de stora problemen när BMW sa upp kontraktet med Northvolt. Tyskland har ställt till mycket och sänker nog hela Europa!
[länk]
Sen har då Volkswagen stora problem och vem vet hur dte här slutar?
Men som sagt , det är bara så jag har förstått det från vänner i Ske-å
Definitionen av en blåögd svensk.M MrDizzy skrev:Så vitt jag har förstått har de beställ maskinerna med engelsk dokumentation och att styrningen ska vara på engelska ... men det är inte vad som levererats. Och även om NV skulle stämma leverantören och få rätt så sitter dom i skiten just nu, så det hjälper inte. Så de har försökt då med det näst bästa... få folk från leverantören att komma och hjälpa till, men det verkar inte leverantören gjort i den utsträckning som behövts eller ens övernskommit.
Jo det förefaller mycket märkligt och hur den här upphandlingen har gått till vete tusan?M MrDizzy skrev:Så vitt jag har förstått har de beställ maskinerna med engelsk dokumentation och att styrningen ska vara på engelska ... men det är inte vad som levererats. Och även om NV skulle stämma leverantören och få rätt så sitter dom i skiten just nu, så det hjälper inte. Så de har försökt då med det näst bästa... få folk från leverantören att komma och hjälpa till, men det verkar inte leverantören gjort i den utsträckning som behövts eller ens övernskommit.
Jag får intrycket att det är total inkompetens som råder och jag frågar mig vad det är för teknisk ledning i Northvolt?
Sen är det klart konstigt med maskiner från just Kina eftersom Northvolt skulle bli den stora konkurrenten och försörja Europas bilindustri med batterier med Tyskland i spetsen. Varför skulle Kina sälja den här kunskapen inkl maskiner?
Sen att tillverka batterier är ju ingen nytt och här är de 10 största tillverkarna.
https://evmagazine.com/top10/top-10-ev-battery-manufacturers
Bygger man något för 40 miljarder så brukar man även tillse att man har tillräcklig teknisk kompetens i företaget. Mycket märkligt med Northvolt!
Mjo hur ledningen har styrt detta "projekt" har mycket kvar att önska (om man uttrycker sig snällt).P paralun skrev:Jo det förefaller mycket märkligt och hur den här upphandlingen har gått till vete tusan?
Jag får intrycket att det är total inkompetens som råder och jag frågar mig vad det är för teknisk ledning i Northvolt?
Sen är det klart konstigt med maskiner från just Kina eftersom Northvolt skulle bli den stora konkurrenten och försörja Europas bilindustri med batterier med Tyskland i spetsen. Varför skulle Kina sälja den här kunskapen inkl maskiner?
Sen att tillverka batterier är ju ingen nytt och här är de 10 största tillverkarna.
[länk]
Bygger man något för 40 miljarder så brukar man även tillse att man har tillräcklig teknisk kompetens i företaget. Mycket märkligt med Northvolt!
Mycket känns IT-bubbla a år2000 attityd (för er som liksom mig var med i den svängen)
Den fungerade inte då och verkar inte fungera nu heller.
Dina övriga frågor har jag ingen aning om, har tillskrivit det attityden jag beskrev ovan, men det kan ju vara andra orsaker.