10 313 läst · 143 svar
10k läst
143 svar
Nooshi Dadgostar: ”Skruvat ihop Ikea-möblerna, inrett och handlat grejer”
Tack då förstår jag Vänster vill alltså bygga hyreshus för folk som går på bidrag bara.mathiash77 skrev:Nu får du nog förtydliga vad du menar (eller antyder) med subventioner.
Mig veterligen så har det funnits bostadsbidrag till personer med låg inkomst/behov under lång tid. Är det detta du menar?
[länk]
Jag håller med att det inte är kostnadseffektivt att bygga på de dyraste markerna men samtidigt är det ingen som vill pendla flera timmar till arbetsplatsen så bostäder behöver vara inom rimligt avstånd från arbetstillfällena då alla vill ha ner arbetslösheten.
Vilken standard är det som du vill sänka?
- Ingen ventilation?
- Sämre isolering för ökade uppvärmningskostnader?
- sämre material på ytterväggar och yttertak så kortare livslängd och ökade kostnader senare?
Så det är svårt att sänka standarden utan man får istället prioritera kostnader på annat sätt.
- Större mängd bostäder i samma utseende och effektiv prefab (volym). Detta bör vara den del som sänker priset mest förutom att minska avgifter och kostnader till kommunerna.
- Balans på inredning och livslängd så man inte väljer för dyrt eller för billigt, det måste hålla men behöver inte vara lyx. Jag ser dock inte att detta gör så stor skillnad på totalpriset
Så om jag missat något uppenbart för att sänka kostnaderna (förutom att sänka våra löner) får du gärna lägga till.
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
G Greger_08 skrev:
Fantastiskt, du gissar och använder din egen politiska ideologi för att sätta en negativ stämpel på något som inte varken har sagts eller mig veterligen är sant.
Att du sedan saknar kompetens kring hur man bygger billiga bostäder eller ens vill kommentera det som du slängde ur dig tidigare om att sänka standarden (på annat än retoriken) vid byggnation tydliggör igen att du bara är ute efter att försöka få billiga politiska poäng.
Så svara på frågorna istället och visa vägen framåt för våra äldre som jobbat och slitit hela livet men som inte längre har råd med mat och bostad.
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Dom vill ju du (Vänstern) slänga ut mha. fastighetsskatten..mathiash77 skrev:Fantastiskt, du gissar och använder din egen politiska ideologi för att sätta en negativ stämpel på något som inte varken har sagts eller mig veterligen är sant.
Att du sedan saknar kompetens kring hur man bygger billiga bostäder eller ens vill kommentera det som du slängde ur dig tidigare om att sänka standarden (på annat än retoriken) vid byggnation tydliggör igen att du bara är ute efter att försöka få billiga politiska poäng.
Så svara på frågorna istället och visa vägen framåt för våra äldre som jobbat och slitit hela livet men som inte längre har råd med mat och bostad.
Det sägs att det är svårt att hitta mark att bygga på, men det ser ju ut att finnas nästan ett helt Södermalm(östermalm?) som är iprincip obebyggt.
Här skulle man väl kunna smälla upp ett nytt miljonområde?
Det skulle troligen få plats bostäder åt 1M personer med lite kreativitet.
Här skulle man väl kunna smälla upp ett nytt miljonområde?
Det skulle troligen få plats bostäder åt 1M personer med lite kreativitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor man i lägenhet (bostadsrätt eller hyres) är det inte så konstigt att inte ha koll på sin elräkning - eftersom värmen väldigt sällan går på ens egen el är den inte överdrivet hög (ens nu). Jag har stenkoll på min elräkning i fritidshuset på 15 kvm, men ingen aning om vad jag betalar i el för min lägenhet på 50 kvm.....A ajn82 skrev:
Nja, det är ju en national(stads)park, så det blir nog svårt.Unikt namn skrev:
Principerna borde vara dom samma för nya hyresrätter som för (alla) bostadsrätter
Har man inte råd att skaffa lägenhet i ett område får man skaffa en i ett annat område.
Dock så ska man inte kunna sitta och höja hyrorna på befintliga lägenheter bara för att ett område blivit populärt. (Men om man äger sitt boende ska man inte kunna bo kvar om man är fattig enligt vänstern)
Har man inte råd att skaffa lägenhet i ett område får man skaffa en i ett annat område.
Dock så ska man inte kunna sitta och höja hyrorna på befintliga lägenheter bara för att ett område blivit populärt. (Men om man äger sitt boende ska man inte kunna bo kvar om man är fattig enligt vänstern)
Om alla vill, så kan det nog gå.B b8q skrev:
Tex Stora sjöfallet som blev damm och kraftverk när Sverige behövde elektrifieras.
Nja, nu är det ju flera partier på högersidan som stödjer införandet av marknadshyror vilket skulle kunna riskera att en del med lägre inkomster inte kan betala hyror.G Greger_08 skrev:Principerna borde vara dom samma för nya hyresrätter som för (alla) bostadsrätter
Vad du syftar på gällande att äga boendet och inte få bo kvar får du allt förtydliga. Vad för förslag eller politik är det som riskerar detta?
Har inte dom flesta av dom bostadsbidrag redanmathiash77 skrev:Nja, nu är det ju flera partier på högersidan som stödjer införandet av marknadshyror vilket skulle kunna riskera att en del med lägre inkomster inte kan betala hyror.
Vad du syftar på gällande att äga boendet och inte få bo kvar får du allt förtydliga. Vad för förslag eller politik är det som riskerar detta?