10 309 läst · 143 svar
10k läst
143 svar
Nooshi Dadgostar: ”Skruvat ihop Ikea-möblerna, inrett och handlat grejer”
Hur tror du flerbostadshus (för att inte tala om villor) byggs i sverige? Standard och prefab är vanligt förekommande ord om vi säger så. Mer än nästan någon annan stans och ändå är vi dyrast.mathiash77 skrev:Mycket intressant läsning
[länk]
För att få ner priser:
- Mark och anslutningskostnader behöver minskas. Markpriser sänks genom att markägare minskar vinstuttag, markpriser har också stigit kraftigt.
- 81 % är produktionskostnad (material och personal) och materialkostnader ökade i snitt 3.5% och löner med 2.5% per år.
Så det är tydligt att material och löner har de största posterna och ger störst möjlighet att få ner produktionskostnaden.
Material: Då är det att bygga standard och skalbart utan en massa komplexitet och slöseri som får ner priserna. Större volymer på samma produkter ökat möjligheter till minskade produktionskostnader på leverantörskedjan och bättre förhandlade inköpspriser.
De flesta hantverkare vet inte vad de ska göra om de inte får sin vanliga produkt i handen. Det har tjatats på om prefab och massproduktion sedan modernismens början. Det har visat sig att byggbranchen inte lämpar sig särskillt väl för standardisering. Till exempel byggdes nästan inga miljonprogram med prefab **system**, dvs där alla delar är standardiserade. Det visade sig nämligen vara dyrt och opraktiskt. I stället tillverkades prefab elementen projektanpassat. Ohlsson & Skarne hade sitt system och det fanns några till men volymen var inte stor.
Sverige har ju 60% högre materialpriser än Europa medlet. Absolut högst i Europa. Hur detta kan vara fallet är svårt att förstå i och med EU och möjligheten att importera. Byggbranchens organisation är förmodligen svaret. Det finns för många chanser att styra tillgång och sno åt sig mellanskillnader. Bristande kompetens och vilja hos byggherrarna är nog också en del. För privatbyggen är förmodligen hantverkare som säljare en del av problemet. Mycket prefab har på senare år kommit från baltikum.
Att bygga snabbare inte är nyckeln är jag tveksam till. Ett slående sak med svenska byggen är hur få folk som jobbar där i långa perioder. På ett flerbostadshus är det inte ovanligt att se tre fyra hantverkare i långa perioder. Min erfarenhet är att byggtiden har enorm inverkan på kostnaden men detta beror såklar hur bygget finansierats. Jag upplever också att det ofta blir ställtider pga leveranser eller olika fel. Det är också mycket ätor delvis på grund av att byggherren ändrar sig men också andra skäl, tex underprojekterade byggen.mathiash77 skrev:Löner: Det är oftast inte att bygga snabbare som är nyckeln utan att ta bort tiden som byggare inte utför värdeskapande aktiviteter som får upp takten. Bygga huselement i prefab - löpande band liknande flöden borde tveklöst få ner priser från idag. Problemet som alltid är att vinster stoppas i fickan och personal är ofta inte intresserade av monotont arbete.
Men det är tydligt att priser kan sänkas om viljan bara finns (samtidigt som svensk lönesättning håls på byggen), dock kanske vi kan vinna på att viss prefab görs där priserna är lägre!
Jag är som sagt **extremt** skeptiskt till sagan om "rationellt byggande" och mer prefab. Det är den gamla sagan om att byggbranchen skall bli som tillverkningsindustrin. Det håller inte vid internationell jämförelse av byggsätt pris och kostnader.
Det andra jag tjatat om är att även om markpriserna, materialpriserna etc sänks finns ingen anledning att tro att hyrorna/priserna sänks. Så fungerar det nämligen inte i en marknadsekonomi. Inte ens i en med förhandlade hyror (med tanke på hyresnämndens domar). Bostadsbristen är för stor.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Gör som Kina bygg en ny megastad långt bort från befintliga fina kvarter. Bygg hur högt och billigt de vill. Sedan kan alla som inte har råd köpa i befintliga områden flytta ditt.
Vi vill inte att man ska bygga sönder gamla fina områden. Det är ingen mänsklig rättighet att bo i Stockholm
Vi vill inte att man ska bygga sönder gamla fina områden. Det är ingen mänsklig rättighet att bo i Stockholm
makhno_ skrev:Hur tror du flerbostadshus (för att inte tala om villor) byggs i sverige? Standard och prefab är vanligt förekommande ord om vi säger så. Mer än nästan någon annan stans och ändå är vi dyrast.
De flesta hantverkare vet inte vad de ska göra om de inte får sin vanliga produkt i handen. Det har tjatats på om prefab och massproduktion sedan modernismens början. Det har visat sig att byggbranchen inte lämpar sig särskillt väl för standardisering. Till exempel byggdes nästan inga miljonprogram med prefab **system**, dvs där alla delar är standardiserade. Det visade sig nämligen vara dyrt och opraktiskt. I stället tillverkades prefab elementen projektanpassat. Ohlsson & Skarne hade sitt system och det fanns några till men volymen var inte stor.
Sverige har ju 60% högre materialpriser än Europa medlet. Absolut högst i Europa. Hur detta kan vara fallet är svårt att förstå i och med EU och möjligheten att importera. Byggbranchens organisation är förmodligen svaret. Det finns för många chanser att styra tillgång och sno åt sig mellanskillnader. Bristande kompetens och vilja hos byggherrarna är nog också en del. För privatbyggen är förmodligen hantverkare som säljare en del av problemet. Mycket prefab har på senare år kommit från baltikum.
Att bygga snabbare inte är nyckeln är jag tveksam till. Ett slående sak med svenska byggen är hur få folk som jobbar där i långa perioder. På ett flerbostadshus är det inte ovanligt att se tre fyra hantverkare i långa perioder. Min erfarenhet är att byggtiden har enorm inverkan på kostnaden men detta beror såklar hur bygget finansierats. Jag upplever också att det ofta blir ställtider pga leveranser eller olika fel. Det är också mycket ätor delvis på grund av att byggherren ändrar sig men också andra skäl, tex underprojekterade byggen.
Jag är som sagt **extremt** skeptiskt till sagan om "rationellt byggande" och mer prefab. Det är den gamla sagan om att byggbranchen skall bli som tillverkningsindustrin. Det håller inte vid internationell jämförelse av byggsätt pris och kostnader.
Det andra jag tjatat om är att även om markpriserna, materialpriserna etc sänks finns ingen anledning att tro att hyrorna/priserna sänks. Så fungerar det nämligen inte i en marknadsekonomi. Inte ens i en med förhandlade hyror (med tanke på hyresnämndens domar). Bostadsbristen är för stor.
Jag kan ”bara” jämföra mellan min erfarenhet av tillverkningsindustrin och byggsektorn. Byggsektorn har förändrat sig minimalt de sista 40 åren när det kommer till vissa tillvägagångssätt. För att effektivisera och göra fullt fungerande prefab och byggnation måste hela värdekedjan anpassas och det är då människor som måste anpassa sig. Det är oftast ”bristande vilja eller förståelse” som gör att förändringar inte sker.
Gällande att bygga snabbare så var det tydligt i priserna att lön och material drev kostnader till 80%. Att då fokusera på att korta räntekostnader på någon % är inte lönsamt. För att annars bygga snabbare är det ju material eller metod som måste ändras eller förbättras.
Igenmathiash77 skrev:
- Nämn ett land i nutid med högre grad av standardisering och prefab än sverige. Om du mot förmodan hittar något bedöm då om resultatet duger.
- Förklara hur länder i vår närhet med mer småskaligt byggande och mindre standardlösningar och prefab har billigare byggen.
Jag tror snarare problemet är att vi har en byggbranch som sedan miljonprogrammet bara klarar storskalighet prefab och standard. Det är fel väg för de tomter och platser som skall bebyggas. Innovation i produkter, processer och kompetens behövs för att klara *högre* grad av specificitet och *mer* platsbyggt. Produkter i linje med modernt håltegel som medger flexibilitet och platsbygge men snabbt.
https://amp.svt.se/nyheter/ekonomi/har-bygger-svenska-bolaget-billiga-bostader-i-tysklandmakhno_ skrev:Igen
- Nämn ett land i nutid med högre grad av standardisering och prefab än sverige. Om du mot förmodan hittar något bedöm då om resultatet duger.
- Förklara hur länder i vår närhet med mer småskaligt byggande och mindre standardlösningar och prefab har billigare byggen.
Jag tror snarare problemet är att vi har en byggbranch som sedan miljonprogrammet bara klarar storskalighet prefab och standard. Det är fel väg för de tomter och platser som skall bebyggas. Innovation i produkter, processer och kompetens behövs för att klara *högre* grad av specificitet och *mer* platsbyggt. Produkter i linje med modernt håltegel som medger flexibilitet och platsbygge men snabbt.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sverige-bygger-dyrast-bostäder-i-eu-1.4163461
Så om du tror att du kan få personalen att bygga 30% snabbare genom specialitet och flexibilitet så håller jag inte med. För att få ner lönekostnaden behövs repetion och enkelhet att få upp byggnader snabbt (få timmar per arbetare).
här nere kan man få
och få ner lönekostnaden och vinstenmathiash77 skrev:
Jag var kanske lite otydlig. Mer platsbyggt och mer specificitet var inte ett recept för bättre lönsamhet utan krav som kommer ur den verklighet de skall bygga i. Byggbranchen måste organisatoriskt, tekniskt och ekonomiskt innovera så att de klarar dessa omständigheter och inte väntar på det perfekta åkern att bygga 1000 identiska prefab lgh på.mathiash77 skrev:
Det är roligt att bilden som illustrerar artikeln du länkar, ang. bygget i tysklad, visar hur de murar med tunnfog precis den sorts teknik jag efterfrågade i sverige i min post ovan. Svenska byggen väljer ofta teknik med stor overhead (prefab) och liten möjlighet till anpassning.
GP artikeln stämmer i stort överens med min bild.
problemet är ju fortfarande att så många vill bo nära stan som Dadgostar som exempel och jag förstår dom man vill bo nära restauranger och bar och kultur som fatas i nya områden finns nån sunkig pizza som mest och sen närhet till jobb saknas oftast med,
därför borde man bygga höghus i stan eller nära
därför borde man bygga höghus i stan eller nära
Liknande trådar
-
Handfat läcker, får inte skruvat av delarna.
Vatten & Avlopp -
Nästan skruvat igenom täckskiva, utbuktning
Kök -
Skruvat fel på lådfront till kök för köksknopp
Möbelsnickeri -
Plank: skruvat fast överliggare i stolpes ändträ - åtgärd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla plåttak. Falsat/skruvat/debbelfalsat
Färg, Måla & Tapetsera