Unikt namn
G Greger_08 skrev:
Vad tror ni skulle hända om man fick sälja hyreskontrakt likt man får med lokaler.

Ett problem idag är ju att många inte "vågar" släppa sin hyresrätt för att det är svårt att få en ny igen om det skulle behövas.

Jag tror att om man visste att man skulle kunna köpa ett kontrakt om det skulle skita sig i framtiden så skulle man se mer rörelse än idag.

Nu vet inte jag vad ett svartkontrakt kostar idag men för 5-6 år sedan så fick man slanta 250k för en etta i centrala Stockholm.

Jag tror att priset på svartkontrakt är höga pga. det lilla utbudet som finns och gissar på att det skulle bli mycket lägre vid fri handel..

Det funkar ju bra med lokaler i alla fall ;)
Jag tror kontrakten är billiga för att man riskerar att åka fast och är tvungen att betala kontant.
Om man fick sälja sin hyresrätt skulle priset skjuta i luften utan tvekan. Antagligen linje med priset på bostadsrätter i samma område.

mathiash77 skrev:
Nu är detta väl lite för förenklad summering och för grova penseldrag.

Hyresprissättning har ökat på olika sätt över åren i förhållande till ökade kostnader och investeringsbehov.

Priser på bostadsrätter och villor har ökat i pris både i tillverkning och försäljningspris under årens lopp vilket är helt logiskt (även om man kan prata om effektivisering eller brist på det och vinster). Det är ju till och med på vissa ställen billigare att bo i villa än i hyreslägenhet.

Så att säga att marknadshyror skulle förstöra är ju inte sant för det är en balans mellan tillgång och efterfrågan också. Alla kan inte ha råd med allt vilket är ganska logiskt även om man kan prata om rimlighet och skillnader.

Risken jag ser med marknadshyror är att vissa inte har råd att bo i vissa områden pga prissättning och att vissa kanske vill bygga finare bostäder för att ta ut en högre hyra. Om efterfrågan inte finns behöver billigare byggas. Nu är detta också lika mycket förenklat på andra hållet och sanningen är i mitten men du överdriver.

Så något verktyg behövs för att öka byggandet och behovet är antingen statliga/kommunala byggbolag (tar bort konkurrens) eller incitament för byggande.

Segregeringen har jag ingen bra lösning på.

Gällande sosse eller liberal anser jag återigen att det är för breda penslar då det finns starka sociala skydd i förhållande till andra men också mycket liberalt.
Frågan är såklart oerhört komplex och det finns inga enkla lösningar, men såsom jag förstått det så är det inte en fråga huruvida hyresrätter är lönsamt, utan en fråga om att det är brist på byggbar mark och när den finns så är det en byråkratisk mardröm innan byggnaden står på plats. Den enda lösningen jag kan se är att vi antingen gör det lättare att bygga hus eller att vi på något vis gör det mer attraktivt för människor att sluta flytta till tätbygden och istället börja befolka glesbygden. Det eller trolla fram mer mark i storstäderna.

Men att införa marknadshyror är en alldeles för riskabel insats, och öppnar dörren för en potentiell framtid där allt ägs av få och hyrs ut till resten för alltmer orimliga summor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R redletter skrev:
Frågan är såklart oerhört komplex och det finns inga enkla lösningar, men såsom jag förstått det så är det inte en fråga huruvida hyresrätter är lönsamt, utan en fråga om att det är brist på byggbar mark och när den finns så är det en byråkratisk mardröm innan byggnaden står på plats. Den enda lösningen jag kan se är att vi antingen gör det lättare att bygga hus eller att vi på något vis gör det mer attraktivt för människor att sluta flytta till tätbygden och istället börja befolka glesbygden. Det eller trolla fram mer mark i storstäderna.

Men att införa marknadshyror är en alldeles för riskabel insats, och öppnar dörren för en potentiell framtid där allt ägs av få och hyrs ut till resten för alltmer orimliga summor.
Mark finns det mängder av det är inte problemet

M maria01 skrev:
Mark finns det mängder av det är inte problemet
Med mark menar jag byggbar mark till försäljning. Tomma gräsytor finns det gott om, det är inte det som är problemet.

R redletter skrev:
Med mark menar jag byggbar mark till försäljning. Tomma gräsytor finns det gott om, det är inte det som är problemet.
byggbar finns det mängder av men det är upp till politikerna att ge bygglov oftast är det statlig eller komunal mark som bygg bolagen får av staten eller komunen så marken är inte till salu till vem som

M maria01 skrev:
byggbar finns det mängder av men det är upp till politikerna att ge bygglov oftast är det statlig eller komunal mark som bygg bolagen får av staten eller komunen så marken är inte till salu till vem som
Det är brist på byggbar mark, inte att det är olönsamt att bygga, som är anledningen bakom bristen på nybyggnation. Om du läser hela meningen istället för att fokusera på ordval så blir det en trevligare och mer konstruktiv diskussion.

R redletter skrev:
Det är brist på byggbar mark, inte att det är olönsamt att bygga, som är anledningen bakom bristen på nybyggnation. Om du läser hela meningen istället för att fokusera på ordval så blir det en trevligare och mer konstruktiv diskussion.
Har inte länk men det har gjorts kartläggningar som visar att de stora byggbolagen håller på byggrätter och mark men väljer att inte exploatera.

Nya storskaliga stadsdelar behövs men den som gör att sverige sticker ut är hur lite mindre projekt det byggs. De beställare jag jobbat mot är inte intresserade av projekt på mindre än 100 lgh. Kommuner är heller inte intresserade att jobba med mindre projekt eftersom alla vill få fördelar med storskalighet. Problemet är att anläggning och planering av stora områden kräver extemt mycket jobb och risken ökar med storskaligheten.

Jag tror det vore bra för både städers utveckling och kompetensen i branchen, både på kommun, beställar och byggar nivå, om det byggdes fler mindre projekt. Fast vi är så jävla fattiga att vi inte klarar det...

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A
makhno_ makhno_ skrev:
Har inte länk men det har gjorts kartläggningar som visar att de stora byggbolagen håller på byggrätter och mark men väljer att inte exploatera.

Nya storskaliga stadsdelar behövs men den som gör att sverige sticker ut är hur lite mindre projekt det byggs. De beställare jag jobbat mot är inte intresserade av projekt på mindre än 100 lgh. Kommuner är heller inte intresserade att jobba med mindre projekt eftersom alla vill få fördelar med storskalighet. Problemet är att anläggning och planering av stora områden kräver extemt mycket jobb och risken ökar med storskaligheten.

Jag tror det vore bra för både städers utveckling och kompetensen i branchen, både på kommun, beställar och byggar nivå, om det byggdes fler mindre projekt. Fast vi är så jävla fattiga att vi inte klarar det...

Mindre projekt betyder oftast större omkostnader. Fattighet har ju inte med detta att göra utan det är att få till bostäder i de prisnivåer som det behövs bostäder i, inte flashiga byggnader som görs för maximalt försäljningspris.

Så jag tror snarare på storskalighet av snarlika (eller samma) bostäder på många olika ställen för att få upp prefab volymer och på så sätt få ner kostnader. Nackdelen är att bostäderna kanske inte passar in i miljön eller att man inte får en fräck design utan man får hålla sig till skalbara standardmått.

mathiash77 skrev:
Mindre projekt betyder oftast större omkostnader. Fattighet har ju inte med detta att göra utan det är att få till bostäder i de prisnivåer som det behövs bostäder i, inte flashiga byggnader som görs för maximalt försäljningspris.

Så jag tror snarare på storskalighet av snarlika (eller samma) bostäder på många olika ställen för att få upp prefab volymer och på så sätt få ner kostnader. Nackdelen är att bostäderna kanske inte passar in i miljön eller att man inte får en fräck design utan man får hålla sig till skalbara standardmått.
Eller att man bygger ett nytt miljonprogramsområde vilket har visat sig ganska dyrt i det långa loppet får samhället

A ajn82 skrev:
Eller att man bygger ett nytt miljonprogramsområde vilket har visat sig ganska dyrt i det långa loppet får samhället
inget fel på själva området eller husen skillnaden är folket som bor där jag växte själv upp ett miljonprogramsområde men på den tiden så var det så det bara var pensionär och arbetare ingen arbetslöshet

M maria01 skrev:
inget fel på själva området eller husen skillnaden är folket som bor där jag växte själv upp ett miljonprogramsområde men på den tiden så var det så det bara var pensionär och arbetare ingen arbetslöshet
Klart det är något fel på området, det är inte en slump att det bara är de som inte har något val som väljer att bosätta sig där, och att det blivit så i stad efter stad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Klart det är något fel på området, det är inte en slump att det bara är de som inte har något val som väljer att bosätta sig där, och att det blivit så i stad efter stad.
när det var nytt var det inga problem

mathiash77 skrev:
Fattighet har ju inte med detta att göra utan det är att få till bostäder i de prisnivåer som det behövs bostäder i, inte flashiga byggnader som görs för maximalt försäljningspris.
Det är antingen fattighet eller girighet eftersom mer småskaligt byggande är möjligt på så många andra platser i världen. Sverige sticker ut och byggherrarna "får inte lönsamhet" i projekt som andra får. Jag har sett en samling svenska byggherrar på plats utomlands (i europa) totalt chockade av det låga kvm priset, dåliga BOA/BTA relationen och den höga byggkvaliteten. De skulle aldrig gått med på den affären.

A ajn82 skrev:
En slump är det inte men det har mer komplexa historiska skäl. Att det byggdes så mycket gjorde att folk med mer problem fick möjligthet till bostad i miljonprogrammet från första början, med stigmatiserande konsekvenser. (givetvis tillsammans med vanligt folk.) Sen är ju områdena kännbart logement för arbetare. Det känns att stat/kommun/kapital egentligen bara är intresserad av om du "är lönsam lilla vän". Detta börjar släppa lite nu tror jag och fler ser ett mått av frihet i att bo på det sättet och kvaliteterna är ofta tydliga nu när det gått lite tid. Det är nu tydligt för många att omsorgen ändå fanns där på ett sätt som det inte längre gör. Arbetsmarknaden, livet och lägenhetsstorlekarna ser ju rätt annorlunda ut nu. Se nedan.

Villaområden är ju lite lika fast för en senare fas i ekonomin. Villadystopin av officedrones och likformiga statusjägare är ju väl beskriven i massa amerikansk kultur. Nybyggda villaområden är kännbart obehagliga på ett likvärdigt sätt som miljonprogrammets flerfamiljshus. Fast nu handlar det om att människorna inte är pressade fabriksarbetare utan hyperkonsumenter utan kritiska fakulteter. Det skriker av överbelåning och desperat sökande efter ett materiellt rikt familjeliv.

Folk verkar glömma hur villaförorter varit häcklade och avskydda i det allmänna medvetandet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
det har gjorts försök att bygga billigare tror det var i skåne nån stans nån komun anlitade ett polsk byggföretag

A
Mycket intressant läsning

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/

För att få ner priser:
- Mark och anslutningskostnader behöver minskas. Markpriser sänks genom att markägare minskar vinstuttag, markpriser har också stigit kraftigt.
- 81 % är produktionskostnad (material och personal) och materialkostnader ökade i snitt 3.5% och löner med 2.5% per år.

Så det är tydligt att material och löner har de största posterna och ger störst möjlighet att få ner produktionskostnaden.

Material: Då är det att bygga standard och skalbart utan en massa komplexitet och slöseri som får ner priserna. Större volymer på samma produkter ökat möjligheter till minskade produktionskostnader på leverantörskedjan och bättre förhandlade inköpspriser.

Löner: Det är oftast inte att bygga snabbare som är nyckeln utan att ta bort tiden som byggare inte utför värdeskapande aktiviteter som får upp takten. Bygga huselement i prefab - löpande band liknande flöden borde tveklöst få ner priser från idag. Problemet som alltid är att vinster stoppas i fickan och personal är ofta inte intresserade av monotont arbete.

Men det är tydligt att priser kan sänkas om viljan bara finns (samtidigt som svensk lönesättning håls på byggen), dock kanske vi kan vinna på att viss prefab görs där priserna är lägre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.