10 310 läst · 143 svar
10k läst
143 svar
Nooshi Dadgostar: ”Skruvat ihop Ikea-möblerna, inrett och handlat grejer”
Man vill ha marknadshyror på nya hyresrätter så det är ingen som kommer bli tvingad att flytta.mathiash77 skrev:Nja, nu är det ju flera partier på högersidan som stödjer införandet av marknadshyror vilket skulle kunna riskera att en del med lägre inkomster inte kan betala hyror.
Vad du syftar på gällande att äga boendet och inte få bo kvar får du allt förtydliga. Vad för förslag eller politik är det som riskerar detta?
Men en eventuell fastighetsskatt med högt tak kommer däremot tvinga en del att behöva flytta..
Vad skulle en sånhär etta på söder kosta med "marknadshyror" till skillnad mot det nuvarande hårt rabatterade underpris?G Greger_08 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har alltid trott att allt tjafs om marknadshyror gällde de gamla hyresrätterna mitt i stan som kan hyras ut i 2-3-4 steg och alla mellanhänder gör sig nån tusenlapp extra. Det är klart att hyresvärden hellre vill stoppa de där pengarna i sin egen ficka.
Att fastighetsskatten inte ska tillbaka råder det väl ganska bred enighet om bland partierna.
G Greger_08 skrev:
Vänta nu, det var inte jag som började pratade om marknadshyror, subventioner och riskera att inte få bo kvar.
Så vad är det som du faktiskt argumenterar för?
Subventioner - Jag frågade vilken typ av subventioner?G Greger_08 skrev:
Jag frågade vilken standard du ville sänka? Men fick inget svar.G Greger_08 skrev:
Jag frågade vilka bidrag du syftade på eftersom bostadsbidrag har funnits under lång tid redan. ?G Greger_08 skrev:
Summan är att du uppenbarligen bara vill kritisera och skapa en politisk polariserad bild med falska påståenden på väldigt svaga faktagrunder.
Jag frågade vem som ska få bo i en subventionerad hyresrätt inte vem som ska få sin hyra subventionerad svara på den frågan först själv istället för att komma med motfrågor..mathiash77 skrev:Vänta nu, det var inte jag som började pratade om marknadshyror, subventioner och riskera att inte få bo kvar.
Så vad är det som du faktiskt argumenterar för?
Subventioner - Jag frågade vilken typ av subventioner?
Jag frågade vilken standard du ville sänka? Men fick inget svar.
Jag frågade vilka bidrag du syftade på eftersom bostadsbidrag har funnits under lång tid redan. ?
Summan är att du uppenbarligen bara vill kritisera och skapa en politisk polariserad bild med falska påståenden på väldigt svaga faktagrunder.
Om hyresrätten är subventionerad genom att fastighetsbolaget fått köpa marken under marknadspris eller andra typer av bidrag spelar ingen roll frågan är enkel vem ska få bo i en sådan lägenhet?
Är inte det en omöjlig fråga att svara på utan att göra tusentals antaganden. Men jag kan gissa…:G Greger_08 skrev:Jag frågade vem som ska få bo i en subventionerad hyresrätt inte vem som ska få sin hyra subventionerad svara på den frågan först själv istället för att komma med motfrågor..
Om hyresrätten är subventionerad genom att fastighetsbolaget fått köpa marken under marknadspris eller andra typer av bidrag spelar ingen roll frågan är enkel vem ska få bo i en sådan lägenhet?
- Den 18 åriga killen som inte vill bo hemma i ytterligare 10 år men som inte har råd att köpa en bostad själv.
- Den 40 åriga ensamstående Emma med två barn som behöver en bostad nära skola och sina två deltidsjobb
- Gamla Greta som inte längre kan bo kvar i huset pga för stora skulder men som inte har rätt att bo på ett äldreboende då hon är för frisk.
Jag förstår inte vad du är ute efter om det inte är personer med behov eller vilja till en lägenhet. Om det finns några andra personer som ska subventioneras får du gärna förklara vad du läst och var?
Om det finns andra förslag på vem som får bo var (förutom på T-banan) får du gärna förtydliga varför det spelar roll vem som får bo i lägenheter, är det någon skillnad mot så många andra bostäder som fått olika bidrag under åren? Rot/Rut/Byta uppvärmning? Finns det krav på vem som får bo var även där?
det finns ett set att bygga hyresrätter på i städerna och det är bygga höghus men det vägrar alla partier att göra idag
det enda negativa med hyresrätter att det inte blir nåt ägande ansvar
här nere på landsbygden finns det en lag som säger att varje liten by måste ha ett antal % av storleken på byn hyresbostäder men dom bygger inte lägenheter dom bygger villor det är nåt kulle passa bra i sverige med skulle jag tro och till dom som inte tror på bostadsbrist på den svenska landsbygden har helt fel
det enda negativa med hyresrätter att det inte blir nåt ägande ansvar
här nere på landsbygden finns det en lag som säger att varje liten by måste ha ett antal % av storleken på byn hyresbostäder men dom bygger inte lägenheter dom bygger villor det är nåt kulle passa bra i sverige med skulle jag tro och till dom som inte tror på bostadsbrist på den svenska landsbygden har helt fel
platser att bygga på är inget problem i stockholmUnikt namn skrev:
fanns planer för att bygga över tunnelbanan mängder med hus skulle få plats men det skrotades
ett annat område är mellan kungens kurva glömsta fullersta runt Gömmaren hade vart perfekt för ett enormt bostads område
Jag är bara emot att det ska byggas subventionerade hyresrätter för det slutar med att dom som bor inte skulle ha något problem att betala en normal hyra.mathiash77 skrev:Är inte det en omöjlig fråga att svara på utan att göra tusentals antaganden. Men jag kan gissa…:
- Den 18 åriga killen som inte vill bo hemma i ytterligare 10 år men som inte har råd att köpa en bostad själv.
- Den 40 åriga ensamstående Emma med två barn som behöver en bostad nära skola och sina två deltidsjobb
- Gamla Greta som inte längre kan bo kvar i huset pga för stora skulder men som inte har rätt att bo på ett äldreboende då hon är för frisk.
Jag förstår inte vad du är ute efter om det inte är personer med behov eller vilja till en lägenhet. Om det finns några andra personer som ska subventioneras får du gärna förklara vad du läst och var?
Om det finns andra förslag på vem som får bo var (förutom på T-banan) får du gärna förtydliga varför det spelar roll vem som får bo i lägenheter, är det någon skillnad mot så många andra bostäder som fått olika bidrag under åren? Rot/Rut/Byta uppvärmning? Finns det krav på vem som får bo var även där?
Bättre med subventionerad hyra iform av bostadsbidrag för det följsupp efterssom man måste ansöka om det varje år.
Här har du ett perfekt exempel
https://www.hemhyra.se/nyheter/stod...hyra-sa-spenderades-statens-bostadsmiljarder/
G Greger_08 skrev:Jag är bara emot att det ska byggas subventionerade hyresrätter för det slutar med att dom som bor inte skulle ha något problem att betala en normal hyra.
Bättre med subventionerad hyra iform av bostadsbidrag för det följsupp efterssom man måste ansöka om det varje år.
Här har du ett perfekt exempel
[länk]
Nu förstår jag inte vilken del av texten du syftade på eftersom det både fanns gungor och karuseller i den.
- Tydligt att inte bara de fattigaste flyttade in, dvs personer som kunde haft råd med en ”nyprod” hyra bor där också.
- Tydligt att utan stödet skulle byggandet minska drastiskt av denna typ av bostäder.
Sedan är det ju också tydligt att Sverige inte har öronmärkt pengarna till de mest behövande utan gjort detta för att hålla uppe byggandet.
Jag vet inte hur man väljer vem som har mest rätt till en bostad, den som stått i kö längst, den med flest barn, ensamstående med barn, misshandlade, våldsoffer. Detta är för mig svårt i en fördelningspolitik om man ska göra detta politiskt men det finns säkert de som har förslag.
https://www.forsakringskassan.se/pr...sersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg
För riktiga låginkomsttagare kan 10000/mån vara en för hög summa men då är det istället en diskussion kring jobb och löner och inte bostäder som kan behövas. Om man inte kan få ner kostnaderna drastiskt på bostäder.
https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/
här är det tydligt att val av mark för hyreslägenheter är viktigt och att företagen medvetet väljer billigare mark för att hålla nere kostnaderna.
Det är också tydligt att det är material och personal som utgör de största posterna utöver mark. Material priser sätts ju internationellt och det är väl ingen som vill sänka våra arbetares löner.
Så om Sverige ska bygga billigare bostäder är det att kommuner släpper billigare mark till hyresrätter och att våra byggen blir effektivare och håller ner kostnaderna, annars är det bidrag som krävs för att ge de med störst behov en möjlighet.
Det är inte lätt helt enkelt…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Du verkar inte riktigt veta vad som byggs i Stockholm för här kommer det upp torn som är 50-100 m höga lite här och där.M maria01 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_tornen
Visserligen inte hyresrätter i dessa på gränsen till innanför tullarna men höghus är det och de är bara några år gamla.
Jag är hemma ofta så men som du säger inga hyresrätter så jag förstår inte argumentetBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Om det gällde just hyresrätter finns Tegnérs torn med 10 våningar: https://www.serneke.se/projekten/tegners-torn/M maria01 skrev:
lite små lägenheter för barnfamiljer eller ? och inte direkt bilig hyraBirgitS skrev:
https://www.svenskabostader.se/site...berg/infoblad-sabbatsberg-18-tegners-torn.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Nej, men det är hyresrätter i höghus vilket du sa att inget parti vill bygga.M maria01 skrev:
M maria01 skrev: