10 311 läst · 143 svar
10k läst
143 svar
Nooshi Dadgostar: ”Skruvat ihop Ikea-möblerna, inrett och handlat grejer”
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Det är många som kallar hus med 8 våningar för höghus. Men just på den lilla tomten passade det väl inte med högre än så eftersom det skulle mörklägga lägenheterna i andra hus som ligger nära. Jag tänker inte sitta och leta upp i vilka av alla torn på 70 m eller mer kring Stockholm som innehåller hyresrätter. Jag har visat dig att politiker inte alls är ovilliga till att vare sig bygga hyresrätter eller höghus.M maria01 skrev:
Däremot är det dyrt att bygga så högt så hyresrätter i torn på 100 m blir dyra. Så du får bestämma dig för om det ska vara högt och dyrt eller lägre och inte fullt så dyrt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
För att ingen vill bo där. Ett område där husen står tätt och alla hus kastar extremt långa skuggor på marken blir ett mörkt område som alltför många uppfattar som farligt.M maria01 skrev:
Försöker du återupprepa de stora miljonprogramsområdena?
vad tycker du själv är lösningen då?BirgitS skrev:Det är många som kallar hus med 8 våningar för höghus. Men just på den lilla tomten passade det väl inte med högre än så eftersom det skulle mörklägga lägenheterna i andra hus som ligger nära. Jag tänker inte sitta och leta upp i vilka av alla torn på 70 m eller mer kring Stockholm som innehåller hyresrätter. Jag har visat dig att politiker inte alls är ovilliga till att vare sig bygga hyresrätter eller höghus.
Däremot är det dyrt att bygga så högt så hyresrätter i torn på 100 m blir dyra. Så du får bestämma dig för om det ska vara högt och dyrt eller lägre och inte fullt så dyrt.
tyvär tror jag att det är den enda lösningen till bostadsproblemet att bygga helt nya stadsdelar inte bara slänga upp lite hus lite var somBirgitS skrev:
men lära sig av misstagen med miljonprogramsområdena
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Det gör man ju också t.ex. Barkarbystaden med 18 000 bostäder, blandat bostadsrätter, hyreslägenheter och äganderätter i form av villor.M maria01 skrev:
skulle behövas 10 såna projektBirgitS skrev:
ett av problem som jag mins som barn var att man blandade familjer studenter singlar och äldre i samma område och det var aldrig bra för många konflikter
M maria01 skrev:
Så fiskvägen 1 är för ensamstående utan barn, fiskvägen 3 för ensamstående med barn, fiskvägen 5 för manliga singlar, fiskvägen 7 för kvinnliga singlar och fiskvägen 9 för äldre damer med rullator osv?
Du ser inte det som en begränsning kring vem som får flytta in var och hur ett kösystem ska fungera? Till råga på att vad som händer om en singel träffar en ensamstående eller en annan ensamstående? Blir lite av en parodi…. Polisanmälan kring smygande grannar lär nog vara ganska hög när folk blir livrädda av att tvingas flytta och ingen ledig bostad finns.
när jag skrev singel menar jag att man inte har barn och en familj betyder inte mamma pappa barnmathiash77 skrev:Så fiskvägen 1 är för ensamstående utan barn, fiskvägen 3 för ensamstående med barn, fiskvägen 5 för manliga singlar, fiskvägen 7 för kvinnliga singlar och fiskvägen 9 för äldre damer med rullator osv?
Du ser inte det som en begränsning kring vem som får flytta in var och hur ett kösystem ska fungera? Till råga på att vad som händer om en singel träffar en ensamstående eller en annan ensamstående? Blir lite av en parodi…. Polisanmälan kring smygande grannar lär nog vara ganska hög när folk blir livrädda av att tvingas flytta och ingen ledig bostad finns.
finns redan idag både +55 +60 bonden och det finns studentlägenheter så förstår inte dit svar där
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
Något man har lärt sig av miljonprogrammets bostäder är väl just att man måste blanda olika sorters bostäder.M maria01 skrev:
Jag bor i ett blandat hus med 15 % studentlägenheter och sen varierande storlekar på lägenheterna från ettor på 18 kvm till 7-rumslägenheter som allt från singlar i 25-årsåldern via barnfamiljer till pensionärer bor i och det ger inte upphov till en massa konflikter.
bostadsrätt ?BirgitS skrev:Något man har lärt sig av miljonprogrammets bostäder är väl just att man måste blanda olika sorters bostäder.
Jag bor i ett blandat hus med 15 % studentlägenheter och sen varierande storlekar på lägenheterna från ettor på 18 kvm till 7-rumslägenheter som allt från singlar i 25-årsåldern via barnfamiljer till pensionärer bor i och det ger inte upphov till en massa konflikter.