mathiash77 skrev:
Jag

ja, alla har ju inte råd med ett eget boende, så har det varit i flera hundra år…

Första steget för de flesta som inte har kapital eller har rätt att låna är ju en hyreslägenhet. Med den mängd andra och tredjehands uthyrning som finns är det klart att fler hyreslägenheter behövs (men inte bara).

Det är ju bra att du spekulerar kring hur de vill lösa detta, enligt VP hemsida står:

[länk]

Hur skulle du själv löst det eftersom du kritiserar en möjlig lösning?
Vem ska få bo i en subventionerad hyresrätt då? Den som stått längst i kö? den som tjänar minst?

Bättre att sänka standarden och bygga på billigmark så man slipper subventioner.

• Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
V borde lägga upp som valstrategi att man bygger kärnkraftverk med tillhörande arbetarbostäder till billigt pris. Då får de borde billigt boende, skapar arbetstillfällen och planar ut ekonomin. Jag betalar gärna vår orimliga skatt om vi får stabil el till ett vettigt pris.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför vågar man inte berätta vad elräkningen var på i kronor och ören? Ingen partiledarr som svarat ordentligt på den frågan
Annie Lööf svarade i kronor.

E
F Finndjävel skrev:
I verkligheten:
"Hur mycket pengar tjänar Nooshi Dadgostar?
Under 2020 hade Nooshi Dadgostar, enligt uppgifter från Skatteverket som Nyheter24 tagit del av, en årlig lön som landade på 856 418 kronor. "

[länk]

Trodde du att vänsterpartister inkomstbeskattas annorlunda eller vad är poängen?

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M maria01 skrev:
fler billiga hyresrätter. men bor själv i bostadsrätt haha
Kanske för att det inte några hyresrätter? :p

Det var också därför jag min första brf. Det fanns inga rimliga alternativ.
Antingen betala av bolån i bromma genom dyra andrahandskontrakt,bo inneboende hos någon galning eller 6m rivningskontrakt. Man tröttnar efter ett tag...

E
M maria01 skrev:
fler billiga hyresrätter. men bor själv i bostadsrätt haha

Hon borde ringa Ulf Kristersson, han kan en del om hur man hittar billiga hyresrätter.

• Gilla
  • Haha
avdpos och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
I verkligheten:
"Hur mycket pengar tjänar Nooshi Dadgostar?
Under 2020 hade Nooshi Dadgostar, enligt uppgifter från Skatteverket som Nyheter24 tagit del av, en årlig lön som landade på 856 418 kronor. "

[länk]
Hur skiljer de uppgifterna från den länkarna du citerade?

A ajn82 skrev:
Varför vågar man inte berätta vad elräkningen var på i kronor och ören? Ingen partiledarr som svarat ordentligt på den frågan
två har ju iaf satt en summa på vad dom betalade

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
det finns inget parti som vill bygga biligt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Än sen? Oavsett hennes boendeform så behövs massor av nya, billiga, hyresrätter. Bostadsbristen är ett jätteproblem.
vänster partiet har vart negativa till bostadsrätter i alla tider men själva går det bra att bo i bostadsrätt i fint område hon flytta från Botkyrka

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
G Greger_08 skrev:
Vem ska få bo i en subventionerad hyresrätt då? Den som stått längst i kö? den som tjänar minst?

Bättre att sänka standarden och bygga på billigmark så man slipper subventioner.

Nu får du nog förtydliga vad du menar (eller antyder) med subventioner.

Mig veterligen så har det funnits bostadsbidrag till personer med låg inkomst/behov under lång tid. Är det detta du menar?
https://data.riksdagen.se/fil/08564035-13AB-4D5D-A7AB-648B98E699C3

Jag håller med att det inte är kostnadseffektivt att bygga på de dyraste markerna men samtidigt är det ingen som vill pendla flera timmar till arbetsplatsen så bostäder behöver vara inom rimligt avstånd från arbetstillfällena då alla vill ha ner arbetslösheten.

Vilken standard är det som du vill sänka?
- Ingen ventilation?
- Sämre isolering för ökade uppvärmningskostnader?
- sämre material på ytterväggar och yttertak så kortare livslängd och ökade kostnader senare?

Så det är svårt att sänka standarden utan man får istället prioritera kostnader på annat sätt.
- Större mängd bostäder i samma utseende och effektiv prefab (volym). Detta bör vara den del som sänker priset mest förutom att minska avgifter och kostnader till kommunerna.

- Balans på inredning och livslängd så man inte väljer för dyrt eller för billigt, det måste hålla men behöver inte vara lyx. Jag ser dock inte att detta gör så stor skillnad på totalpriset

Så om jag missat något uppenbart för att sänka kostnaderna (förutom att sänka våra löner) får du gärna lägga till.

N
A ajn82 skrev:
Jo både Åkesson och Lööf svarade på den frågan.

N
C Cjnilsson2 skrev:
Annie Lööf svarade i kronor.
Precis som Jimmie Åkesson.

• Gilla
Cjnilsson2
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vänster partiet har vart negativa till bostadsrätter i alla tider men själva går det bra att bo i bostadsrätt i fint område hon flytta från Botkyrka
Vad är det för fel på hyresrätter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.