Noterade att V:s representant inte var med och svarade på frågor här på Bygga Hus under gårdagskvällen. Det fanns kanske ingen bostadspolitik att framföra.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Fast inte om man sitter i vänsterpartiet, där får man en relativt låg lön (~30k/mån) och resten går till partiet.
Är det vad dom säger åt sina väljare?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
G Greger_08 skrev:
Vad ska man säga hon har ju rätt i denna fråga iallafall det behövs fler billiga hyresrätter.

Dock skulle det vara intressant och veta hur dom vill göra dom billiga.

Efterssom det är vänster så gissar jag på subventioner och där försvann min röst...

Jag
M maria01 skrev:
fler billiga hyresrätter. men bor själv i bostadsrätt haha

ja, alla har ju inte råd med ett eget boende, så har det varit i flera hundra år…

Första steget för de flesta som inte har kapital eller har rätt att låna är ju en hyreslägenhet. Med den mängd andra och tredjehands uthyrning som finns är det klart att fler hyreslägenheter behövs (men inte bara).

Det är ju bra att du spekulerar kring hur de vill lösa detta, enligt VP hemsida står:

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/hyresratter/

Hur skulle du själv löst det eftersom du kritiserar en möjlig lösning?

• Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Noterade att V:s representant inte var med och svarade på frågor här på Bygga Hus under gårdagskvällen. Det fanns kanske ingen bostadspolitik att framföra.
Nu informerade ju Byggahus, att personen i fråga var sjuk. Men det är ju bra att få framföra din politiska ställning och att du inte bryr dig om fakta.

https://www.byggahus.se/forum/threa...yvaerr-sjuk-och-kommer-inte-att-delta.466141/

• Gilla
  • Haha
hobbs och 4 till
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
Nu informerade ju Byggahus, att personen i fråga var sjuk. Men det är ju bra att få framföra din politiska ställning och att du inte bryr dig om fakta.

[länk]
Han måste ha insjuknat väldigt hastigt då han var frisk nog bara någon timme innan för att posta att vänsterpartiet minsann hade den bästa bostadspolitiken...

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
A
Fadai Fadai skrev:
Än sen? Oavsett hennes boendeform så behövs massor av nya, billiga, hyresrätter. Bostadsbristen är ett jätteproblem.
Ja och jag vill ha en splitter ny Tesla för 10.000kr varför är det sådan brist på dem, det tycker jag är ett jätteproblem!

För att inte tala om de där jättestora chokladen som bara kostade en krona, varför tillverkas inte de länge?

• Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
A
mnils skrev:
Han måste ha insjuknat väldigt hastigt då han var frisk nog bara någon timme innan för att posta att vänsterpartiet minsann hade den bästa bostadspolitiken...
Du har en poäng men att posta ett inlägg med något som alla partier garanterat har förberett under en längre tid behöver ju faktiskt inte en person göra själv eller om man gör det betyder ju inte att det tar väldigt lång tid.

Inte samma sak som att svara på frågor under en längre tid.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
A
mnils skrev:
Ja och jag vill ha en splitter ny Tesla för 10.000kr varför är det sådan brist på dem, det tycker jag är ett jätteproblem!

För att inte tala om de där jättestora chokladen som bara kostade en krona, varför tillverkas inte de länge?

Då har du ju två möjligheter att erbjuda något fantastiskt till världen eftersom båda dina exempel är helt realistiska.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
Du har en poäng men att posta ett inlägg med något som alla partier garanterat har förberett under en längre tid behöver ju faktiskt inte en person göra själv eller om man gör det betyder ju inte att det tar väldigt lång tid.

Inte samma sak som att svara på frågor under en längre tid.
Det var i test tråden, som sedan togs bort... Och det var typ en mening. Som sagt han måste ha insjuknat väldigt snabbt, hoppas han blivit bättre.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fler billiga hyresrätter. men bor själv i bostadsrätt haha
Hur utesluter det ena det andra menar du? (Det är inte en retorisk fråga, jag är genuint intresserad.)

J jonzon jonzon skrev:
Ja någon som har skruvat ihop ikea möbler som största bedrift har säkert kunskap om hur man ska lyckas få hyresrätter billigare.....
Visst, man kan ta in experter. Men man ska ju förstå vad de pratar om för att kunna ta ett bra beslut...
Även här är jag genuint intresserad av hur du tänker så du får gärna vidareutveckla. Bl.a. undrar jag:

Var påstår hon att hennes största bedrift är att bygga IKEA-möbler?
Även om hon hade byggt femtioåtta hus helt för hand, hur hade det spelat roll när det kommer till nationell bostadspolitik?
Tycker du på allvar att våra politiker måste vara kunniga i allt som de eventuellt kan påverka med sin politik? Jag förstår att det i en utopi hade varit så, men nu utgår jag från dagens samhälle och att våra politiker inte är mer än människor.

• Gilla
DBGW och 2 till
  • Laddar…
Fadai
mnils skrev:

Till skillnad från Tesla och choklad är tak över huvudet ett grundläggande behov för alla människor (fast du kanske hellre bor under en gran?), och då är bostadsbrist ett allvarligt problem.

• Gilla
smh
  • Laddar…
mathiash77 skrev:

[länk]
Där ser man. Jag missade faktiskt det, och då trodde jag ändå att jag följde debatten rätt nära.

A
Fadai Fadai skrev:
Till skillnad från Tesla och choklad är tak över huvudet ett grundläggande behov för alla människor (fast du kanske hellre bor under en gran?), och då är bostadsbrist ett allvarligt problem.
Men det finns ingen bostadsbrist, det finns massor med bostäder att köpa och en hel del lägenheter att hyra.

Vad det är brist på är bostäder med orealistiskt låga priser, precis som de jättestora chokladen. Skall man få fram några sådana så får man antingen bygga med undermålig kvalitet eller låta någon annan betala och en vara blir inte billigare för att någon annan betalar den.

• Gilla
  • Haha
Kustvägen och 7 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Men det finns ingen bostadsbrist, det finns massor med bostäder att köpa och en hel del lägenheter att hyra.

Vad det är brist på är bostäder med orealistiskt låga priser, precis som de jättestora chokladen. Skall man få fram några sådana så får man antingen bygga med undermålig kvalitet eller låta någon annan betala och en vara blir inte billigare för att någon annan betalar den.
Hur har du kommit till den slutsatsen? Kollat på hemnet.se och sett att det minsann finns mängder med annonser ute?

Kommunerna håller dock inte med dig. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/bostadsbrist-per-kommun/

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.