140 409 läst · 400 svar
140k läst
400 svar
Ngenic tune
Vi har en stuga vi sällan är i. Vi har knappt igång nåt där och absolut ingen värme.K kjork skrev:
Senaste fakturan för 2 månader låg på över 1850 kr inklusive allt. Det visar att den förbrukning man tidigare inte brydde sig om betyder en hel del idag med de priser vi har. Från att ha rensat i de stora förbrukarna har jag nu börjat gå igenom de mindre. Belysning, kyl/frys, äldre enheter som drar en del i standby. Det blir snabbt några hundralappar per månad.
Jag har ett radonsystem jag byggde i källaren som bygger på ventilationsfläktar. Att undvika köra dessa på dagen känns helt plötsligt självklart. Däremot mer på natten.
jag tog precis en smartplug och kopplade till avfuktaren. Styr den via Homey efter elpriset nu.H henlin431 skrev:Vi har en stuga vi sällan är i. Vi har knappt igång nåt där och absolut ingen värme.
Senaste fakturan för 2 månader låg på över 1850 kr inklusive allt. Det visar att den förbrukning man tidigare inte brydde sig om betyder en hel del idag med de priser vi har. Från att ha rensat i de stora förbrukarna har jag nu börjat gå igenom de mindre. Belysning, kyl/frys, äldre enheter som drar en del i standby. Det blir snabbt några hundralappar per månad.
Jag har ett radonsystem jag byggde i källaren som bygger på ventilationsfläktar. Att undvika köra dessa på dagen känns helt plötsligt självklart. Däremot mer på natten.
Kul grej!H henlin431 skrev:
Gjorde lite egenkontroller i golvvärmesystemet och märkte att trafon och ställdonen (många) till golvvärmen var rätt varma. Två olika skåp, 1 trafo i varje och kanske 8-10 ställdon i varje. Jag slutade använda ställdonen för flera år sen men det där har ju varit igång i 6 år
Avslaget nu. Kan inte riktigt hitta vilken effekt men som sagt, trafo och ställdon rätt varma. Det var nog några hundra watt dygnet runt där.
Edit: varje trafo låg på 75W per styck. Kör kanske inte max men räknar man på 150Wh över 6 år landar jag på strax under 4000kWh.
Grattis alla energibolag.
(har dock bidragit till husets uppvärmning senaste 6 åren...även på sommaren...)
Redigerat:
Njä, trafon lär ju vara dimensionerad för att klara av att köra alla ställdon samtidigt, och om alla ställdon ligger och kör så kan den säkert ta runt det (men det brukar byggas in en säkerhetsmarginal).H henlin431 skrev:Kul grej!
Gjorde lite egenkontroller i golvvärmesystemet och märkte att trafon och ställdonen (många) till golvvärmen var rätt varma. Två olika skåp, 1 trafo i varje och kanske 8-10 ställdon i varje. Jag slutade använda ställdonen för flera år sen men det där har ju varit igång i 6 år
Avslaget nu. Kan inte riktigt hitta vilken effekt men som sagt, trafo och ställdon rätt varma. Det var nog några hundra watt dygnet runt där.
Edit: varje trafo låg på 75W per styck. Kör kanske inte max men räknar man på 150Wh över 6 år landar jag på strax under 4000kWh.
Grattis alla energibolag.
(har dock bidragit till husets uppvärmning senaste 6 åren...även på sommaren...)
En trafo kan förvisso "läcka" lite men om inget drar ström på sekundärsidan kan inte trafon ligga och dra ström heller (förutom då en mindre läckström)
Kan detta vara möjligt :
Förra månaden juli hade jag en förbrukning på 608kw rörligt spotpris står det på fakturan (Karlstad energi) den var på 745 kr .
Sedan jag gick över till tibber sedan 26 augusti till den 30 augusti står det att jag förbrukat 96kw och kostnaden är 400kr ? Är det så mycket dyrare ? Juli hade jag ju semester med tre barn som sitter vid dator och tv-spel !
Förra månaden juli hade jag en förbrukning på 608kw rörligt spotpris står det på fakturan (Karlstad energi) den var på 745 kr .
Sedan jag gick över till tibber sedan 26 augusti till den 30 augusti står det att jag förbrukat 96kw och kostnaden är 400kr ? Är det så mycket dyrare ? Juli hade jag ju semester med tre barn som sitter vid dator och tv-spel !
Låter tyvärr helt rimligt..K kr1c4r skrev:Kan detta vara möjligt :
Senaste snittpriserna senaste dagarna har varit:
26: 466 öre/kWh
27: 226 öre/kWh
28: 110 öre/kWh
29: 359 öre/kWh
30: 587 öre/kWh
Det blir ett snitt på ca 350öre/kWh.
Men troligen har du förbrukat mer el dagtid när det är dyrt så bortåt 400öre/kWh låter inte orimligt.
96kWh * 4 blir 400ish kr.
96kWh på 5 dagar är ju samma förbrukning som i juli så helt rimligt det med.
Fakturan från Karlstad energi för 1-25/8 lär väl hamna runt 1500kr (25 dagar * 20kWh/dag * 3kr/kWh).
V Vortex skrev:Låter tyvärr helt rimligt..
Senaste snittpriserna senaste dagarna har varit:
26: 466 öre/kWh
27: 226 öre/kWh
28: 110 öre/kWh
29: 359 öre/kWh
30: 587 öre/kWh
Det blir ett snitt på ca 350öre/kWh.
Men troligen har du förbrukat mer el dagtid när det är dyrt så bortåt 400öre/kWh låter inte orimligt.
96kWh * 4 blir 400ish kr.
96kWh på 5 dagar är ju samma förbrukning som i juli så helt rimligt det med.
Fakturan från Karlstad energi för 1-25/8 lär väl hamna runt 1500kr (25 dagar * 20kWh/dag * 3kr/kWh).
Helt sinnessjukt, vart ska detta landa … Förra december hade jag en förbrukning på 1700kw . Herrejösses lär å sälja huset .
Sen ser jag nu att förbrukningen vart som högst när ingen är hemma under dagen , ska sätta in ngenicen i dagarna nu och se om det styr bättre då!
Tänkt på att spotpriserna på nordpol och tibber inte brukar stämma överens?
Tack för svar!