Tjena , ska koppla in min ngenic till helgen och har även tänkt ha Tado Radiator Thermostater i alla rum.
Någon som vet hur ngenic och tado funkar ihop ? Eller är det overkill ?
Mvh Kristofer
 
K kr1c4r skrev:
Tjena , ska koppla in min ngenic till helgen och har även tänkt ha Tado Radiator Thermostater i alla rum.
Någon som vet hur ngenic och tado funkar ihop ? Eller är det overkill ?
Mvh Kristofer
låter som overkill. Men om du ändå har dem så montera dem i rum där du vill ha det kallare än temperaturen du ställer in i ngenics app. Radiatorerna i närheten av ngenics innegivare ska vara fullt öppnade.
 
K kjork skrev:
låter som overkill. Men om du ändå har dem så montera dem i rum där du vill ha det kallare än temperaturen du ställer in i ngenics app. Radiatorerna i närheten av ngenics innegivare ska vara fullt öppnade.
Okej , men om jag har tados i hela huset och de inställda på 20 grader t ex , men de flyttar ju inte förbrukningen till de billigare spotpriserna det gör ju ngenicen va ? Sorry helt nybörjare på detta . Och då kan jag inte ha tados i det rummet där ngenics innegivaren/givarna sitter ? Är tänkt att ha två innegivare , en lite närmare insatskaminen och en på t ex övervåningen . Thermostaterna borde ju ha sista ordet ?
mvh Kristofer
 
K kr1c4r skrev:
Okej , men om jag har tados i hela huset och de inställda på 20 grader t ex , men de flyttar ju inte förbrukningen till de billigare spotpriserna det gör ju ngenicen va ? Sorry helt nybörjare på detta . Och då kan jag inte ha tados i det rummet där ngenics innegivaren/givarna sitter ? Är tänkt att ha två innegivare , en lite närmare insatskaminen och en på t ex övervåningen .
mvh Kristofer
Radiatorer närmast innegivarna ska vara fullt öppna annars styr inte din ngenic som den ska. Jag har tex mina termostater närmst innegivaren ställda på 45 grader. Ngenic har en inställning som gör att den styr efter elpriset. Också en anledning att ha termostaterna öppna.

säg att du ställer in dina radiatorer på 20 och ngenic på 20. När elen är billig kanske ngenic vill värma upp till 21 grader för att slippa producera värme när elen är dyr. Stryper du då via dina termostater så hindrar du ngenic från att styra via elpris.
 
K kjork skrev:
Radiatorer närmast innegivarna ska vara fullt öppna annars styr inte din ngenic som den ska. Jag har tex mina termostater närmst innegivaren ställda på 45 grader. Ngenic har en inställning som gör att den styr efter elpriset. Också en anledning att ha termostaterna öppna.

säg att du ställer in dina radiatorer på 20 och ngenic på 20. När elen är billig kanske ngenic vill värma upp till 21 grader för att slippa producera värme när elen är dyr. Stryper du då via dina termostater så hindrar du ngenic från att styra via elpris.
Aah då krockar det ju där ja ! ‍
Då skiter jag helt enkelt i tado ! (Eller kör en i sovrummet) De andra termostaterna hur ska de stå ? Har ju rätt gamla element med gamla termostater så är svår inställda
Tänker innegivarna till ngenicen inte ska sitta på en ”yttervägg”?
Tack för svar !
Mvh Kristofer
 
K kr1c4r skrev:
Aah då krockar det ju där ja ! ‍
Då skiter jag helt enkelt i tado ! (Eller kör en i sovrummet) De andra termostaterna hur ska de stå ? Har ju rätt gamla element med gamla termostater så är svår inställda
Tänker innegivarna till ngenicen inte ska sitta på en ”yttervägg”?
Tack för svar !
Mvh Kristofer
en värmepump jobbar bäst med mycket flöde. Jag hade ställt alla termostater på max. Och blir det då för varmt i något rum så får du kanske sänka just där. Innegivaren ska inte sitta på yttervägg. Inte heller så den nås av strålningsvärmen från kaminen.
 
K kjork skrev:
en värmepump jobbar bäst med mycket flöde. Jag hade ställt alla termostater på max. Och blir det då för varmt i något rum så får du kanske sänka just där. Innegivaren ska inte sitta på yttervägg. Inte heller så den nås av strålningsvärmen från kaminen.
Toppen ! Tusen tack för alla svar !
Mvh Kristofer
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kr1c4r skrev:
Toppen ! Tusen tack för alla svar !
Mvh Kristofer
Du har timavtal va?
 
K kjork skrev:
Du har timavtal va?
K kjork skrev:
Du har timavtal va?
Ja det har jag , har sett folk som har rörligt avtal som tror det är effektivt med ngenic ? Men ett rörligt avtal vad jag fattar som bryr sej väl inte fullt ut om , om det är dyrt eller billigt just den timmen ? Den går väl på medelkostnaden från förra månaden eller nått liknande ?
Har du fått den nya smarta elmätaren än ? (Om du har Ellevio)
 
K kr1c4r skrev:
Ja det har jag , har sett folk som har rörligt avtal som tror det är effektivt med ngenic ? Men ett rörligt avtal vad jag fattar som bryr sej väl inte fullt ut om , om det är dyrt eller billigt just den timmen ? Den går väl på medelkostnaden från förra månaden eller nått liknande ?
Har du fått den nya smarta elmätaren än ? (Om du har Ellevio)
Den torde spara en del gällande förbrukningen beroende på hur man har idag. Den är ju lite smartare än en vanlig innegivare men det är ingen idé att använda sig av elprisstyrning om man har rörligt avtal.

timspot - du får betala vad elen kostar den timmen

rörligt - som du sa, snittpriset för månaden.

jag har en tibber pulse där jag kan se min förbrukning/produktion i realtid.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
Den torde spara en del gällande förbrukningen beroende på hur man har idag. Den är ju lite smartare än en vanlig innegivare men det är ingen idé att använda sig av elprisstyrning om man har rörligt avtal.

timspot - du får betala vad elen kostar den timmen

rörligt - som du sa, snittpriset för månaden.

jag har en tibber pulse där jag kan se min förbrukning/produktion i realtid.
Jag har ju inte brytt mej så förut så har ju alltid haft rörligt då den dyraste elräkningen jag haft sedan jag köpte huset för sju år sedan varit på 3200kr med allt . Tills i december 2021 då den var nästa 11000 sen nästan 10000 sen ner till 7000 och sen upp till 9000 igen så vart dyra månader . (Kan tillägga att pannan krånglade lite när priset gick upp där igen)
Så nu har jag gått över till tibber och ska koppla in ngenicen under veckan och kommer även jag köpa en pulse när Ellevio bytt ut elmätaren vilket som ska göras innan december säger de.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Den torde spara en del gällande förbrukningen beroende på hur man har idag. Den är ju lite smartare än en vanlig innegivare men det är ingen idé att använda sig av elprisstyrning om man har rörligt avtal.

timspot - du får betala vad elen kostar den timmen

rörligt - som du sa, snittpriset för månaden.

jag har en tibber pulse där jag kan se min förbrukning/produktion i realtid.
Kör du något mer än ngenicen och pulse ?
 
K kr1c4r skrev:
Kör du något mer än ngenicen och pulse ?
vad tänker du på då?
 
K kjork skrev:
vad tänker du på då?
Typ någon mer smartgrej som underlättar .
Har beställt hem smart wifi grenkontakuttag , tänkte måste ju vara perfekt så man kan ställa in den så t ex avfuktaren i källaren går på under natten då elen är billigare .
 
K kr1c4r skrev:
Typ någon mer smartgrej som underlättar .
Har beställt hem smart wifi grenkontakuttag , tänkte måste ju vara perfekt så man kan ställa in den så t ex avfuktaren i källaren går på under natten då elen är billigare .
nej faktiskt inte. Jag styr bara värme och varmvatten efter elpris automatisk men smart idé med avfuktaren. Det har jag inte tänkt på. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.